LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] frituren

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.

Hoe frituurt u?

In plantaardig vet.
14
67%
In dierlijk vet; bijvoorbeeld ossewit.
6
29%
Anders
1
5%

Totaal aantal stemmen: 21

luckyIam

frituren

Ongelezen bericht door luckyIam »

Wat is gezonder?

Frituren in vloeibaar plantaardig vet?
Of frituren in dierlijk vet?

Ik heb begrepen dat het eerste gezonder zou zijn omdat plantaardig vet minder verzadigde vetzuren bevat.
Daarentegen zou plantaardig vet een temperatuur van 180-190 graden niet goed aankunnen, waardoor het oxideert (verbrandt) en dus weer kankerverwekkend zou zijn.

Wat moet ik geloven? :roll: :?:

solleila

Re: frituren

Ongelezen bericht door solleila »

plantaardig vet oxideert al bij 120 graden.
Kokosvet en ossewit heeft dat niet. Ook olijfolie kan op hogere temperaturen gebakken worden. Niet de extra vergin gebruiken hoor. Die is niet echt geschikt om te bakken,maar over de salade te gooien.

Verder zitten er vaak in Plantaardige vetten transvetten.
Je kunt het herkenne op de verpakking als gedeeltelijk gehard vet of er staat bij TRANS dan weet je dat het om transvet gaat.

luckyIam

Ongelezen bericht door luckyIam »

Ik heb zojuist nog een hele discussie op dit forum gelezen over transvetten. Op zich lijkt deze discussie wel op de discussie die ik ken over frituurvet.
Het enige wat mij zo verbaast is dat het voedingscentrum, het rijk en allerlei instanties juist een totaal ander standpunt verkondigen dan wat ik er via het wat "alternatieve circuit" van hoor.
Ik weet niet goed wat ik moet geloven. Mijn gevoel zegt dat we worden belazerd door de zogenaamde officiele instanties. Dat ze de discussie niet aangaan met argumenten en wetenschappelijk onderzoek, maar alleen het andere verhaal afdoen als onzin, sterkt me in die mening. Ik zou alleen wat meer zekerheid willen hebben.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Je moet gewoon frituren in het vet waarvan jij denkt dat goed is.
Hoe meer je op alle bijzonderheden let, hoe zieker dat je wordt van de gedachtes die je erbij krijgt.

marjal

Ongelezen bericht door marjal »

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

En dat allemaal voor een paar bitterballen en portie frites..?????? :lol:

fonteine.com

Ongelezen bericht door fonteine.com »

Ik frituur zelf in kokosvet en bevalt prima. Is verzadigd vet en oxideert dus niet, verder ben ik eerder verzadigd dus eet dan ook minder vet. Ook bevat kokosvet middelange vetzuurketens en dat is altijd beter want komt in energie vrij. Al die lulkoek van het voedingscentrum is compleet achterhaald. Snap goed dat veel instanties adviseurs hebben die dubbele belangen hebben, veel wetenschappers ontvangen geld vanuit de industrie en zijn ook niet meer neutraal. Ga maar eens dat boek Feiten over Vetten lezen van dr Enig en kijk maar eens op de site van Weston Price. Kokosvet en ossewit zijn voor mij de echte frituurvetten. En zoals altijd, alles met mate! Ons dieet bevat teveel linolzuur / omega 6 en dit zorgt voor allerlei problemen, kijk dus goed of je voldoende omega 3 eet (vette vis of lijnzaadolie/koolzaadolie).
Snap ook dat de overheid ook de industrie moet dienen, dus geen neutrale partij. Zoek met Google naar informatie en laat je niets aanpraten.

Ron
fonteine.com

Gesloten