LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mac of een PC

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Basiser
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2006 19:58

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Basiser »

Zo zie/lees je maar Jansen...
Tussen Mac of PC valt niet te bekvechten. Er komen altijd argumenten die makkelijk te weerleggen zijn. Allebei zal het goed zijn voor wat jij aangeeft ermee te gaan doen! Voor pc is alle programmatuur de "krijgen", bij Apple zit het er standaard bij.

Lees onderstaande tip en beslis gewoon zelf, da's altijd het beste:

Emotie is je leitmotif:
Koop je een systeem voor de lol, wil je erg veel plezier hebben van je syteem en gun je je ogen iets moois, dan ga je voor een mac (standaard iMac zonder opties is echt voldoende voor de gewone gebruiker)

Vervanging is je leitmotif:
Koop je een nieuwe computer, omdat je oude te oud is, dan ga je voor PC.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door queenfan »

Wouter_Oud


Geplaatst op 20 Jan 2006 11:30 door Wouter_Oud


--------------------------------------------------------------------------------

Klopt, ik wou alleen duidelijk maken dat het niet zo'n goed argument was. En dat ze op het grafische gebied beter zijn maakt ze niet gelijk de betere pc, tenzij je je pc alleen voor grafische bewerkingen gebruikt.

Mijn argumenten is persoonlijk, zoals iedere mening. Voor het bewerken van films loopt mijn pc met Bill GATES rotzooi vast, en stabiel wil ik het niet noemen.

Maar goed is en blijft persoonlijk.

jansen

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door jansen »

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet uit ben. Komt ook omdat er net een nieuwe imag is met die nieuwe intel procesor. En dan moet je daaruit weer kiezen, ga ik voor de gewone G5 procesor of voor die nieuwe intel. heb wel ff navraag gedaan als ik een nieuwe pc ga kopen en die stel ik dan zels samen. en dan ben ik helemaal compleet met 19 inch scherm, speakers, 64 bitt processor etc.. voor 1200 euro ook klaar. Tja het maakt me keuze niet makkelijker.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door mr T. »

als ik een nieuwe pc ga kopen en die stel ik dan zels samen. en dan ben ik helemaal compleet met 19 inch scherm, speakers, 64 bitt processor etc.. voor 1200 euro ook klaar.

Bedenk in dat geval dan wel dat je er dan nog niet bent. Dit omdat je een met iLife vergelijkbaar softwarepakket dan nog zult moeten aanschaffen. Wellicht is een Mac Mini met Superdrive ook een optie.

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Als ik zo lees waarvoor de Topic Starter zijn computer wilt gebruiken zou ik 'm een Mac mini aanraden. Wellicht met Superdrive (mooi woord voor een DVD brander), als hij / zij filmpjes wilt branden. Anders is het middenmodel ook prima. Zo'n 1,42 Ghz model met 512 MB geheugen is snel zat. Natuurlijk is een iMac sneller etc. maar dat is niet nodig in dit geval. Bovendien kan je je monitor / muis / toetsenbord van je oude pc gewoon zo overzetten naar de Mac mini. Ben je gelijk klaar voor 629 euro! Mocht je nog veel overtuigender dingen horen, kijk eens op MacOSX.nl. Ook als je na je aanschaf van eventueel een Mac support nodig hebt, staan er daar tientallen mensen voor je klaar met tips :)

Daarnaast wil ik nog even reageren op een paar dingetjes hierboven:

1) Internet trager op een Mac dan op een PC? Da's de grootste onzin die ik ooit gehoord heb :roll:

2) De Power Mac G5 met "4 processors" heeft TWEE x Dual Core G5's erin zitten... Bovendien is dat absoluut geen thuisgebruikers model... Kan wel, maar is overkill :wink:

3) MacOS9 gaan vergelijken met OSX is onzin... Je gaat toch ook niet Win95 met XP vergelijken? Daarbij komt dat OS9 een compleet ander OS is dan OSX, de laatste is gebaseerd op Unix en dus niet compatible met de oudere MacOS versies. Tegenwoordig draait overigens het gros van de software gewoon op OSX hoor, dus maak je maar geen zorgen daar over. Een goede site voor Mac software is Versiontracker

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door unSOUND »

Ik heb zelden zoveel verkeerde vooroordelen over de Mac in 1 topic gezien... :?

Als ik kijk naar wat je wilt gaan doen, is een Mac mini al goed genoeg, en een iMac kan nog een aantal jaar met je mee groeien... En je zult er gegarandeerd van genieten.

Een Mac is een zorgeloze computer, waar je eigenlijk geen omkijken naar hebt. Hij doet het. Punt. Sommige mensen vinden het leuk om de hele dag aan hu PC te sleutelen en te tweaken om alles uit hun systeem te halen, bij een Mac doet ie dat al zodra je hem uit de doos haalt.

Virussen ? 0 Spyware ? 0

Een PC is ook virus- en spywarevrij te houden, maar je moet er extra software voor installeren en up-to-date houden, en het knabbelt stukjes van je snelheid af, sommige anti-virus programma's nemen gerust 10 tot 15 % van je processor weg.

En dan zegt men altijd "als je maar uitkijkt waar je komt". Dat is waar, maar dat hoeft dus ook niet met een Mac. Download naar hartenlust, klik op elke link die je tegenkomt, het maakt allemaal niet uit, want je loopt geen gevaar.

En die veiligheid blijft. Waarom ? Omdat OS X is gemaakt voor veiligheid. Dus die flauwe smoezen dat als er meer Macs zijn de virussen wel mee komen kun je lekker links laten liggen, het is allang bewezen dat een virus voor OS X maken 99,9 % onmogelijk is. Het is dus niet alleen zo dat we niet interessant genoeg zijn voor virusmakers, maar ook gewoon te goed beveiligd.

Ook software is al jaren geen probleem meer. Sinds de komst van OS X zijn er bergen met software leverbaar, ook in de shareware en freeware hoek. Kijk eens rond op www.versiontracker.com/macosx/ of www.macupdate.com .

En ga eens vragen stellen op http://forum.macosx.nl , daar komen veel meer mensen die net als ik zijn overgestapt van Windows naar Mac, zij kunnen je nog veel meer vertellen.

tjeerdK
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2006 08:48

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door tjeerdK »

Ja, ik zou zeggen.. neem een Mac mini. En als je nog wat meer over het OS wil weten, of over de hardware, ken ik nog wel wat fora:
- www.macosx.nl
- www.macfreak.nl

vooral die bovenste is aan te raden. En ik ken ook nog een site waar gewoon alle informatie opstaat voor de beginnende gebruiker:
- www.macmiep.nl

Over PC's heb ik weinig te zeggen. Ik vind MS een vervelend systeem, en dat is voor mij de reden dat ik overstap. En als je toch een PC wilt, neem altijd een A-merk, want van dat dat zelfbouw PC's minder vatbaar zijn, vind ik onzin.

Take it easy, use a mac

JJmac
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2005 20:15

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door JJmac »

Koop een iMac ben je even veel geld kwijt alleen je krijgt er meer waar voor.
Ook is gebleken dat de Mac 36% uiteindelijk goedkoper is dan een pc.
Heb nog een oude performa liggen kan nu nog met de tijd meekomen dat kon mijn pc niet!
Wat ze hier ook zeggen je zult alles kunnen doen op je Mac, vaak beter.
Over de intel processor wordt het voor u keuze alleen maar gemakkelijker op.
Dit alles is zeer gebruiksvriendelijk, ga maar eens naar een Mac forum.

Vriendelijke groet,

JJmac

http://computer-advies.nl/index.php?opt ... =3&topid=0

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

En als je toch een PC wilt, neem altijd een A-merk, want van dat dat zelfbouw PC's minder vatbaar zijn, vind ik onzin.
Een pc van HP of Dell of wat voor merk dan ook is eigenlijk al kapot als ie in de doos zit, zo vol met reclame en 'gratis' 'goede' programma's.
Ik bepaal liever zelf wat er met m'n pc gebeurd.

Zelfbouw pc's zijn niet minder vatbaar omdat ze zelf gebouwd zijn, maar omdat de bouwer, vaak, weet hoe deze z'n pc moet beveiligen.

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Windows zou ik willen vergelijken met een nieuw huis waarbij je een gratis set emmers krijgt voor het lekkende dak en een loodgieter die eens in de maand langskomt, het ene lek dicht en er 2 nieuwe bijmaakt.

Waarom zou je uberhaupt een virusscanner + spywareprogramma moeten installeren? Je installeert een stuk software wat je systeem vertraagt en op de achtergrond meedraait om andere software uit te schakelen.. beetje bezopen toch? :)
"In a report released last month, Sophos PLC, a British company that sells anti-virus software, noted that through the first six months of 2003, the most commonly reported virus that could affect Mac computers was one designed for the "classic" Mac OS -- not OS X
Ik zou de vraagsteller adviseren om eens rustig de tijd te nemen en rondkijken in een Applestore of een ander goed verkooppunt. PC's met Windows is een bekende wereld dus het verdiepen daarin lijkt me niet nodig want je weet wat je krijgt.

Ik ben een jarenlange (+/- 13 jaar) Dos/Windows en Mac gebruiker. Toch geef ik de voorkeur aan OS X omdat het al sinds de lancering in 2001 de functionaliteit biedt die Windows Vista (opvolger XP) pas in 2007 / 2008 zal krijgen.

Ik gebruik Windows eigenlijk alleen nog maar voor Visual Basic en ik weet toevallig dat Autocad nog weleens een obstakel voor sommige gebruikers vormt om een Mac te kopen.

Maar ja, die obstakels gelden ook net zo goed aan de andere kant. Voor Logic Pro Audio en Aperture fotobewerkingssoftware moet je het niet in de Windowswereld zoeken want dat is weer Mac-exclusief.

Voor de rest zijn er van alle programma's die ik nodig heb in Windows dezelfde Mac OS X versies of alternatieven. Vergeet niet, Mac OS heeft een langere geschiedenis dan Windows en beide platformen zijn qua beschikbare applicaties bijna 1:1 aan elkaar gewaagd.

zie ook: http://www.xvsxp.com/ voor een objectieve vergelijkingstest van beide besturingssystemen.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Je installeert een stuk software wat je systeem vertraagt en op de achtergrond meedraait om andere software uit te schakelen.. beetje bezopen toch?
Dat is een beetje overdreven... Anti-virus of anti-spyware software vertraagt je pc niet merkbaar en schakelt geen software uit, ze zijn ervoor om je pc te beschermen tegen virussen, malware, adware en spyware.

Ik weet dat Mac's bijna virus vrij zijn en dat is een groot voordeel, maar windows is heel goed te beschermen.
Toch geef ik de voorkeur aan OS X omdat het al sinds de lancering in 2001 de functionaliteit biedt die Windows Vista (opvolger XP) pas in 2007 / 2008 zal krijgen.
De release van Vista vind plaats in de tweede helft van dit jaar. Kun je OS X ook gebruiken als media-center?

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

De release van Vista vind plaats in de tweede helft van dit jaar
En origineel zou het uitkomen in 2004 / 2005, dus zal het wel volgend jaar worden denk je niet?
Kun je OS X ook gebruiken als media-center?
Ja, met een product van bijvoorbeeld Elgato (EyeTV). Dat zijn TV / Radio tuners. Verkrijgbaar met o.a. USB en FW aansluitingen.


Ik vind het toch wel jammer dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat een Mac maar een kreupel platform is... :?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door mr T. »

De release van Vista vind plaats in de tweede helft van dit jaar.
In augustus van het vorig jaar viel dit bericht al te lezen:
http://www.webwereld.nl/articles/36613/vista
Na de release zal het allemaal pas echt goed beginnen met Vista.

jansen

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door jansen »

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn bijdrage !! Ja heb zelf natuurlijk ook al naar een mac mini gekeken, en is ook heel aantrekkelijk qua prijs. Nadeel voor mij aan deze is dat er geen audio ingang opzit. Nou is dit wel op te lossen maar brengt dan ook weer extra kosten en bekabeling met zich mee. het mooie van een Imac is dat je weinig bekabeling ziet, alles is zo mooi in 1 apparaat gebouwd en werkt uitstekend. Ik moet eerlijk zeggen dat dat toch ook wel erg meeweegt in m'n besluit. Een pc blijft gewoon een lomp en lelijk ding met veel te veel losse kabels. Tja het oog wil toch ook wat !!!

domin8r
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 sep 2003 14:21

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door domin8r »



Geplaatst op 28 Jan 2006 19:40 door unSOUND
Ik heb zelden zoveel verkeerde vooroordelen over de Mac in 1 topic gezien... Confused

Als ik kijk naar wat je wilt gaan doen, is een Mac mini al goed genoeg, en een iMac kan nog een aantal jaar met je mee groeien... En je zult er gegarandeerd van genieten.

Een Mac is een zorgeloze computer, waar je eigenlijk geen omkijken naar hebt. Hij doet het. Punt. Sommige mensen vinden het leuk om de hele dag aan hu PC te sleutelen en te tweaken om alles uit hun systeem te halen, bij een Mac doet ie dat al zodra je hem uit de doos haalt.

Virussen ? 0 Spyware ? 0

Een PC is ook virus- en spywarevrij te houden, maar je moet er extra software voor installeren en up-to-date houden, en het knabbelt stukjes van je snelheid af, sommige anti-virus programma's nemen gerust 10 tot 15 % van je processor weg.

En dan zegt men altijd "als je maar uitkijkt waar je komt". Dat is waar, maar dat hoeft dus ook niet met een Mac. Download naar hartenlust, klik op elke link die je tegenkomt, het maakt allemaal niet uit, want je loopt geen gevaar.

En die veiligheid blijft. Waarom ? Omdat OS X is gemaakt voor veiligheid. Dus die flauwe smoezen dat als er meer Macs zijn de virussen wel mee komen kun je lekker links laten liggen, het is allang bewezen dat een virus voor OS X maken 99,9 % onmogelijk is. Het is dus niet alleen zo dat we niet interessant genoeg zijn voor virusmakers, maar ook gewoon te goed beveiligd.

Ook software is al jaren geen probleem meer. Sinds de komst van OS X zijn er bergen met software leverbaar, ook in de shareware en freeware hoek. Kijk eens rond op www.versiontracker.com/macosx/ of www.macupdate.com .

En ga eens vragen stellen op http://forum.macosx.nl , daar komen veel meer mensen die net als ik zijn overgestapt van Windows naar Mac, zij kunnen je nog veel meer vertellen.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/39498 Einde verhaal met je veiligheid en zorgeloze downloaden..

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Ja, met een product van bijvoorbeeld Elgato (EyeTV). Dat zijn TV / Radio tuners. Verkrijgbaar met o.a. USB en FW aansluitingen.
Okay, maar is OS X ook standaard geleverd met een media-center functie?
Vista heeft namelijk een aparte media-center stand, net als XP MCE, daar ging het mij om.
Einde verhaal met je veiligheid en zorgeloze downloaden..
Iedereen weet toch wel dat ook OS X niet 100% veilig is, als je denkt dat dat wel zo is dan ben je tamelijk... dom/onwetend :mrgreen:

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Okay, maar is OS X ook standaard geleverd met een media-center functie?
Gelukkig niet zeg... De nieuwste versie van Elgato EyeTV - software is heel goed vormgegeven zodat het mooi integreert in OSX. Er zit in OSX wel een functie die Front Row heet, wat de potentie heeft om uitgebreidt te worden zodat er zulk soort functies in komen (maar zit er nu nog niet in...)
Ik ben blij dat Apple maar 2 versies van OSX heeft; een thuisgebruik versie en een Server uitvoering. Met al die versies van Windows zie ik door de bomen het bos niet meer :? Het mooie van OSX is, vind ik, dat er niks meer in zit dat wat je ook daadwerkelijk kan gebruiken en alles wat je willicht nog extra wilt, kan je prima vinden op internet of er later bij aanschaffen.
Trouwens, wordt MCE ook niet alleen maar i.c.m. een pc geleverd waar al die tuners in zitten? Daar betaal je toch ook voor uiteindelijk?
Einde verhaal met je veiligheid en zorgeloze downloaden..
Dan vallen ze over één fout in UNIX... Ik wil niet lullig doen hoor, maar een bug van 10 jaar oud, EN niet gedicht, EN nog nooit problemen er door gehad? Sorry, maar daar kan Microsoft nog een puntje aan zuigen. Bovendien staat er niet bij wat voor fout het is en hoe die is te gebruiken. Ik ken OSX, en voor ongeveer alles moet je je wachtwoord ingeven, zelfs zoiets simpels als een lullige systeeminstelling...
Overigens zegt dit lek niks over of je wel of niet zorgeloos kan internetten en downloaden. Een lek is geen virus.


Windows-mensen moeten lekker bij Windows blijven en niet zo afgeven op de Mac omdat het anders is... Persoonlijk vind ik de post over dat lek in UNIX (= niet OSX ...) nogal zoeken naar iets om het systeem zwart te maken omdat je eigelijk niks anders weet te verzinnen wat waar is (ik noem traag internet, weinig software... Dat zijn allemaal foute vooroordelen...) :roll:

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Om het met de mediacenter stand te vergelijken zou ik idd opmerken wat m'n voorganger hierboven noemde. Frontrow is een begin op mediacenter gebied voor Apple en meteen ook een begrip vanwege z'n bediening. Wat ontbreekt zijn nog de TV functionaliteit en opnamefuncties e.d. maar Apple kennende vinden ze daar wel weer iets unieks op. De techniek (bonjour) is er iig al.

Wat frontrow is kun je zien in het volgende filmpje

Deze bediening gaat a la de iPod met een scrollwheel en 1 knop, meer heb je niet nodig.

demofilmpje

http://smartdelivery.watchmactv.com/mac ... owDemo.mov

domin8r
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 sep 2003 14:21

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door domin8r »

Dan vallen ze over één fout in UNIX... Ik wil niet lullig doen hoor, maar een bug van 10 jaar oud, EN niet gedicht, EN nog nooit problemen er door gehad? Sorry, maar daar kan Microsoft nog een puntje aan zuigen. Bovendien staat er niet bij wat voor fout het is en hoe die is te gebruiken. Ik ken OSX, en voor ongeveer alles moet je je wachtwoord ingeven, zelfs zoiets simpels als een lullige systeeminstelling...
Overigens zegt dit lek niks over of je wel of niet zorgeloos kan internetten en downloaden. Een lek is geen virus.


Windows-mensen moeten lekker bij Windows blijven en niet zo afgeven op de Mac omdat het anders is... Persoonlijk vind ik de post over dat lek in UNIX (= niet OSX ...) nogal zoeken naar iets om het systeem zwart te maken omdat je eigelijk niks anders weet te verzinnen wat waar is (ik noem traag internet, weinig software... Dat zijn allemaal foute vooroordelen...) Rolling Eyes
Als je even het artikel goed leest dan zie je dat het maar het topje van de ijsberg is :)

Een wachtwoord moeten invoeren om een systeeminstelling te wijzigen zegt niks over security, dat is alleen maar een systeem beschermen tegen domme gebruikers.

Enige wat ik met het artikel wilde aantonen is dat OSX ook niet zo secure is als beweert wordt. Dat is heel vaak het paradepaardje van mac-gebruikers in dit soort discussies..

Bart86
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2006 15:57

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Bart86 »

Enige wat ik met het artikel wilde aantonen is dat OSX ook niet zo secure is als beweert wordt. Dat is heel vaak het paradepaardje van mac-gebruikers in dit soort discussies..
Prima, maar het is altijd nog een stuk veiliger dan Windows... Er daar doelen wij Mac gebruikers dan weer op :wink:

Gesloten