LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensduur wasmachine.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mijn moeder had een defect aan haar wasmachine. De garantie was zojuist verlopen, en was 2 jaar.

De reparateur kwam, en na een vluchtige inspectie van hem, kreeg mijn moeder te horen: de reparatie loont de moeite niet, die zal haast even veel bedragen als een nieuwe machine.

Omdat mijn moeder voor het eigen huishouden, maar ook voor een tante van mij de was doet, had ze snel een nieuw exemplaar nodig. Is besteld, wordt maandag geleverd.

Wie weet of mijn moeder in elk geval een deel van de aanschafkosten van de nieuwe wasmachine terug zou kunnen krijgen? Ik was vrijdag niet aanwezig, anders had ik die reparateur, di ook nog eens 60 euro voorrijkosten in rekening bracht, wel even gewezen op de normale levensduur van een wasmachine.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door teve »

wat was het betreffende merk? wij hebben hetzelfde gehad een week og twee terug. wasmachine was net drie jaar oud. na garantie heb je nergens meer recht op zeggen ze dan.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Voor zover ik weet, is het een Ignis.

En verder: voor zover ik weet, is er weldegelijk nog een verplichting van de fabrikant. Reparatiekosten moeten voor rekening van de fabrikant komen, verminderd met een evenredig deel dat staat voor de duur dat de wasmachine gefunctioneerd heeft.

De reparateur zegt ijskoud dat er geen rechten meer zijn. Daar was hij dus niet mee weggekomen, als ik er afgelopen week bij had kunnen zijn.

Brynnar
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 mei 2005 10:05
Contacteer:

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Brynnar »

Doorgaans moet een wasmachine langer dan 2 jaar meegaan. De fabrikant is dan ook verplicht om een te verwachten economische levensduur te bepalen voor zijn machine. Deze is niet 123 uit de duim te zuigen. Dit is afhankelijk van het merk en/of type en de fabrikant kan u daarover informeren.

U mag dus terdege verwachten dat een wasmachine van dit type dan ook die gehele periode mee moet gaan bij normaal gebruik en onderhoud. (Onder dat laatste versta ik dan ook bijvoorbeeld het voorkomen van kalkanslag, e.d.)

Indien de wasmachine een economische levensduur van 8 jaar heeft, mag je als consument er dus vanuit gaan dat hij na 8 jaar ook nog functioneert. Aangezien hij inmiddels wel twee jaar in gebruik is geweest, dan is het niet meer dan redelijk dat het verbruikersdeel (2/8e) zelf betaald wordt. De verkoper van de wasmachine dient dan 6/8e deel van de kosten voor reparatie of vervanging op zich nemen.

Brynnar

Fair
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 feb 2006 20:52

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Fair »

No worries .
Waant uzelf niet meer in de jaren dat alles lang meeging.
Aankoop prijs gedeeld door 100 is op dit moment de levensduur

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Fair, ik heb net van de consumentenbond gehoord, dat mijn moeder weldegelijk recht heeft op een deel van de aanschafwaarde van de nieuwe machine. En wel 40 procent, plus 40 procent van de voorrijkosten. Dat komt omdat de geschatte reparatiekosten ongeveer evenveel waren als de aanschafprijs van de nieuwe machine. In dat geval is de keuze voor een nieuwe machine de juiste geweest. Want hoe lang gaat een gerepareerde machine nog mee? Niet te zeggen.

En je rekensommetje klopt niet. Ik heb een wasmachine die functioneert al 14 jaar probleemloos. Wanneer jouw rekensom klopt, zit ik al 8 jaar met een niet meer te repareren wasmachine te wassen. Knappe prestatie.

lctberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2006 13:34

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door lctberg »

Ik had tot vorige week een Candy wasmachine en die heef thet nog (nouja...nét) geen 5 jaar volgehouden. Dat vond ik al extreem kort en ben ik over gaan klagen (wat uiteraard geen enkele zin had) dus met 2 jaar zou ik helemaal enorm boos worden! Succes ermee!

gast5OO
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 aug 2004 10:33

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door gast5OO »

Tsja, Candy....

Fair
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 feb 2006 20:52

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Fair »

Bodejosm

Laat me niet lachen.
De consumentenbond!
Dit is commerciele instelling .
Eeerder heb ik gemeld leef niet in vroeger.
mijn stelling is volgens mij juist.
De wasmachines van nu gaan echt niet zo lang mee zonder problemen.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Als je een GOED merk koopt, gaat een wasmachine toch minimaal 8 jaar mee.

Janneke B
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:57

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Janneke B »

Janneke de mijne gaat al 60 jaar mee :lol:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door hharteman »

Die moet je zeker nog opwinden :-)

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Hoi Janneke.52
Dan klopt mijn stelling nog steeds .
Aankoop : 100 is de levensduur .

Tim.

mckay
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2006 08:31

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door mckay »

Om nu te zeggen dat aankoop gedeeld door 100 de levensduur van een apparaat is, vind ik wel heel kort door de bocht.
De levensduur van een apparaat is van verschillende factoren afhankelijk. Dit licht aan hoe de klant hem gebruikt. Waar staat het apparaat, bv op een douche is slecht voor de elektronica ivm vochtpercentage.Hoe belaad de klant hem, teveel en te weinig is slecht voor lagers. Ook kwaliteit en merk spelen wel mee.
Als een machine 250 euro kost dan zou je een levensduur van 2,5 jaar mogen verwachten. Dus als je een machine wil die 20 jaar meegaat zou je een machine van rond de 2000 euro moeten kopen.
Die van 250 euro kan net zogoed 5 tot 10 jaar mee kunnen gaan en die van 2000 euro ook.
Tegenwoordig hangt de levensduur vooral af aan de reparatie kosten die je aan een apparaat krijgt. Heb je een machine gekocht die 400 euro kost en na 5jaar gaat de motor defect die 250 euro kost, dan moet je duidelijk afwegen wat je wilt.
Gaat een machine defect na 2 tot 4 jaar moet je bij de importeur na vragen of er een coulance op zit. Dit is wel vaak het geval, maar een monteur zal u dit niet zo snel vertellen.
Om langer dan 2 jaar plezier van uw machine te hebben zou ik ook aanraden om een extra garantie af te sluiten. Wel een die dus ook alles vergoed, dus ook de voorrijkosten. Veel mensen zijn het hier niet mee eens omdat men vind dat een apparaat tenminste 5 jaar moet mee gaan. In veel gevallen trek je dan aan het korste eind als u hierover in discussie gaat met een importeur of leverancier. Dus om gezeur en alsnog kosten te voorkomen zou ik een extra garantie afsluiten.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Lijkt wel kort door de bocht.
Maar door m`n ervaring denk ik er niet ver naast te zitten.
Ik bedoel dus dat een ap van 250 euro 2.5 jaar zonder problemen meegaat.
Natuurlijk gaat ie langer mee na div reparaties.


Tim

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door hharteman »

Volgens mij was die regel, prijs in guldens :100.
Als je dan een apparaat van 250 euro koopt kom je op ruim 5 jaar uit.
lijkt me beter te kloppen.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Geachte Harteman

Schrijft u uit ervaring?
Ik ben al zo`n 15 jaar actief in de witgoed onderdelen branche .
En heb al zeer veel klachten behandeld.
En ik verzeker u dat het echt mijn ervaring is.
Zelfs in de euro tijd.

Tim

mckay
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2006 08:31

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door mckay »

Als iemand zijn apparaat goed behandelt/onderhoud en op de goede manier gebruikt dan kan men beter uit gaan van het aantal wasbeurten.

En voor Tim, jij keurt de machines snel af of je werkt in een gebied waar de mensen hun machines verschrikkelijk misbruiken.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ik zal de laatste zijn die een machine afkeurd.
Het is immers mijn broodwinning.


Tim

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote
------------------------------------------------------------------------
Geachte Harteman

Schrijft u uit ervaring?
Ik ben al zo`n 15 jaar actief in de witgoed onderdelen branche .
-------------------------------------------------------------------------

Ja ik denk dat ik wel op ervaringen kan bogen.
Zelf heb ik jaren in een EP zaak gewerkt als tv/video technicus.
Ik was er voor de electronica en een colega deed de wasmachines.
Het assortiment was breed.
Ik kan me geen machine herinneren die onder de 5 jaar werd afgeschreven.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

Als jezelf in die branche werkt ga je daar automatisch negatief over denken.
Dat komt omdat je alleen maar de probleem apparatuur ziet, want je repareert.
De dingen die wel goed lopen zie je niet.
5 jaar lijkt me toch het minimum, hoe goedkoop dan ook.

Als een machine veel korte werkte was er meestal wel een coulance regeling in de vorm van gratis onderdelen of korting op een andere.

Gesloten