LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met GOLF IV na aankoop

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
kees86
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2006 13:49

Problemen met GOLF IV na aankoop

Ongelezen bericht door kees86 »

Beste leden,

Ik heb een vraag aan jullie. Deze vraag heeft betrekking op de aankoop van mijn auto
4 maanden geleden. Graag zou ik van jullie willen weten of ik als particulier sterk sta
bij deze kwestie want ik heb een probleem.

Ongeveer 4 maanden geleden heb ik bij Autobedrijf Selecta in Breda een auto gekocht.
Een Golf IV 1.4 16V. Deze auto had een probleempje bij de nokas van de auto. De auto
maakte ook een wat harder geluid bij het starten en rijden maar dat zou geen probleem zijn.
Het is een benzine maar door het geluid lijkt het net een dieselauto.
Bij het verkoopgesprek heeft de verkoper mij meegedeeld dat dit absoluut geen gevolgen zou
hebben voor de eerste 3 jaar. Ik zou nog gewoon kunnen rijden met de auto zonder enige
problemen. Mij is ook niet verteld dat ik er verstandig aan deed om de auto te laten keuren
want het probleem zou zich niet ophopen.
Nu, naar 4 maandjes is gebleken dat het geluid wat aan de auto te horen was, wel degelijk
dieper zat. Tijdens een korte rit is de auto stil komen te staan. Bij (een andere) garage hebben
ze het probleem onderzocht en daar zijn ze erachter gekomen dat de distributieriem van de
auto gescheurd is, de waterpomp lekt en dat de auto niet meer bereden kan worden.
Bij 88.000 km is de distributieriem van de auto vervangen door een gerenomeerd autobedrijf.
Toen ik de auto kocht stond er ongeveer 135000 km op de auto, en op dit moment staat er 144.500
km op de teller.

Na contact te hebben gehad met het autobedrijf zijn zij van mening dat ze absoluut niets meer
aan de auto doen. De auto is zonder garantie gekocht, dat wel. Maar bij mij gaat het om het
advies van de verkoper. Hij heeft me duidelijk verschillende keren gezegd dat het geluid aan
de auto niets geen problemen zou opleveren.

Mijn vraag aan u is, of ik als particulier sterk sta door de kosten van repareren te verhalen op
het autobedrijf. U doet mij een zeer groot plezier om een antwoord op deze kwestie te geven.

Met vriendelijke groet,

Een gedupeerde autobestuurder

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Problemen met GOLF IV na aankoop

Ongelezen bericht door gjvisser »

Echt waar, nooit een verkoper op zijn woord geloven. Laat de auto altijd (vooral in deze situatie) keuren door een onafhankelijk bedrijf (ANWB of bij VW Dealer). Kost misschien een paar centen, maar kan je heel wat centen besparen...

En ik vind het rot om te zeggen, maar verwacht absoluut geen coulance of wat dan ook. Uiteraard wel proberen, maar het hele bedrag zullen ze nooit uitkeren, want je hebt nu eenmaal geen garantie erbij gekocht/gekregen.

Sterkte en veel succes!

stippie
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:49

Re: Problemen met GOLF IV na aankoop

Ongelezen bericht door stippie »

Beste kees86

Ik denk dat u niet sterk staat in deze zaak.

1. U hebt de auto toch gekocht terwijl u wist dat er een probleem met de nokkenas was. Dit was dus geen verborgen gebrek.
2. U geeft zelf toe dat u de auto gekocht hebt zonder garantie. Daar zal hopelijk wel de aanschafprijs op gebaseerd zijn geweest.
3. U had een onpartijdig en deskundig persoon mee moeten nemen, om daar advies aan te vragen en niet aan de (partijdige) verkoper.
4 De gebroken distributieriem hoeft niet veroorzaakt te zijn door het mankement aan de nokkenas.

Helaas, het is niet anders.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Problemen met GOLF IV na aankoop

Ongelezen bericht door Thunder »

@Kees86

Je kan je beroepen op dwaling, jij bent een leek en mag alles geloven wat je wordt verteld.
MAAR, helaas in dit geval heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Je had dan de auto moeten laten nakijken bij een garage, om je er zeker van te stellen dat het echt geen schadelijk defect is.

Dus voor een rechter maak je weinig kans.

Ik weet niet of je bij een Bovag garage hebt gekocht, zo ja msschien een sprankje hoop, maar aangezien je van je garantie hebt afgezien, zul in het geval van een Bovag garage ook weinig hulp van de Bovag krijgen.

Is het ee NIET Bovag garage, laat procederen dan uit je hoofd, ten eerste, je rechtsbijstand dekt je juridische kosten niet en je zaak is niet sterk.

In het geval dat het wel een Bovag garage was, dan zou je kunnen proberen via de Bovag je gelijk te halen, informeer bij hun na je kansen. Plus, je kan gebruik maken van je rechtsbijstand, dit maakt indien mogelijk een gang na de rechter aantrekkelijk, informeer ook hier eerst na je kansen.

succes...

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Problemen met GOLF IV na aankoop

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik denk niet dat het een Bovag bedrijf is, er staan op autotracker nogal wat auto's met foto's van dat bedrijf maar op geen enkele foto van het pand zie je een Bovag bord.
Het is wel verwarrend dat ze de volgende tekst gebruiken
Al onze auto`s zijn dealer onderhouden en worden bij aflevering voorzien van een Bovag APK keuring
Dat wil dus zeggen dat ze de auto waarschijnlijk bij een Bovag garage laten keuren.
Maar ja, mensen lezen nu eenmaal sneller dan de hersenen kunnen opnemen dus het woord Bovag wordt onthouden, de rest niet.
Ik zag het ook eerst over het hoofd, vandaar :wink:

groeten

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Problemen met GOLF IV na aankoop

Ongelezen bericht door joopataa »

Het is dikke pech voor jou ! Geloof nooit een verkoper op zijn woord als het om een tweedehands auto gaat. Hij is meestal van een verpleegster gewest die hem enkel gebruikte als de zon scheen. Allemaal onzin en waarop het neerkomt is dat jij wist dat er iets aan de hand was wat niet in orde is gemaakt voor de aankoop, En na die tijd zonder garantie niet is te verhalen.

Dure les. Joopat :D

Gesloten