jeeeeuj
.
Ik kan het allemaal wel goed hebben overigens hoor. Als je een beetje intelleligent, sociaal, technisch en analytisch vaardig bent (wat een student wel kan zijn), is het prima werk. Maar de meeste mensen die dat zijn, hoeven niet op een helpdesk te werken, (tenzij ze student zijn). Mensen die écht geschikt zijn voor een technische helpdesk zijn helaas gewoonweg te duur omdat je aan teveel eisen moet voldoen (en dan kan je beter fulltime werk krijgen
).
Maar het werk is heel leuk naar mijn mening. De meeste calls zijn niet eens vervelend, dat zijn gewoon mensen die niet weten wat ze moeten doen, hoe iets werkt, hoe ze iets in moeten stellen enzovoor. Een beetje inlevingsvermogen en helder uitleggen (en vragen of ze het begrijpen) en dat soort klanten is zo blij als een kind
.
En de moeilijke gevallen zijn ook helemaal niet zo erg als ze lijken naar mijn mening. Zolang je mensen maar goed uitlegt waarom er bepaalde dingen aan de hand zijn, je excuus aanbiedt als je werkgever een fout heeft gemaakt, begrip toont dat een probleem vervelend is en duidelijk uitlegt wat de vervolgstappen zijn en ook problemen goed en snel kan analyseren (en oplossen als de problemen door instelling/config/software/kabels van de klant veroorzaakt worden, wat gelukkig bij goede adsl providers het gros (>>80%) van de calls is), kom je een heel eind en heb je harstikke leuk werk en krijg je elke dag vaak zat complimenten van klanten, zelfs van degene die al bizar lang ergens een probleem mee
Ik hoor helaas ook vaak zat medewerkers die amper weten wat ze doen of heel bot en star zijn en alleen maar weten dat iets zo is omdat het zo is... Sja, dan heb je volgens mij inderdaad kutwerk...
PS: Ook de regelrechte kutklanten (de mensen die weigeren een firewall uit te schakelen als je dat even wil uitsluiten ofzo of die direct de baas willen spreken of die direct in de verdediging schieten als je om bekabeling vraagt, waarmee je zelfs bij die klanten meer dan de helft van de problemen verhelpt) zijn prima te doen, ik vind dat altijd wel een uitdaging en vind het ook altijd wel leuk om een vreselijk correct zinnetje in het gesprek te mixen "meneer, het is mijn bedoeling om uw probleem op te lossen, alleen dan moet ik wel weten wat het probleem is en daarvoor zou ik graag willen dat u met mij meewerkt. Als u dat niet wenst te doen, kan ik u niet verder helpen", schelders schuldig laten voelen door heel vriendelijk te reageren en gelijk een positief aanbod te doen is ook leuk
.
Ik vind het prima werk!