LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedupeerd door Kidsconcern

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moeder van 2

Gedupeerd door Kidsconcern

Ongelezen bericht door Moeder van 2 »

Hallo,
Graag wil ik in contact komen met gedupeerde ouders door het faillisement van Kidsconcern.
Gelukkig gaat het bij ons maar over 2 maanden werkgeversbijdrage wat we nog te goed hebben bij kidsconcern.
Maar het is toch een hoop geld. Wij balen flink. Hoe kan het dat een bedrijf wat in april al zo goed als failliet was niemand heeft ingelicht over de situatie en er zelf voor heeft gezorgd dat er mensen en bedrijven vooruit betaalde voor het hele jaar 2005 in maart . Waar is ons geld naar toe ?????? Kidsconcern fungeerde alleen als tussenstation voor het geld. Ik hoop dat de regering of een 3e partij bij springt. Wij kunnen nu niet het kinderdagverblijf betalen want zoveel geld hebben we niet extra achter de hand. Gelukkig is het kdv van ons coulant in de achterstallige betaling maar toch dit kan toch zo niet, Daar gaat mijn vakantie geld

Guido A

Re: Gedupeerd door Kidsconcern

Ongelezen bericht door Guido A »

Hoi,

Ook ik ben de dupe van de gang van zaken bij Kidsconcern. 2 maanden opvang (nov + dec) zijn nog niet voldaan en dat gaat mij ca. € 800 uit eigen zak kosten. Wel is het me gelukt om de overheidsbijdrage van de Belastingdienst voor de maand dec niet meer naar Kidsconcern te laten overmaken maar naar mijzelf. Anders was de schade € 920 geweest.

Ik heb reeds donderdag (nog voor het faillissement) een advocaat in de hand genomen. Verder heb ik Humanitas per email mede verantwoordelijk gesteld. Zij hebben namelijk 2 interim-managers aangesteld bij Kidsconcern welke het beleid hebben bepaald. Tot dit beleid hoorde het nu cruciale feit dat ouders nooit is verteld dat er liquiditeitsproblemen waren. Zelfs niet als ik er direct naar vroeg. Tot afgelopen donderdag is dit aan mij ontkend. Hierdoor heb ik niet de keuze gehad om mijn overeenkomst met Kidsconcern op te zeggen omwille van liquiditeitsproblemen.

En ook ik vraag me af waarom Kidsconcern is doorgegaan met het innen van de diverse bijdragen (van ouders, werkgevers en overheid) en waar dat geld is gebleven. Het kan niet anders dan dat geld is gebruikt om de financiële gaten in de omzet van Kidsconcern te dichten. Dat is oneigenlijk gebruik van deze gelden en in mijn ogen dus pure diefstal.

Moeder van 2

Ik heb gisteren de radar lijn gebeld, want ik baal :? er echt enorm van, maar die kunnen ook niet veel . Het vervelende van de hele situatie is dat wij zelf alles regelde voor de wetsverandering. Als het aan ons had gelegen had kidsconcern er niet eens tussen gezeten. Helaas kreeg ik dan niet de werkgeversbijdrage van mijn werkgever dat kon alleen via kidsconcern. Omdat mijn werkgever de administratieve rompslomp niet wilde. Nu gaan we per 1 januari over naar een andere intermediar , waar ik dus totaal geen zin in heb, straks gebeurd het weer.Want waar verdienen deze bedrijven hun geld aan. Het enige wat ze doen is geld verzamelen en doorsluizen. Zo ondoorzichtig is die nieuwe wet kinderopvang niet, je kunt het makkelijk zelf. In hoeverre kan je werkever je verplichten om het op deze manier te doen? Maarja als ik dit heel hard ga spelen verslechterd wel de werkrelatie tussen mij en de werkgever en dat is me die 850 euro niet waard. :(

Guido A

Volgens mij kun je te allen tijde zelf nog de financiële afhandeling blijven doen, ook al maakt je werkgever gebruik van een intermediair. Je kunt zelf de betalingen aan de opvang doen en je overheidsbijdrage zelf ontvangen van de belastingdienst. De intermediair moet dan alleen je werkgeversbijdrage aan jou overmaken en blijft het financiële risico beperkt tot die werkgeversbijdrage.

Bij Kidsconcern was dit de Basismodule. Ik maakte gebruik van de financiële module en daarbij inde Kidsconcern ook de overheidsgeversbijdrage en diende ik het restant aan Kidsconcern te voldoen. Van die vorm zou ik als ik jou was nooit meer gebruik maken. Gelukkig betaalt mijn werkgever reeds sinds medio dit jaar de bijdrage uit via het salaris en gaat de werkgever van mijn vriendin dit per 1 januari ook doen. Dan heb ik dus niets meer te maken met intermediars.

Moeder van 2

Wij hadden gelukkig ook de basismodule maar ik blijf 850 euro nog steeds erg veel geld vinden, Gelukkig hebben we zelf dus altijd aan het kinderdagverblijf betaald dus hebben we geen achterstand. In september hebben we al aangegeven bij mijn werkgever dat er iets niet klopte bij kidsconcern. De werkgeversbijdrage werd steeds later of gewoon niet overgemaakt vanuit kidsconcern. Die melde ons dat weer dat de werkgever nog niet had betaald.Bij navraag bleek dat dit absoluut niet het geval was. Toen gaf ik al aan (bij de werkgever) maak het dan maar rechstreeks over aan ons, maar dat kon dus niet. Nu blijkt dus achteraf ook waarom niet, omdat ze dus al voor het hele jaar !!! aan kidsconcern hadden betaald. Wj hebben nu al voorgesteld om het via het salaris te laten verlopen , maar dat willen ze niet.

Guido A

Persoonlijk ben ik van mening dat je van je werkgever mag verlangen dat hij de werkgeversbijdragen die je nog niet van Kidsconcern hebt ontvangen, alsnog van je werkgever ontvangt. Het is de keuze van de werkgever geweest om met Kidsconcern in zee te gaan en niet die van jou en zou jij nu dus niet financieel de dupe hiervan mogen worden.

Volgens mij is het de verantwoording van je werkgever dat jij uiteindelijk die bijdrage ontvangt. Het is toch een arbeidsvoorwaarde ?

Ik weet dat de werkgever van mijn partner aan het onderzoeken is hoe de gedupeerde werknemers schadeloos te stellen.

Moeder van 2

bedankt voor je reactie, ik denk er namelijk precies zo over. Ze zijn nu wel naar een oplossing aan het zoeken dus ik wacht nog even af. Maarja het blijft een vreemd verhaal kidsconcern, hoe meer ik hoor hoe meer ik de indruk krijg dat er een persoon (en) zich behoorlijk heeft verrrijkt met geld van werkgevers en werknemers wat ze beheer hadden en dus niet eens eigendom was van kidsconcern. Ik hoop dat er toch wel kamervragen gaan komen in Den Haag of dat er andere stappen worden ondernomen

Guido A

Ik heb een mail aan [email protected] gestuurd met de vragen waarom ouders niet zijn geinformeerd over de financiele problemen. Ook niet wanneer er direct naar werd gevraagd.. En waarom Kidsconcern bijdragen is blijven innen en wat er met dat geld is gebeurd.

Ik ben benieuwd of ze erop reageren. Het is in ieder geval een algemene vraag. Die zouden ze beantwoorden, staat op de site.

Moeder van 2

Houd me op de hoogte aub, ik stuur in ieder geval dezelfde mail.

antonia77

Ongelezen bericht door antonia77 »

Ook wij zijn gedupeerd.Gelukkig heb ik alleen de basismodule bij Kids Concern,waardoor het voor ons om "maar" € 240 gaat.Voor mij toch een hoop geld,wat ik eigenlijk niet kan missen.
Wij hebben sinds januari al problemen met Kids Concern.Facturen die zoek raken,maandenlang de WG bijdrage niet uitbetalen enz.
Ik heb het afgelopen jaar echt uren met ze aan de telefoon gezeten.Toen ik afgelopen april weer eens met een medewerkster aan de telefoon zat vroeg ik het op de man af: Klopt het dat jullie failliet zijn en de rekeningen niet meer kunnen betalen?
Nee hoor ,zei die juffrouw,hoe ik daar nou bij kom en wat een onzin .
Nou,het was dus wel degelijk zo.

Guido A

Ik herken het helemaal. Uren heb ik aan de telefoon doorgebracht met KC.

Ik heb inmiddels wel een reactie van mijn advocaat op het evt. aansprakelijk stellen van Humanitas voor de ontstane situatie :

Geachte heer Aarnoutse,

Naar aanleiding van uw emailbericht kan ik u het volgende mededelen.

Richting de Stichting Humanitas kinderopvang zal geen actie kunnen worden ondernomen indien KidsConcern failliet is verklaard. Alle procedures die op dat moment lopen of zouden worden opgestart worden geschorst of komen te vervallen.

De aangestelde curator zal vervolgens de controle over het bedrijf krijgen en moeten beoordlen of een doorstart of iets dergelijks mogelijk is. Wanneer de bestuurders kunnen worden aangesproken zal hij/zij dat zeker niet nalaten.

Vooralsnog is het niet mogelijk nadere actie richting de wederpartij te ondernemen. Ik zal voor u in de gaten houden of het bedrijf failliet wordt verklaard en zal verder berichtgeving van de wederpartij of de aangestelde curator dienen af te wachten.

Het spijt mij u op dit moment niet beter te kunnen berichten.

Hoogachtend,

C.R.W. Lambeck
Jurist

antonia77

:( Dat dacht ik al.Ik werk bij de gemeente,en ik weet dat bij failissementen de belastingdienst als eerste incasseert.Als particulier trek je aan het kortste eind,want tegen de tijd dat jij aan de beurt bent is de koek op.Ik verwacht niet dat er een doorstart zal komen.
Ik ben benieuwd hoe dit zal aflopen.Ik ben wel erg teleurgesteld dat er nog helemaal geen reactie van onze regering is gekomen.Minister de Geus had tenslotte beloofd dat het geen puinhoop zou worden,maar dit lijkt er wel op.

Moeder van 2

Ook wij hebben uren aan telefoon gezeten, zou ons geld daar naar toe zijn ze hebben nogal veel telefonische medewerkers nodig gehad het hele jaar door. Maar hier blijkt weer dat er bewust informatie is achtergehouden. Zoals ik lees in het antwoord van kidsconcern zal er als er sprake is van wanbeleid actie worden ondernomen, maar tja hoe kun je dat controleren of dat daadwerkelijk gebeurd . Ik vind de media aandacht nu al verslappen. Ik hoop dat er meer mensen zich melden. en wellicht een belangengroep kunnen starten , het is bij mij nl. ook nu een principe kwestie geworden. Het wordt je als werkende ouders wel erg moeilijk gemaakt op deze manier.

antonia77

Ik hou de media zo veel mogelijk in de gaten.Op de website van het ministerie van SZW negeert men het hele gebeuren gewoon.
Al zoekend kwam ik deze kreet tegen:
Het kabinet wil de combinatie van arbeid en zorg bevorderen, zodat zowel mannen als vrouwen deel kunnen (blijven) nemen aan de arbeidsmarkt. Het kabinet vindt dat ook werkgevers hieraan moeten bijdragen.

Niet echt bevorderlijk voor de deelname,dit hele gedoe.

Guido A

Check ook even www.boink.info. Daar staat inmiddels ook de nodige info. En ook op www.ouders.nl.

Guido A

PERSBERICHT - KidsConcern: actie van ouders is nodig
Het Ministerie van Financiën laat via een persbericht het volgende weten:

6 december 2005 - Het bedrijf KidsConcern heeft op 1 december jl. bekend gemaakt dat het bedrijf in financiële problemen verkeert. KidsConcern, dat diensten verleent op het terrein van kinderopvang, heeft de desbetreffende ouders per brief hiervan op de hoogte gesteld.

Ouders die de Tegemoetkoming kinderopvang 2005 door de Belastingdienst rechtstreeks aan KidsConcern laten overmaken, kunnen dit wijzigen.

Als de ouders vóór maandag 12 december een wijziging doorgeven van het rekeningnummer waarop de Tegemoetkoming moet worden overgemaakt, dan zal de uitbetaling van december via dat nieuwe rekeningnummer verlopen. Wij verzoeken de ouders om het nieuwe rekeningnummer aan de Belastingdienst door te geven, zodat de Belastingdienst zeker is van de juiste gegevens. Hierdoor kan de Belastingdienst ervoor zorgen dat de betaling in december wordt uitgekeerd op het juiste rekeningnummer.

De ouders kunnen de wijziging per fax of per brief doorgeven aan Belastingdienst/Toeslagen.

In dit bericht moet de volgende gegevens vermeld worden:
- "betreft: Tegemoetkoming Kinderopvang 2005";
- het nieuwe rekeningnummer en de bijhorende naam;
- het oude rekeningnummer en de bijbehorende naam;
- uw sofi-nummer;
- uw handtekening.

Wilt u een fax versturen, dan kan dat naar één van de volgende faxnummers:

055 - 528 38 32
055 - 528 24 54
055 - 528 72 94
Wilt u een brief versturen, dan kan dat naar het volgende adres:

Belastingdienst/Centrale Administratie
Postbus 9048
7300 GK Apeldoorn
De Belastingdienst doet er alles aan om de betalingen op het juiste rekeningnummer over te maken.

Het nieuw opgegeven rekeningnummer wordt dan ook direct gebruikt voor de uitbetaling Kinderopvangtoeslag 2006, waarvan de eerste uitbetaling plaatsvindt eind december 2005.

antonia77

Wij kregen gisteren een brief van de werkgever van mijn man (die met Kids Concern een contract had) .De ouders die alleen de WG bijdrage nog te goed hebben krijgen deze eind van de maand door de werkgever op hun rekening gestort.Zij gaan het dan met KC uitvechten,aangezien dit ook voor het bedrijf een flinke financiele tegenvaller is,zij hadden namelijk alle bijdrages van het laatste kwartaal al overgemaakt naar KC.De ouders die een achterstand bij de creche hebben,kunnen contact opnemen met de personeelsafdeling en men gaat dan proberen ook voor deze ouders een oplossing te vinden.
Wij zijn dus uit de brand ,om het zo maar te zeggen,maar ik blijf boos over het hele gebeuren,mij het gaat nu gewoon om het principe .Volgens de Geus zou het er zeker niet slechter op worden,maar het is gewoon een grote puinhoop.
Onze creche heeft in 6 maanden tijd 4 leidsters laten vertrekken.Er waren voorheen 2 babygroepen,met 4 leidsters.Nu is er nog maar 1 groep,met 1 leidster.Deze leidster moet nu 11 baby's van 0-2 in de gaten houden.
Ze hebben verruimde openingstijden,van 7 tot 7.Maar als ik 's ochtends om 7.45 mijn zoontje breng is er niet eens meer een leidster aanwezig.Ik laat mijn kind bij de groepshulp achter.Met alle respect voor deze dame,maar het is geen leidster! Terwijl in het contract staat dat er 's ochtends altijd een leidster aanwezig is.Ik heb het gevoel dat mijn creche op alle mogelijk manieren aan het bezuinigen is,om het hoofd boven water te houden.Toen mijn zoontje nog flesvoeding kreeg werd ik op een gegeven moment verzocht zelf voeding mee te geven,omdat ze alleen nog maar de Nutrilon 1 inkochten. Er is wel degelijk sprake van kwaliteitsverlies.

boemy1

Ongelezen bericht door boemy1 »

Hallo,

ook wij zijn erg gedupeerd door KC.naar nu blijkt is ons kinderdagverblijf al vanaf sept niet betaald. wat ons dus €1617,= gaat kosten.

ook wij hebben tijden aan de telefoon gezeten en werd iedere keer bevestigd dat de betalingen telefonisch zijn overgemaakt.
onze kdv is ook van humanitas dus dachten we er nog goed mee weg te komen.
helaas zijn er dus verschillende stichtingen humanitas.die iets met kinderopvang te doen hebben

ons kdv weet nog niet hoe ze de ouders moeten inlichten dat moeten ze eerst intern nog bespreken.

ik heb gemerkt dat je echt overal zelf achteraan moet gaan en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.niemand weet ergens van af.

gelukkig zijn we verzekerd bij Arag met de rechtsbijstand en moeten we alle gegevens naar ze toe sturen zodat ze het kunnen bundelen als er meer mensen aankloppen.

toch zit ik nog met een aantal vragen waar ik geen antwoord op heb misschien iemand anders?

* als een bedrijf failliet gaat,hoor je toch een brief te krijgen van een currator? er is alleen een standaard brief van KC.
* werknemers waren verplicht in zee te gaan met KC .anders werd de wgbijdrage niet gestort.
* hoe kan het dat het kdv niet eerder aan de bel hebben getrokken naar de ouders toe? waarom moet daar 3 maanden tussen zitten?als ik 2 weken te laat de huur betaal staat de deurwaarder al voor de deur.

iemand moet hier gewoon erg zijn zakken hebben gevuld ,dat kan niet anders .hoe krijg je anders een schuld van 9 miljoen ( 3 KC,6 LMK humanitas) ze zijn alleen een doorgeefluik.

we wachten maar af hoe het verder afloopt.maar een vrolijke kerst zit er niet in.

groetjes

antonia77

Voorzover ik het weet zijn ze nog niet officieel aangemeld als failliet.
En ja,ik vraag me ook af wat ze met het geld gedaan hebben.
Mijn werkgever deed vorig jaar zaken met KC ,en toen liep alles prima,echt niets negatiefs over te zeggen.Dit jaar zijn ze in zee gegaan met Hop Marjanneke,die het tot nu toe prima doen.Hoe kan het dat het zo mis gegaan is?

Moeder van 2

Wat ik nu begrijp uit de weinige berichten die ik kan vinden , zijn ze van alles aan het proberen om niet failliet te gaa. Maar waar halen ze ineens al dat geld vandaan als iedereen "zijn " geld gaat claimen. In de brief die we van kidsconcern hebben ontvangen staat dat we ernstig rekening moeten houden met het feit geen geld meer krijgen.
Gelukkig heeft ons kinderdagverblijf altijd direct een aanmaning gestuurd en wisten de ouders dat er niet betaald was. Na veel gebel richting kidsconcern werd het dan alsnog overgemaakt. Het lijkt wel dat degene die het hardst riepen gelukkig hun geld hebben ontvangen.. En Anthonia ik merk ook bij ons kinderdagverblijf sinds de wetwijzinging moeite heeft om het hoofd boven water te houden, Gelukkig is er niets mis met de zorg, maar er is al 1 groep minder (nu nog maar 3) en de groepen zitten helemaal niet vol. De leidsters vrezen ook het ergste en alle zeilen moeten worden bijgezet. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest. Tja hoe houden we de huisvrouwtjes weer thuis wet , lijkt het wel. het word je wel moeilijk gemaakt zo. Ik werk 20 uur en mijn man verdiend iets meer dan gemiddeld. Heb 2 kinderen 2 dagen pw op het KDV, en werk om de week op zaterdag zodat mijn man thuis is. . Je werkt bijna voor de Kat zijn K. wat salaris betreft. Maarja ik blijf gelukkig deelnemen aan het arbeidsproces zodat ik over 6 jaar weer meer kan en niet opnieuw hoef te starten onder aan de ladder.

Gesloten