Pagina 1 van 2

Bedenktijd

Geplaatst: 18 jan 2006 13:26
door sighvatssohn
Graag jullie mening over het volgende.

Algelopen weekend ben ik voor een keuken wezen kijken bij Bruynzeel.
Ik heb uitgelegd dat ik mij aan het orienteren was op een keuken.
Na in contact te zijn gebracht met een verkoper is er een keuken samengesteld. Om deze uit te rekenen gebruikte de verkoper een koop-overeenkomst (u voelt hem al hangen).
Vervolgens zei hij: "ik roep even de manager er bij".
Na een behoorlijke onderhandeling kwamen we tot zijn uiterste prijs. Vervolgens feliciteerde ik hem met een mooie offerte, en hij mij met de aanschaf van een keuken.

Op mijn verzoek voor een beetje bedenktijd (lijkt mij niet vreemd als je 13.000 euro uitgeeft) en mag ik niet eerst even thuis de kleine lettertjes doorlezen, was zijn verweer: "ja maar u heeft zojuist een Bruynzeel keuken gekocht" en "dit heb ik nog nooit meegemaakt".

Uiteindelijk kreeg ik nog geen 24 uur bedenktijd, heb ik de overeenkomst getekend en de keuken de zelfde dag nog afgezegd.

Is het gebruikelijk dat je nog bedenktijd krijgt en zoja hoeveel nadat je een 'uiterste' prijs bent overeengekomen?

En als ik de keuken wel had gekocht betaal ik dan voor iedere wijziging de hoofdprijs?

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 18 jan 2006 13:51
door hbwoz
Als ik me orienteer voor iets, ga ik echt niet tijdens mijn eerste bezoek een offerte ondertekenen. Die geven ze me maar mee.
Indien ze die niet mee willen geven en mededelingen als "uiterste prijs", "alleen vandaag geldig", enz. wil ik geen zaken doen. Die verkoopmethodes werken bij mij niet.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 18 jan 2006 19:40
door Blauw Dopje
Ik kan me hier als "eerlijke" keukenverkoper zo boos om maken he. Dit heeft niets meer met verkopen te maken. dit is gewoon mensen onder valse voorwenselen een keuken aansmeren.

Met andere woorden: Dit is dus niet normaal en zou eigenlijk verboden moeten worden. Mijn advies: Kijk even bij een normale keukenzaak. Daarbij is Bruynzeel nog eens veel te duur.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 18 jan 2006 21:39
door kzin
Op zich mee eens, maar met 1 kanttekening: als je aan het orienteren bent waarom ga je dan die onderhandelingen aan. Je geeft dan m.i. wel een verkeerd signaal aan de verkoper, die meent dat je dus toch tot zaken wil komen als je zo over de prijs doorzaagt.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 18 jan 2006 22:07
door Pfffff
Tja, je laten verleiden tot koop terwijl je zelf nog in de orrienterende fase zit ? Kortingg##l natuurlijk geworden.
Waarschijnlijk betaal je nu nog te veel en inderdaad, bij elke wijziging
zal de prijs gaan oplopen.Maar geen medelijden dus van hier en je bent van de koop afgekomen, dus schade valt mee .

En nee, het is niet gebruikelijk dat je bedenktijd krijgt, zodra de handtekening is gezet dan zit je aan de koop vast, of je betaald 30 % annuleringskosten.

Maar waarom lezen consumenten pas de diverse fora nadat ze gaan shoppen ??

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 18 jan 2006 22:14
door sighvatssohn
@kzin
Ben ik met je eens.
Zij zijn de onderhandelingen met mij aangegaan, die ik uiteraard wel had kunnen afkappen natuurlijk. Maar dan had ik een offerte gehad waar 24.000 euro op staat en dan weet ik nog weinig tot niks.

Maar als het 'not done' is om over de prijs te onderhandelen terwijl je de offerte eerst nog wilt overdenken hoor ik het graag. Ik koop immers niet elke dag een keuken.

Het kwam op mij allemaal redelijk intimiderend over en ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen zonder voorbehoud tekenen (en die ben ik volgens mij ook op dit forum tegengekomen).

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 19 jan 2006 00:07
door sighvatssohn
@Pff

Heeft niks met kortinggeil te maken. Veel fabrikanten hebben een systeem met ultrahoge brutoprijzen. Degene die dat niet hebben - wat mijn voorkeur heeft - liggen meestal niet binnen mijn budget.

Lezende op het forum zie ik dat het heel normaal is dat een aantal leveranciers wordt vergeleken alvorens tot aanschaf over te gaan.
Van de andere kant bekeken: ik moet/ik mag/ik mag niet (*) een leverancier de gelegenheid geven een concurerende prijs af te geven.

(*) doostrepen wat niet van toepassing is

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 19 jan 2006 08:24
door 16again
als je aan het orienteren bent waarom ga je dan die onderhandelingen aan.
Neem van mij aan dat dit initiatief bij de verkoper lag.
De klant wil gewoon vrijblijvend een eerlijke vaste prijs voor zijn droomkeuken horen, en zit niet te wachten op een kunstmatig verhoogde prijs welke met een geweldige poppenkast wordt verlaagd om de klant maar direct te overreden tot aanschaf.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 19 jan 2006 08:43
door Blauw Dopje
Heeft niks met kortinggeil te maken. Veel fabrikanten hebben een systeem met ultrahoge brutoprijzen. Degene die dat niet hebben - wat mijn voorkeur heeft - liggen meestal niet binnen mijn budget.
Ga een kijken bij www.houtsma.nl ik weet zeker dat ze je daar een normale prijsberekening geven en ook dat budget is vaak haalbaar. Zij zijn niet de goedkoopste maar komen daar aardig in de buurt.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 20 jan 2006 14:01
door brrr
Er is onderzoek gedaan om te zien of de klant een beter gevoel heeft bij het kopen van een keuken waar gewoon een "prijskaartje" aanhing, "en zoveel kost hij", en wat blijkt DAT WILLEN ZE NIET!!
**** dan ook niet over de koehandel die om een keuken hangt, de koper wil het gevoel dat hij de bodem heeft gekregen. En iedereen die niet onderhandelen kan/wil heeft weer eens pech wat het zal toch moeten! en de marges op een keuken zijn echt niet bizar hoog, je spijkerbroek gaat drie x overde kop, maar omdat dat kleine bedragen zijn zeggen we daar niets over.

En JA ik werk zelf in de keukens, en JA in de verkoop, en ik zal je wat zeggen:Het is de baan van mijn leven! ik heb nog nooit zoiets bevredigends gedaan als iemand zijn keuken ontwerpen! en de rede dat ik ze verkoop is niet omdat ik ze er toe overhaal, mijn klant kiest er zelf voor om bij mij die keuken te kopen. Bij mij krijg je bedenktijd want ik weter zeker dat je terug komt! Ik heb echt lol in mijn werk, en het kopen van een keuken is een feest, je doet het hooguit 3 keer in je leven dus maak er een feest van!! Het moet ook van jullie kant komen!!als je met je verveeld hoofd een showroom binnen stapt, en je hebt er helemaal geen zin in, hoe verwacht je dan geholpen te worden??

TIP~TIP~TIP~TIP~TIP:

lees eerst deze forums voordat je een keuken gaat kopen, ik heb laatst een bed gekocht, dan lees ik me rot over wat er te koop is, het is een zoektocht en je beslist uiteinderlijk toch echt zelf of je iets koop of niet.

peace ya'll

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 20 jan 2006 16:38
door mont ventoux
jammer dat ze mij niet gevraagd hebben. Ik hoor in ieder geval niet tot die doelgroep die wil onderhandelen. Ik wil gewoon een vaste prijs. En wat ik ook niet wil is om vanavond nog een contract te moeten ondertekenen omdat de korting morgen niet meer geldt.

Vandaar dat ik mijn keuken niet bij een grote keten in Nederland zal kopen.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 20 jan 2006 20:34
door mauriceke
Een keuken koop je op gevoel. Ten eerste is de ontvangst, het advies, en de prijs/ kwalitait belangrijk. Als je als verkoper je uiterste best hebt gedaan in de klant te adviseren, en je hebt de nodige tijd in deze klant geinvesteerd, waarom zou je dan niet om de opdracht mogen vragen?
Het is vaker niet tactvol van verkopers om een prijsonderhandeling aan te gaan met een klant, terwijl deze klant nog een hoop vragen en items heeft openstaan. Maar dit gebeurt maar al te vaak.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 25 jan 2006 16:27
door Jolynne
je betaald 30 % annuleringskosten.

En dat is precies de winstmarge die we nodig hebben :D :idea:

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 25 jan 2006 18:12
door mont ventoux
om een opdracht vragen mag natuurlijk altijd. Maar mensen onder druk zetten op een aankoop nog diezelfde dag te doen lijkt mij niet reeel.

Kijk naar de vele voorbeelden in deze rubriek waar mensen echt spijt van hebben.

Geef mensen in ieder geval bedenktijd.

Een auto of huis koop ik ook niet op een avond.

Vaak gaat het toch om bedragen waar ik in ieder geval wel enkele maanden voor moet werken om het geld te verdienen.

Van de 3x dat ik een keuken heb gekocht heb ik mij 2x echt onder druk gezet gevoeld. Dat was niet plezierig de 3 en overige malen zal mij dit niet meer overkomen.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 25 jan 2006 23:23
door eagle
Wanneer je in een "orienterende" fase bent, waarom laat je een verkoper dan 3 uur tijd in je investeren? Orienteren doe ik zelf met mijn ogen en een eventueel opkomende vraag stel ik natuurlijk wel. Wanneer ik verder wil dan is die orienterende fase voorbij. Al eerder heb ik aangegeven zelf in de keukenverkoop werkzaam te zijn en begrijp maar al te goed dat mensen/klanten eerst willen rond kijken, maar sommigen proberen je de laagste prijs te ontfutselen om de ene leverancier tegen de andere uit te spelen. Nu is het kunstje een klant voor je te winnen en aan hem/haar een keuken te verkopen, logisch dat je probeert een orienteerder om te krijgen naar een koper. Dit kan alleen na een goed gesprek waarin je dient uit te vinden of je klant al aan een koopbeslissing toe is. Wel is het een feit dat de meeste mensen aan wie offerte wordt uitgebracht maar weinig terugkomen om een keuken te bestellen. Buiten is fluiten geldt helaas tevaak waarheid. :(

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 26 jan 2006 07:50
door 16again
Wanneer je in een "orienterende" fase bent, waarom laat je een verkoper dan 3 uur tijd in je investeren?
Antwoord geef je zelf eigenlijk al, dit initiatief ligt bij verkoper!
Nu is het kunstje een klant voor je te winnen en aan hem/haar een keuken te verkopen, logisch dat je probeert een orienteerder om te krijgen naar een koper. Dit kan alleen na een goed gesprek waarin je dient uit te vinden of je klant al aan een koopbeslissing toe is.
Niet klagen dus als achteraf blijkt dat de 3 uur geinvesteerde tijd tevergeefs is geweest.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 26 jan 2006 11:01
door keukenspecialist
Graag jullie mening over het volgende.

Algelopen weekend ben ik voor een keuken wezen kijken bij Bruynzeel.
Ik heb uitgelegd dat ik mij aan het orienteren was op een keuken.
Na in contact te zijn gebracht met een verkoper is er een keuken samengesteld. Om deze uit te rekenen gebruikte de verkoper een koop-overeenkomst (u voelt hem al hangen).
Vervolgens zei hij: "ik roep even de manager er bij".
Na een behoorlijke onderhandeling kwamen we tot zijn uiterste prijs. Vervolgens feliciteerde ik hem met een mooie offerte, en hij mij met de aanschaf van een keuken.

Op mijn verzoek voor een beetje bedenktijd (lijkt mij niet vreemd als je 13.000 euro uitgeeft) en mag ik niet eerst even thuis de kleine lettertjes doorlezen, was zijn verweer: "ja maar u heeft zojuist een Bruynzeel keuken gekocht" en "dit heb ik nog nooit meegemaakt".

Uiteindelijk kreeg ik nog geen 24 uur bedenktijd, heb ik de overeenkomst getekend en de keuken de zelfde dag nog afgezegd.

Is het gebruikelijk dat je nog bedenktijd krijgt en zoja hoeveel nadat je een 'uiterste' prijs bent overeengekomen?

En als ik de keuken wel had gekocht betaal ik dan voor iedere wijziging de hoofdprijs?
De filosofie van Bruynzeel-keukens is dat de verkoper de keuken samen met consument tekenet en uitrekent. Het uitrekenen gebeurt meteen op een koopovereenkomst. De verkoper dient eerst de gehele brutoprijs te vermelden, daarna dient hij/zij 10% korting over de kasten en 25% over de apparaten te verrekenen en deze prijs te noteren als nettoprijs. Let op, er wordt dus geen korting op het werkblad en acc. gegeven.

De verkoper heeft de opdracht om dan met de tekening en berekening (koopovereenkomst) naar de vestigingsmanager te gaan. Voor de insiders heet deze persoon de playing-captain. En deze gaat met de verkoper mee om het afsluitverhaal te houden (hij/zij herhaalt de kernpunten die van de verkoper zijn verkregen).

Nu kan de vestigingsmanager de vraag gaan stellen voor welke prijs de consument de keuken zou willen kopen. Als de consument een prijs noemt, dient de vestigingsmanager er op door te gaan op de genoemde prijs. Als beide partijen de prijs accoord vinden en de handen worden geschud, heeft de consument een keuken gekocht. Echter, het komt veel voor dat de consument het nog niet in de gaten heeft dat deze een keuken gekocht heeft en wordt wakker als de handtekening gezet dient te worden. Bedenktijd kan dus niet, want als de klant gaat denken, dan is de emotie weg en dat is juist wat Bruynzeel niet wil. Die wil de klant in de emotie houden!

Heel deze strategie wordt getraind aan de verkopers. Ik geloof zelfs dat de trainers het ooit "Het Droomplan" hebben genoemd. Dit plan is gebaseerd op trainingsvormen uit Amerika, waarbij ingespeeld wordt op het onderbewuste van de consument.

Wellicht kan een consument hier wat aan hebben, voordat deze wordt afgeschoten op dit forum.

KS

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 26 jan 2006 11:18
door Juleh
Erg herkenbaar, ik heb deze behandeling bij Bruynzeel ondergaan... we zijn echter gelukkig niet aan het handen schudden toegekomen, al scheelde het niet veel :oops:

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 26 jan 2006 23:01
door Keppel
HET KAN OOK ANDERS BJI BRUYNZEEL!

Bruynzeel is bij ons projectleverancier en daar waren wij in het begin niet echt blij mee. Dit door alle verhalen die wij gehoord en gelezen (op forums).

Natuurlijk gaat ook Bruynzeel mee in de koe-handel-formule. Jammer genoeg, want ook ik heb een hekel aan dat gehandel. Hoeveel ik er ook af krijg, ik heb nog steeds het idee dat ik bedonderd wordt.

Na een middag bij Bruynzeel te hebben gezeten, hadden wij ook een offerte waar eerst een beetje af ging. Na een gesprek met de manager was er iets minder dan 2/3 van de prijs over.
Voor het geheel wat we hadden uitgezocht vonden we het een redelijke prijs, maar we wilden toch nog even over het geheel nadenken.

Dit was geen probleem!! Uiteraard lieten ze even weten dat de die deal graag nog even gesloten hadden voor het weekend, maar hadden ook begrip voor ons standpunt.
We hebben gelijk een afspraak gemaakt voor een week later. Dat gaf ons genoeg tijd om e.e.a. te bekijken en te beoordelen.

Een week later hebben we nog wat kleine dingen aangepast/toegevoegd en dat veranderde niets aan de prijs.

Re: Bedenktijd

Geplaatst: 27 jan 2006 08:47
door keukenspecialist
HET KAN OOK ANDERS BJI BRUYNZEEL!

Bruynzeel is bij ons projectleverancier en daar waren wij in het begin niet echt blij mee. Dit door alle verhalen die wij
En bij welke andere keukenleverancier mocht je van de aannemer ook gaan kijken? Laat me eens raden, GEEN, want je had de "verplichting" om bij Bruynzeel te kopen. Koop je de keuken ergens anders, werd de stelpost minder verrrekend, toch ?

Lekker verhaal Keppel.

KS