Pagina 1 van 1

Defecte Sony plasma TV

Geplaatst: 17 jan 2006 18:31
door janjacky
Geachte heren/dames,

Mijn vriendin en ik hebben een probleem met de oplossing van de storing aan onze Sony plasmatelevisie. Het volgende is namelijk het geval.

Op 28 december 2005 zitten wij 's-avonds rustig tv te kijken als er ineens een knal hoorbaar is achter het tv-toestel. Vervolgens hebben we geen beeld meer en alleen maar geluid.
Na te zijn bekomen van de eerste schrik maken we ons grote zorgen, omdat het toestel 2,5 jaar oud is en dus buiten de fabrieksgarantie.
Er rest ons niets anders dan de tv naar een speciale reparateur te brengen voor Sony apparatuur. Op 29 december hebben we dit gedaan, maar zoals hij reeds had aangegeven bij de aflevering zou dit wel eens een moeilijk te verhelpen probleem kunnen zijn.

En zoals verwacht door de monteur belde hij ons dezelfde dag nog op met de mededeling dat hij niet bevoegd was om de tv te repareren. Hij adviseerde ons direct contact op te nemen met Sony Nederland.
Ik heb dit nog diezelfde dag gedaan en tevens gevraagd of zij enig idee hadden wat het zou kunnen zijn, maar dat kon men uiteraard zo niet zeggen. Tevens vroeg ik of er nog sprake was van coulance bij een aanzienlijke schade binnen zo'n korte tijd. Ook hierop kreeg ik geen antwoord, maar zij zouden een bevoegd servicecentrum naar ons huisadres sturen om e.e.a. ter plekke te bekijken.

Sony nam al snel contact met mij op om mee te delen dat op 4 januari 2006 iemand van Service Center Elan te Goes langs zou komen.

In de tussentijd, we hadden toch geen tv om naar te kijken, ben ik in allerlei consumentenwetgeving- en literatuur gedoken en zag tot mijn opluchting dat de garantie van dergelijke apparatuur langer is dan de fabrieksgarantie. Er zou namelijk van uit mogen worden gegaan dat een tv langer mee gaat dan 2,5 jaar. Wij hadden dus hoop dat er enige coulance zou plaatsvinden.

Op 4 januari kwam er een monteur die de tv bekeek, hem aanzette, en tot de conclusie kwam dat het waarschijnlijk de voeding van het beeld was. Navraag over het kostenplaatje leverde niets op en er restte ons niets anders dan afwachten op een prijsopgave.
Op 9 januari kwam de opgave. Het zou € 453,-- gaan kosten. Wij schrokken daarvan en vroegen of er dan al rekening was gehouden met coulance. Dat wist de reparateur niet maar er werd wel gemeld dat het inderdaad de eerder genoemde voeding was die stuk was gegaan. Dit onderdeel kostte volgens de reparateur € 265,-- (excl. BTW).. De overige kosten waren voor voorrijkosten en arbeidsloon.

Om toch wat meer duidelijkheid te krijgen over de coulance die er volgens ons toch zou moeten zijn hebben we toch nog maar eens contact gezocht met Sony. Zij kwamen echter met een zeer merkwaardige uitleg over coulance. Ze kijken namelijk naar prijs en leeftijd van het toestel en laten vervolgens hier een tabel op los die in dit geval aangaf dat de kosten van reparatie exclusief voorrijkosten niet meer mochten bedragen dan € 400,--. Merkwaardig genoeg komt men hier dus ook op uit, op een paar euro na.
Het vorenstaande gaf ons aanleiding om toch nog een bij Sony te checken wat de voeding eigenlijk volgens hun opgave moest kosten. Hierop kwam als antwoord dat dit € 145,-- (excl. BTW) is.

Buiten het feit dat Sony gezien het bovenstaande niet een bepaald percentage aan coulance toepast op de uit te voeren reparatie, lijkt het er nu ook nog op dat het servicecentrum de prijs toevalligerwijze laat uitkomen op het bedrag dat Sony maximaal laat berekenen.
Wij hebben Elan hiermee geconfronteerd en zij waren verbaasd dat Sony ons een andere prijs doorgaf dan hen.

De volgende dag werden wij teruggebeld met de mededeling dat wij gelijk hadden over de prijs van de voeding en dat zij nu uitkwamen op € 314,--. Een paar telefoontjes leverden dus € 139,-- op.

Aanstaande donderdag komt men de tv terugbrengen en zullen wij dus moeten betalen voor de reparatie, maar wij zijn van mening dat de gang van zaken niet erg fris ruikt en dat de wetgeving in het nadeel van Sony zou moeten werken als het gaat om consumentenbescherming.

Wij vragen u dan ook of u met ons dezelfde mening heeft en wat wij hieraan nog kunnen doen, want wij vinden het nog steeds een heel bedrag aan reparatiekosten voor zo'n jonge tv.

Ik zie u reactie met grote nieuwsgierigheid tegemoet

Re: Defecte Sony plasma TV

Geplaatst: 17 jan 2006 21:39
door Captain Pervert
Eens: er klopt iets niet. Wellicht is er geen malafide praktijk gaande, maar gewoon sprake van menselijke fouten, miscommunicatie tussen Sony en het door hen aangewezen reparatiebedrijf, etc.

Oneens: hoge kosten. Ik vind het eigenlijk wel meevallen als je bekijkt wat een plasma TV kost. Relatief valt het dan mee en is de reparatieprijs verhoudingsgewijs ongeveer even hoog als bij een beeldbuis tv die veel goedkoper is.

Re: Defecte Sony plasma TV

Geplaatst: 18 jan 2006 08:43
door janjacky
Ik denk niet dat het een miscommunicatie is.
Alle reparatiebedrijf hebben een standaard prijzenlijst in hun bezit of zijn online te raadplegen.

En meevallen! tja als je geld zat hebt.
Ik vind voor een TV € 4000,00, waar een een aantal jaren voor gespaard hebben duur genoeg.
En en voor dat bedrag hoor je ook zeker coulance te krijgen

Re: Defecte Sony plasma TV

Geplaatst: 20 jan 2006 16:39
door Captain Pervert
Dergelijke TV's zijn duurder in aanschaf omdat onderdelen duurder zijn, het is daarom toch logisch dat reparaties, coulance of niet, ook duurder is dan bij een standaard beeldbuis TV'tje?

Neemt niet weg dat ik je helemaal begrijp, ik zou ook pissig zijn wanneer een dergelijke dure aanschaf kapot gaat. Maar ja, it's a Sony. :)

Re: Defecte Sony plasma TV

Geplaatst: 21 jan 2006 02:09
door resp00112469
Wat er bij een consument niet in wil is dat een technische storing NIETS te maken heeft met de verwachte levensduur van een apparaat. Geen enkel apparaat zal gedurende de gehele gebruiksduur altijd zonder storing moeten kunnen werken. Dit kan gewoon niet, anders zouden er dus ook geen reparatie bedrijven zijn en als men zo door gaat, dan bestaan deze binnenkort ook niet meer. Bij ons kwamen ook klanten binnen en op voorhand werd er al gezegd dat het niets mocht kosten. U kunt begrijpen met de hedendaagse kosten dat dit gewoon voor geen enkel bedrijf mogelijk is om op die manier te overleven. Of de TV nu veel of weinig kost is niet van invloed op de levensduur of bedrijfs zekerheid van een apparaat. Vroeger bestond een TV uit zo'n slordige 15000 onderdelen tegenwoordig zijn het zo'n 2.5 millioen! als men alles wat tegenwoordig als chip is uitgevoerd mee rekent. Als U een Rolls Royce koopt en de accu is leeg, dan kunt U ook niet verwachten dat er dan gratis een nieuwe ingezet wordt toch?

Vr. Gr. Hans.

Re: Defecte Sony plasma TV

Geplaatst: 21 jan 2006 09:30
door janjacky
Helaas begrijpt u niet helemaal wat mijn probleem is. Ik ga er ook van uit dat iets kapot kan gaan, maar dan heeft de maker van het apparaat wel degelijk de plicht om enige coulance toe te passen. Ik heb het niet over reparatiebedrijven, maar over Sony.
Daarnaast werd ik bij de eerste prijsopgaaf belazerd door het reparatiebedrijf die gewoon probeert om het maximum bedrag in rekening te brengen terwijl de voeding aanzienlijk goedkoper was. Zo gaan ondernemers helaas vaak met onwtende consumenten om.

Het voorbeeld van Rolls Royce snijdt geen hout, want als er een technisch mankement aan dit soort auto's is wordt dit in geval van dit soort dure en exclusieve gevallen altijd gratis gerepareerd, omdat dat al in de aankoopprijs is berekend. Daarnaast krijgen deze klanten altijd een vervangende auto en ik moet het 4 weken zonder tv doen.
Dus vergelijk in het vervolg geen appels met peren.