WAAROM WINTERBANDEN?
Geplaatst: 24 dec 2005 09:16
staat op:
http://www.autobedrijfjonkman.nl/
Waarom winterbanden??
(winter)-banden BRON.:A.N.W.B
ESP, zijairbags, xenonlicht, ABS en remassist, automobilisten zijn doorgaans bereid diep in de buidel te tasten als het om dit soort veiligheidszaken gaat. Hoe anders ligt dit bij banden die dikwijls als het sluitstuk van de autobegroting worden gezien. Opmerkelijk eigenlijk want bezuinigen op banden is wel degelijk bezuinigen op veiligheid.
Vier stukjes rubber ter grote van een briefkaart zijn het enige contact van een auto met de weg. Via deze contactvlakken moeten alle krachten worden overgedragen. Aan de banden die deze contactvlakken vormen worden dan ook zeer hoge en zeer verschillende eisen gesteld. Met één band kan onmogelijk aan al deze eisen worden voldaan. Bandenfabrikanten kiezen daarom sinds jaar en dag voor twee type banden die afwisselend gemonteerd kunnen worden; zomerbanden en winterbanden.
Wat bieden winterbanden?
Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden. Hiertoe is de winterband ten opzichte van de gewone of zomerband voorzien van een ander profiel en een andere (zachtere) rubbersamenstelling. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Vanaf een bepaald punt neemt deze hardheid zulke vormen aan dat een optimale aanpassing van de band aan het wegdek niet meer mogelijk is, er is sprake van het verlies van grip. Juist bij de rubbersamenstellingen die voor hoge snelheidsbanden gebruikt worden (vanaf pakweg snelheidscategorie T (tot 190 km/u)) ligt dit punt boven het vriespunt (bij ca. 7°C). Bij winterbanden wordt dit punt door een aangepaste rubbersamenstelling verschoven naar zeer lage temperaturen. De band blijft flexibel en kan zorgen voor een goede grip. Deze extra grip van winterbanden ten opzichte van zomerbanden bij lage temperaturen resulteert in bijvoorbeeld een betere wegligging en een kortere remweg.
Behalve de rubbersamenstelling is ook het profiel van een winterband zeer belangrijk. Het profiel van een zomerband is ongeschikt voor het rijden op sneeuw, de band vindt geen enkel houvast. Bij een winterband wordt echter gewerkt met profielopbouw die is voorzien van lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel en werken de lamellen als grijpers die zich in de sneeuw vasthappen.
De lamellen zijn functioneel tot een profieldiepte van zo'n 4 mm. Heeft de winterband minder profiel dan is deze niet meer op zijn taak berekend. De band dient vervangen te worden of kan desnoods in de zomer verder afgereden worden. Bij het rijden op winterbanden in de zomer dient de bandenspanning goed te zijn omdat de winterband gevoeliger is voor warmte-ontwikkeling dan de zomerband.
Wanneer heb je winterbanden nodig?
Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten.
Welke winterbanden kies je?
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak band wegdek immers als een nadeel. Voor winterbanden mag een lagere snelheidscode banden gekozen worden dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven. Men is dan wel verplicht een sticker met de toegestane maximale bandensnelheid in het gezichtsveld van de bestuurder te plakken. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van een winterbandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden.
BRON A.N.W.B.
---------------------------------------------------------------------------
BRON.MICHELIN.NL
Uitrusten van de 4 wielen met winterbanden.
In de winter heeft men vaak de neiging om voor betere prestaties bij het optrekken alleen winterbanden op de aangedreven as te monteren. Dit is echter niet voldoende om te zorgen voor goede prestaties en een optimale veiligheid:
- een voorwielaandrijver waarbij de winterbanden alleen op de vooras zijn gemonteerd, zorgt voor onbalans aan de achterkant en daarmee loopt u veel meer risico dat de auto plotseling om zijn as draait;
- een achterwielaandrijver waarbij de winterbanden alleen op de achteras zijn gemonteerd, zorgt voor onbalans aan de voorkant en daarmee loopt u het risico dat u in bochten rechtdoor gaat.
------------------------------------------------------------------------
betaal niet teveel voor de winterbanden maar vergelijk eerst!
http://www.autobedrijfjonkman.nl/
Waarom winterbanden??
(winter)-banden BRON.:A.N.W.B
ESP, zijairbags, xenonlicht, ABS en remassist, automobilisten zijn doorgaans bereid diep in de buidel te tasten als het om dit soort veiligheidszaken gaat. Hoe anders ligt dit bij banden die dikwijls als het sluitstuk van de autobegroting worden gezien. Opmerkelijk eigenlijk want bezuinigen op banden is wel degelijk bezuinigen op veiligheid.
Vier stukjes rubber ter grote van een briefkaart zijn het enige contact van een auto met de weg. Via deze contactvlakken moeten alle krachten worden overgedragen. Aan de banden die deze contactvlakken vormen worden dan ook zeer hoge en zeer verschillende eisen gesteld. Met één band kan onmogelijk aan al deze eisen worden voldaan. Bandenfabrikanten kiezen daarom sinds jaar en dag voor twee type banden die afwisselend gemonteerd kunnen worden; zomerbanden en winterbanden.
Wat bieden winterbanden?
Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden. Hiertoe is de winterband ten opzichte van de gewone of zomerband voorzien van een ander profiel en een andere (zachtere) rubbersamenstelling. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Vanaf een bepaald punt neemt deze hardheid zulke vormen aan dat een optimale aanpassing van de band aan het wegdek niet meer mogelijk is, er is sprake van het verlies van grip. Juist bij de rubbersamenstellingen die voor hoge snelheidsbanden gebruikt worden (vanaf pakweg snelheidscategorie T (tot 190 km/u)) ligt dit punt boven het vriespunt (bij ca. 7°C). Bij winterbanden wordt dit punt door een aangepaste rubbersamenstelling verschoven naar zeer lage temperaturen. De band blijft flexibel en kan zorgen voor een goede grip. Deze extra grip van winterbanden ten opzichte van zomerbanden bij lage temperaturen resulteert in bijvoorbeeld een betere wegligging en een kortere remweg.
Behalve de rubbersamenstelling is ook het profiel van een winterband zeer belangrijk. Het profiel van een zomerband is ongeschikt voor het rijden op sneeuw, de band vindt geen enkel houvast. Bij een winterband wordt echter gewerkt met profielopbouw die is voorzien van lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel en werken de lamellen als grijpers die zich in de sneeuw vasthappen.
De lamellen zijn functioneel tot een profieldiepte van zo'n 4 mm. Heeft de winterband minder profiel dan is deze niet meer op zijn taak berekend. De band dient vervangen te worden of kan desnoods in de zomer verder afgereden worden. Bij het rijden op winterbanden in de zomer dient de bandenspanning goed te zijn omdat de winterband gevoeliger is voor warmte-ontwikkeling dan de zomerband.
Wanneer heb je winterbanden nodig?
Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten.
Welke winterbanden kies je?
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak band wegdek immers als een nadeel. Voor winterbanden mag een lagere snelheidscode banden gekozen worden dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven. Men is dan wel verplicht een sticker met de toegestane maximale bandensnelheid in het gezichtsveld van de bestuurder te plakken. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van een winterbandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden.
BRON A.N.W.B.
---------------------------------------------------------------------------
BRON.MICHELIN.NL
Uitrusten van de 4 wielen met winterbanden.
In de winter heeft men vaak de neiging om voor betere prestaties bij het optrekken alleen winterbanden op de aangedreven as te monteren. Dit is echter niet voldoende om te zorgen voor goede prestaties en een optimale veiligheid:
- een voorwielaandrijver waarbij de winterbanden alleen op de vooras zijn gemonteerd, zorgt voor onbalans aan de achterkant en daarmee loopt u veel meer risico dat de auto plotseling om zijn as draait;
- een achterwielaandrijver waarbij de winterbanden alleen op de achteras zijn gemonteerd, zorgt voor onbalans aan de voorkant en daarmee loopt u het risico dat u in bochten rechtdoor gaat.
------------------------------------------------------------------------
betaal niet teveel voor de winterbanden maar vergelijk eerst!