Defecte Sony plasma TV
Geplaatst: 17 jan 2006 18:31
Geachte heren/dames,
Mijn vriendin en ik hebben een probleem met de oplossing van de storing aan onze Sony plasmatelevisie. Het volgende is namelijk het geval.
Op 28 december 2005 zitten wij 's-avonds rustig tv te kijken als er ineens een knal hoorbaar is achter het tv-toestel. Vervolgens hebben we geen beeld meer en alleen maar geluid.
Na te zijn bekomen van de eerste schrik maken we ons grote zorgen, omdat het toestel 2,5 jaar oud is en dus buiten de fabrieksgarantie.
Er rest ons niets anders dan de tv naar een speciale reparateur te brengen voor Sony apparatuur. Op 29 december hebben we dit gedaan, maar zoals hij reeds had aangegeven bij de aflevering zou dit wel eens een moeilijk te verhelpen probleem kunnen zijn.
En zoals verwacht door de monteur belde hij ons dezelfde dag nog op met de mededeling dat hij niet bevoegd was om de tv te repareren. Hij adviseerde ons direct contact op te nemen met Sony Nederland.
Ik heb dit nog diezelfde dag gedaan en tevens gevraagd of zij enig idee hadden wat het zou kunnen zijn, maar dat kon men uiteraard zo niet zeggen. Tevens vroeg ik of er nog sprake was van coulance bij een aanzienlijke schade binnen zo'n korte tijd. Ook hierop kreeg ik geen antwoord, maar zij zouden een bevoegd servicecentrum naar ons huisadres sturen om e.e.a. ter plekke te bekijken.
Sony nam al snel contact met mij op om mee te delen dat op 4 januari 2006 iemand van Service Center Elan te Goes langs zou komen.
In de tussentijd, we hadden toch geen tv om naar te kijken, ben ik in allerlei consumentenwetgeving- en literatuur gedoken en zag tot mijn opluchting dat de garantie van dergelijke apparatuur langer is dan de fabrieksgarantie. Er zou namelijk van uit mogen worden gegaan dat een tv langer mee gaat dan 2,5 jaar. Wij hadden dus hoop dat er enige coulance zou plaatsvinden.
Op 4 januari kwam er een monteur die de tv bekeek, hem aanzette, en tot de conclusie kwam dat het waarschijnlijk de voeding van het beeld was. Navraag over het kostenplaatje leverde niets op en er restte ons niets anders dan afwachten op een prijsopgave.
Op 9 januari kwam de opgave. Het zou € 453,-- gaan kosten. Wij schrokken daarvan en vroegen of er dan al rekening was gehouden met coulance. Dat wist de reparateur niet maar er werd wel gemeld dat het inderdaad de eerder genoemde voeding was die stuk was gegaan. Dit onderdeel kostte volgens de reparateur € 265,-- (excl. BTW).. De overige kosten waren voor voorrijkosten en arbeidsloon.
Om toch wat meer duidelijkheid te krijgen over de coulance die er volgens ons toch zou moeten zijn hebben we toch nog maar eens contact gezocht met Sony. Zij kwamen echter met een zeer merkwaardige uitleg over coulance. Ze kijken namelijk naar prijs en leeftijd van het toestel en laten vervolgens hier een tabel op los die in dit geval aangaf dat de kosten van reparatie exclusief voorrijkosten niet meer mochten bedragen dan € 400,--. Merkwaardig genoeg komt men hier dus ook op uit, op een paar euro na.
Het vorenstaande gaf ons aanleiding om toch nog een bij Sony te checken wat de voeding eigenlijk volgens hun opgave moest kosten. Hierop kwam als antwoord dat dit € 145,-- (excl. BTW) is.
Buiten het feit dat Sony gezien het bovenstaande niet een bepaald percentage aan coulance toepast op de uit te voeren reparatie, lijkt het er nu ook nog op dat het servicecentrum de prijs toevalligerwijze laat uitkomen op het bedrag dat Sony maximaal laat berekenen.
Wij hebben Elan hiermee geconfronteerd en zij waren verbaasd dat Sony ons een andere prijs doorgaf dan hen.
De volgende dag werden wij teruggebeld met de mededeling dat wij gelijk hadden over de prijs van de voeding en dat zij nu uitkwamen op € 314,--. Een paar telefoontjes leverden dus € 139,-- op.
Aanstaande donderdag komt men de tv terugbrengen en zullen wij dus moeten betalen voor de reparatie, maar wij zijn van mening dat de gang van zaken niet erg fris ruikt en dat de wetgeving in het nadeel van Sony zou moeten werken als het gaat om consumentenbescherming.
Wij vragen u dan ook of u met ons dezelfde mening heeft en wat wij hieraan nog kunnen doen, want wij vinden het nog steeds een heel bedrag aan reparatiekosten voor zo'n jonge tv.
Ik zie u reactie met grote nieuwsgierigheid tegemoet
Mijn vriendin en ik hebben een probleem met de oplossing van de storing aan onze Sony plasmatelevisie. Het volgende is namelijk het geval.
Op 28 december 2005 zitten wij 's-avonds rustig tv te kijken als er ineens een knal hoorbaar is achter het tv-toestel. Vervolgens hebben we geen beeld meer en alleen maar geluid.
Na te zijn bekomen van de eerste schrik maken we ons grote zorgen, omdat het toestel 2,5 jaar oud is en dus buiten de fabrieksgarantie.
Er rest ons niets anders dan de tv naar een speciale reparateur te brengen voor Sony apparatuur. Op 29 december hebben we dit gedaan, maar zoals hij reeds had aangegeven bij de aflevering zou dit wel eens een moeilijk te verhelpen probleem kunnen zijn.
En zoals verwacht door de monteur belde hij ons dezelfde dag nog op met de mededeling dat hij niet bevoegd was om de tv te repareren. Hij adviseerde ons direct contact op te nemen met Sony Nederland.
Ik heb dit nog diezelfde dag gedaan en tevens gevraagd of zij enig idee hadden wat het zou kunnen zijn, maar dat kon men uiteraard zo niet zeggen. Tevens vroeg ik of er nog sprake was van coulance bij een aanzienlijke schade binnen zo'n korte tijd. Ook hierop kreeg ik geen antwoord, maar zij zouden een bevoegd servicecentrum naar ons huisadres sturen om e.e.a. ter plekke te bekijken.
Sony nam al snel contact met mij op om mee te delen dat op 4 januari 2006 iemand van Service Center Elan te Goes langs zou komen.
In de tussentijd, we hadden toch geen tv om naar te kijken, ben ik in allerlei consumentenwetgeving- en literatuur gedoken en zag tot mijn opluchting dat de garantie van dergelijke apparatuur langer is dan de fabrieksgarantie. Er zou namelijk van uit mogen worden gegaan dat een tv langer mee gaat dan 2,5 jaar. Wij hadden dus hoop dat er enige coulance zou plaatsvinden.
Op 4 januari kwam er een monteur die de tv bekeek, hem aanzette, en tot de conclusie kwam dat het waarschijnlijk de voeding van het beeld was. Navraag over het kostenplaatje leverde niets op en er restte ons niets anders dan afwachten op een prijsopgave.
Op 9 januari kwam de opgave. Het zou € 453,-- gaan kosten. Wij schrokken daarvan en vroegen of er dan al rekening was gehouden met coulance. Dat wist de reparateur niet maar er werd wel gemeld dat het inderdaad de eerder genoemde voeding was die stuk was gegaan. Dit onderdeel kostte volgens de reparateur € 265,-- (excl. BTW).. De overige kosten waren voor voorrijkosten en arbeidsloon.
Om toch wat meer duidelijkheid te krijgen over de coulance die er volgens ons toch zou moeten zijn hebben we toch nog maar eens contact gezocht met Sony. Zij kwamen echter met een zeer merkwaardige uitleg over coulance. Ze kijken namelijk naar prijs en leeftijd van het toestel en laten vervolgens hier een tabel op los die in dit geval aangaf dat de kosten van reparatie exclusief voorrijkosten niet meer mochten bedragen dan € 400,--. Merkwaardig genoeg komt men hier dus ook op uit, op een paar euro na.
Het vorenstaande gaf ons aanleiding om toch nog een bij Sony te checken wat de voeding eigenlijk volgens hun opgave moest kosten. Hierop kwam als antwoord dat dit € 145,-- (excl. BTW) is.
Buiten het feit dat Sony gezien het bovenstaande niet een bepaald percentage aan coulance toepast op de uit te voeren reparatie, lijkt het er nu ook nog op dat het servicecentrum de prijs toevalligerwijze laat uitkomen op het bedrag dat Sony maximaal laat berekenen.
Wij hebben Elan hiermee geconfronteerd en zij waren verbaasd dat Sony ons een andere prijs doorgaf dan hen.
De volgende dag werden wij teruggebeld met de mededeling dat wij gelijk hadden over de prijs van de voeding en dat zij nu uitkwamen op € 314,--. Een paar telefoontjes leverden dus € 139,-- op.
Aanstaande donderdag komt men de tv terugbrengen en zullen wij dus moeten betalen voor de reparatie, maar wij zijn van mening dat de gang van zaken niet erg fris ruikt en dat de wetgeving in het nadeel van Sony zou moeten werken als het gaat om consumentenbescherming.
Wij vragen u dan ook of u met ons dezelfde mening heeft en wat wij hieraan nog kunnen doen, want wij vinden het nog steeds een heel bedrag aan reparatiekosten voor zo'n jonge tv.
Ik zie u reactie met grote nieuwsgierigheid tegemoet