Pagina 1 van 1

Eindafrekening Oxxio

Geplaatst: 14 dec 2005 11:57
door rush079
Ter informatie voor iedereen, die overweegt met Oxxio in zee te gaan.

Heden heb ik de volgende brief op de post gedaan, ben benieuwd of hier een reactie op komt.



Op 12 september 2005 ben ik geswitched van Oxxio naar Eneco voor het leveren van elektra.
De reden voor deze switch was dat ik sinds oktober 2004 bezig ben om een jaarafrekening te krijgen. (sinds 12 september 2003 aangesloten bij Energiebedrijf.com later Oxxio) Ik werd voortdurend aan het lijntje gehouden met de belofte dat de jaarafrekening binnen 6 weken op de deurmat zou liggen. (tot 4 maal toe).
Deze zomer besloten dat ik niet langer bij Oxxio wil blijven.
De switch heeft plaatsgevonden. Ik heb bij Eneco-netbeheer gechecked of zij de eindstanden hebben doorgegeven aan Oxxio. Van de kant van Eneco is alles keurig op tijd afgehandeld.
Ondertussen is de termijn van 8 weken waarbinnen Oxxio mij een eindafrekening had dienen te sturen ruimschoots verstreken. Wel onlangs de jaarafrekening van 2003/2004 ontvangen, ruim 18 maanden te laat! Maar geen eindafrekening.
Bij deze doe ik mijn beklag over Oxxio. Oxxio komt beloftes niet na en is ruim tekort geschoten bij het op tijd verzenden van tussentijdse jaarafrekeningen en de eindafrekening.
Ik geef Oxxio tot 15 januari 2006 de tijd om te reageren op deze klacht en binnen deze termijn alsnog met de eindafrekening te komen.
Ik heb ondertussen via de website DTE deze klacht vermeld. Verder heb ik mij aangemeld bij de diverse fora (Kassa, consumentenbond, Radar) op het internet om anderen te waarschuwen niet in zee te gaan met Oxxio en verslag te doen over de gang van zaken bij Oxxio.
Indien Oxxio in gebreke blijft mij vóór 16 januari 2006 een eindafrekening te sturen, zal ik formeel een klacht indien bij de geschillencommissie energie en water.
Hierbij zal ik de commisie verzoeken mij een extra bedrag schadevergoeding toe te kennen van € 50,00.

Re: Eindafrekening Oxxio

Geplaatst: 21 dec 2005 09:56
door rush079
Al snel een reactie binnen van Oxxio.
2 Uur nadat ik de mail verstuurd had, kreeg ik een mail terug van Oxxio met de mededeling dat ik de eindafrekening binnen 4 weken kan verwachten. Ik wacht af en houd jullie op de hoogte. (De inhoud van de mail heb ik ook per post opgestuurd, is nodig ivm mogelijk indienen van klacht bij de geschillencommissie)

Overigens kreeg ik gisteren ook een mail van de DTE naar aanleiding van de klacht die ik via hun website had ingediend.

Naar aanleiding van uw mail van 14 december jl. het volgende. Uit uw mail maak ik op dat u nog geen eindafrekening heeft ontvangen van Oxxio.
De Directie Toezicht Energie van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (DTe) ziet er scherp op toe dat energierekeningen op tijd worden verzonden. DTe heeft bepaald dat de consument binnen een termijn van twee maanden een juiste en volledige (eind)afrekening van het energiebedrijf moet ontvangen.

In het afgelopen halfjaar heeft DTe – mede op verzoek van de Minister van Economische Zaken – onderzocht of de energiebedrijven zich aan deze norm hebben gehouden. Uit dat onderzoek is DTe gebleken dat de onderzochte energiebedrijven een grote inspanning hebben gepleegd om de ontstane achterstanden weg te werken en dat de tijdigheid van het verzenden van energierekeningen sterk is verbeterd. Op dit moment zijn de meeste energiebedrijven in staat om meer dan 90% van hun energierekeningen op tijd aan de consument te verzenden. DTe is echter nog niet helemaal tevreden met de verbetering van de administratieve processen bij de energiebedrijven. Daarom zal DTe ook de komende tijd de prestaties van de energiebedrijven nauwlettend volgen.

Het kan voorkomen dat een energiebedrijf incidenteel niet op tijd een energierekening naar zijn klant stuurt. Dit vormt voor DTe in beginsel nog geen aanleiding voor het instellen van een handhavingonderzoek of het opleggen van een sanctie. Indien echter blijkt dat een energiebedrijf structureel zijn energierekeningen te laat verzend, dan zal DTe niet aarzelen om handhavend op te treden. Om de prestaties van energiebedrijven te controleren, heeft DTe een instrument ontwikkeld waarmee maandelijks inzicht wordt verkregen in het tijdig verzenden van energierekeningen. De prestaties van de individuele energiebedrijven maakt DTe openbaar op haar website (www.dte.nl) Hiermee kunt u als consument de onderlinge prestaties van de energiebedrijven op dit punt vergelijken.

Wanneer u de energierekening te laat heeft ontvangen, dan adviseert DTe u om eerst bij uw energiebedrijf te vragen waarom de termijn van twee maanden is overschreden en binnen welke termijn u de energierekening tegemoet kunt zien. Inmiddels heeft DTe een stevig gesprek gehad met OXXIO Nederland B.V. en aangegeven dat wanneer hun processen na de komende prestatiemeting over de maand september niet in orde zijn, DTe passende maatregelen zal nemen.

Bent u niet tevreden met het antwoord van uw energiebedrijf, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water. DTe adviseert u om vooraf het Reglement van de Geschillencommissie te raadplegen. Ook wijst DTe u erop dat dan een klachtengeld verschuldigd bent. Het adres van de Geschillencommissie is: Geschillencommissie Energie en Water, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, telefoon 070 – 310 53 10, fax 070 – 365 8814. Nadere informatie kunt u opvragen via http://www.geschillencommissie.nl/ en de keuze Energie en Water.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Re: Eindafrekening Oxxio

Geplaatst: 21 dec 2005 14:04
door Rasje34
Ik weet dat ik heel erg laks ben in dit soort dingen, maar ik schaam me te moeten zeggen dat ik er nu pas achter kom dat ik inderdaad ook nog steeds geen eindafrekening heb ontvangen van Oxxio :oops: . Ook ik ben bij hen terecht gekomen via energiebedrijf.com. Ik denk dat ik maar terugga naar Essent, want als ik al die slechte berichten lees over Oxxio...
Ik zal eens op die site kijken voor het mailadres van de klantenservice. Ook eens een leuk verzoekje om de eindafrekening sturen :D en daarna zal ik eens gaan lezen hoe ik van die lui af kom.

Re: Eindafrekening Oxxio

Geplaatst: 21 dec 2005 16:13
door Banzai
Als ik regelmatige alle klachten over de late of niet opgemaakte (eind)afrekeningen van Oxxio zo her en der lees, mogen we het zo langzamerhand wel stellen dat het bij Oxxio structureel - zo niet chronisch- is.
Ik heb ook al eerder gemerkt dat www.dte.nl voorstander lijkt te zijn van pappen en nathouden.
Een verbod en/of een flinke boete wegens het plegen een economisch delict lijkt mij voor Oxxio inmiddels wel op z'n plaats.
Dus .... stuur massaal uw klachten naar Dte. :evil:

Overigens, niet alle groene stroom/gas leveranciers gaan zo met hun klanten om hoor.
Mag ik (voorlopig) www.greenchoice.nl aanbevelen?
Extra korting bij Greenchoice is te behalen via www.vastelastenbond.nl
('Bond' met een korreltje zout.)
Voor een totaaloverzicht van energieboeren zie: www.energieprijzen.nl

Prettige feestdagen en dat u er allen in 2006 warmpjes bij mag zitten.

Met vriendelijke groet,
Banzai
[email protected]