LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] misleidende informatie in basisverzekering.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
anjerpups
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:30

misleidende informatie in basisverzekering.

Ongelezen bericht door anjerpups »

Hoi iedereen die dit leest.
Dit is denk ik wel een heel belangrijk bericht.
Alle zorgverzekeringen geven aan dat ze met de fisiotherapie na de 10e behandeling alles vergoeden.
DIT IS NIET WAAR!!
deze regeling gaat pas in als je een ziekte hebt die op de fisiolijst staat.
Daar staan de erge ziektes op zoals: MS; kanker; als je een operatie aan je rug hebt gehad, enz enz.
Dus als je denkt recht te hebben op gratis behandelingen na die 10e behandeling, vergeet het dan maar.
De ziektekosteverzekeraars hebben dat allemaal niet vermeld in hun voorlichtingsbladen. Ik hoorde dat persoonlijk van mijn fisiotherapeut en ben dit uit gaan zoeken op het internet.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: misleidende informatie in basisverzekering.

Ongelezen bericht door annemiekje »

Oud nieuws. Dit is al sinds jaar en dag zo, met als de preciesere cijfers "vanaf behandeling 10" sinds 1-1-2005. Het geldt hier puur voor chronische fysiotherapie, volgens de Lijst Borst. Deze lijst geeft aan voor welke chronische aandoeningen welke behandelduur ( 3 mnd/ 6 mnd/ onbeperkt etcetc.) wordt gedekt vanaf behandeling 10. Menig verzekeraar, zo niet alle?, heeft dit overigens ook duidelijk in de info van de basispakketten staan in hun overzichten op internet om hun pakketten voor 2006 aan de man te brengen. Conclusie; er wordt niet gesteld dat in het basispakket alle fysio vanaf behandeling 10 vergoed wordt, er wordt gesteld dat in het basispakket chronische fysio volgens de Lijst Borst vanaf behandeling 10 vergoed wordt, voor de daarvoor geldende gestelde behandelduur.

Of zoals je kunt copy-paste'en vanaf de eerste de beste info van, zeg bijv. univé;
Basisverzekering - vergoedingen uit de hoofdverzekering

Fysiotherapie en oefentherapie - niet-chronische fysiotherapie en oefentherapie voor verzekerden tot 18 jaar 9 behandelingen 1) - chronische fysiotherapie en oefentherapie voor verzekerden tot 18 jaar 2) 100% - chronische fysiotherapie en oefentherapie voor verzekerden vanaf 18 jaar vanaf de 10e behandeling 100% 2)
Het zal ter overvloede zijn om te vermelden dat dit alles enkel geld bij 1 behandelcode. Zodra de behandelcode veranderd (dus eerst behandelingen voor een hernia, later voor herstel na een complexe beenbreuk), begint de teller voor het aantal behandelingen op nul.

anjerpups
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:30

Re: misleidende informatie in basisverzekering.

Ongelezen bericht door anjerpups »

Uit dit verhaaltje wat jij aanhaald, wordt niet goed duidelijk welke chronische ziekten er dan bedoeld worden. Ik heb een chronische ziekte, maar staan dus mooi niet op die lijst. En die lijst is op de voorlichtingspapieren van de verzekeringen NIET terug te vinden. Je moet daar echt specifiek naar gaan zoeken, op andere sites, dat hoort niet vind ik.

roel26
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2005 19:05

Re: misleidende informatie in basisverzekering.

Ongelezen bericht door roel26 »

Beste anjerpups,

Een indicatie voor chronische fysiotherapie is wat anders dan een chronische ziekte, zorgverzekersaars gaan er terecht van uit dat dit algemeen bekend is bij de verzekerde!.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: misleidende informatie in basisverzekering.

Ongelezen bericht door annemiekje »

Precies Roel. Daarnaast geldt deze regeling voor chronische fysiotherapie al diverse jaren, tijd genoeg dus om op te merken "verhip ik wil meer info" en eens de verzekeraar te bellen. Zij kunnen deze lijst op aanvraag zo opsturen, voila.

Gesloten