LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

Moderne zomerbanden worden
steeds beter onder zomerse omstandigheden en kunnen zodoende beter omgaan met
toegenomen vermogens en snelheden van moderne auto’s. Tegelijkertijd zien we echter dat
de wintereigenschappen van zomerbanden sterk gereduceerd worden. .
het is natuurlijk hoe je zo`n onderzoek wilt lezen.

Hier hebben we het natuurlijk over een echte winter, en niet wat er nu in NL aan de gang is.
Overigens wat voor mij ook nog speelt:

Ik heb een bewuste keus in zomerband gedaan, ook velgmaat (mn breedte ) iets grote voor goede (voor mij tenminste) rijeigenschappen in de zomer. Zo`n band heeft bij kouder weer echter duidelijk mindere eigenschappen dan bij gemiddelde temperaturen.
Vandaar ook mijn keuze voor specifieke winterbanden. En per saldo kost het niets extra, de velgen heb ik gratis, de set banden waren gebruikt (1 seizoen) dus goedkoper dan nieuwe en mijn zomerbanden slijten niet in deze periode. En ik merk gewoon duidelijk betere rijeigenschappen de afgelopen weken zeker met die regen van gisteren...

Maar zoals gezegd: het is een eigen keuze..Ik kies ervoor ook niet voor verrassingen te komen staan als er straks wel weer ijs (ijzel, komt nog wel eens voor in nl..) en sneeuw is..Een aanrijding, ook met alleen plaatschade is per saldo duurder...

BadEend22
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2006 20:12

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door BadEend22 »

Winterbanden zijn alleen beter op sneeuw en ijs zelfs onder de 7 graden celsius! Dus op droog en nat wegdek zijn zomerbanden altijd beter. Zie de winterbandentest op http://www.adac.de
Bij de anwb winterbandentest worden de winterbanden niet vergeleken met zomerbanden vandaar dat je daar het verschil niet kan zien.

Toolboy

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Tja daar kom ik met m`n mening.
Complete bull . de huidige banden die in dit land verkocht worden voldoen perfekt aan alle weersomstandigheden.
Mits een ieder zich aanpast aan de weers/verkeersomstandigheden

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

Mits een ieder zich aanpast aan de weers/verkeersomstandigheden
Dat is ook de oorzaak van de meeste ongevallen met slecht weer... snelheid niet aanpassen, geen extra afstand houden. Dus eigenlijk geen verkeersinzicht...

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

toch blijken de oorzaken van de ongelukken anders te liggen..

Op het nieuws vanochtend: toename door ongelukken mn bij slechte weersomstandigheden....door gladde dus niet op tijd vervangen banden..

oftwel: geen winterbanden prima, maar vervang de oude banden als ze matig worden dus VOOR de winter....!

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb er op TV een filmpje van gezien. Een auto met en een ander zonder winterbanden. De rem proef was al een opmerkelijk verschil, maar van 0 naar 30 was nog groter. De auto zonder kwam in het laatste geval niet of nauwelijks voor uit.

Een ander filmpje van de remtest Gevonden op deze ANWB pagina.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Voor degene die in Nederland rond blijft rijden, is het niet verplicht om winterbanden te laten monteren.

Maar wanneer je in de grensstreek woont met Duitsland, en je gaat vaker daar winkelen, dan is het weldegelijk verplicht om ze te hebben.

Je kunt er nu al boetes voor krijgen, wanneer de weersvoorspellingen sneeuw aangeven, en er ligt nog geen vlok. Wanneer je met sneeuw, en dus gladheid, daar bij een ongeluk betrokken raakt, heb je dus een probleem. Naast de blikschade en andere ellende die de aanrijding zelf al veroorzaakt.

Het heeft dus absoluut niets met commercie te maken, zoals hierboven gesuggereerd.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Als we nou met z'n allen genoeg koolstofdioxide in de atmosfeer pompen, hebben we echt geen winterbanden meer nodig in ons toekomstige subtropische landje. 8)

Tenminste, wat er dan nog van over is, want het westen ligt dan onder water. :P

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jongens waar praten wij over. Ik ben al jaren beroepschauffeur en als ik zo om mij heen kijk dan is dit voor in Nederland grote onzin. Het wordt ook steeds warmer dus de zin in ver te zoeken.

Verder rijd ik al jaren zonder verlaging van de bandenspanning zonder schade door het verkeer. Zolang je gewoon rustig rijdt en extra afstand houdt is er niks aan de hand. Tuurlijk glij ik hier en daar soms een beetje naar links of naar recht, maar zolang je rustig rijdt is er weinig aan de hand en gebeurd er vrijwel niets. Ook al heb je winterbanden, bij het verkeerd of te hard nemen van de bocht ga je gegarandeert in de slip. Als je daarnaast ook nog eens niet je auto op de juiste manier uit de slip kan trekken wordt het alleen maar erger.

Slippen in de winter voorkom je niet ook niet met winterbanden. Als je normaal en goed je rijstijl aanpast en extra afstand houdt en goed blijft observeren (voor je uit blijven kijken) dan is het nog leuk ook.

In feite blijft de chauffeur ten alle tijde de hoofddoener. Als je in dit land al niet zonder winterbanden kunt rijden (bewijs is dat deze 9 van de 10 keer in de sloot staan) dan kun je gewoon niet rijden. Winterbanden wilt niet zeggen dat je hetzelfde kunt rijden als in de zomer, want dat wordt gedacht. ABS is hier voorbeeld van. HEt is al vaker medegedeeld: Voor in dit land zijn winterbanden overbodig. Daarbij ABS, airbag het zijn allemaal gevaarlijke dingen als je er niet mee kunt omgaan en van airbag is al gebleken dat deze ook levens kunnen kosten. Vaak klappen deze niet eens uit na een aanrijding. Ik zal je vertellen wat er in de hulpverleningswereld gaat gebeuren. De hulpverlener mag, zolang de brandweer geen maatregelen heeft getroffen, je auto niet meer in als de airbag niet is uitgeklapt. Gevaar is namelijk dat deze nog uit kan klappen. De hulpverlener kan dan flink verwondt raken. Gutteguttegut wat zijn die dingen veilig, maar als het er op aan komt dan belemmeren deze je hulpverlening.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Als je in dit land al niet zonder winterbanden kunt rijden (bewijs is dat deze 9 van de 10 keer in de sloot staan) dan kun je gewoon niet rijden.
En als beroepschauffeur moet je toch wel weten dat meer dan de helft van de bestuurders in NL niet behoorlijk kan rijden ... :wink:

Maar ben het met je eens dat winterbanden weer zo'n gevalletje van symptoombestrijding is van een veel groter probleem.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De automobilist rijdt te onzorgvuldig, is te veel met andere dingen bezig zoals kaartlezen, radio bedienen, telefoneren etc etc etc. Dit veroorzaak te laat reageren waardoor je door schrikreactie te fel reageert. Hierdoor verlies je overzicht en is het einde zoek. Hoe goed je ook denkt te kunnen rijden, je schrikt op zo'n moment echt wel en de ene keer is het erger dan de andere keer omdat je je niet altijd hetzelfde voelt. Gewoon op tijd vertrekken en met je gedachten bij het verkeer blijven en je aan de snelheid houden. Waar je niet de maximum snelheid kan rijden ben je verplicht je aan te passen en dat aanpassen is nu het probleem naast het met andere dingen bezig zijn. De autoos zijn te veilig denkt men terwijl dat in weze eigenlijk helemaal niet zo is. De auto is hetzelfde, maar de kooiconstructie waar je je in bevindt is bij het ene type iets steviger als bij het andere.

Dit overkomt iedereen en hierdoor onstaan onnodig veel ongelukken. Mensen zien het gevaar niet en zijn egoistisch. Wanneer dat eens verandert dan heb je het overgrote deel bereikt. Boven dit alles moet gewoon een verplichte theorie her-examen worden ingevoerd. Dit moet je minstens 1 keer per jaar doen. Doe je het niet dan is het bijvoorbeeld einde oefening met je rijbewijs en moet je alles of een gedeelte opnieuw doen. Zo blijft men verplicht op de hoogte van verkeersregels en verkeerstekens. Nu is het zo dat iemand in 1955 zijn of haar rijbewijs heeft gehaald en daarna nooit meer iets heeft gedaan aan het theorie.

Hoeveel mensen weten nog dat je een autobus binnen bebouwde kom welke richting aangeeft om de halte te verlaten, de gelegenheid moet geven de halte te verlaten. Doe je dat niet dan riskeer je een bekeuring.

Hoeveel mensen weten dat een snelheid aangegeven door matrix borden boven de snel en -autowegen een maximale snelheid is geworden sinds 1 juni 1996. Wanneer je de aangegeven snelheid overschrijdt dan riskeer je een bekeuring en ga zo maar door.

Dit zijn slechts simpele dingen. Ik heb nog veel meer voorbeelden waaronder voorrang hebben of verlenen, verkeersborden, verkeerstekens, gebruik van autoverlichting, verkeerslichten, aanwijzingen door het bevoegd gezag, verharde weg en onverharde weg, verlaagde of doorlopende stoepranden op kruisende wegen etc etc etc. Zelfs op drukke kruisingen waar de verkeerslichten ineens uitvallen weten ze opeens door de stress en spanning de voorrangsregels niet meer en of niet meer te gebruiken.

Daarom pleit ik voor verplichte herhaling. Dan pas is men op de hoogte van verkeersregels en tekens en dan is het puur alleen gebruiken, maar gezien het feit dat dat niet voor dit topic is, laat ik dat met rust.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Daarom pleit ik voor verplichte herhaling. Dan pas is men op de hoogte van verkeersregels en tekens
En zo is het. Aanvullend hierop meer controle op de weg: hogere boetes voor lui die zich niet weten te houden aan deze simpele regels.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Fijn dat iemand het met mij eens is. Ik bedoel voor het EHBO Eenheidsdiploma en andere is het er al jaren en voor het rijbewijs niet. Zal wel komen, omdat het een zogenoemd heilig iets is net als de auto.... Dit moet gewoon eens ophouden alleen dan worden mensen gedwongen om de regels te kennen. Als er nu her-examen wordt gehouden voor alle automobilisten en beroepschauffeurs, dan zakt gegarandeerd 80 procent en dan lullen juist die mensen over winterbanden..... Dom erg dom...

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door roland48 »

En dan nu het moment supreme:

Het is deze winter overdag nog niet kouder geweest dan 3 graden.

Zonder WINTER hebben we natuurlijk ook geen WINTERbanden nodig.

Deze hele discussie is in deze overbodig, tenzij je regelmatig richting zuid-Duitsland en Oostenrijk rijdt.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Als je voor Duitsland winterbanden moet, waarom dan in Afrika voor Dakar geen verplichte Zomerbanden?

Leuk grapje, maar waar laat ik de 4 die ik niet nodig heb, nu kan ik de kruipruimte benutten, want schuur is vol, maar op flat heb je geen plek meer, en jaarlijks 2 x monteren kost ook veel en opslag is ook niet gratis!

In Rusland rijden de meeste op All Weaters, en die bevallen goed, een slipcursus is altijd beter een goedkoper dan winterbanden.

Als je 80.000 km met banden doet, dus in mijn geval 4 jaar zijn ze wel uitgedroogt, en aan vervanging toe, dus met winterbanden, gooi je oude uitgedroogde weg.

Om bijde op te rijden moet ik dus voortaan 8 jaar met mijn auto doen, en dat wil ik niet!

Nederlanders moeten aan Nederlandse wetten voldoen, en als Duitsers niet uitbetalen wegens ontbreken winterbanden, ga ik wel een rechtszaak beginnen!

Ik kan als Russin beter op gladde zomerbanden, dan zij op winterbanden, om daar foutloos te rijden, moet je rally ervaring hebben, het is niet voor niets dat die finnen zoveel rally's winnen, en daar woonde ik vlak naast dus!

Ook begrijpen jullie Nederlanders niet waarom ze tijdens IJzel gewoon snelheidscontrole houden, en vele bonnen schrijven, dus als je dat eens hebt gezien, welkom terug in Bananenrepubliek Hollandia!

PS niet alles serieus nemen, grapje moet kunnen, maar helaas zijn Russen soms gewoon beter, net als eerste man in ruimte, en dat moet je dan sportief toegeven, net als ons voetbal, er zitten enkele goede tussen, maar kijken graag naar west europa!

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door roland48 »

Gaat het toch nog vriezen.

Maar ik ben het met Anastasia eens: een fatsoenlijke slipcursus haalt veel meer uit dan het monteren van winterbanden: je moet weten wat je auto kan en niet domweg 140 blijven rijden 'omdat je winterbanden hebt'.

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Tuskar »

Woon zelf in Noorwegen en heb een paar jaar in het uiterste noorden gewoond, Dus boven de poolcirkel. Ben geen bedrijf en hoef geen winst te maken. Maar hier een eerlijke mening en tips.
Rij zelf op 2 types winterbanden. De Gewone winterband en de spijker winterband. Test 1 Gekomen van Frederikstad Noorwegen naar Nederland in februari 2004 op de gewone winterband. Veel sneeuw tot in Duitsland aan toe, ben ik ploegend gekomen tot aan Kolding en ben er mee gestopd, daar anderen al noodgedwongen moesten stoppen daar ze vast zaten.
Winter 2006 vanaf noord Denemarken (Hirtshals naar Nederland op de spijkerbanden gereden in de sneeuw die nog iets dikker was dan in Zweden. Lekker op de linker baan gereden Deze spijkerbanden waren gek op deze sneeuw. Voor ik aan de reis begon heb ik het loopvlak schoongemaakt met een ontvetter en afgespoeld met koud water zo dat ik een schoon loopvlak had. Waar anderen met een gangetje van 45 reden, reed ik 125 km per uur. Ben om 09.00 uur van boord gereden en was om 16.00 uur in Leeuwarden met een VW Transporter 2,4 D en de gereden afstand was 875 km. Had achterin mijn gewone banden staan met de velgen voor meer achterdruk op de de wielen te krijgen. Dus gewicht op de achter wielen, zodat de auto in balans was.
Dom om in de winter op je zomerbanden te gaan rijden, ook al ligt er geen sneeuw of ij op de weg.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

1. spijkerbanden zijn hier verboden.

2. 125 kmu rijden waar de rest 45 rijdt (en met goede reden) vind ik dom en onverantwoordelijk. Snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer, racen heb je circuits voor. Een snelheidsverschil van 80km/u is net zo iets als 200 rijden waar de rest 120 doet... En het gek vinden als er dan iets mis gaat...

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Herman woont in Norge, en daar mag het wel, en als je het vergeet en ze blijven achterin de bus, jammer, ik wil die boetes wel eens weten wegens vergeetachtigheid!

Deze persoon gaat dus regelmatig van Norge naar Fryslán en dus geen echte Hollander, wedden dat hij nu boos reageren gaat!

De dochter van...

Anastasia, ik mag dus zijn grappen wel overnemen, want ik heb als erfenis........

doei!

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door RalphL »

De ANWB rijdt zelf het hele jaar op winterbanden!?
Zie: http://www.intermediair.nl/artikel_print.jsp?id=494000

Gesloten