LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door G7 »

Ronald, sterkte ermee en laat je niet klein krijgen. Dit gun je toch niemand!

Heel veel sterkte met alles.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Och het zal wel weer opgelost worden maar ik moet de curator niet voor mijn fiets krijgen ik rij z'n tenen er af :D

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Update, ik heb nu verschillende medicijnen en dat werkt goed ik heb voor het eerst een hele nacht geslapen ik keek op de wekker het was 8 uur en heb me omgedraait dacht nog een uurtje maar dat werdt 14 uur 30 dat zal ook wel weer anders worden maar voor het eerst niet getobt dat heeft ook wel iets.

Ronald.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door opa »

Dus als je met al dat werk 80 euri moet betalen dan kan je beter een gloednieuwe kopen voor voor 200 euri...ja toch?
Beste allemaal,

Als je laat reparen 80 euri, hou je 120 euri in je zak en daar kan je paar dagen lekker van eten.
Het probleemn is niet de 80 euri maar de klant heb geen geduld om te wachten. Het moet NU en Direct vanavond klaar.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

@ Opa als iedereen er zo over dacht had ik nog wel gewerkt maar helaas.
Ronald.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door opa »

Ronald,

Die tijd komt of is weer terug....... en dan heb jij weer werk.

2 weken druk stofzuiger 1982 van oude dame.
Koolborstels defect.
Nieuwe stofzuiger = 76 / 80 euro. koolborstels 12,95 + arbied = 25 euro.
Oude dame blij en 60 euro in haar portomonnee en stofzuiger zuigweer als nieuw.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Met de technologie van tegenwoordig, ik ben bang van niet maar ik hoop voor de jongere generatie die hun droom waar willen maken de kansen toch weer beter liggen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Om nog even terug te komen op alles. Zoals opa het stelt een reparatie voor 25 euro kan niet uit, want als je een eenmanszaak hebt en een bedrijfspand komt er veel bij kijken. een paar voorbeelden de auto kun je niet als zakelijk opgeven dat valt onder prive, wel mag je dit weer van de privé inkomstenbelasting aftrekken maar van de brandstof krijg je de btw niet terug. Je hebt de huur van het pand en de energie, de kosten van de boekhouder, onderdeleninkoop, telefoon en ook de kosten van de reclame, vergeet bijna iets je moet ook eten en thuis alle lasten voldoen. Wat ook vaak vergeten wordt is dat van elk reparatie bedrag 19% naar de staat gaat je bent dus ook een belasting inner. Dus blijft er van die 25 euro bar weinig over.
Ronald.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Hoi

Ik heb zo`n 5 jaar geleden al een verzoek ingediend bij de overheid.
Het btw tarrief moet omlaag in de reparatie branche.
Opdat dan de afvalberg ook afneemt.
Dit werd met gejuich ontvangen door het C.D.A.
Er is zelfs een aantal malen contact geweest .
Maar zoals vaak is het niet van de grond gekomen,en maakte de c.d.a. loze beloftes.

Blijkbaar is de reparatie branche niet nodig,omzet belasting op nieuw leverd meer op.

Tim

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Toch moeten we het gaan hebben van kleine middenstanders stel dat de loodgieters het loodje (grappig) leggen wat dan. Er moet nodig een regeling komen om dit soort vakmanschap en van anderen te stimuleren.
Vakmensen blijven nodig hoe dan ook. En dan zullen er altijd mensen zijn die voor zich zelf willen beginnen maar de regeltjes houdt ze tegen.
Ronald.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ronald.
Het zal nog wel een tijdje zo blijven.
Kappers , schoenmakers, fietsenmakers ,wel in het 6% tarrief en wij niet.
Natuurlijk moet de nederlander het hebben van de kleine ondernemer.
Maar dat gaat nog een tijdje duren totdat dat doordringt.
Edoch voor ons is het te laat.


Tim

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door opa »

Hoi ronald,

Auto op bedrijfsnaam;
Ik dacht dat auto op de zaak en dan voor prive kilometers schrijven.
(kosten onderhoud, benzine en WB zijn dan voor de zaak en tevens het BTW voordeel).
Of een oud autotje er bij en op naam van prive
dan kan de bedrijfsauto volledig op de zaak (af)geboekt worden.

--- Of zijn de regels voor de bedrijfsauto veranderd?


BTW versus OB:
als zelfstandige kan je de inkoop BTW toch verrekenen met je verkoop BTW :wink:

Bedrijfspand:
Inderdaad daar loop je als kleine ondernemer helemaal op leeg.

TiP:
Verkoop via internet misschien een idee?

ex.mkb

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Vakmensen zullen altijd nodig zijn, maar omdat het over het algemeen slecht betaalt wordt kiezen de meeste mensen een beter betaald beroep. Het moet tegenwoordig veel geld opleveren, anders is het niet goed. In mijn, onze branche, zijn bijna geen goede vaklieden te krijgen simpel omdat er geen opleiding meer voor bestaat. Ik weet van ondernemers dat er vacatures zijn en dat is de reden dat ik soms moet, vrijwillig, bijspringen om probleem gevallen op te lossen. Dat het hoge BTW tarief voor ons nog steeds gehandhaafd blijft is gewoon absurd. Hierover heb ik div. brieven naar het min. van economische zaken en de tweede kamer gestuurd, maar nooit enig antwoord hierop ontvangen. De reparatie branche wordt gewoon de nek om gedraaid.
Dan zijn er van die lieden die op dit forum reageren met opmerkingen van dan moet je wat anders gaan doen. Toen ik dit vak heb geleerd meer dan 50 jaar geleden was het een knap zware opleiding en werden er zeer hoge eisen gesteld. Ik ben op de MTS gweest heb electro sterkstroom VEV gedaan, electronica radio en tv techniek en later nog digitale electronica. Hieraan zat ook nog een opleiding van electro technisch instrumentmaker vast, dus kan ik knap uit de voeten met een zeer breed scala aan ervaring. Dat je 40 jaar later dan iets anders zou moeten zoeken is gewoon niet haalbaar, want ik kan niets anders.
Destijds zat er toekomst in en dat dit terug komt zie ik niet zo zitten, tenzij er een wonder gebeurt. Werk wat je doet dat kies je zelf en moet voor jezelf leuk zijn en blijven, want het komt iedere dag terug. Wat de auto van de zaak betreft, ik had een bestel bus met grijs kenteken die geheel voor rekening van de zaak was. Wel wordt een jaarlijks bedrag in rekening gebracht voor privé gebruik evenals voor de telefoon ook al gebruik je dit niet voor privé doeleinden.

Vr. Gr. Hans.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Toen ik begon kwam net de kilometer heffing en konden kleine ondernemers de brandstof kosten wel opvoeren maar dan moest er ook een boekhouding van de gereden kilometers bijgehouden worden, en als eenmanszaak de auto op naam van de zaak zetten mij is het niet gelukt. Ik had een Opel omega station van 1991 wel oud maar heel mooi en goed onderhouden. Je kunt ook niet met een vette audi of zoiets aankomen want dan ben je iemand die de prijzen daar wel aan aanpast. Onderhoud van de auto en de kosten dien je toch eerst uit eigen beurs te betalen. Maar goed wat ik wou duidelijk maken is dat reparatie prijzen uit veel meer bestaan dan enkel werk tijd en onderdelen. Als je zoals ik een apart bedrijfspand had is dus alles dubbel. telefoon energie en noem maar op. Zie het maar als twee woningen.
Ronald.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het zijn wel meer dan 2 woningen. Als alle kosten meegerekend worden inclusief premies belastingen huur, telefoon energie enz, dan kostte ons bedrijf met 3 man ongeveer 10.000 Euro per maand en daar was mijn salaris slechts 866 Euro van. De netto winst marge lag gemiddeld zo rond de 3 euro per uur als het mee zit.

Vr. Gr. Hans.

marnop
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2006 10:53

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door marnop »

Ik begrijp de kwestie niet helemaal, ik ben een eigenwijze zeur hoor, maar als je een zaak begint met audio, video witgoed, bruingoed enz enz, dan weet je toch tegen wie je gaat vechten ? Helemaal als je de luxere/betere, zeg maar duurdere, merken gaat verkopen. De groenteboer om de hoek kan goedkoop verkopen dus jij toch ook, neem ik aan. Tenzij je niet met een georganiseerde groep groter inkoopt. Als je 2 tv'tjes inkoopt per maand bij een dure importeur dan vraag je om problemen lijkt mij.

Als ik het fout heb zeg het dan, maar ik weet verder dus ook niet wat er precies gaande was.

Jullie hebben wel gelijk wat betreft het feit dat de kleine zelfstandige eerder genaaid wordt dan geholpen of gesteund.
Ik was zelf dakdekker en had dezelfde problemen, probeer maar eens te concureren tegen de grote bedrijven en probeer maar eens binnen te komen bij grote bedrijven. Als je al binnen komt, moet je echt oppassen dat je niet genaaid wordt, het kan zomaar gebeuren dat je na de klus zelfs moet betalen aan de aannemer, vanwege bijvoorbeeld schade of vertraging die zij zelf hebben veroorzaakt. Dat gebeurd niet bij de grote jongens, wel bij de kleine zelfstandige die er niets tegen kan beginnen.
Je kan beter een hoop zwart doen als kleine zelfstandige, dan kan je tenminste nog een beetje leven.

martin

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik verkocht geen nieuwe toestellen en deed enkel reparatie maar toen de lokale groenteboer om zo te zeggen ook tv's aanbood kwam de klad erin, want een reparatie prijs tegen over een nieuwe tja dan is de keuze gauw gemaakt. Ik wist wel dat de branche binnen 10 jaar over zou zijn maar de snelheid had ik nooit verwacht. Als je alles gedaan hebt die in de mogelijkheden liggen en het dan toch niet red wat moet je dan? Er is niemand die je helpt geen bank, vrienden en kennissen laten je vallen als een baksteen. En daar sta je dan berooid en de hand ophouden bij de soos dat is leuk, vooral ook omdat je eigen baas bent geweest, je zelfs bij een uitzendbureau niet ingeschreven wordt want je bent eigenwijs en zou ook wel eens teveel initiatief kunnen nemen om de boel te verbeteren, met andere woorden een eigen bedrijf denk 100 keer na, en doe het niet.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door HvdB »

Misschien had je naast je werk pizza's moeten gaan bakken of videobanden verhuren.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door opa »

H.n. vd B,

Ik verkoop knollen als citroenen en vergelijk appels met peren :wink:

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: èènmanszaak en failliet, het vervolg.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het is voor een ander heel makkelijk praten als je zelf geen ondernemer bent. Natuurlijk zoek je andere mogelijkheden en als deze er dan zijn, dan kan je gewoon BARSTEN! Zelfs met een contract voor de levering en de service van een groot bedrijf met vestigingen door het gehele land op zak, kreeg ik TOTAAL GEEN! medewerking van de bank.
Het enige wat dan nog rest is het kweken van weed, want daar kan je dan nog wat in verdienen, maar dat is tegen mijn principes. Eerlijk en goed werk daar wordt je niet voor beloond, maar keihard afgestraft!

Vr. Gr. Hans.

Gesloten