LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onbetrouwbare test voor katten

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Marianna

Onbetrouwbare test voor katten

Ongelezen bericht door Marianna »

Onbetrouwbare xxxxxx test voor katten

Kunt u het zich nog herinneren? Onze gevangen katten uit Beringen die positief getest werden op leucose en aids? Deze SNAP test werd uitgevoerd in een dierenartsprakijk met een Forlab test. Vier van onze katten zouden besmet zijn met leucose, waarvan twee ook nog eens met AIDS. Maar we lieten hen ook via het laboratorium testen en wat bleek? Allemaal negatief!!

De firma van xxxxxx was geschrokken en begreep het niet. Op kosten van Forlab werd het bloed opgestuurd naar Frankrijk en deze uitgebreide testen zouden de definitieve uitslagen gaan weergeven ... Weken duurde het, weken vol spanning en onzekerheid. Maar vanavond kwam dan eindelijk de definitieve uitslag uit Frankrijk binnen: Alle katten die via deze SNAP test positief werden bevonden, zijn allemaal NEGATIEF bevonden in Frankrijk en via het laboratorium!

Wat betekent dit concreet? Dat deze bewuste xxxxxx test niet deugt, of dat het lot in deze reeks totaal niet deugt. Deze firma heeft een enorme grote fout gemaakt in haar snaptesten. U moet weten dat deze bewuste test door vele dierenartsen gehanteerd wordt. Vele katten die waarschijnlijk vals positief getest werden middels deze test, zijn misschien al ten onrechte ingeslapen door een dierenarts, of leven nu bewust binnen 4 muren, terwijl zij misschien 100% gezond zijn.

Er is dus een zeer zeer grove fout gemaakt door deze firma. Een fout die niet te herstellen is, want wie weet hoeveel leventjes ten onrechte beeindigd zijn door deze foute SNAP test. En dan vooral niet te vergeten wat wij als VZW zelf allemaal hebben moeten doorstaan, om deze ten onrechte positief bevonden dieren te scheiden van gezonde dieren, plaatsingen afblazen, en het ergste ... we hebben 1 dier moeten laten inslapen ten gevolge van de uitslag van deze test.

Ik zou het dan ZEER op prijs stellen wanneer u deze tekst doormailt naar zoveel mogelijk katteneigenaren en dierenartsen. Iedereen moet dit weten, iedereen moet weten dat de xxxxxx test niet deugt. We eisen dan ook een schade vergoeding via deze firma, omdat wij hierdoor 1 kostbaar leven hebben moeten verliezen, dat is het ergste van al, PLUS alle ellende die we hebben moeten doorstaan, omdat er maar liefst 4 katten besmet zouden zijn ... en alles ... alles was 1 grote leugen, want alle dieren, ALLE dieren waren GEZOND ...onbegrijpelijk en totaal, TOTAAL ONRECHTVAARDIG!!
Laatst gewijzigd door Marianna op 14 mar 2006 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Z. Sambrink

Re: Onbetrouwbare test voor katten

Ongelezen bericht door Z. Sambrink »

De snaptest is zeer onbetrouwbaar. Hij "klopt" maar in 70 % van de gebvallen. Dan kan je het nog opsturen naar utrecht. Ook dan is de test niet 100% betrouwbaar. Waarom niet? De 110% betrouwbare test bestaat nml niet. Hetzelfde geldt voor de HCM-testen.

Ik begrijp je gevoel, moedeloos wordt je van dit soort dingen!!

groet zelda

http://www.kattenjungle.nl

Marianna

Hoi Zelda,

Ik weet dat er geen test bestaat die volkomen betroubaar is, maar als vijf katten worden getest, alle vijf positief. Ze meest zieke en verwilderde is ingeslapen, de vier anderen overgetest en bleken negatief, dus geen FIV katten te zijn. Is toch wel een erg toevallig en de vraag komt die zich opdringt is,: hoeveel gezonde diertjes zijn gedood op basis van deze testen?

Groetjes,

Marianna

Z. Sambrink

Ik ben het helemaal met je eens. Ik stond ook perplex toen ik hoorde hoe betrouwbaar deze test nou eigenlijk is. Heb zelf een leukemiekatje in de opvang.

Ik denk dat er helaas al vele gezonde katten gesneuveld zijn door de snaptest.

Hebben de katten in veel asiels eigenlijk geluk dat er niet standaard gestest wordt anders zou het nog veel erger zijn.

Goed dat je voor de andere test bent gegaan. Ik ga in de toekomst ook geen gebruik meer maken van de snaptest. Ik ben er klaar mee.

Marianna

Even rechtzetten.
De mail komt van stichting xxxkat te België en is voor zover ik weet door xxx geschreven en is verzocht de mail aan zoveel mogelijk mensen door te sturen en op fora te plaatsen. Doorsturen en op fora plaatsen is het enige wat ik heb gedaan omdat ik me wel betrokken voel bij de diertjes en de stichtingen die zich inzetten voor de diertjes Ook jouw site staat al heel lang bij favorieten. Zelf heb ik in het verleden veel opgevangen, doordat mijn groep inmiddels uit 13 katten bestaat en tijd en ruimte omtbreken ben ik met zelf opvangen gestopt (als zal in geval van nood tijd en ruimte worden gemaakt).

Een thuis vinden voor een leukemiekatje is nog moeilijker dan voor een aidskat omdat de aidskat als deze niet vecht best in een groep katten kan die elkaar met rust laten en dit met een leucose kat moeilijker wordt door het besmettingsgevaar (hoewel een vriendin na het overlijden van haar FeLV katje de andere acht pas heeft laten testen en allen gezond bleken ondanks intensief contact). Ik duim dat je een gouden mandje voor het diertje zult vinden.

Groetjes,

Marianna
Laatst gewijzigd door Marianna op 14 mar 2006 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Z. Sambrink

Dank je wel!

Er is nu misschien iemand die haar een kans wil geven. Ik heb haar geadviseerd contact op te nemen met de behandelend dierenarts van Tara zodat deze haar meer informatie kan geven ook gericht op de uitslagen van de testen.

13 katten.....Heerlijk, kom je elke dag thuis in het paradijs :P

Marianna

Geweldig dat er er iemand is die belangstelling voor Tara heeft. Hoop dat het poezemeisje nog een lange tijd een fijn leven zal hebben en achteruitgang lang zal uitblijven.

Het is echt heerlijk om tussen mijn groep ingeklemd wakker te worden en overal waar ik ben en met alles wat ik doe de hulp :? van de katten te krijgen :wink: Vooral koken en het bed op maken zijn favoriet bij het kattentuig en meestal zijn beide schouders dan ook bezet (wat aan de huid ook wel te zien is :oops: ) Op de stofzuiger lift altijd wel een van de katten mee en wanneer er een kast opgeruimd wordt sluit ik mezelf maar op omdat de inhoud anders uit de kast en de katten erin te vinden zijn :P Het is en blijft lachen als het span buiten iets ziet dat de aandacht van een heeft getrokken, ik zou durven zweren dat ze elkaar roepen om te komen kijken en mensen die langslopen staan met open mond te kijken naar mijn vensterbankvulling :lol: In de gang bij de voordeur heb ik glazen deuren laten plaatsen om te voorkomen dat de katten naar buiten kunnen als de voordeur open moet, wanneer ik thuiskom zit het hele span op hun eigen traptrede om mij op te wachten... Katten zijn zulke heelijke wezens :D

Groetjes,

Marianna

Marianna

14-03-2006
De nieuwe versie
02-03-2006
NIEUWS over de BIOVETO-test via de distributeur Forlab
Kunt u het zich nog herinneren? Onze gevangen katten uit Beringen die positief getest werden op leucose en aids? Deze duo speed test werd uitgevoerd in een dierenartsenprakijk met een BIOVETO test. Vijf van onze katten zouden besmet zijn met leucose, waarvan twee ook nog eens met AIDS. De vijfde kat is zelfs ingeslapen gezien deze uitslag, omdat hij enorm schuw was en een beetje ziek. We lieten de 4 positieve uitslagen ook via het laboratorium testen en wat bleek? Allemaal negatief!! De distributeur Forlab was geschrokken en begreep het niet. Op kosten van hen werd het bloed opgestuurd naar Frankrijk en deze uitgebreide testen zouden de definitieve uitslagen gaan weergeven..... Weken duurde het, weken vol spanning en onzekerheid. Maar vanavond, na 5 weken, kwam dan eindelijk de definitieve uitslag uit Frankrijk binnen: Alle katten die via deze duo speed test positief werden bevonden, zijn allemaal NEGATIEF getest in Frankrijk en via het laboratorium!
Wat betekent dit concreet? Dat er in elk geval iets mis is gegaan met de BIOVETO test. Bio Veto zegt nl dat hun test 98 % betrouwbaar is. Wat er precies is misgegaan, zal de firma nog gaan onderzoeken, lieten ze ons op later tijdstip weten (14 maart). Is de test goed gebruikt, goed opgevolgd, of is het lotnummer misschien niet goed. Alles is mogelijk. Het blijft natuurlijk een feit dat deze duo speed test 5 positief geteste katten opleverde en het labo een negatieve uitslag aangaf!! Dit werpt wel grote vraagtekens op. Het lijkt logisch dat er voorzichtigheid geboden moet worden met het uitvoeren van deze BIOVETO test met hetzelfde lotnummer, totdat de onderzoeken ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. We willen niet dat er een kans bestaat dat er vals positieve katten worden ingeslapen. Blijven opletten dus! Vraag bij een evt. test altijd na bij uw dierenarts, welke testen hij / zij gebruikt. Wij hopen dan ook dat de distributeur Forlab ons op de hoogte houdt van zijn bevindingen, want we maken ons ernstige zorgen.

Gesloten