Pagina 1 van 1

reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 11:28
door Sharonnebonneke
Wie heeft hier ervaring mee? Wij hebben een reis geboekt via internet voor een mooie prijs. Een leuke aanbieding, zo dachten wij. We kregen ook een automatische bevestiging van onze boeking. Echter het reisbureau heeft contact met ons opgenomen, dat de prijs een vergissing was en de reis plotseling 2x zo duur is geworden. We mogen de boeking ongedaan maken, echter wij willen gewoon de reis onder de voorwaarden waaronder wij geboekt hebben. Kunnen wij dit eisen en het reisbureau verplichten om de reis te laten doorgaan onder de geboekte voorwaarden?

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 12:41
door janxx
heb dit zelf ook een keer meegemaakt, iets gekocht op internet voor een bepaalde prijs..bij levering was de prijs in een keer 30 procent hoger. nadat ik hierover gemaild had kreeg ik te horen dat dat een oude prijs was . ik kreeg de keus betalen of terugzenden. was niks meer aan te doen. jan

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 13:17
door Bailey
Jan, daar kan je toch wel een beter antwoord op geven? Jij werkt tenslotte bij een reisorganisatie. Oh nee.....je krijgt er geen fooi voor, dan doe je het natuurlijk niet.

Sorry Sharonnebonneke voor mij antwoord aan Jan, dat niks met het onderwerp te maken heeft.

Ik weet dat in een winkel ze je het produkt moeten verkopen voor de prijs die er staat, tenzij je zelf kan bedenken dat het een foutje is. Als je bijvoorbeeld een breedbeeldtv ziet staan voor 199, die 1199 moet zijn, had je kunnen zelf kunnen bedenken dat die prijs niet juist is.

Maar of je dat in dit geval hard kan maken, weet ik natuurlijk niet. Misschien dat je contact op kan nemen met het ANVR, die weten dat misschien wel.

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 13:24
door janxx
dat niks met het onderwerp te maken heeft.
dat is wat ik bedoel bailey..typisch nederlands dus..jan

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 13:49
door Sharonnebonneke
Bedankt voor de tip van ANVR, ik ga zeker even contact met hen opnemen. Als iemand nog andere tips heeft, hoor ik het graag.

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 13:53
door Sharonnebonneke
Ik haalde het volgende van de website van de ANVR (nogmaals dank voor de tip)

Ik heb een pakketreis geboekt. Nu heeft het reisbureau (de reisagent) of de reisorganisator op de definitieve boekingbevestiging en factuur een fout gemaakt in de berekening van de reissom. Wat zijn mijn rechten?
Als u een pakketreis heeft geboekt, waarop de ANVR-Reisvoorwaarden van toepassing zijn, geldt het volgende:

Over het algemeen heeft de reiziger recht op levering van de reis tegen de reissom, zoals deze is bevestigd door het boekingskantoor en zoals deze op het boekingsformulier staat. Op het moment dat u als reiziger 'ja' zegt op een aanbod voor een bepaalde prijs en uw boekingskantoor bevestigt dit, dan is er sprake van een bindende overeenkomst.

Uw boekingskantoor heeft drie mogelijkheden om hun fout te herroepen:

A) Zij mogen u de prijswijziging doorberekenen als zij de fout binnen acht kantooruren na boeking corrigeren (art.2 lid 2).

B) Zij mogen zich beroepen op 'kennelijke fouten en kennelijke vergissingen'. Bij een 'kennelijke fout' of een 'kennelijke vergissing' is er sprake van een situatie waarbij het boekingskantoor aannemelijk moet maken dat u als reiziger wist dat er een fout is gemaakt. Of iets een kennelijke fout of vergissing is, moet worden beoordeeld vanuit de kennis en het begrip van de gemiddelde consument en moet voor hem op het eerste gezicht duidelijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer een reis in plaats van 1000 euro voor 100 euro wordt bevestigd. In dat geval mag de consument de reisorganisator dan ook niet aan zijn foute opgave houden. De strekking van deze regel is, dat men niet hoort te profiteren van elkaars fouten (art.2 lid 6).

C) Wanneer geen sprake is van een “kennelijke fout”, bestaat er juridisch gezien nog één mogelijkheid, namelijk om het prijsverschil te delen.

Dus: de reis die wij in eerste instantie boekten was 179e per persoon exclusief toeslagen. Nu blijkt de reis 479e te zijn. In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat wij niet wisten dat de reis verkeerd geprijsd was, we keken op de website en zagen ook nabij gelegen plaatsen vanaf 239e, dus het leek ons gewoon een hele mooie aanbieding.

Goed, ik ga het reisbureau confronteren met wat ik op de site van het anvr heb gelezen. Ben benieuwd. En reacties zijn dus nog steeds welkom!

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 14:08
door Bailey
Houd je ons op de hoogte?

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 14:38
door Sharonnebonneke
ja, doe ik

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 20:10
door eeliane
Ze gaan zich waarschijnlijk beroepen op de 'kennelijke fout'.
Typmuts heeft fout verkeerd in computer gezet en dat mogen zij bij ontdekking gewoon weer veranderen zoals de prijs zou moeten zijn in 'hun boeken'. Dit gebeurt helaas best wel vaak en niet alleen met reizen.

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 09 dec 2005 20:25
door G7
Wat heeft die "typmuts" daar nu mee te maken? Volgens mij, hebben ze die prijs zo van het internet gehaald en later bleek dat, dat een fout was en hebben ze haar daar alsnog op gewezen. Tenminste zo lees ik het!

Vertel even Sharonnebonneke hoe het nu zit! Als je wil :) En succes ermee. Ik denk dat je heel sterk staat.

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 10 dec 2005 22:26
door eeliane
Typemuts bij internettouroperator heeft prijs verkeerd van papiertje op het internet gezet, dus kennelijke fout waardoor bij boeking door client de typefout werd ontdekt en deze toen op papier kwam te staan.
Stel jij gaat een nieuwe auto kopen en daar staat op 2600,-- dan kan je met gezond verstand alsnog bedenken dat dat helaas een drukfout moet betreffen. 26000,-- dus...
zo ook met de reis, een fout gemaakt door medewerker wordt ook als zodanig behandeld en wordt helaas bij ontdekking rechtgezet.

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 11 dec 2005 14:58
door Bailey
Ik zou wel eens willen weten voor welke prijs de reis op internet stond en wat de uiteindelijke prijs was.

Re: reis geboekt via internet die nu eens veel duurder blijkt

Geplaatst: 18 dec 2005 15:14
door Kris79
Een reisorganisatie mag binnen 24 uur terugkomen op de reissom van een geboekte reis. Wanneer men de volledige reissom al betaald heeft, kan de reisorganisatie volgens mij niet meer een prijsverhoging doorgeven. Ik zou zeggen, ga gewoon naar je dichtstbijzijnde ANVR/SGR reisbureau voor meer informatie.