LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgverzekering buitenland dekking

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Dick Bierman

zorgverzekering buitenland dekking

Ongelezen bericht door Dick Bierman »

In de wet is geregeld (postbus 51 informatie) dat zorgvezekeraars toestemming moeten verlenen voor (voorziene) opname in het buitenland. Begrijpelijk omdat bijv. in Amerika de zorg veel duurder is. Minder begrijpelijk als je alleen restitutie van het in Nederland gangbare tarief vraagt. Bij doorvragen naar de interne richtlijn die de verzkering dan hanteer om die toestemming te geven blijkt echter geld geen rol te spelen. De richtlijn die 'defriesland' hanteert is: als er eenzelfde zorgaanbod binnen Nederland is zonder wachtlijst krijg je geen toestemming. De keuzevrijheid houdt dus op bij de grens. Dat is
a) een angstige gedachte omdat uit allerlei onderzoek blijkt dat de kwaliteit van zorg in Nederland steeds verder daalt op de europese ranglijst. Je kunt veelal beter (en vaak goedkoper!) in Duitsland, Belgie en Frankrijk terecht.
b) Mijn inziens in strijd met europese regelgeving gericht op open concurrentie. (Toch eens de NMA vragen?)
Heeft iemand een verzekering gevonden die minder bekrompen tot aan de grens denkt.

Mathilde D.

Re: zorgverzekering buitenland dekking

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Je moet het hebben van de echte restitutieverzekeringen. Dan kan je zonder toestemming over de grens. Wel krijg je max. het Nederlandse tarief terug. Je moet daar nog voorzichtig mee zijn: want stel er bestaat in Nederland een dbc voor jouw diagnose/behandeling. Toevallig ben je een "dure" voor die dbc: dwz. je krijgt de meeste onderzoeken, je ligt langer dan gebruikelijk in het ziekenhuis. Dan kan het zijn dat de totale prijs in het buitenland hoger is dan in Nederland. En dan gaat het om hoge bedragen: want het betreft ook ligdagen in het ziekenhuis: die zitten allemaal in een dbc. Ohra is geen echte restitutieverzekering (maar biedt deels gecontracteerde zorg), maar staat wel toe dat je zonder toestemming naar het buitenland gaat. Alle verzekeraars eisen een verzoek om toestemming als je in het buitenland moet worden opgenomen in het ziekenhuis.
P.S. ik zie dat jij juist bezwaren hebt tegen de eis van toestemming bij een ziekenhuisopname. Daar weet ik geen antwoord op. Wel vermoed ik, dat deFriesland, omdat het eigenlijk een Ziekenfonds is, andere regels hanteert (als vanouds) dan de ex-particulieren. In andere forums wordt CZ opgehemeld: zoek maar eens op www.zorgwet.info

Gesloten