LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
deesjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2005 11:24

sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door deesjuh »

beste mensen

ik heb mijn aanvraag voor mijn wwb rond maar ik word nu ongeveer nog een maand of 2 geschaduwd en met huisbezoeken ik wil graag weten tot hoe ver ze kunnen gaan nou heb ik niets te verbergen maar het is ook geen fijn idee dat je constant achterom moet kijken ik slaap er niet van wie kan me hier wat over vertellen

deesjuh

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Kan er niet al te veel over vertellen. Waar je wel op moet letten, is dat men zich altijd terdege legitimeert, wanneer men zich kenbaar maakt als controleur.

Wat je dus vaak hoort: ze gaan zelfs zover dat ze je tandenborstels gaan tellen. Ik vind dat zelf nogal ver gaan. Maar desondanks: zorg ervoor, als je aangegeven hebt dat je alleen woont (weet niet of dat zo is), dat ze nergens uit af kunnen leiden dat je samenwoont. Helaas gaan ze soms zover, maar dat soort controle (dus ook dat schaduwen) heb je te danken aan figuren die het niet zo nauw nemen met de geldende regels.

joopsmit
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2006 17:42

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door joopsmit »

Als u in de gaten gehouden word door de gemeente cd dan moet men er op letten dat als u met iemand gezamelijk boodschappen haald u altijd uw eigen artikkellenin u eigen mandje of wagentje stopt .
Het gezamelijk gebruik van winkelwagen geeft volgens hen aan dat u een gezamelijkke huis houding voerd.
Ook de loge die langer dan een weekent blijft dient men van te voren aan tegeven . Het is maar een weet .
Leef zelf ook van een uitkering helaas

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Hou op schei uit.
De elende die ik met die gasten heb gehad na m`n echtscheiding.
Daar kan ik een boek over schrijven.
Teveel om hier te schrijven ,en het is nu al 1 jaar bezig.

deesjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2005 11:24

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door deesjuh »

ik wwon dus nu met mn zoon alleen. ik had al wel gehoord dat het heel erg kan zijn maar in ieder geval bedankt we zullen wel zien wat er gaat gebeuren ik heb niets te verbergen maar prettig vind ik het ook niet ik vind zoiets een schending van privacy maar ja wie ben ik!!!

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Laat je iniedergeval niet inpakken .
Blijkt dat ze op persoonlijke gronden een beslissing kunnen nemen.

s6 met de strijd

deesjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2005 11:24

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door deesjuh »

het is allemaal uiteindelijk goedgekomen maar wel met hulp vanuit de politiek (SP) het heeft in totaal 6 maanden geduurd voor dat ik mijn uitkering kreeg. Ik heb hierdoor wel veel schulden opgelopen maar gelukkig door de hulp die ik kreeg zijn er veel kosten kwijtgescholden.

Ik weet dat er meer mensen zijn die zoals mij zitten blijf gewoon door gaaan en ga overal heen wat je kunt laat het er niet bijzitten.je hebt er recht op.

allemaal bedankt!!

deesjuh
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2005 11:24

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door deesjuh »

en wat die huisbezoeken betreft ja dat is moeilijk maar ze komen toch.
ik ben ervan af maar leuk is t niet.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Langhaar »

BIJSTANDSRECHERCHEURS SCHENDEN PRIVACY

Huisbezoek mag je weigeren!

„Controle op fraude moet, maar wél volgens de regels”
„Voor het openen van elke kast is vooraf toestemming nodig”

door THEO BESTEMAN


Advocaten beginnen komende maanden omvangrijke rechtszaken tegen de onverwachte huisbezoeken van bijstandsrechercheurs, nadat gemeenten honderden uitkeringen hebben gestopt. „De gemeenten negeren de grondwettelijke privacybescherming, informeren mensen onvoldoende over hun rechten en banjeren zonder toestemming door kamers”, aldus advocaat Robert Peter Kuijper. Maar de gemeenten vinden dat zij doorgaans correct handelen. Sterker, zij breiden de verscherpte controles uit. Bovendien, stellen de gemeentebesturen, wegen bezwaren van enkelen niet op tegen de miljoenen die zij wegens fraude of onterecht verstrekte uitkeringen terugvorderen.
„Aanscherping van de regels was hard nodig. Er waren te veel signalen van fraude met belastinggeld”, aldus het ministerie van Sociale Zaken. „En wie het niet eens is met de weigering kan uiteindelijk naar de rechter.”

Huisbezoek
„Controle op fraude moet, maar wél volgens de regels”, reageert advocaat Kuijper. „Er is nu geen enkele wetgeving. De sociale dienst schendt bij huisbezoek opzettelijk Europese en internationale mensenrechtenverdragen die aantasting van privacy alleen toestaan met een aparte wet én aantoonbare noodzaak zoals bij fraude. Beide voorwaarden ontbreken. Massaal huisbezoek is ook een te zwaar middel: de sociale dienst kan je ook vragen eerst met je papieren en uitleg langs te komen.”
Verstrekking en controle van bijstandsuitkeringen gebeurt sinds 2004 door de gemeente, niet meer door het rijk. In gemeenten leidt het optreden van controleurs tot veel verzet, merkt de Bijstandsbond. En de Ombudsman begon in Amsterdam een eigen onderzoek naar de uitvoering.
„De controleurs kwamen in burgerkloffie, belden aan, mompelden wat en liepen pardoes naar mijn slaapkamer”, zegt Inge Steens uit Leeuwarden. „Ik ben al jaren zwaar ziek, je raakt overdonderd door die mannen. Ik ben daarna fors gekort op de uitkering omdat mijn zus na haar scheiding enkele dagen bij mij was. Zij zeiden: jullie wonen samen. Dankzij een advocaat is die korting na maanden teruggedraaid. Moet je zo binnenstieren, had ik mijn verhaal niet op kantoor kunnen komen uitleggen?”
„Uit heel Nederland komen klachten”, bevestigt Else Roetering van de Landelijke Clientenraad van uitkeringsgerechtigden. „Mensen weten niet dat ze huisbezoeken mogen weigeren. Maar ze voelen zich onder druk gezet door bijstandcontroleurs. Die stekkeren al snel door het hele huis. Terwijl ze voor het openen van elke kast en kamer vooraf toestemming moeten vragen. Bij sommigen is onterecht een uitkering opgeschort. Zo’n zaak wordt later soms weer rechtgezet, maar dan zit jij eerst maanden op zwart zaad.”

Wetgeving
Wie een uitkering aanvraagt maar woningcontrole weigert, wordt financiële bijstand geweigerd, in afwachting van nadere uitleg. „Dat mag helemaal niet; alsof je vooraf al schuldig bent. Juridisch volkomen onzin”, betoogt advocaat Kuijper, die daarom in juni met andere advocaten namens „enkele duizenden cliënten” een rechtszaak begint die tot het Europese Hof door moet lopen. Hij hoopt zo ook op nieuwe wetgeving.


De Bijstandsbond, advocaten en de Landelijke Cliëntenraad eisen in juli bij kort geding toch dat huisbezoeken landelijk worden verboden en alle beslissingen worden vernietigd.
„De wet en de praktijk, dat blijken twee verschillende zaken”, aldus advocaat Kuijper. „Mensen hebben angst, denken dat de overheid het wel zal weten. Je mag controle weigeren, al moet je daarna met je papieren naar de gemeente komen voor uitleg. Controleurs zeggen tegen twijfelaars vaak: als je weigert, kost dat je uitkering. Dat mag niet, maar het gebeurt vaak.” Vraag expliciet om legitimatie, een uitleg vooraf en weiger huisbezoek als je niet wilt, adviseert Kuijper.

Veel inbreuk
Waar wethouder Ahmed Aboutaleb vanwege zijn miljoenensucces inmiddels bij het kabinet pleit voor een verbod op het weigeren van thuiscontroles, is de extra waarde van huisbezoeken er volgens de Bijstandsbond nauwelijks. Vergelijking van regiokantoren toont volgens Piet van der Lende dat gemeenten met huisbezoek ongeveer 1,5 procent meer mensen hun uitkering inhouden. Een minimaal verschil, bij veel inbreuk op het privé-leven, zegt hij.
Kuijper: „Mensen worden zich wel snel bewust van hun rechten. Gemeenten als Amsterdam zeggen dat er vorig jaar hooguit enkele klachten waren. Ze vergeten te vermelden dat het aantal bezwaarschriften het laatste kwartaal naar achthonderd klachten is gegroeid. Dat is een veeg teken.”
Controle gemeente
Wie een uitkering aanvraagt, krijgt volgens de Wet Werk en Bijstand meestal eerst huisbezoek. De gemeente controleert of de aanvraag terecht is. Bij bestaande uitkeringen volgt controle meestal na signalen van fraude of wijziging van woonomstandigheden. De gemeente koppelt daartoe bestanden met gegevens, zoals watergebruik en inschrijvingen in de woning. Wijkt dat sterk af, dan volgt huisbezoek.

Verstrekking, controle en beroepszaken worden door diezelfde gemeente uitgevoerd. Op internet en in elk gemeentehuis is informatie over uitkeringen beschikbaar. Verder: www.landelijkeclientenraad.nl, www.bijstandsbond.org.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

toch zijn huisbezoeken wel noodzakelijk, hoeveel fraudes hiermee opgespoord worden. Alle goeden ten spijt, er zijn er genoeg die de boel tillen en gemeenschapsgeld willen opstrijken. Dmv huisbezoeken kan dit deels ondervangen worden

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Venantius.

Leuke quotes allemaal.

Maar als jij daar toevallig een keer bij aanwezig was, hoe kun je dit dan allemaal gehoord hebben?

of was dit bij 1 persoon?

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

in geval dat de uitkering wordt beeindigd omdat de cliënt een ongeschikte kamer ofzoiets, in bezwaar of zonodig in beroep gaan tegen de stopzetting of verlaging van de uitkering en je wint altijd. Of er moet natuurlijk meer aan de hand zijn...

Cern
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2005 14:07

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Cern »

ik ben het helemaal eens ........

STOP de huisbezoeken
STOP de werkverplichting
STOP de controlles

en bovenal

STOP met het verstrekken van uitkeringen. Dit maakt mensen afhangkelijk en ontneemt iedere vorm van eigen denken. Hierdoor ontstaat er een hele klasse van zuigers die de Nederlandse staat alleen maar zien als de koe die gemolken dient te worden.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

jaja, je kunt wel alles lekker stoppen maar dan maak je een lekker zooitje van Nederland. alleen omdat een klein loopt te profiteren moet je een aantal honderdduizenden mensen hun inkomen ontnemen, wat denk je dat er dan gebeurd??? (waarschijnlijk niet over nagedacht)

Cern
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2005 14:07

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Cern »

Ik wil helemaal niet een aantal honderdduizenden hun “inkomen” ontnemen. Ik zou alleen willen dat zij zelf voor hun inkomen gingen zorgen in plaats van leunen op de werkenden Nederlander.

Het niet kunnen werken is in Nederland verheven tot een nationale kunst welke geen gelijke kent.

Dus STOP alle uitkeringen………………

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

'k denk dat ik een behoorlijk realistisch beeld heb Venetianus, ik werk namelijk bij de Sociale Dienst. 'k doe zelf geen huisbezoeken maar mijn collega's doen hun best om rechtvaardig en eerlijk hun werk te doen, ze beseffen terdege dat dat de enige reden is dat er draagvlak voor de sociale voorzieningen is in Nederland, dat de gemeenschap weet dat alleen de mensen dat krijgen die er ook echt recht op hebben.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

die zullen vast wel komen toch? :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

He gezellig we hebben nog niet genoeg Venantius polls gezien......

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

hij is al in de lucht Dilbert :wink: (zit er zelf ook niet op te wachten, heeft geen meerwaarde allemaal volgens mij)

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: sociale dienst huisbezoeken wat mag niet?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dank je Martin1976, dat denk ik dus ook. Verder ben ik het ook eens met je standpunten in dit draadje.

Gesloten