LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eisen om een huis te kunnen kopen?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
biancas
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2006 20:46

eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door biancas »

Ik vraag me af, ben net 18 geworden, en zou graag een huis willen kopen..Nu, vraag k mij af, wat voor eisen zijn er zoal? Ik ben geen financiele schulden of leningen ergens..Aan welke eisen moet iemand voldoen wil je zeker weten dat je een huis kunt krijgen/betalen?

Dank

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Vast contract en voldoende inkomen. En dat je geen financiële schuld BENT is natuurlijk een plus :D

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

dat klopt, als je een baan hebt (bij voorkeur vast contract) en je inkomen voldoende hoog is, is er helemaal geen bezwaar om een huis te kopen. De bank zal dan waarschijnlijk niet moeilijk doen, en zeker niet als je geen schulden hebt (hulde! zijn steeds minder mensen zonder schulden tegenwoordig als je de media moet geloven). Vrijblijvend je mogelijkheden verkennen in een gesprek met de bank of een tussenpersoon kan natuurlijk altijd!

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door lind@ »

en gezond zijn is ook een pré denk ik want anders betaal je extra hoge premie's

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Xpert »

Jaarcontract met een intentieverklaring is ook voloende. Echter moet je dan wel zeker weten of je werkgever "je aan het einde van je contract een vaste baan voor onbepaalde tijd zal aanbieden. Maar bij een vaste baan kan je ook je baan verliezen. Kijk maar naar de recente ontslaggolven zoals bv Beiersdorf.

Zijn er een aantal onzekerheden m.b.t. je salaris dan kunnen mogelijk je ouders borg staan. Rabobank en Postbank kennen de zg. "generatie hypotheek.
Laatst gewijzigd door Xpert op 16 mar 2006 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

biancas
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2006 20:46

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door biancas »

Dit zijn echt de enige eisen??? Oooh..dacht dat ze super streng waren ofzo..Ik had geen idee..

Dank jullie vriendelijk! Ga gauw op zoek! Bedankt

Snowbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2006 16:18

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Snowbie »

Je kunt ook een keer bij de bank binnenlopen en eens vragen waar hun allemaal naar kijken als jij een hypotheek wilt hebben. Je kunt dan misschien ook al informeren voor welk bedrag hun jou een hypotheek zouden willen aanbieden en wat je dit de komende jaren aan aflossing gaat kosten. Dan heb je een beetje een idee hoe duur je huisje mag gaan kosten.

biancas
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2006 20:46

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door biancas »

wat bedoel je met voldoende inkomen?
Heb een middelloon, dan kan ik toch wel iets kopen? :?

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door hera »

Volgens mij kan je op sites zoals die van de postbank gewoon de getallen invullen en kijken wat je kunt lenen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door SJZ »

Heb een middelloon,
Tja, wat is een middelloon? Als je je brutomaandloon geeft, dan kunnen we verder wel van dienst zijn.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Xpert »

Een toetsingsprogramma op een site van een geldverstrekker geeft maar een gedeelte van de informatie.

De toets zoals bijvoorbeeld die van de generatiehypotheek moeten door een bankmedewerker of een hypotheekadviseur worden uitgerekend. Bij deze toetsvormen zijn afwijkende regels van toepassing. De afwijkende normen worden nooit op een algemene site geplaatst van een geldverstrekker. In het kader van de 'zorgplicht'is dit ook niet verstandig om zonder verdere uitleg deze toetsnormen algemeen te publiceren. Klant moet er echt goed op gewezen worden waar de mogeljike risico's liggen.

biancas
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2006 20:46

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door biancas »

1850 bruto..is toch middelloon?

Cor C
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:06

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Cor C »

Wij verstrekken woninghypotheken
tot 8 X uw brutojaarinkomen
Dat is de algemene regel , dus zou je zo'n 190.000 Euro kunnen krijgen.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door hera »

Lijkt me wat overdreven.

Cor C
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:06

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Cor C »


hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door hera »

Vertel dr dan ook even wat dr maandlasten zullen zijn bij 190.000 lening..

Ik zou zeggen dat ze 120.000 zou mogen lenen. 5x dr inkomen. Aangezien ze het in dr eentje moet rooien (ik lees nergens over een partner). Als alleenstaande zijn alle ksoten voor haar rekening.

biancas
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2006 20:46

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door biancas »

Hera, dank je wel voor je serieuze antwoord..

En je hebt gelijk, wil het in mn eentje, en ben alleenstaand, dus ik betaal voor alle kosten..

Bedankt nogmaals!

Bianca s

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Xpert »

Met Quarendum zou ik geen zaken willen doen.

8 x het jaarinkomen financieren lijkt mij niet verantwoord. Zeker niet bij een inkomen van € 1.850,--.

Aan Cor C. : "vergeet u uw zorgplicht niet" . Adviseurs zoals u zijn de nagel aan de doodskist van adviserend Nederland.

Foei. Ga u schamen als u dit soort hypotheken adviseert.

Cor C
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:06

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Cor C »

Ik zag dit topic toevallig en via google zag ik dat zij 8 maal het bruto jaarsalaris kunnen aanbieden. Dit was bedoeld om deze dame te helpen.

Ik heb zelf geen enkele affiniteit met de financiële wereld nooit gehad ook :lol:

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: eisen om een huis te kunnen kopen?

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Cor C.,

Als u niet in het "financiële vak" werkzaam bent dat bied ik mijn verontschuldigingen aan. Wanneer u de informatie mist, wat redelijk is qua hypotheeknormen, dan begrijp ik dat volkomen.

Als diverse belangenorganisaties w.o. het NIBUD mensen een hypotheek adviseren van 3 tot 4 keer hun jaarinkomen dan heb ik geen goed woord over voor hypotheekadviseurs die tot 8 keer een jaarinkomen willen verstrekken.

Ik raad dus iedereen af om een hypotheek af te sluiten via Quarendum!
Laatst gewijzigd door Xpert op 24 mar 2006 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten