@ Smoby
Ik weet dat er een limiet aangehouden wordt in combinatie met waarde effectenportefeuille. In het geval van de Postbank 60%.
Dat klopt en heet ook wel de effectieve dekkingswaarde, dit is echter geen krediet! in de zin zoals jij dat opvat.
De effectieve dekkingswaarde is afhankelijk van het soort portefeuille, zoals het aandeel opties, obligaties en aandelen en van je onbelegde vermogen op je belegginsrekening. Van de totale waarde kan een X bedrag worden gebruikt als een soort van krediet, maar dit is geen krediet zoals jij dat denkt.
Dit krediet, wordt namelijk gedekt door de actuele waarde van je portefeuille en veranderd dus van dag tot dag. Op het moment dat je aandelen portefeuille daalt, dan wordt je krediet positie minder, maar wordt nog gedekt door je portefeuille (Altijd zero sum). De hoogte van je krediet is dus gelijk aan de actuele waarde van je portefeuille. MAAR! heb je je krediet ook in aandelen gestoken, dan ga je nat, want de actuele waarde van je aandelen daalt ook en er onstaat een tekort.
Je moet dus verkopen om dit krediet te dekken, als het goed is vind er zelfs gedwongen verkoop plaats als je portefeuille te veel daalt en je je krediet niet meer kan betalen. Dit wordt door de betreffende bank in de gaten gehouden en gaat geheel automatisch, zie hiervoor ook je beleggingscontracten.
Het aangaan van een kredietvoorziening op je belegginsrekening, die is geheel voor eigen risico en is onafhankelijk van je portefeuille. Deze kan in principe zo hoog zijn als je BKR toetsing toelaat, of meer als het advies wordt genegeerd.
Ik denk dat je niet sterk staat in je claim, zeker omdat je krediet voorziening los staat van je vermogen dat ja kan besteden met de effectieve dekkingswaarde.
Ik zal nog maar eens het belgginscontract lezen, op het gebied van de effectieve dekkingswaarde en je krediet contract, ben bang dat je gewoon hebt gegokt met geld dat je niet had.
Schuld = 156.000
waarde portefeuille = 256.000
Bezit = 100.000
Nu stort ik geld bij: 50.000 euri
Dit is niet waar, je "bezit" is gelijk aan je belegginsportefeuille, hierbij komt dat jij denkt dat je 60% krediet krijgt op de waarde van je portefeuille, maar dat is niet zo, dit krediet wordt gedekt door de waarde van je portefeuille!!! en is dus altijd nul! mits je met winst verkoopt.
Je effectieve schuld bedraagt je krediet op je effecten rekening, welke los staat van je portefeuille.
De gelden die worden gedekt door de effectieve dekkingswaarde, zijn gedekt door je portefeuille. Komt je dekkingswaarde in gevaar, dan zal de bank geforceerde je portefeuille verkopen en het min saldo opheffen.
Ik zie dus geen problemen.
Situatie 1:
Je hebt dus 100 E, je koopt aandelen X voor 100E. Je portefeuille bedraagt 100E, je dekkingswaarde is bijvoorbeeld 50E. Je mag dan hooguit voor 50E bijkopen. Je portefeuille is dan 150E en je saldo is -50.
Situatie 2:
Je hebt 100E, je LEENT 100E, als krediet. Je belegt in aandeel Y voor 200E. Je saldo is dan -100. Je dekkingswaarde zal laag zijn door je negatieve saldo, stel weer 50E. Je investeerd die 50E ook in aandeel Y, je portefeuille is nu 250E waard, je saldo is -150. Echter die 50E wordt gedekt door je portefeuile.
Situatie 3:
Aandeel Y daalt dramatisch, waarde portefeuille, 50E. Saldo -150E, de bank zal nu gaan verkopen en met de 50E opbrengst wordt het geld dat werd gedekt door de effectieve dekkingswaarde afgelost.
Situatie 4:
Portefeuille aandeel X 150 E, saldo nog steeds -50. Je stort nu 50E bij, je saldo is nu 0. maar je kan nu wel weer 50E investeren, die wordt gedekt door je dekkingswaarde, dus je portefeuille wordt dan 200E.
Zoals jij het schetst klopt het dus niet. Hoop dat je hier wat aan hebt..