LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] indesit koelkast

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Bakker. E

indesit koelkast

Ongelezen bericht door Bakker. E »

Ik zou graag willen weten of er gevaar dreigt, voor de gezondheid als een koelkast zijn koelvloeistof beetje bij beetje kwijtraakt. Want dat is dus gebeurt met de koelkast van mijn ouders, het is een Indesit koel/vries combi, van 4j oud. En weten jullie of er een manier is om hem weer te maken, zoja: waar en hoe (graag telnr. van bedrijf enz...) bijdeze bedankt, Edwin

bot321

Re: indesit koelkast

Ongelezen bericht door bot321 »

Als je koelvloeistof kwijtraakt dan zit er een lek in.
Het kan ook niet beetje bij beetje lek is lek. Maar
hoe weet je dat?Koelvloeistof verdampt meteen
dus veel kwaad kan het niet.Repareren kan maar is duurder
als een nieuwe als het tenminste een lek is.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Let wel op koelvloeistof is troep. Haal er een monteur bij.

bot321

Was vroeger troep toen werd er
nog met freon gekoeld tegenwoordig
niet meer.Wil nog niet zeggen dat het nou
wel goed is.Tegenwoordig heeft ieder zo
zijn "geheime vloeistof"dus het kan van
alles zijn.

Rasje34

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Beste bot321, tegenwoordig zit er echt nog freon in de koelkasten, hoor. En ik kan het weten, mijn man is koelboer.
Bakker E., koelvloeistof is niet echt schadelijk in kleine hoeveelheden voor de gezondheid (wel voor de zonlaag :( ), behalve als het verbrand (dan komt er chloorgas vrij).
Mijn man adviseert een nieuwe koelkast te kopen. Is goedkoper dan reparatie.

bot321

freon wordt alleen nog gebruikt bij grote
bedrijven met snelvriezers en met die grote
koelkompressors.Ook nog wel voor koelers
voor de airco
Tegenwoordig worden de koelkasten ivm.
milieu van milieuvriendelijke vloestoffen
voorzien. Daarmee wil ik nog niet zeggen dat
dat goed is.
Uw man is geen koelboer maar koeltechnieker
neem ik aan en die behoord dat te weten.

Rasje34

Mijn man is inderdaad koeltechnieker en die heeft er wel degelijk verstand van. De allernieuwste koelkasten zijn tegenwoordig gevuld met butaangas. Maar koelkasten voor horica b.v. zijn voorzien van een koelaggregaat gevuld met FREON R404a. De +/- 250 gram freon die in een koelkast zit en door 'n klein lekje verdampt is prakties niet waarneembaar. Freon is schadelijk in grote hoeveelheden omdat freon zuurstof verdrijft. Een paar uur in de file is volgens mij schadelijker.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

De vloeistoffen die bij de tegenwoordige koelkasten gebruikt worden bevatten geen Freon. een lek echter is de doodsteek voor de koelkast vooral bij een Indesit. Reparatie is duur en mag enkel door een bevoegd reparatie bedrijf uitgevoert worden. Maar is het niet zo dat bij echt grote installatie`s ook wel een stikstof vulling gebruikt wordt?

bot321

Dat vertelde ik toch alleen de grote.
De nieuwe koelkasten zijn ook niet gevuld
met butaangas dat zijn die campingkastjes
daar moet je aan de achterkant aan vlammetje
aansteken voor het uitstromende gas.Ze kunnen
trouwens ook op 12 volt en 220 volt.
Geloof me nou maar iedere koelkastfabrikant
heeft tegenwoordig zijn eigen samenstelling
de een nog milieu vriendelijker als de ander.
Er wordt trouwens ook gekoeld met amoniak
en alkahol (witte spiritus}etc.
Koelaggregaten zitten op vrachtwagens, in de horeca
gebruiken ze compressor+condensor.
Bestrijd ook helemaal niet dat Uw man er geen verstand van heeft.
het ging om de vraag of de koelkast lek is of niet
en dat geloof ik niet want als er koelvloeistof zou verdwijnen
moet je op het punt waar het lekt ijs zien en dat is blijkbaar
niet het geval dus is er wat anders loos.
Vandaar mijn vraag hoe weet U dat hij lekt?

bot321

Stikstof wordt gebruikt voor onderhoud
bij leidingen die niet meer afgesloten kunnen worden
dan wordt er een band om de leidingen gelegd
waar stikstof door stroomt zodat ze bevriezen.
Kun je bijv. afsluiters verwisselen.
Wordt ook veel in de medische wereld gebruikt.
Wordt trouwens voor veel doeleinde gebruikt.
Wordt alleen niet voor koelkasten gebruikt.

Bakker. E

Bedankt voor jullie vele reacties,ik ben nu gerustgesteld over de gevaren van dat gas.En hoe ik weet dat het een lek moet zijn: dat heeft een kennis voor me nagekeken en hij kwam tot die conclusie. Maar het probleem is dat de koelkast (het vriesgedeelte) nog maar tot een koeling komt van +7 gr. en het koel gedeelte is gewoon kamertemp. De moter hoor je brommen,wordt ook warm. Het rek blijft gewoon op kamertemp. En als je hem uit zet,en na een tijdje weer aan doet dan hoor je hem even aan springen en hij gaat dan na 4 tellen alweer over op alleen maar het zachtjes gebrom van de moter. Dus als jullie weten of dit de simtomen zijn van een koelvloeistof lek,dan hoor ik dat graag.Groetjes Edwin

Rasje34

Hallo Bakker E en Bot 321, mijn man is nog aan het werk dus ik kan niet ingaan op de technische details (ik weet alleen wanneer ik er weer etenswaren in moet doen :wink: ), maar ik zal het aan hem vragen als hij thuiskomt. Die symptonen die jij noemt Bakker E zou ook kunnen wijzen op een kapotte thermostaat. Ik heb 10 jaar geleden ook eens een koelkast gehad met dezelfde kuren namelijk. Alleen was dat koelkastje toen al een jaar of 12 oud. Ik (of liever gezegd mijn man) zal hier vanavond wel verder op ingaan.

Bakker. E

bedankt voor je reactie Rasje34, ik hoop dat je er nog op terug komt.Gr. Edwin

Rasje34

Hallo Edwin, hier de man van rasje34. Ik heb je bevindingen aandachtig gelezen en kan concluderen dat de installatie niet lek is maar dat de compressor inwendig lekt over de kleppen. Na inschakelen van de koelkast pompt de compressor volledig, vervolgens wordt deze warm en gaan de inwendige kleppen krom staan.
Hierdoor is de capaciteit afgenomen van 100% naar b.v. 20% en wordt het koudemiddel niet meer goed rond gepompt. Omdat de compressor motor nog maar 20% vermogen opneemt, neemt het vermogen dus af. Vandaar het licht brommende geluid. Dit is niet inwendig te herstellen omdat de compressor hermetisch gesloten is. Tenzij de compressor vervangen wordt. Dit is een dure zaak, advies nieuwe kopen. Heeft de koelkast in het verleden op een warme plaats gestaan of heeft de radiator aan achterzijde (condensor) geen luchtcirculatie gehad? Dit zou de oorzaak van het euvel kunnen zijn.

Bakker. E

Bedankt voor de uitleg van het probleem,ik had liever iets anders willen horen maar ja. Het klopt over de oorzaak,want hij staat naast een gasfornuis en de ruimte er om heen is ook heel beperkt,hooguit 2cm achterkant en zijkant vanaf de muur. Dus het zal dan wel de compresor zijn. Nogmaals bedankt,nu weet ik teminste waar we aan toe zijn.Gr.Edwin

Gesloten