Paar voorbeeldjes die op z'n minst discutabel zijn:
Er leven op basis van (vermeende) ervaringen en eigen interpretaties nogal wat verkeerde beelden over deze marketing aanpak.
Hoe kun je op basis van je EIGEN ervaringen een verkeerd beeld hebben? Idem dito voor "eigen interpretaties". Wat is dat nou voor onzin?! Je interpreteert iets zoals je het interpreteert. Dat kan geen verkeerd beeld opleveren. Tenzij je gaat beargumenteren dat de betreffende persoon niet toerekeningsvatbaar is.
Het zal je maar gebeuren dat je een organisatie hebt en heel Nederland koopt bij je.
Schiet z'n doel voorbij; het verzadigingspunt draait met name om aanbiedersverzadiging.
Wie zou dat niet willen? Uiteraard krijg je verzadiging als je dit gaat berekenen in een spreadsheet. Je krijgt dan 5 x 5 x 5 x 5 enz. deelnemers.
Nu gaat het ineens over heel veel deelnemers, terwijl de schrijver het daarnet nog had over verzadiging in de zin van "iemand heeft alle klanten". Deze 2 staan derhalve recht tegenover elkaar.
Al snel ontstaat dan het moment dat heel Nederland meedoet, dat de hele wereld meedoet en daarna krijg je “error”.
Gelukkig gaat niet iedereen hieraan doen.
Wat de grootste misvatting over verzadiging is. Verzadiging heeft NIETS te maken met het punt van "100%". Het heeft te maken met de vraag wanneer iedereen met de interesse/ambitie aangesproken is.
De mensen die van MLM hebben gehoord en precies weten wat dit is, zijn nog steeds in de minderheid.
Nogal logisch, de rest vindt het niet interessant, heeft er zo'n negatief beeld van dat ze er niets mee te maken willen hebben of zien in dat het niet zo simpel is als het wordt gepresenteerd.
Bovendien is dit een internationale business, omdat alles over Internet gaat. Je kunt dus overal zaken doen waar je bent, zowel nationaal als internationaal.
Yep. Alleen kan IEDEREEN dat. Je schiet er dus netto niet veel mee op.
(het internationale is) tevens ook het leuke, want je bent nergens aan een regio gebonden.
In die zin dat je bestellingen kunt opsturen. Waarmee je jezelf zeer waarschijnlijk uit de markt prijst, of wilde je de verzendkosten als MLM'er op gaan hoesten (= weg deel marge)? Maar wees ook meteen eerlijk: hoeveel mensen ken je nou in het buitenland?
Je klanten en je “concurrenten” bevinden zich overal ter wereld, (...) Dus er is nog lang geen verzadiging te bekennen.
Je concurrenten zitten overal, maar geen verzadiging te bekennen... Jaja... Het staat er echt...
Dit is een “normale”organisatie en zoals iedere normale organisatie is er een vorm van een piramide. Kijk naar een willekeurig organigram en je ziet een soort piramide.
Bij het beeld van MLM "het is een piramide" gaat het NIET om de VORM. Deze opmerking schiet dus ook z'n doel voorbij. Daarbij zit er een gigantisch verschil in de REDEN van deze vorm. Zoals bekend is dit bij "traditionele bedrijven" op basis van economische noodzaak, in tegenstelling tot de situatie bij MLM.
In een normale organisatie verdient de bovenste het meest en het werkvolk aan de onderkant moet hard zwoegen voor relatief weinig geld.
Hij maakt het wel erg zwart allemaal? Ik ken zat mensen in loondienst die een flink salaris mee naar huis nemen. En zwoegen??? Ik werk in loondienst maar ik ervaar het zeker niet als zwoegen...
Bovendien hebben de onderste medewerkers niets of heel weinig te vertellen.
Hier heeft ie wel een punt. Hier schort het inderdaad bij veel bedrijven aan. Dit komt met name voor bij grote (internationale) ondernemingen. In het MKB is dat al aanzienlijk minder.
Dat kan er als volgt uitzien als u zelf als voorbeeld dient:
Hangt zeer sterk van het compensatieplan af!
U introduceert Jan, die introduceert Piet enz. Piet gaat hard aan de slag en introduceert 5 personen en deze introduceren weer 50 personen enz.
Heel goed verstopt, maar lees het eens goed: Piet introduceert 5 personen, en die introduceren 50 mensen. De laag onder Piet halen er dus 10 personen per man bij! Dit voorbeeld heeft een verborgen addertje onder het gras!
Als we ervan uitgaan dat iedereen in de organisatie een verkoop doet van € 100,00 en dat daarover 10% verdiend wordt ,
Ook dit komt niet veel voor, er zijn allerlei ondoorzichtige staffels van op- en aflopende percentages. Slecht voorbeeld van de schrijver!
Mond tot mond reclame is nog steeds de meest krachtige reclame en 67% van de mensen koopt op aanraden van een ervaringsdeskundige.
Wat natuurlijk vrij weinig zegt... Ja, het is krachtig, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar interessanter is de verhouding tussen het totaal aan aankopen op basis van mond-tot-mond reclame en de rest. Ik heb geen cijfers hierover trouwens, de schrijver kennelijk evenmin aangezien hij dit verder niet onderbouwt.
Heel vaak denken mensen: als je niets anders meer kan, kan je altijd nog iets met MLM gaan doen.
"The poor man's franchise"
Dit is echter een serieuze business en, omdat er zoveel vooroordelen over zijn, ook een moeilijke business. Mensen die hiermee beginnen zijn mensen met een visie en een sterke drive.
Blijkbaar niet, gezien de enorme aantallen uitvallers. De mensen die VOLHOUDEN, die hebben een sterke drive. Met visie heeft het geen bal te maken, het gaat puur om imiteren en dupliceren.
Bovendien zou het wel erg raar zijn als al deze “losers” zoveel geld kunnen verdienen.
Euh... "AL deze...", "zoveel geld"???? Ik zie geen onderbouwing, wie wel?
Net als in gewone bedrijven, waar ook niet iedereen even succesvol wordt,
Ik snap niet waarom ie dat nou durft te vergelijken. Slaat volledig nergens op.
Iedereen krijgt wel dezelfde kansen, dus in feite is dit veel eerlijker.
Ergo: in het traditionele zakendoen krijg je niet dezelfde kans en het is een oneerlijk systeem...?
Het hangt niet af van je opleiding, of van de hoeveelheid geld die je hebt (of die je ouders hebben) maar het hangt helemaal af van je eigen inzet en je eigen wil en verlangen om dit tot een succes te maken.
Idem dito voor traditionele bedrijven, met uitzondering van opleiding. Hoewel er ook zat mensen op functies worden aangenomen die eigenlijk niet de "juiste" opleiding hebben.
Net als in gewone bedrijven is ongeveer 20% van de deelnemers succesvol.
Dus maar 20% is succesvol in gewone bedrijven?! Wie gaat dit hartverscheurende nieuws aan de rest van de wereld meedelen?
Weer 20% van dat aantal behaalt de top in verdiensten. De overige 80% doet het er een beetje bij, verdient ook een centje bij en gebruikt producten.
Weer geen onderbouwing van de genoemde cijfers.
Als u werkelijk het gevoel heeft dat dit iets goeds is, dan zult u het heel graag aan uw vrienden geven. Tenslotte wilt u dat uw vrienden en familie het goed hebben. Als u het bovendien ziet als een business waar u samenwerkt met mensen, dan zult u het liefst samenwerken met mensen waar u het goed mee kan vinden. Dat werkt tenslotte wel zo prettig.
Hebben we het nou over klanten of over het aantrekken van nieuwe distributeurs? Ik vat het zelf op als het laatste, waardoor ik vind dat de insteek in de basis verkeerd zit.
U gunt uw vrienden en familie toch ook het beste? U verdient niet aan uw vrienden, maar samen met uw vrienden.
Zelfde vraag als net hiervoor...?
Ze zijn alleen op mijn geld uit
Welke "ze?"
Ze staan ook niet op de banken om de mensen die een presentatie geven toe te juichen.
De ervaringen van velen zijn anders.
Er wordt alleen maar over geld verdienen gepraat. Er is toch nog meer in het leven? Dit klopt zeker. Fysieke gezondheid is zo mogelijk nog belangrijker. Wellness biedt mensen fysieke, financiële en mentale gezondheid. Deze balans is in bijna geen andere business zo in evenwicht als bij Wellness.
Ons wasmiddel wast witter dan wit! Dit kun je niet eens meer subjectief noemen (Jan), het is pure reclame.
En als je dan toch ongelukkig of ongezond moet zijn, kan dat beter met geld dan zonder geld.
Dus het draait toch om geld? Hoe verrassend!
Het is niet de vraag wat de producten kosten, het is de vraag wat het opbrengt.
Ow, zullen we dat tegen de klanten vertellen?
Hoe duurder de producten zijn, hoe meer er wordt verdiend.
Wat een onzin! Waarom zijn de producten dan duurder?! Omdat ze de verkopers meer geld op moeten brengen of omdat bijvoorbeeld duurdere grondstoffen worden gebruikt?! Ik mag voor de klant toch hopen het laatste! En ook: hoe duurder, hoe lager de verkochte aantallen. Je kunt niet zonder meer stellen dat "hoe duurder, hoe meer omzet".
Niet vergeleken met producten die in de supermarkt te koop zijn, maar vergeleken met andere topproducten.
Mag ik een teiltje?
Bij Wellness verkopen we geen producten,
Idioot...
we geven producten weg (!) aan mensen die dat willen proberen. Door het weggeven van producten ontstaat vraag naar de producten.
Ja maar we verkopen toch geen producten zeg je net?! Dus we creeeren vraag en dan moeten we nog meer weggeven!
Waar het om gaat, is dat u vertrouwen bij uw vrienden moet hebben.
Wat is dit? De cursus "hoe douw ik mijn vrienden m'n producten door de strot" of zo?
Niemand gaat toch een product kopen als dat niet werkt?
Het hoeft niet te werken, als mensen maar DENKEN dat het werkt. En anders introduceer je toch een verbeterde versie of een nieuw product? Zijn wel mouwen aan te passen hoor...
Tijd is erg relatief. Mensen die het erg druk hebben gaan veel effectiever met hun tijd om dan mensen die het heel rustig hebben. De laatste groep is ook veel langer bezig met een taak dan de eerste groep. Het is dus een groot voordeel als je het erg druk hebt.
Nu heb ik hier al heel wat mensen krom zien l*llen, maar dit slaat wel alles... Kom op mensen, stressen met z'n allen! Das een voordeel!
Bij Wellness werkt men met elkaar samen en men helpt elkaar. Dus als iemand een keer geen tijd heeft om iets te doen, dan kan er altijd worden teruggevallen op iemand anders uit de groep.
En waar gaat het geld dan heen?
Het is illegaal
Is geen argument tegen MLM, en zal ook door geen enkele serieuze tegenstander genoemd worden.
Het concept is voor iedereen hetzelfde, de factoren die het verschil maken zijn de tijd en jezelf.
En je omgeving. En het tijdstip waarop je begint. En meer van dat soort externe factoren.
Je kan binnen no time miljonair worden
Natuurlijk niet! Men moet deze business opbouwen en een paar jaar de tijd gunnen.
Ow, dus het duurt maar een paar jaar voordat ik miljonair ben, nee laat dan maar doen... (!?)
Genoeg voor zover denk ik? Genoeg om op af te dingen in ieder geval...