Je kunt eens gaan kijken op de website van test-aankoop:
http://www.test-aankoop.be/map/src/518713.htm
Hier alvast wat hun mening erover is, vrij te verkrijgen op hun website.
Ecologisch en economisch
Oorspronkelijk diende de fiets met elektrische assistentie vooral voor oudere of minder beweeglijke mensen of voor ouders die hun spruit op de fiets wilden mee-nemen. Ondertussen is hij ook geliefd bij de gewone fietser, die blij is dat hij zich dankzij de hulp van de elektrische motor wat minder moet inspannen. Dat alles kan voor een gebruikskost die niet te vergelijken valt met die van een auto of bromfiets: minder dan 3 eurocent per 100 km voor het zuinigste model uit onze selectie. En ze zijn natuurlijk milieuvriendelijker: ze veroorzaken nauwelijks CO2-uitstoot (behalve voor de elektriciteitsproductie) of andere vervuilende stoffen, geen fijn stof, enz.
Verschillen met de klassieke fiets
Elektrische fietsen hebben net dezelfde eigenschappen als gewone fietsen: verlich-ting, remmen, antidiefstal, fietsstandaard, enz. Alle modellen zijn uitgerust met een versnellingssysteem (5 tot 8 versnellingen) aan het versnellingsmechanisme of in de wielnaaf.
Ze rijden vrij comfortabel, maar wegen wel veel meer dan een gewone fiets. Dat komt door het gewicht van de batterijen.
Op wat letten?
- De assistentie gebeurt automatisch, na regeling door de fietser, met een aan-uitknop of een progressief systeem (draaiend handvat). De ervaring leert ons dat ook de progressieve systemen eerder worden gebruikt voor “alles of niets”. Bo-vendien kan een draaiend handvat u mettertijd krampen of stijve spieren bezorgen.
- De assistentie bij aanzet die op sommige modellen aanwezig is, werkt met een krachtsensor die het elektrische systeem activeert zodra u op de trappers drukt. Dat is natuurlijk een groot voordeel, vooral wanneer u vertrekt op een helling. De an-dere systemen treden pas in werking wanneer u al enkele malen op de pedalen hebt getrapt. Het is dus aan u om de eerste meters een inspanning te leveren.
- De assistentie op hellingen is meer dan welkom als u in een heuvelachtig gebied woont.
- De levensduur van een batterij wordt geschat op 500 complete cycli opla-den/ontladen.
- De autonomie kan variëren naargelng het model en naargelang u veel of weinig beroep doet op de assistentie.
- De prijs varieert van € 1 300 voor het goedkoopste model tot € 2 700 voor het duurste. Hierbij moet u nog de prijs van een vervangbatterij (€ 670) rekenen
Zij adviseren de Giant Twist 1.1 Comfort CS als beste koop, 1950 Euro, maar er is wel een reserve-batterij inbegrepen in de prijs, wat voor andere modellen al snel 400 Euro extra kost.
Reden waarom ik er nog geen gekocht heb, twee redenen eigenlijk: ik heb een bedrijfswagen
met een tankkaart
. Tweede reden: alle fietsen zijn begrensd tot 25 km/uur, mocht dit onbegrensd zijn, dan zou ik een aankoop zeker overwegen. Je kan er dus wel 30 mee rijden, maar dan werkt de elektrische motor niet meer mee. Jammer, aan 35 km/h zou ik sneller op het werk zijn (30 km) dan met de auto-trein-tevoet uitstap die ik nu iedere dag doe.
Wat mij betreft, ik zie een toekomst waarin treinwagons 2 verdiepingen hebben met onderaan plaats voor fietsen, waarin je status zal worden afgemeten aan hoe aerodynamisch je bedrijfsfiets wel is, en waarin je opvouwbaar zonnepaneel ook op reis je fiets zullen opladen.
Groetjes!