LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

hallo sophie

Het afbouwen moet je echt tergend langzaam doen anders krijg je inderdaad hele rare verschijnselen!
Ik ben zelf aan het afbouwen, al voor de derde keer, maar deze keer gaat het me lukken, heel langzaam steeds een stukje verder ik zit nu op een kwart minus een klein stukje :D ja ik snijd er kleine stukjes van af. De huisarts heeft ooit gezegd larie maar als ik sneller minder heb ik ontzettend last van het afbouwen, schokken in mijn hoofd etc etc.
Nu nog twee maanden en dan hoop ik er eindelijk af te zijn en dan nooit meer :twisted:
Ik gebruik wel van bach rescue remedy maar dat is homeopatisch en alleen op momenten dat het echt even niet gaat. Verder voel ik mezelf steeds meer in balans komen ik raad je aan om veel te praten met je partner of vrienden, dat scheelt de helft.

sterkte jermen

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

aan kanovaarder

Dank voor je berichten, als ik dit allemaal eerder had geweten weet ik niet of ik toen niet alsnog was begonnen maar het sterkt mij wel in het proces van afbouwen.
De informatie die je krijgt van huisarts of psych is gewoon veels te weinig, tja zeggen ze het is niet verslavend nee maar je word er wel aardig afhankelijk van als het je uit een depressie helpt en je dan wil afbouwen en alles even hard weer terugkomt.
Het middel word te veel en te makkelijk voorgeschreven, om je heen hoor je steeds meer mensen die het voorgeschreven krijgen ook voor lichte depressie.
Het middel heeft me harstikke goed geholpen maar de na ellende is eigenlijk wel erg groot iets wat je niet verwacht als je het voorgeschreven krijgt en al helemaal niet voor gewaarschuwd word.
groeten jermen

Sofie1970
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2007 21:10

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Sofie1970 »

Bedankt voor jullie reactie Kanovaarder en Jermen 2.

Ben wel meteen gestopt, omdat ik het nog maar 7 weken geslikt heb en ik elke dag nog zieker was dan nu.

Heb er zeker nog last van, ook van die rare schokken in mijn ogen en mijn voorhoofd, maar wil echt helemaal niks van dit spul meer in mijn lichaam hebben. Merk dat het elke dag ietsje beter gaat, maar als ik maar iets doe ben ik erg moe en zweet ik heel erg.

Ik droom nu juist weer heerlijk, lekker rustig word wel wat vaker wakker, maar val zo weer in slaap.

Weet iemand hoelang die afkick-verschijnselen duren als je Paroxetine 7 weken hebt geslikt. ik wil namelijk graag weer eens een keertje gaan werken en genieten van het leven, lekker uiteten, biertje drinken etc.


Ik heb iig een nieuwe huisarts genomen en mij aangemeld bij Ensis, dit schijnt een goede begeleider te zijn voor psychische problemen.

Sofie

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi

Ik heb van horen zeggen dat het wel een aantal maanden kan duren die verschijnselen maar precies na 7 weken weet ik niet.

sterkte jermen

Sofie1970
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2007 21:10

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Sofie1970 »

Nou ik hoop dat het bij mij iets korter duurt omdat ik ze natuurlijk niet lang heb geslikt. Ben al begonnen met capsules te slikken van Omega 3+6+9 en dat moet ik nog even afwachten hoe het gaat.

Misschien ga ik morgen weer proberen te werken om weer even in het gewone leven mee te draaien, kijken wat voor een verschijnselen ik dan krijg.

Maar na alles gelezen te hebben, ben ik wel heel erg blij dat ik er nu na 7 weken mee gestopt ben, ik ga het op andere manieren proberen.

Had me al een tijdje terug aangemeld bij een sportschool maar ben zo ziek geweest van de paroxetine dat ik niet meer ben gegaan. Mocht ik me weer een beetje beter voelen wil ik dat weer oppakken en me hopelijk weer lekker in me vel te gaan voelen. Iig wil ik me lichamelijk weer beter voelen.

grtjes

Sofie

Sofia
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2007 19:09

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Sofia »

Hallo, ik ben Sofia, sinds 2 1/2 maand gebruiker van paroxetine. Na een heftige hyperventilatie/paniekaanval ben ik door de vervangend huisarts deze medicijnen gaan gebruiken. Die bewuste dag dat het gebeurde storte mijn wereld in. Mijn hoofd was "op hol geslagen " al enkele dagen en ik dacht dat ik een hartinfarct kreeg. Ik was bang, zo bang en dacht dat ik dood zou gaan. De controle over alles was ik kwijt, wat een paniek. Na geruststellende woorden van de ambulance medewerkers (die mij niet konden overtuigen dat het "maar" hyperventilatie was), ben ik diezelfde middag voor een second opinion naar de huisarts gegaan. Na nog een keer onderzocht te zijn geloofde ik hem. maar hoe moest ik verder? Alleen maar gehuild die dag, was totaal de weg kwijt. Ik ben toen aan de paroxetine gegaan op aanraden van mijn huisarts. Ik was huiverig, maar wilde me nooit meer zo rot en bang voelen. Ik ben bij mijn ouders ingetrokken omdat ik niet alleen durfde te zijn. Bang om weer een aanval te krijgen. Twee weken zo ziek als een hond geweest, wilde weer beter worden, veel gelezen, o.a. deze site. De moed zonk mij in de schoenen nadat ik zoveel negatieve reacties had gelezen. Na twee weken begon ik op te knappen en ik kan zeggen dat ik me nu op dit moment beter voel dan dat ik 2 jaar heb gevoeld. Ben vrolijk, niet bang, geen hyperventilatie. Heb zin in het leven, geniet overal van. Mijn omgeving merkt het ook. Voorlopig moet ik dit medicijn een half jaar gebruiken en daarna wil ik af gaan bouwen. Ik zou het leuk vinden om eens wat meer positieve reacties te horen op deze site. Mijn mening is als je doorzet met het medicijn en je niet laat ompraten door andere het allemaal goed komt. Heb vertrouwen in het medicijn.

Ik hoop op reacties, en dan bedoel ik positieve reacties!
Groetjes,
Sofia

r.hoekenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door r.hoekenga »

Tja, wat een boel negatieve berichten.
Eerlijk is eerlijk, ik voel me er erg goed bij, ben er een ander veel vrolijker mens door geworden.
Het is misschien gek, maar voor mij is het een wonder middel.
eRHa

berchum3
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:03

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door berchum3 »

Hallo , beste sofia ik heb hetzelfde gehad als jij.
Hevige paniekaanvallen en 's nachts hyperventileren en dan kon ik niet alleen zijn en het licht moest aan.
Veschrikkelijke momenten waren dat ik ben eerst begonnen met oxazepam want ik sliep totaal niet daarna ook begonnen met paroxetine heb me twee a drie weken erg beroerd gevoeld en toen begon het te werken.
Ik kon weer genieten als de zon scheen en ook van de natuur.
Ik slik het nu bijna drie kwart jaar en bij mij helpt het heel goed ik kan gewoon weer genieten van het levenen gewoon weer lol maken.
voorlopig wil ik nog niet stoppen ik ben over dit middel erg positief er zijn wel wat bijwerkingen zoals wat meer eetlust en soms overdag van die dipjes.

Groetjes hans

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik ben blij dat het voor jullie geholpen heeft. Jammer alleen dat er meteen weer naar zo'n zwaar middel gegrepen is, terwijl een lichter middel misschien ook wel had geholpen.

r.hoekenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door r.hoekenga »

Toevallig heb ik er het met iemand vandaag overgehad, over er ook een natuurlijk alternatief te vinden is.

Zij noemde St Janskruit!!

Heeft iemand daar ervaring mee??

Rien

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Vooral St janskruid nooit samen met een ad gebruiken!!!!!!!

Verder geen ervaringen.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hallo

Paroxetine /seroxat is een heel goed middel geen twijfel over maar ik weet niet of je al geprobeerd hebt om eraf te komen nou vergeet het maar dat lukt je bijna niet.
Vandaar dat er hier veel negatieve ervaringen zijn, je krijgt het voorgeschreven als niet verslavend nou het middel geeft wel een heel sterkte afhankelijkheid en er word veels te weinig uitleg gegeven over alle bijwerkingen vooral als je ermee stopt. Lees maar eens terug over deze onderwerpen, psychiaters die zeggen binnen vier weken stoppen die weten zelf niet wat ze voorgeschreven hebben, mijn huisarts zei bij een halve tablet ach je slikt nog maar een onderhoudsdosis nou die weet dus niet wat en hoe je je voelt als je het helemaal afbouwd.
Ik ben nu bijna helemaal afgebouwd slik nu nog minder als een kwart per dag en met vallen en opstaan kom ik er alleen omdat ik na meerdere pogingen om te stoppen er achter ben gekomen dat de paniek die weer terugkomt bij het afbouwen na een paar weken ook weer overgaat. Dus inderdaad het is een goed middel bij ernstige depressie maar er moet veel meer voorlichting bij dit medicijn komen.

groetjes jermen

r.hoekenga
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door r.hoekenga »

Ook ik voel me erg goed bij, inderdaad vrolijk en blij. Alleen de nacht, vaak een nachtmerrie en ook vroeg wakker meestal zo rond 5.00 of 06.00 uur. Zelf heb ik het maar geaccepteerd. Nooit ook het idee gehad dat dit van de Paroxetine zou kunnen komen, zal best eens kunnen. Ik gebruik het nu 4 jaar, 2 jaar teruggegaan naar een halve tabled. Mijn omgeving, die ik niet had ingelicht, merkte dat ik veranderde in mijn oude gewoonte. Toen weer aan de hele tablet gegaan. Maar waarom zou je er niet jaren mee door kunnen gaan??

Sofia
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2007 19:09

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Sofia »

Aan R. Hoekstra:

Het enige nadeel dat ik heb van paroxetine is dat ik ook net als jij erg slecht slaap. Als ik wil gaan slapen val ik onmiddellijk in slaap, maar na een uur ben ik klaarwakker. Dat duurt zo'n 2 a 3 uur. Daarna slaap ik door tot 's morgens vroeg (7 uur). Voordat ik paroxetine gebruikte was ik een echte slaapkop. Had minimaal 8 uur slaap nodig, liever 9 uur om me helemaal fit te voelen. Ondanks het weinige slapen voel ik me toch fit en neem ik het maar voor lief. Heb geen zin in slaapmiddlen, nog een pil erbij. Toch ben en blijf ik erg positief over paroxetine. Voel me echt happy, kan zo ontzettend genieten van mijn leven, heerlijk! En ook ik denk waarom zou ik stoppen dan? Ik heb liever dit leven dan het leven hiervoor. Ik weet ook niet wat de gevolgen op lange termijn zijn, WEET IEMAND dit?

Groetjes,
Sofia

Vraag69
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Vraag69 »

Mijn vriend heeft het medicijn Paroxetine 20 mg voorgeschreven gekregen van z'n huisarts omdat hij al lange tijd het probleem heeft dat hij te snel klaar komt. Nu vind ik het heel vreemd om te lezen dat juist veel gebruikers minder/geen zin in sex meer hebben als bijwerking.
Kan iemand mij hierover wat toelichten?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door james86 »

Sorrie hoor, maar ik vind dit echt niet kunnen van die huisarts......
Dit is een zwaar antidepressiva die inwerkt op de serotonine (gemoedstoestandshormonen) en zorgt ervoor dat er genoeg in de hersenen blijft van een depressief persoon die daar dus te weinig van heeft. Als een "gezond" persoon dit gaat slikken waarbij zijn serotoninepeil normaal is kan dit verkeerd uitpakken.

En nog 1 van de zwaarste middellen krijgt hij nog ook.....ik raad het hem ten zeerste af om dit te gaan slikken. Hij kan er nare bijwerkingen door krijgen en in het ergste geval kan hij een serotonineoverschot krijgen (serotoninesyndroom).

Weer een geval waarbij deze zware middellen te snel worden uitgeschreven.....ik raad het hem echt af. Dan maar vroegtijdig klaarkomen. Hij moet het verder zelf weten maar ik denk dat je nog veel antwoorden net als die van mij te horen krijgt hier.

groetjes

nancy33
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2007 20:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door nancy33 »

hallo,
ik heb bijna anderhalf jaar paroxetine gebruikt. het heeft mij en mijn gezin erg veel opgeleverd. ik was een beetje erg hyperactief zeg maar
dus een vorm van adhd na talloze andere medicijnen was dit het beste middel. ik heb inderdaad erg veel bijwerkingen gehad zweten, duizelig,moe enz enz. maar na een maand ging het al veel beter.
maar nu naar anderhalf jaar ben ik er maar mee gestopt omdat mijn arts zei dat je het niet te lang mag gebruiken en ik er nu op eigen krachten weer verder wil zonder medicatie. maar nu ben ik vanaf woensdag gestopt en ik kan je zeggen geen pretje veel duizeligheid raar gevoel in mijn benen en tintelingen in mijn gezicht. ik heb 2 weken een halve tablet ingenomen en toen dus gestopt. nu een vraagje aan iemand die mij hopelijk kan helpen wat kan ik nu het beste doen aan deze nawerkingen vooral de duizeligheid????

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Bailey »

In ieder geval niet zo snel stoppen!! Mijn moeder is een jaar bezig geweest met afbouwen. 2 Weken afbouwen en dan stoppen is absoluut niet goed. Je lichaam is verslaafd geraakt aan dit middel en je hebt afkickverschijnselen. Ben je wel onder begeleiding gestopt of doe je het zelf?

maria79
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2007 13:55

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door maria79 »

Beste Mensen,

Ik ben 9 weken bezig geweest met het afbouwen van paroxetine. Eerst 4 weken elke dagen een halve tablet, toen 4 weken om de dag een halve tablet. Werd hier zo ziek van (overgeven, diarree, moe, last van de spieren etc. etc.) dat ik in overleg met de huisarts weer terug ben gegaan naar een halve elke dag. Helaas veranderde dat niks aan hoe ik me voelde en ben nu weer terug bij af en sinds vorige week dinsdag zit ik dus weer aan een hele tablet (20 mg). Maar nog steeds verandert het niks aan de situatie. Nou ben ik een beetje het forum aan het lezen maar kom niks tegen over of de tablet gelijk weer moet aanslaan of dat het weer een poosje duurt. Ik heb inmiddels al 3 verschillende huisartsen gesproken en die vertellen mij allemaal iets anders. De 1 zegt met een paar dagen moet het beter worden, de 2e zegt kan wel 2 weken duren en de 3e verteld mij dat het ook nog wel eens 4 weken kan gaan duren. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoelang als dat het werkelijk gaat duren want dit trek ik niet lang meer zo.
Alvast Bedankt, en sterkte gewenst aan een ieder die moeilijkheden beleeft met het afbouwen of opbouwen van paroxetine.

nancy33
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2007 20:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door nancy33 »

hoi bailey,

ik heb afgesproken met de arts toen ik aan de medicijnen begon dat wanneer ik ermee wil stoppen ik het in 2 weken moest doen en dat heb ik ook netjes gedaan maar als ik dit geweten had dan had ik er iets langer over gedaan maar dat is nu dus te laat dus ik zal door moeten bijten.

Gesloten