LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mij contact loop bijna af en heb een restschuld, advies ??

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Anne

Mij contact loop bijna af en heb een restschuld, advies ??

Ongelezen bericht door Anne »

Over twee maanden loopt mijn Dexia contact (winstverdriedubbelaar) af en blijf met een restschuld zitten.
Heeft iemand al ervaring hiermee of heeft iemand een advies ( om dit niet te betalen ) en wat is het risico wat ik loop als je dit niet betaald??

Note; Uiteindelijk wordt het een "verliesverviervoudiger"!!!!

RP

Re: Mij contact loop bijna af en heb een restschuld, advies ??

Ongelezen bericht door RP »

Ik heb ook een winstverdriedubbelaar en mijn contract loopt in december dit jaar af. Ik sta met de huidige koersen ook heel erg in de min (zo'n € 24000). Ik ben niet van plan om dit aan ze te gaan betalen. Ze zullen dan dreigen met deurwaarders e.d. maar dat nem ik maar op de koop toe. Ik ga in ieder geval niet in op het voorstel om de schuld renteloos te voldoen als dit betekent dat ik af moet zien van juridische stappen tegen ze. Ze kunnen wat mij betreft de pot op met hun schuld. Ik zou dan ook willen adviseren de schuld niet te betalen.

MIjn inleg 36*227,60 = € 8193,60
Koersverliezen = € 24.000,- (op dit moment)
Dividend = € 1.000,-

Totaal verlies voor mij: meer dan € 33.000!!!!!!!!!!!!!

Anne

Ik denk dat velen er zo over denken als jij RP. De vraag die je je dan moet stellen welke "risco's" loop je financieel al jij vast houdt aan je besluit en als blijkt dan je alnog moet betalen. De appel is al zuur (voor jou al Euro 33.000,--) en hoeveel komt daar nog bovenop. En is dit aanvaardbaar??????
Heeft iemand hier een zinnig antwoord op?

Anne

RP

Ik heb bij het afsluiten van dit contract rekening gehouden met het feit dat ik mijn inleg zou kunnen kwijtraken. Geen moment is het in mij opgekomen dat ik een schuld zou kunnen overhouden. Ik heb ook een dergelijke constructie lopen bij spaarbeleg waarbij ik aan het eind van de looptijd geen schuld kan overhouden. Toen Legio kwam met hun foldertjes dat er driemaal een zelfde pakket aandelen zou worden gekocht tegen 'steeds dezelfde koers als nu ook al is de koers op dat moment veel hoger!' Ze schrijven er echter niet bij dat ze deze pakketten ook aankopen voor dezelfde koers als die op dat moment veel lager is.

Ik betaal daarom mijn schuld niet, ik heb eind december gewoon alle termijnen voldaan dus ik heb me aan het contract gehouden en daar zal ik ze dan ook op wijzen.

Bart

Ongelezen bericht door Bart »

Anne,
Zit met dezelfde vraag, en weet ook niet goed wat te doen.
Als je niet betaald loop je inderdaad het risico dat Dexia de zaken middels incasso deurwaarders etc... alsnog gaat incasseren.
Zolang er geen uitspraak is van de rechter is dus ook nog niet wettelijk vastgesteld dat ze fout hebben gehandeld.
Alleen de rechter maakt uiteindelijk uit wie in het gelijk wordt gesteld.Dat kan nog jaren.... duren.
Beide partijen brullen nu wel dat ze gelijk hebben maar dat is nog lang niet duidelijk. Ondertussen gaat dexia natuurlijk de zaak vertragen en onderhand er voor zorgen dat ze zoveel mogelijk van die "foutieve" contractjes af komen.
Ik denk dat ik "onder voorbehoud van alle rechten en weren" m'n restant schuld betaal. Ik ga absoluut niet op hun voorstellen in.
Want dan moet je ook afzien van alle rechten, en dat hebben ze blijkbaar het liefst.
In dat geval kunnen ze weer 1 van die 60.000 gedupeerden wegstrepen. En kijk als het nog jaren duurt voordat er een definitieve uitspraak is, zijn er al heel wat zieltje minder op de lijst... Mijn advies: nooit ingaan op hun aanbod, en wel of niet betalen ja daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

mvg
Bartje

Wilfred

Ongelezen bericht door Wilfred »

Anne,
Ik begrijp je moeilijkheid, maar ik kies voor de oplossing van Bart. In mijn geval loopt de winstverdriedubbelaar af in mei. Ik heb dan drie jaar lang maandelijks 228,08 euro aan rente heb betaald. Daarbovenop komt nog eens een goeie 20.000 euro, een schuld die met de kelderende AEX dagelijks groeit. Joepie, een gegarandeerd verlies van 28.000 euro (en dan is het verlies aan rente-inkomsten nog niet eens meegerekend).

Door in te gaan op de aanbiedingen van Dexia verspeel je al je kansen om je geld terug te krijgen. Niet betalen is geen optie, zolang er geen rechterlijke uitspraak is zal Dexia je houden aan je financiele verplichting en trek je hoe dan ook aan het kortste eind.

Ik heb het geluk dat er een klein beetje overwaarde op mijn huis zit, waar ik de schuld bijna mee kan betalen. Ik denk dat in oplossing in deze richting het meest voor de hand ligt, als de mogelijkheid er is. Anders op een andere manier geld zien te lenen. Maar nogmaals: ga niet in op een aanbod van Dexia. Daarmee verspeel je je kansen.

Succes,
Wilfred

Ester

Ongelezen bericht door Ester »

Anne,
Mijn contract loopt binnenkort ook af, ik ben inmiddels met de bank gaan praten om een extra hypotheek af te sluiten, uiteindelijk zal ik de restschuld wel gaan betalen (in termijnen), maar met voorbehoud van rechten! Mijn man heeft nl. niet meegetekend.
Succes.

jos

Ongelezen bericht door jos »

Ester en Wilfred.

Mijn vrouw heeft ook niet meegetekend en we zitten ook met een restschuld van €10.000 in juni. Ook wij hebben overwaarde die we darvoor evt. zouden willen gebruiken, maar ik heb al heel lang het vermoeden dat Dexia zichzelf failliet zal laten gaan als ze al de reschulden + intrest moeten gaan betalen, dan ben je je inleg en je betaling kwijt. Niet betalen heeft ook allerlei ontzettende vervelende gevolgen, zoals + 15% kosten en het meest lastige van al je aantekening bij het BKR zodat als LV verliest, wat ik niet verwacht gezien de uiterst interessante bijdragen van Maarten, Simone en Arnoud Bosch dan kun je niet eens meer de overwaarde van je huis belenen.
Die banken hebben je gewoon in de tang. Daarom vind ik een andere voorstel zo aantrekklijk, ik dacht van Arnold waarin hij voorstelt om dat geld, de restschuld dus, op een aparte rekening onder beheer van een notaris te storten.

Coos

Anne

RP,

In het contract van de winstverdriedubbelaar staat onder onderdeel6;
"De tweede aankoop van de waarde heeft plaats 12 maanden na de eerste aankoop. De tweede aankoop is in fondsen, aantallen en koersen gelijk aan de eerste aankoop......."

Hier is (lijkt mij duidelijk) dat zowel bij stijging als daling van de koers de "prijs vaststaat".

Het lijkt mij dan ook niet zo'n sterk punt om de restschuld niet te betalen op basis van bovengenoemde.

Eigenlijk zoek ik (en vele onder jullie) een reden om de restschuld niet te betalen omdat je, ook na het uitspreken van een positief oordeel van de rechter, niet de restschuld terug krijgt. Gewoonweg omdat er geen geld is voor alle gedupeerde. Ofwel inleg kwijt als de restschuld. En deze restschuld hebben we nu nog "in de pokket".

Hoe kan je dit "zekerstellen" met zo min mogelijk kosten en rompslomp van incassobureau's en deurwaarde. Hopelijk geeft Lease verlies hier een keer een advies in, of in iedergeval de onzekerheid weg nemen dat er enig zicht is op terugvordering van het geld als we in het gelijk gesteld worden.

Gaarne je / jullie reactie.

Anne

RP

Ja, in het contract staat het wel ergens vermeld dat de aankoopprijs steeds hetzelfde is. In die folders van ze staat dat echter niet, op basis van die folders ben ik er ingetuimd. Toen ik belde met Legio nadat ik het contract had ontvangen , wilde ik weten of ik er nog vanaf kon zien. Die persoon die ik toen heb gesproken zei dat dat niet kon en zei dat ik contract toch moest ondertekenen omdat het 'slechts een formaliteit' was en dat de aandelen al waren gekocht. Na enkele maanden belde ik op of ik in zijn geheel van het contract af kon zien, dit bleek niet te kunnen tenzij ik alle termijnen ineens voldeed. Het pakket stond toen al wat in de min, maar er werd mij verteld dat het wel goed zou komen. Nou, dat heb ik geweten. Ik hoop dat leaseverlies wint, anders zit ik in ernstige problemen.

RP

Anne,

Ik zit overigens met hetzelfde probleem als jij. Zoals het er nu naar uitziet is mijn schuld eind dit jaar zo'n € 25.000,-. Ik wil ook graag advies hierover maar Radar heeft het haast nooit meer over Legio dus advies krijg ik hier ook niet over.

Toen die man bij Legio mij vertelde dat ik het contract moest tekenen omdat de aandelen al waren gekocht heb ik (stom achteraf!) dit na een paar dagen toch gedaan. Wat ik mij afvraag, als ik dit contract niet getekend had teruggestuurd, had ik er dan nog vanaf kunnen zien? Lijkt me wel, maar weet het niet zeker.

Sterkte toegewenst in ieder geval aan iedereen die in het zelfde schuitje zit als ik.

Yvonne

Ongelezen bericht door Yvonne »

Berichtje voor Wilfred.

Wilfred,
Houdt er rekening mee dat als je je overwaarde van je huis benut, je over de te betalen rente geen belastingkorting krijgt. Je belasting zal dus veel hoger uit gaan komen. Laat hiervoor een berekening maken, zodat je vantevorn weet waar je aan toe bent.
Overwaarde kan alleen met belastingkorting gebruikt worden voor het verbeteren van je eigen huis en tuin en niet voor consumptieve doeleinden of het aflossen van je schulden.
Het financiele plaatje van je overwaarde gebruiken lijkt mooier dan het is. Weer allemaal verkooppraatjes waar ook Jean hier op dit forum druk aan mee doet.

Groet,
Yvonne

Albert

Ongelezen bericht door Albert »

Yvonne,

Ik had ook aan zo'n soort oplossing gedacht maar je hebt volkomen gelijk inzake de belasting. Bedankt voor je tip.

Albert

Jos

Ongelezen bericht door Jos »

Yvonne

Als je het geld van de restschuld niet hebt dan zul je het toch moeten lenen, en de rente op een gewone lening is hoger dan die op een hypothecaire en ook niet aftrekbaar. Dus je bent per saldo meer kwijt. Verder moet je een gewone lening binnen een bepaalde tijd aflossen en een hypothecaire niet, die kan alflossingsvrij dus je netto maandlasten zijn hoe dan ook lager. Alleen is het dan wel zo dat je de rest van je leven rente over die lening blijft betalen dus dan kom je op een gegeven ogenblik weer duurder uit. Het blijft een kwestie van rekenen hoeveel je nu per maand kan missen. Met de huidige lage rentestand van 4,9% of minder kost een lening van € 10.000, je dus 490 / 12 = € 40,84 per maand. Dat lijkt mij wel op te brengen gezien de ruim € 114, die je nu minimaal per maand aan een ver3dubb betaald. (afhankelijk van de grootte van de lening uiteraard). Bij deze lening komen dan nog de volgende kosten, de notaris de taxatie en de kosten van een nieuwe hypotheek die allen overigens wel aftrekbaar zijn.

Succes met de beslissing.

Jos

Jean

Ongelezen bericht door Jean »

Jos, jij hebt verstand.

Het gaat uiteindelijk om het netto netto bedrag wat je kwijt bent. En een hypotheek bestaat niet alleen uit rente, belastingvoordeel etc. etc. De meeste mensen kijken alleen maar naar rentes en verder niet.

Maar zelfs al zul je een groot gedeelte niet aftrekbaar hebben, door slim te rekenen, en dan niet naar je toe maar eerder van je af, kun je een lagere maandlast creeeren.

Ik durf een uitdaging aan te gaan met de meeste mensen op dit forum dat met de juiste berekeningen de maandlasten drastisch omlaag gaan en kunnen!

Jean

Jos, Yvonne, je kunt al een rente hebben van 3.9% met een limiet van 4,9%!!!! Die 3.9% is variabel en wordt vastgezet op 4.9% als ie daarop raakt. Dan staat ie vast voor 5 jaar.

Yvonne, ik ben geen verkooppraatjes aan het houden. Ik ben een realist en zoek andere oplossingen, die anderen uiteindelijk mogen uitvoeren, om jullie uit de ****** kunnen halen.

Gelukkig, voor hun, zijn er al diversen op dit forum, je ziet ze ook niet meer, die iets nuttigs doen met de tips die ze krijgen.

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Jos,
Je zegt:
"Bij deze lening komen dan nog de volgende kosten, de notaris de taxatie en de kosten van een nieuwe hypotheek die allen overigens wel aftrekbaar zijn. "

Voorzover de hypotheek verhoogd wordt om de effectenleaseschuld af te lossen dan zijn deze eenmalige kosten NIET aftrekbaar. De rente over de verhoging is uiteraard ook niet aftrekbaar.

groet Maarten

Jean

Maarten, je weet dat ik en vele met mij jou een autoriteit vinden op fiscaal gebied. Ik moet echter toch even aangeven dat bij oversluiten van hypotheken de kosten voor consumptieve bestedingen mogen worden behandeld als zijnde bij oversluiten van produktieve bestedingen.Dit naar aanleiding van een memo die ik kreeg van bepaalde banken. Ik weet echter dat jij er nu per direkt induikt en te weten zult komen hoe het werkelijk zit.

In dit geval zoals Jos het schetst vind ik het niet ter zake doende. Het gaat uiteindelijk om de nettolast per maand in eenzelfde periode/looptijd. Het belastingvoordeel is leuk meegenomen maar niet bepalend. Vind ik!

Gesloten