LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door hamer »

Ook ik heb gisteren de afrekening van mijn energiebedrijf gekregen; €600 bijbetalen :cry: Het gaat hier om Nutsbedrijven M'tricht, waarbij zij opgemerkt dat de meterstanden écht kloppen. Maar ik heb blijkbaar zo'n 1000 kuub meer gas gebruikt........ van 3100 naar 4100... Heb een oud huis, met ketel van 33 jaar oud en we gaan bekijken om een nieuwe te plaatsen en servicecontract te huren of zo. Maar goed, nu komt de vraag: we zijn er destijds helaas ingetrapt om óók Oxxio het gas te laten leveren en Durion (groene...) stroom. De nutsbedrijven zijn per 1-7-2005 alleen nog in beeld met hun "infra". Dus die betaal ik NIET voor het gebruik van gas/elektra. Kan het zo zijn dat ik tóch vastrecht betaal aan zowel Nutsbedrijven, Durion én Oxxio? Want ik betwijfel dat!! :? :oops:

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door flappie »

de 10.71 euro vast recht wat je als 1e incasso bij durion / oxxio hebt betaald wordt meegenomen als betaalde voorschot op de afrekening.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door ronald g »

Ja u betaald voor het netwerkbeheer en transport, oxxio doet dat niet. u zult dus moeten betalen.
Een vergelijking u gaat bellen met tele2 die nemen de gesprekskosten over maar kpn heeft het abbo.
Neem uw oude afrekening er eens bij en vergelijk het even.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door hamer »

dus zowel aan Nuts áls aan Durion áls aan Oxxio VASTRECHT betalen is normaal? Ik dacht dat vastrecht gerelateerd was aan óf de leverancier óf de gene waar het transport plaats vindt (nuts dus)

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door flappie »

wat versta jij onder vast recht.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door ronald g »

Daar doet oxxio zijn voordeel mee. Maar er zijn al zoveel topics over. Overstappen doet voor de meesten achteraf pijn. Er zijn maatschappijen die het netwekbeheer overnemen maar durion en oxxio doen daar niet aan mee, die verkopen energie en hoe het bij u komt dat moet de netwerkbeheerder maar doen. En dat is niet gratis dus vastrecht blijft bestaan. Ik wil niet zeggen dat het geen voordeel kan geven maar de thuisadministratie wordt er niet duidelijker op.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door ronald g »

vast recht is netwerk beheer en transport, Flappie enkel deze worden nu anders geformuleerd.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door hamer »

@ronald G; wat je noemt is niét her verbuik van de enrgei. dus waarom tellen ze me dan ook vastrecht bij Oxxio, dus waar ik het gas van KRIJG?!

Harry B.
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 dec 2005 19:51

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door Harry B. »

Jullie maken het allemaal veel moeilijker dan het werkelijk is!

Vastrecht, dat is gewoon een ander woord voor administratiekosten. Zie:
http://www.oxxio.nl/Oxxio/Thuis/Vragen/ ... w/op+4.htm

Als je de levering van het ene bedrijf krijgt, en het netbeheer van een ander bedrijf, dan betaal je dus inderdaad twee keer administratiekosten, of zoals zij het noemen "vastrecht".

Dat is logisch, want je staat ook bij twee verschillende bedrijven ingeschreven, die weer allebei hun eigen administratie moeten bijhouden.

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door CCC-agent »

U kunt maar 1 keer netbeheer betalen.
netbeheer betaald u altijd aan de zelfde netbeheerder (u kunt hier niet voor overstappen) tenzij u verhuist en in een ander nebeheer gebied gaat wonen.

de betaling van netbeheer kosten kan op 2 manieren

1) netebeers model

u betaald de kosten voor levering aan uw leverancier en de netbeheerkosten direct aan de beheerder.
u krijgt dus 2 rekeningen

2) leveranciers model

u betaald zowel de netbeheer kosten als de leveringskosten aan uw leverancier en niets aan de netbeheerder
de leverancier betaald het netbeheer deel voor u aan de beheerder
u krijgt 1 rekening

alleen ben ik bang dat er hier spraken is van een spraakverwarring
u heeft het over vast recht kosten en dat is wat anders als netbeheer

vast recht kosten zijn uw abbonement kosten!
deze kosten worden zowel door de netbeheerder als de leverancier berekend.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door ronald g »

ccc agent slaat de spijker op de kop. het wordt er niet duidelijker op. Wisselen is dat ook niet, vastrecht was bij nuon de aansluiting op het net. Daar maak ik dan uit op dat het netbeheer is. Administratiekosten daar begrijp ik niets van. Zal ik wel gek zijn maar als je naar de super gaat en daar wordt over een pak melk de kosten uit gesplitst.

Harry B.
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 dec 2005 19:51

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door Harry B. »

Tja, iemand die niet begrijpt dat een bedrijf administratiekosten rekent....... :(

Mag ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een aanvullende vraag hier neer te leggen:

Wie o wie kan mij uitleggen waarom netwerkkosten verbruiksafhankelijk zijn?

Ik bedoel.... Dat je leveringskosten verbruiksafhankelijk zijn dat begrijp ik. Des te meer kwh's je afneemt, des te meer je betaalt. Dat is logisch.

Maar je netwerkkosten worden ook bepaald naar gelang het aantal kwh's dat je verbruikt. Dat is volgens mij principieel onjuist.
Een voorbeeld: Ik verbruik 3.300 kwh per jaar. Mijn buurman krijgt zijn stroom via dezelfde blauwe kabel, van dezelfde netbeheerder, maar verbruikt 3.100 kwh per jaar. Dan moet mijn buurman minder betalen dan ik. Hoezo? Slijt zijn kabel minder snel? De netbeheerder moet net zoveel moeite doen om de stroom bij hem of bij mij in huis te krijgen.

Nog een beter voorbeeld: Ik woon met mijn vrouw en twee kinderen in dit huis, en betaal een x-bedrag aan kosten aan mijn netbeheerder. Straks ga ik verhuizen, en komt er een alleenstaand oud vrouwtje in mijn huidige woning te zitten. Zij hoeft dan voor exact dezelfde voorziening die ik ook heb gehad, veel minder af te tikken.

Waarom worden er niet gewoon standaardtarieven gehanteerd voor netbeheer? Bijvoorbeeld één landelijk, of voor mijn part regionaal, tarief voor consumenten, en één tarief voor zakelijke aansluitingen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door flappie »

dat zijn de transport tarieven hoemeer je verbruikt hoe meer stroom er getransporteerd wordt.

Deze tarieven worden vastgesteld door de overheid.

Harry B.
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 dec 2005 19:51

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door Harry B. »

Bedankt. Dat is een antwoord op een vraag die ik niet stelde.

Leg mij nou eens uit welke extra moeite de netbeheerder voor mij moet doen voor mijn 3.300 kwh, die die voor de 3.100 kwh van mijn buurman niet hoeft te doen. En waardoor het dus ook rechtvaardig is dat ik meer moet betalen.

Kijk, als ik naar de winkel ga om een pak melk te halen, dan verschillen de prijzen per winkel, ook al is de melk van hetzelfde merk. De ene winkel biedt meer service dan de ander, is misschien beter bereikbaar, heeft een breder assortiment, beter opgeleid personeel. Daar moet allemaal voor betaald worden, dat is logisch.

Maar bij het netbeheer van elektra werkt het niet zo. We hebben bij ons in de straat allemaal dezelfde netbeheerder, de stroom komt allemaal via dezelfde leiding onze straat in, als er een storing is is bij iedereen het licht uit, de meterstand geven we allemaal door op hetzelfde telefoonnummer of webpagina en we krijgen onze factuur allemaal op hetzelfde papier. Alleen de bedragen verschillen per huishouden.

Iemand anders een beter antwoord voor mij?

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door CCC-agent »

netbeheer kosten zijn verbruiks afhankelijk omdat u betaald voor de belasting van het netwerk
iemand die 1000 KW per jaar gebruikt belast het netwerk minder dan iemand die 3000 KW per jaar gebruikt.

uit de reacties van verschillende mensen op dit forum merk ik dat velen van u van mening zijn dat nuon het nodeloos ingewilleld maakt
het is inderdaad nodeloos ingewikkeld maar dit is niet gedaan door nuon

uw overheid heeft bepaald dat u op deze manier afgerekend moet worden,
door deze veranderingen hebben de energie bedrijfen behoorlijke kosten moeten maken en deze bent u dus nu aan het betalen

mocht zich hier dus aan storen dan stel ik voor dat u bij de eerst volgende verkiezingen anders stemt
:-)

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door hamer »

@Harry B.


Geplaatst op 21 Jan 2006 10:47 door Harry B.


--------------------------------------------------------------------------------

Jullie maken het allemaal veel moeilijker dan het werkelijk is!

Vastrecht, dat is gewoon een ander woord voor administratiekosten.
======================================
o.k. dat is enigszins duidelijk. In plaats dat ze dat dan gewoon vermelden, geen problemen mee

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door CCC-agent »

administratie kosten zijn misschien niet het goede woord

vast recht kosten zijn abonement kosten.
dit zijn de vaste kosten voor uw aansluiting.
u betaald een deel aan de levering en een deel aan de aansluiting(netbeheer)

deze kosten zijn dus niet alleen voor de administratieve afhandeling

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door tukker2 »

Een oud huis een cv ketel van 33 jaar oud zou van 3100 naar 4100 is veel ook voor een oude cv ketel het gasverbruik mag eigenlijk niet zoveel stijgen. Als u vorig jaar een bank of lambrisering voor de radiatoren hebt geplaatst dan zou het mogelijk zijn dat het gasverbruik zo is gestegen.
Het kan ook een lek in de gas leiding zijn. Is gemakkelijk zelf te controleren sluit apparaten die gas verbruiken dicht fornuis, cv ketel neem de gasmeterstand op en wacht een uurtje als de meter niet naar boven gaat weet je dat de gasleiding dicht is.
Maar ik zou toch eens informeren naar een nieuwe cv ketel of het nu een hr of een verbeterd rendement ketel is het gas verbruik gaat zeer zeker naar beneden.

tukkertjeee
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2006 09:40

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door tukkertjeee »

Hey wat betreft dat gas. MAg toch aannemen dat de gas meter swinters veeel meer verbruikt dan zomers? 10 dagen geleden stond de gasmeter op 40289, nn, 10 dagen later dus, al op 40450. Als je dat door berekent zoals t nu zou gaan zou ik ipv de verbruikte 1938 over afgelopen jaar uitkomen op een verbruik van boven de 4000?? Maar mag toch aannemen dat vanaf pak um beet mei dat ding een maand of 5 een stuk minder snel gaat?????

Zo niet dan mag ik ook wel eens gaan bellen.
Dat ding heeft achter de komma nog 3 cijfers(40450,987) en heb nu de verwarming op 16 staan en verder niks aan en dat 3de cijfertje achter de komma loopt vrij hard door(of is dit normaal).
Mss praat ik als een leek maar ben dat ook :lol:

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: Hoe zit het met de tarieven van VASTRECHT??!!

Ongelezen bericht door tukker2 »

Een tip: laat de verwarming zeker overdag en in de avond op een normale kamertemperatuur staan ongeveer 20 / 22 graden s`nachts op 18 / 20 graden lijkt misschien vreemd maar een oud huis koelt sneller af en de muren moeten ook weer verwarmd en op temperatuur komen. Is een huis eenmaal op warmte dan gebruik je niet zoveel gas.
Zeker in de wintermaanden gebruik je meer gas dan in de zomer.

Wat ik al eerder schreef je kunt zelf goed nagaan of er iets mis is met de gasleiding.

Een oude cv ketel zeker een van 33 jaar oud heeft zeker geen gas regelaar. Dat houd in dat de cv ketel als hij brand het cv water zo snel mogelijk op temperatuur breng wat inhoud dat je de gas meter als een gek ziet lopen en dat is vrij normaal.

Gesloten