LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plas kater

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

hallo mensen,
Ik heb een probleem . Ik heb een aantal jaren terug een kater, een pers, opgehaald die op internet werd aangeboden door een fokker omdat hij te lelijk was om er shows mee te lopen. Schandalig natuurlijk maar in eerste instantie leek de vrouw niet te hebben gelogen, hij is echt oer lelijk (maar zooo verschrikkelijk lief)
Tot nu toe nog geen probleem maar hij plast overal. Alleen als je er niet bij bent. Als ik even naar boven ga dan plast hij, onder de kast, op het aanrecht, overal. Hij heeft al een eigen kamer gekregen waar hij in gaat zodra wij weg gaan of gaan slapen. Het zeil ligt daar over de plinten omhoog en iedere dag is het dweilen.
Ik heb alles geprobeerd. Vele dierenarts bezoeken, bloedonderzoeken,blaasgruisdieet,nachtje bij de dierenarts blijven slapen ter observatie(prijzen zijn gelijk aan een overnachting in het hilton),vloer dweilen met azijn, kattenbakken zijn iedere dag geheel schoon, bleekgeur in kattenbak, vriendschapsgeuren in het stopcontact. Ik ben een beetje ten einde raad. De kosten reizen de pan uit. Niet erg als het helpt maar het helpt niet. Ik heb nu weer een nieuwe tip gekregen over een penisamputatie.

Wie heeft er goede raad?

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

je zou eens kunnen proberen om de kattenbak met aarde te vullen. Meestal vinden ze het lekker om daarin te graven.

Plast hij alleen maar buiten de bak? Of poepen ook? Anders willen twée bakken wel eens helpen: één om te poepen, één om te plassen (ja je hebt ze écht, van die donderstenen!).

Ander soortig grit.... tja, of... ik weet het anders ook niet: Hoe deed hij het bij de dierenarts?

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

hallo margriet,
De kater plast alleen buiten de bak. Daarbij heeft hij geen voorkeur plek, ook over zijn slaapkussen en speelgoed. Maar ik ga het inderdaad gewoon proberen om twee bakken neer te zetten, ik kan het in ieder geval proberen. Verschillende soorten kattenbakstenen heb ik al meerder malen geprobeerd maar helpt ook niet.
De dierenarts zijn conclusie was dat er geen bloed in de urine zat, hij geen blaasontsteking had en ik heb dieetvoer meegekregen. Bedankt voor je reactie! :)

strid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2006 14:16

Re: plas kater

Ongelezen bericht door strid »

heb je het al met alminiumfolie geprobeerd?

op de pleken neer/aanbrengen waar hij plast. als hij dan gaat plassen dan hoort hij een raar geluid. sommige katten schikken daarvan.
kost niet veel dus het proberen waard.

groet astrid

lotte1
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005 14:36

Re: plas kater

Ongelezen bericht door lotte1 »

Is de kater al gecastereerd?anders zou je dat kunnen overwegen.Katten laten hun geur achter om te laten zien dat zij de baas zijn op dat terein.

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Ja, het is een "je weet wel" kater. Hij sproeit niet, hij doet echt grote plassen en zakt daarbij door de heurken. Maar ik kreeg laatst de tip van een penisamputatie. Dat schijnt wat erger te klinken dan het is maar het zou wel mijn laatste keus zijn. Vind het sneu om hem te laten opereren met het risico dat het niet helpt. Heeft iemand ervaring met dit soort operaties bij katers?

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

hoe moet een penisamputatie nu helpen?! hij moet tóch plassen :? nee hoor, ik geloof niet dat dát een oplossing is.

Dat doet men doorgaans alleen bij ernistige vormen van blaasgruis enzo. De kans op ontstekingen is dan ook groter!

Komt je kat buiten? Probeer anders toch ook eens gewoon aarde (gewoon wat uit je tuin scheppen), of wat zand.

als je ziet dat hij gaat zitten, direct oppakken en op de bak zetten. Op gezette tijden zowiezo op de bak zetten kan nog wel helpen.

Bijvoorbeeld ná het eten: eerst op de bak.
's Morgens uit bed? Eerst op de bak.
Doe dit op een stuk of drie vaste tijden per dag.

Niet dwingen, maar hem er gewoon even neerzetten. Beloon hem p het moment dát hij zijn behoefte op de bak doet! :wink:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: plas kater

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

thee eefje hoe durf je om aan zoiets als een penisamputatie te denken. Ben jij gestoord of zoiets ?

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: plas kater

Ongelezen bericht door bitchy »

:lol: knijp jij je billen al samen reintje :lol:

ik vraag me nou af of de kater bij de dierenarts ook zoveel plaste...
& je hebt hem al jaren, plast hij vanaf het begin al zoveel in huis?

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

ik heb even rondgeneusd op internet, maar vind geen enkele keer als remedie voor "buiten-de-bak-plassende-katers-die-geen-blaasgruis-hebben" het amputeren van de penis.

'k Weet dus niet wíe je dat verteld heeft, maar het lijkt me dus géén oplossing. :shock:

Nog wat vraagjes dan:
- Zijn er onlangs veranderingen geweest in het gezin (samenstelling bv.)
- Is zijn bak verplaatst?
- Is zijn bak voorzien van een dak? (sommigen willen liever zonder!)
- Heeft hij buiten de deur vaak ruzie met andere katten?
- Is hij erg eenzaam? (vaak alleen thuis)
- Staat de bak in de buurt van zijn etensbak?

Hoewel zilverpapier zou kunnen helpen (meestal alleen in planten enzo), zou je er ook voor kunnen kiezen op plekken waar hij vaak urineert eten neer te zetten. ze zijn schoon op hun eten.. dus daar plast hij dan niet!
Als uw kat gestressed is, kan het helpen met Feliway te werken (feromonen, waardoor hij zich wat meer relaxt).

Achteraf bestraffen voor wat hij gedaan heeft, heeft in ieder geval géén zin! Misschien alleen op het moment dat je het hem ziet doen. Gebruik dan de plantenspuit.
Vaak hoor/lees je ook nog wel mensen die de kat door zijn eigen uitwerpselen haalt, maar dát is zeker geen optie.

Sterkte! :wink:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: plas kater

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik dacht dat penisamputatie alleen nodig is als de kat zoveel last heeft van gruis, dat zijn urine niet meer normaal weg kan (dus als een dieet al niet meer helpt). Bij één van de katten van mijn moeder is dat namelijk ook gebeurd en ook om die reden. Dat heeft overigens ook heel goed bij hem geholpen, hoor. Het is wel heel zielig, maar niet de hele penis wordt verwijderd, alleen het bovenste (nauwe) topje.

Staan de zweetdruppels inmiddels al op je voorhoofd, Reintje :wink: ?

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

Ik dacht dat penisamputatie alleen nodig is als de kat zoveel last heeft van gruis, dat zijn urine niet meer normaal weg kan (dus als een dieet al niet meer helpt).
klopt, dáár is het dus ook voor bedoeld :) :roll:

Doordat deze operatie ervoor zorgt dat de opening van de pisbuis groter is (het vernauwde topje is verdwenen), is er wél een verhoogde kans op blaasontsteking (bacteriën kunnen er beter bij :( )

Men doet het meestal nadat blaasgruisproblemen steeds terugkeren en niet eerder.

Het is dus géén oplossing voor het probleem van déze topic. :roll:

milou
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2005 01:35

Re: plas kater

Ongelezen bericht door milou »

Om katten op de bak te krijgen kun je wat valeriaandruppels op de kattenbakvulling druppelen. Katten zijn dol op de geur van valeriaan en worden er rustig van. Dit is ook een probaatmiddeltje als de kat gestrest is en bv niet veel binnen wil zijn , dan kun je op bv een plukje watten wat druppeltjes doen en die her en der in de vertrekkenen of plaatsen leggen waar je de kat graag hebben wil. het kan wel vlekken op vloerbedekking of meubelstof vandaar is het verstandig dit op een plukje watten te doen. Laat de kat zich moeilijk door je benaderen smeer dan wat druppels op je handen. Een goedkoop middel ( ongv. €5.00 per flesje) wat vaak goed resultaat geeft.

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Bedankt mensen voor jullie reacties!
Ik heb de tip van de penisamputatie gekregen van een dierenarts die mij dat als laatste probeer optie gaf.
Enne Reintje, ik snap dat het een pijnlijk onderwerp is voor de mannen onder ons!
Ik vermoed dat het geen lichamelijke oorzaak heeft, anders had ik de optie van de arts, van penisamputatie, gelijk aangegrepen. Hij doet het ook alleen als ik er niet ben. Zelf was de dierenarts ook niet al te enthousiast overde penisamputatie(ook een man) :wink:
Margriet, om een antwoord te geven op alle aandachtspunten; van alle punten is geen sprake. Maar waar je wel een heel goed punt hebt is dat hij heel dominant is naar andere katten. Zo heb ik nog een andere kat die heel bang is voor hem en die we gescheiden houden. Zij speelt veel buiten en slaapt 's nachts op bed terwijl hij in zijn eigen kamertje zit, omdat hij anders alles onder plast.
De andere kat is zo bang voor hem dat zij alles laat lopen als hij achter haar aan gaat. De kattenpoep moet ik dan uit de gordijnen halen. Ik heb hiervoor ook al meerdere dingen geprobeerd. Ze samen in een ruimte gestopt tot de rangorde bepaald zou zijn. Maar na een hele dag de andere kat alleen maar hoog op de droger te hebben zien zitten terwijl de ander als een terrorist zorgt dat dat zo blijft is erg sneu. Ook alle reukgeuren voor het stopcontact zijn geprobeerd. Eigenlijk al het denkbare.
Maar daar zou wel het probleem kunnen zitten. [/quote]

thee eefje
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:17

Re: plas kater

Ongelezen bericht door thee eefje »

Bijna vergeten antwoord te geven op Bitchy. Het gekke is dat ik me inderdaad niet herinner dat het gelijk zo erg was met het plassen maar volgens mij is het 'ongemerkt' steeds erger geworden. Bij de dierenarts heeft hij zich volgens mij heel goed gedragen en niets raars laten zien, geen extreme plassen ofzo.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: plas kater

Ongelezen bericht door bitchy »

hi,
dat is ook raar.
ik ben helemaal geen kattenkenner maar als hij zich een nachtje bij de dierenarts wel kan gedragen is het misschien geen lichamelijke kwaal?

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: plas kater

Ongelezen bericht door Fiore »

Ik heb ook een kat (weliswaar een poes) gehad die overal ging plassen, na eerst volkomen zindelijk te zijn geweest en ook zonder fysieke problemen. Onze dierenarts heeft ons toen aangeraden haar een tijd 's nachts op te sluiten in de badkamer, met alleen de kattenbak, dus zonder mandje of dekentje om op te liggen oid. De bedoeling hiervan is denk ik dat als de kattenbak echt de enige plek is om op te plassen ze dan wel weer leren om erop te gaan. Het was wel sneu hoor, haar steeds zo op te sluiten, maar het heeft wel gewerkt, ze was geen wildplasser meer.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: plas kater

Ongelezen bericht door -margriet- »

toch, als je dit verhaal er zo bij geeft, klinkt het wel als een dominantieprobleem.

Ik heb het hier ook een paar dagen (gelukkig maar!) gehad, toen twee van mijn katers ernstige ruzie hadden... ineens vond ik plasjes overal... en flinke! En geen sproeisel. Katers die nooit gesproeid hebben, kunnen dat ook niet zomaar weer gaan doen.. maar ze willen wát.

Gelukkig ging dat na een paar dagen over, maar het kan in jouw geval wel een wat heftiger probleem zijn.

Indien dát het geval is, zie ik eigenlijk géén plausibele oplossing :( Misschien is het overwegen om één kat te herplaatsen wel de beste optie dan.

Ik zou eerst de optie van valeriaandruppels eens proberen.

Daarbij voor ieder een aparte bak .. misschien zelfs wel op een aparte plek. Het kan bést een vorm van jaloezie zijn, samen met dominantie. Afleren kun je denk ik niet. Wél misschien wat beperken door de aandacht evenredig te verdelen.

Het apart houden van beide katten is ook niet voor jou de prettigste oplossing denk ik.

Sterkte! :roll:

amber2307
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:24

Re: plas kater

Ongelezen bericht door amber2307 »

Hoi Eefje

Ik las met schrik je verhaal, een penisamputatie een oplossing???? niet doen, dit is het enige redmiddel voor katers met blaasgruis, en zeker niet voor een kat die binnenplast.......

Ik heb hetzelfde probleem met 1 kat gehad, die plaste ook overal in huis en net wat je zegt, gewoon iedere dag een schone kattenbak etc etc, ik ben zelfs een keer zo kwaad geworden dat toen ik haar betrapte ik haar in haar nekvel greep en van kwaadheid onder de kraan gehouden..........helaas geen resultaat ondanks dat ze kletsnat was.......

Maar 1 vraagje heb je een afgesloten bak???????? ik kwam er namelijk achter dat mijn kat absoluut niet tegen een afgesloten bak kon, ik was ten einde raad en heb toen van 1 van de kattenbakken de kap eraf gehaald..........wat bleek mijn kat liep naar de bak en ging erop Yessssssssss

Het bleek zo simpel te zijn, maar eer je er achter bent........dus ik zou zeggen probeer het.........en soms kan kattengrind ook iets zijn, ik heb namelijk altijd biokat of kattengrind van de Lidl.......heb ook een keer houtkorrels gehad van de BB maar dat was ook geen suc6

ik zou zeggen probeer het eens..........baad het niet dan schaadt het niet

groetjes
Amber

La Grouw
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2006 18:03

Re: plas kater

Ongelezen bericht door La Grouw »

Hallo,
Ik heb misschien nog een goed idee.
Je moet de kat met zijn mandje en de kattenbak in een bench zetten,
waar dan verder geen ruimte meer overblijft. Aan de tralies hang je dan een waterfles, die je ook voor konijnen gebruikt. De kat kan dan kiezen tussen zijn mandje of de kattenbak.
Als dit een tijdje goed gaat laat je hem weer los, maar zodra het fout gaat, moet hij weer in de bench.
Volgens mij heeft hij zo in de gaten wat de bedoeling is.
Sterkte ermee.

Gesloten