Pagina 1 van 1

Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 13 dec 2005 14:53
door R.Albers
Ik was een gelukkige en tevreden bezitter van een Sony Ericsson P910i, ik ben er zeer zuinig op, geen valschade, speciale hardbox eromheen, binnen de garantieperiode van een jaar gaf mijn LCD scherm zwart, zo maar van het ene op andere moment, de reparatieafdeling van Sony Ericsson in NL is DYNAFIX, het apparaat repareren kost 250 euro, of ik dat wil betalen, zo niet kan ik kiezen uit retour sturen, kosten 40 euro, ofwel laten vernietigen,
Ik wil mijn P910i onder garantie gerepareerd retour krijgen, in 1e instantie was er een defekt aan mijn printplaat, daarna was die printplaat krom, toen was mijn LCD scherm defekt en nu is mijn LCD gebroken en stelt Dynafix vast dat het LCD een onderdeel is van de kromme printplaat, ik word er helemaal ziek van. Normen en waarden, hier is geen enkele norm, alleen dat de gebruiker kan opdraaien voor reparatiekosten binnen de garantieperiode, de P910i is een geweldig apparaat, de na-service van Sony Ericsson is waardeloos, de reparatiedienst van Dynafix heeft 3 verschillende storingen vermeld, al met al blijven zij bij hun standpunt dat dit gebruikersschade is en derhalve de kosten op de gebruiker verhaald moeten worden, ik ben van mening dat een defekt aan de printplaat waardoor mijn scherm zwart geeft niet voor rekening gebruiker behoren te komen en dat Sony Ericsson op een nette manier garantie moet verlenen. Heeft een van de forumlezers hiermee ervaring, wat kan ik nu doen?? Consumentenbond?

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 13 dec 2005 15:56
door mukkiefuk
Het op die manier kapot gaan van een scherm valt eigenlijk altijd buiten de garantie. Het is simpel weg geen fabrieksfout. En ontstaat vaak door druk op de gsm. Of dit nu echt gebeurd is of niet kan helaas niet gecontroleerd worden. Je kunt natuurlijk altijd een brief schrijven met de mededeling dat je het hier echt niet mee eens bent maar dat zal je niet veel helpen.
Wat veel verstandiger is, is om je toestel volgende keer te verzekeren. Voor een bedrag tussen de 5 en 9 euro ben je dan verzekerd tegen dit soort onheil. Zeker aan te raden bij een toestel met een touch-screen en met deze waarde, want zoals je ziet: reparaties zijn erg duur.

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 13 dec 2005 16:17
door R.Albers
hallo mukkiefuk, bedankt voor je reactie, ben het echter niet met je eens, als een fabrikant ervoor kiest om een gsm toestel met een touchscreen te produceren moeten ze daar garantie op geven, het screen wordt gebruikt met of zonder stylus, als gebruiker ga je niet op het screen zitten timmeren maar ga je zorgvuldig met het LCD Touchscreen om, er zitten geen krassen op en het screen is op een zeer nette manier behandeld, de fabrikant moet dus garantie geven, dat hebben ze ook, een jaar, maar nu wijzen ze die garantie af, dit is de omgekeerde wereld, dus ben ik het geheel oneens dat het kapot gaan van een scherm buiten de garantie valt, het scherm is ervoor ontworpen om aangeraakt te worden, met of zonder stylus, dan weet je als fabrikant dat dit een gevoelig onderdeel is van het totaal product en moet je daar dan ook de gevolgen van accepteren als dat scherm een keer defekt zou raken, als dit binnen 1 jaar gebeurd vind ik het niet meer dan normaal om je garantie te aanvaarden en die ook te verlenen, anders besodemieter je de boel. Het gaat hier ook om normen en waarden die in dit land ver te zoeken zijn, je koopt immers een toestel met touchscreen, moet je je dan ook nog gaan verzekeren als dat touchscreen kapot gaat? 8 euro per maand is bijna 100 euro per jaar, je praat hier wel over geld. En dan is het NOG maar de vraag als he screen kapot gaat de verzekering het vergoed, want dan krijg je wederom te maken met de garantiebepalingen, Sony Ericsson zou gewoon kleur moeten bekennen en mij garantie moeten verlenen, dan pas kan je spreken over een goede service, nu is de service waardeloos en dit gaat ze klanten kosten.

mvg

Robin

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 13 dec 2005 16:31
door ??
Blijft de vraag hoe dat scherm dan kapot is gegaan. Als Dynafix constateert dat het een gebruiksfout is én dat na een second opinion vol blijft houden, is er echt iets met het scherm gebeurt wat niet mag. Vaak betreft het dan val- of drukschade (lees: er is een drukpunt op het scherm te zien, vanuit waar hij gebarsten is). Daar kan SonyEricsson niets aan doen; dat is echt 100% een gebruikersfout.

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 13 dec 2005 19:11
door R.Albers
ja, daar heb je helemaala gelijk in, als hij ook was gevallen dan had ik mijn verantwoordelijkheid genomen en gezegd, het is mijn schuld, maar ik kan je verzekeren dat het LCD scherm geheel intakt was toen ik het apparaat naar Dynafix verstuurde, het gaf alleen zwart van het ene op het andere moment, dus ik haalde het toestel uit mijn binnenzak en hij gaf zwart scherm met vlekken, het schijnt dat dit wel vaker voorkomt bij deze toestellen en geen gebruikersfout is maar een productiefout, ik ben nu bezig info te verzamelen via de buitenlandse sites.

Kortom de 1e reactie van Dynafix was een defekte printplaat, daarna een defekt aan de printplaat, daarna was de printplaat gebogen en krom, en uiteindelijk is het LCD defekt, met als slotconclusie dat het LCD gebroken is, dit is zeer merkwaardig omdat ik het apparaat in goede staat heb toegezonden, dwz geen gebroken LCD scherm. Hun reparatierapport hapert dus aan alle kanten. Het is een touchscreen, ik zit er niet met een spijker op te tikken, maar gewoon met de stylus, die is ervoor gebouwd, als het scherm dan zwart geeft, wees dan zo sportief en verleen coulantie in de vorm van garantie waar ik nog recht op heb.

mvg

Robin

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 14 dec 2005 00:08
door ??
Scherm zwart met een paar vlekken? Oei, dat is toch een indicatie voor een barst in het scherm als gevolg van een drukpunt ... dat zie je overigens niet altijd.

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 14 dec 2005 10:16
door maybe
Het is een touchscreen, ik zit er niet met een spijker op te tikken, maar gewoon met de stylus, die is ervoor gebouwd,
Maar goed als je er te hard opdrukt of zo gaat hij ook gewoon kapot. Ondanks dat het een touchscreen is. Zo;n groot scherm is natuurlijk ontzettend gevoelig voor teveel druk dus ook als hij in de broekzak zit kan er al teveel druk opkomen als je niet oplet.

Blijft vervelend natuurlijk van zo'n duur toestel. Zoals Mukkiefuk ook al zei kun je beter de volgende keer een verzekering afsluiten. Kost een paar centen, maar als je dan weer zoiets hebt wordt hij wel gerepareerd.

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 17 jan 2006 00:19
door R.Albers
Het is over en uit met Sony Ericsson, ik ga er geen energie meer instoppen, nooit meer een Sony Ericsson!! Wat een waardeloze company! Heb nu een Qtek 9100!

Top apparaat

greetz

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 17 jan 2006 11:19
door ??
Je hebt die Qtek toch hopenlijk wel verzekerd he?

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 17 jan 2006 17:17
door maybe
Tis weer met touchscreen, dus over een half jaar tot een jaar staat hier weer hetzelfde verhaal maar dan met qtek????

Kan je nu al zeggen als ditzelfe je gebeurd met qtek zullen ze precies hetzelfde doen en kun je ook qtek gaan bannen?

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 20 apr 2006 13:28
door Duana
Indien een product binnen een half jaar na aanschaf defect raakt is het een productiefout, tenzij de verkoper onomstotelijk kan bewijzen dat het hier en gebruikersgout betreft. Kapotte display kan inderdaad door teveel druk komen maar het hoeft niet.
Aangezien de reparatiebedrijf niet omonstotelijk kan bewijzen waarom het beeldscherm kapot is gegaan staat de consument in zijn recht:
artikel 18, boek 7; burgerlijk wetboek.

Re: Dynafix vs Sony Ericsson en GARANTIE

Geplaatst: 20 apr 2006 15:10
door ??
@Duana: Leuke theorie, maar nu de praktijk even. Ten eerste schreef TS duidelijk dat er vlekken op het scherm zichtbaar waren. Vlekken = een drukpunt op het display, waarmee het bewijs is geleverd dat er iets met het toestel is gebeurt wat niet mag. Het display is kapotgedrukt, period. Bij een productiefout is het display gebarsten, da's heel wat anders dan een defect door een drukpunt.