LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Dieseltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2006 19:57

een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Dieseltje »

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje!
Ik heb in september 2005 een kat gekocht in het asiel en sinds we hem hebben is hij eigenlijk ook alleen nog maar ziek geweest!
Eerst had hij diarree waardoor zijn maag darm stelsel een klap heeft gehad, hij heeft blaasgruis gehad waardoor hij speciaal voer moest eten en hij heeft een groeiachterstand.
Vandaag ben ik bij de dierenarts geweest omdat hij WEER zichzelf niet was en hij heeft geconstateerd dat mijn kat blaasontsteking heeft en keelontsteking en niesziekte.
Als het niet beter gaat of hij wordt gauw weer ziek gaat de dierenarts een bloedonderzoek doen!
Hij denkt aan kattenAIDS als het niet beter gaat met hem!!
Hij komt nooit buiten! Het is een echte huiskat!!
Kan ik nog wat doen tegen het asiel?
Ik heb ook al gehoord dat je een jaar garantie hoort te hebben als je een kat koopt in het asiel!
Dat is de wet!
Kan iemand me raad geven, want ik ben ten einde raad!
Groetjes Dieseltje
Laatst gewijzigd door Dieseltje op 13 feb 2006 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door bitchy »

een jaar lijkt me sterk, in elk geval niet voor huis,tuin & keuken kwaaltjes.
Laatst gewijzigd door bitchy op 14 feb 2006 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Dieseltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2006 19:57

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Dieseltje »

Dat is niet het enige!
Als het niet beter word dan gaan ze een bloedonderzoek doen!
Als het niet beter gaat denkt de dierenarts aan kattenAIDS!!!
Ik vind dat het asiel een gezond dier moet verkopen!!
En geen ongezonde!
Vind je wel?

Odie
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 sep 2005 15:30

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Odie »

Bij mijn weten heb je op "levende have", zoals dieren en planten, een half jaar garantie indien aangetoond kan worden dat de verzorging naar behoren is geweest, eten en drinken etc. Als u in dit geval redelijkerwijs, met dat bloedonderzoek en het feit dat het een "binnenkat" is, kunt aantonen dat de ziekte van uw kat, bv katten-aids, al aanwezig was toen u het beestje kocht, zou de verkoper mijns inziens, uit coulance toch zeker, de koop ongedaan moeten maken. Het is echter zeer moeilijk om zo'n verkoper daarvan te overtuigen tegenwoordig zonder hulp van programma's als Radar of Kassa of de consumentenbond. Het lijkt me raadzaam om eerst "bewijzen",zoals dat bloedonderzoek, te verzamelen en algemene informatie hierover via internet om zo sterk mogelijk voor de dag te komen.

Succes,

Odie

Dieseltje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2006 19:57

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Dieseltje »

Dank je wel Odie!!
Ik wil mijn lieve kat voor geen goud meer missen maar we hebben zoveel dierenarts kosten gehad!
Op een gegeven moment is het niet meer op te hoesten!
Ik wist van te voren echt wel dat het diertje een keer naar de dierenarts moet maar zo vaak is echt niet te doen!
We hebben contact gehad met het asiel maar de rekening van de dierenarts is voor eigen rekening!
We mochten hem wel inruilen voor een andere kat maar dat doe je ook niet want je bent gek met het beestje!

Odie
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 sep 2005 15:30

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Odie »

Tuurlijk houd je zo'n beestje, want je houdt van het dier! Als je het geld kan missen, zou ik ook gewoon het zo laten, hoewel een tegemoetkoming in de ziektekosten wel op z'n plaats geweest was. Maar je moet maar zo denken; krakende wagens lopen het langst. Ik heb ook zo'n krakende wagen en ze zijn extra lief en trouw, omdat hun baasje ze elke keer extra knuffelt en hopelijk weer beter maakt.

Dus beterschap!

Odie

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door bitchy »

je hebt gelijk, op internet is wel te vinden dat je tegenwoordig recht hebt op 1 half jaar.
en dan is aids wel een ander verhaal dan een racepoep of keelontsteking, op een gegeven moment is je huisdier wel jou verantwoordelijkheid.
succes ermee.

N0TENKRAKER
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2006 21:13

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door N0TENKRAKER »

KattenAIDS?!?!?!

Jullie geloven ook alles zeg!

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Marianna »

Hallo Dieseltje,

Probeer eens een paal maal diep adem te halen, je lijkt helemaal in paniek te zijn.
http://www.kattenaids.nl/ Dit is een site met heel veel informatie over FIV (kattenaids) en je kunt er ook lezen dat de kat nog best een lang en goed leven kan hebben.
Hier onder de link waar je over mijn overleden aidskat Ollie kunt lezen.
http://www.dierennieuws.nl/cgi-bin/yabb ... 1138557710

Het beste kun je nu eerts het asiel op de hoogte gaan brengen van alle problemen die je hebt gehad en nu hebt.

Diarree kan door overgevoeligheid voor bepaalde dingen in de voeding komen, door wormen. Sommige merken sraan erom bekend dat veel katten er diarree van krijgen.
Welk voer krijgt het katje nu om het blaasgruis te voorkomen en bestaat dat uit droge brokken of brok en blik, geef je wel een rauwe voeding?

Ook diertjes die goed geënt zijn kunnen nog niesziekte krijgen, er zijn tientallen verwekkers van niesziekte en maar tegen drie kan worden gevaccineerd, keelontsteking heerst op het moment en dat komt mee in huis aan schoen, kleding, handen en wordt via de lucht verspreidt. De blaasontsteking is waarschijnlijk een gevolg van blaasgruis dat in de blaas aanwezig is en de blaaswand iriteert.

Lees maar eerst de site van Femke, dan zoek ik even wat info over blaasontsteking en gruis op.

Sterkte,

Marianna

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door tb »

Een kat is juridisch gezien 'een zaak' waar dus zoals dat in de volksmond genoemd wordt 'garantie' op zit. Net als op een tv, wasmachine enz. Als de leverancier (asiel in dit geval) een ondeugdelijk product levert dan dient dit hersteld te worden. Dit kan dus betekenen dat het asiel zegt, geef de kat maar terug en hier heeft u uw aankoopbedrag retour.

Dat dit niet is wat u wil is begrijpelijk maar dat staat daar los van. Overigens is het met ziektes lastig aan te tonen dat dit al van toepassing was toen u de kat kocht.

Hoe gek dit ook klinkt, wellicht had u een 'aankoopkeuring' moeten uitvoeren.

U moet zich realiseren dat een kat of welk een ander huisdier gezien wordt als een zaak en dit loskoppelen van het gevoel welk u/wij hebben bij een huisdier.

Resume; kosten zijn voor uw rekening als u de kat wil houden.

Succes en mocht u of uw dierenarts denken aan kattenaids dan lijkt mij een snelle acurate vaststelling van de diagnose niet meer dan wenselijk om een verdere verspreiding van die ziekte te voorkomen!

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Marianna »

KattenAIDS?!?!?!

Jullie geloven ook alles zeg!
Notekraker lees ook de info, dan leer je iets bij.

Marianna

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Marianna »

Een kat is juridisch gezien 'een zaak' waar dus zoals dat in de volksmond genoemd wordt 'garantie' op zit. Net als op een tv, wasmachine enz. Als de leverancier (asiel in dit geval) een ondeugdelijk product levert dan dient dit hersteld te worden. Dit kan dus betekenen dat het asiel zegt, geef de kat maar terug en hier heeft u uw aankoopbedrag retour.

Dat dit niet is wat u wil is begrijpelijk maar dat staat daar los van. Overigens is het met ziektes lastig aan te tonen dat dit al van toepassing was toen u de kat kocht.

Hoe gek dit ook klinkt, wellicht had u een 'aankoopkeuring' moeten uitvoeren.

U moet zich realiseren dat een kat of welk een ander huisdier gezien wordt als een zaak en dit loskoppelen van het gevoel welk u/wij hebben bij een huisdier.

Resume; kosten zijn voor uw rekening als u de kat wil houden.

Succes en mocht u of uw dierenarts denken aan kattenaids dan lijkt mij een snelle acurate vaststelling van de diagnose niet meer dan wenselijk om een verdere verspreiding van die ziekte te voorkomen!
Wettelijk is een huisdier inderdaad een product en de verkoper dient een goed product te leveren.
Wanneer een product niet voldoet kan het zijn dat de koop ontbonden wordt, maar bij huisdieren heeft de hoge raad een uitspraak gedaan en daarbij het emotionele belang van de huisdier bezitter mee gewogen. In die zaak moets de verkoper alle kosten die gemaakt moesten worden om het dier gezond te krijgen betalen en het dier werd aan de koper toegewezen op die emotionele waarde. Er is dus jurisprudentie zonder nieuwe uitspraak van de hoge raad is dit de regel en zal dit de regel blijven die iedere rechtbank moet volgen.

Marianna

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Marianna »

Ps.

Lees het contract met het asiel nog eens goed door, waarschijnlijk staat daarin dat het diertje eigendom van het asiel is en blijft.

Marianna

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Marianna »

Hier staat heel veel info over blaasgruis en nierproblemen bij katten.
http://home.planet.nl/~boe00645/home.html

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door -margriet- »

Toen ik mijn twee "laatste" katers uit de opvang haalde, kwamen ze ook binnen en binnen vier weken hadden ze alle vier (ja, ik had al twee katers) niesziekte (ondanks de inentingen).

Hoewel níet aan te tonen was dat één van de katten het meegenomen had, heb ik wél de helft van de kosten van de DA vergoed gekregen. En dat vind ik gewoon een erg nette zaak!

Ik zeg niet dat dat een "must" is, maar soms helpt zo'n beetje begrip al een hoop.

Uiteindelijk blijkt één van de twee ook nog een vlooienallergie te hebben. Maar tóch is het zo dat ook juist dit soort dingen lijken te ontstaan doordat ze eindelijk in een "goed" huis leven.... Hoe raar dat dan ook klinkt!

Eén van mijn andere katten heeft last van een voedselallergie: Van Whiskas gaat hij standaard aan de diaree... en stinken?!?!?! Zo erg heb ik het zélfs nog niet in het asiel geroken !! :shock:

Nu staat hij op gekookt lamsgehakt met rijst... en hij doet het bést! Het is nog even afwachten of dit ook écht aanslaat voor de allergie (hij is bijna kaal, met grote plekken - en nee, het is niet iets anders, is al onderzocht)... het lijkt nu, na een week wat rustiger te worden.

Wat ik maar wil zeggen is, dat elke kat op elk moment van alles kan krijgen. Zoals al geschreven, niesziekte is net als griep: Je ent je er tegen in, maar die enting dekt bij lange na níet het aantal influenzavirussen.

Sterkte! :wink:

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: een zieke kat gekocht in het asiel!!!

Ongelezen bericht door Soraya »

kattenaids kan het diertje ook al hebben gekregen via de moeder en het hoeft zeker niet bij het asiel zijn gebeurd.
Kattenaids kan iedere kat oplopen, zeker als ze niet geholpen zijn en dan ook nog loslopen. Wat weet je over het verleden van hem, hoelang heeft hij in het asiel gezeten? Het zou heel goed kunnen dat hij het al ergens anders heeft opgelopen, maar dat het nu pas naar voren is gekomen. Daar kan het asiel niks aan doen.
Goede voeding kan al een heel stuk schelen, ondanks dat vele mensen zeggen dat supermarktmerken net zo goed zijn.

Ondanks dat het even heel cru klinkt; ze hebben wel aangeboden om deze kat om te ruilen voor een gezond dier. Dit zijn ze ook verplicht. Dat jij er dan vanafziet, omdat je emotioneel een band met een dier hebt, kan ik me voorstellen, maar hun hebben wel goed gehandeld.

Ik weet dat bij de meeste dierenasiels er geen zieke dieren verkocht zullen worden. Dat kunnen hun gewoon niet maken (denk je eens in welke gevolgen dit hebben). Daarnaast worden zieke dieren gescheiden van de rest. Als een dier na de quarantaine met alle onderzoeken, gezond is bevonden gaat die naar de andere katten toe.

Het is vrij logisch dat een jong dier aan de diarree raakt, dieren zijn hier heel gevoelig voor, zeker bij veranderingen. Dat het diertje gevoelig is voor blaasgruis, dat kan ook erfelijk zijn. Zorg voor goede voeding die ph neurtraal is en dat hij veel vocht binnenkrijgt.
Een groeiachterstand, kan dit eventueel ook niet aan de ouders hebben gelegen van het diertje? Sommige dieren groeien sneller dan anderen.
Niesziekte kan ieder dier krijgen, netzoals ge-ente dieren, het is vergelijkbaar met de mensengriep. Er zijn verschillende variaties van, en je kan je wel laten enten, maar het kan net zijn dat je een andere variatie van krijgt.
Wat weet je van de ouders van dit diertje? Misschien is het een inteeltdiertje met allerlei zwakke punten?

Het is zeker niet mijn bedoeling om het goed te praten, hou me echt ten goede.
Ik probeer alleen te helpen meer duidelijkheid te creeeren voor je, dat je wat meer weet over de verschillende oorzaken.

Gesloten