Het is een neerwaartse spiraal ingezet door "consumenten"-websites als kieskeurig.nl en consumenten zelf. Alsof degene bovenaan in het lijstje bij jouw gewenste apparaat automatisch degen is die gekozen moet worden. Ze laten één ding zien. De prijs. En er wordt om één reden gekocht: de prijs.
De enige concurentie die er op internet is, is concurentie op prijs lijkt het wel. Hoewel sommige webshops er alles aan doen de klant in te lichten en iets moois voor te schotelen (
www.internetshop.nl,
www.keukeninbouw.nl,
www.12cook.nl) denken sommigen er vanaf te komen met: "ergens anders goedkoper, mail ons!". Ik zou zelf nooit inbouwapparatuur zomaar via een webshop bestellen, maar de informatie op deze sites heeft mij wel een eind op weg geholpen.
Ik heb zelf uiteindelijk eieren voor m'n geld gekozen omdat mijn 2 jaar oude vaatwasser + leverancier mij in de steek liet en 20 euro meer betaald voor mijn vaatwasser en ben naar de winkel van keukeninbouw.nl gegaan. De verkoper daar gaf ook al aan dat het "huilen met de pet op" is en dat ze letterlijk hun verkoop van sommige producten zien vertienvoudigen door een apparaat 5 euro goedkoper te maken zodat het op nummer 1 staat in kieskeurig. Die 5 euro is mij uiteindelijk echter het kopje koffie, het leuke gesprek, en een fatsoenlijke behandeling aan de telefoon/in de winkel zeker waard geweest. Dit zal natuurlijk per individu verschillen (het was geen lekkere koffie!)
Hetzelfde geldt voor complete offertes. Al het werk wat gedaan moet worden voor jouw keuken zal toch door iemand betaald moeten worden. Reken er maar niet op dat de keukenzaak dit doet nadat ze je een keuken letterlijk voor inkoopprijs verkocht hebben! Of je betaald het nu, of je betaald het over een paar jaar als de boel stuk gaat. Ik ben zelf zo dom geweest om mijn apparatuur + keuken + blad allemaal ergens anders weg te halen. Alles met een dikke korting natuurlijk, maar bij de keukenkasten wordt de winst op gedrukt die normaal gemaakt wordt op het blad + apparatuur + de kasten kwam ik later achter.