LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn buren hebben een cv-ketel in de keuken laten plaatsen die om de haverklap aanslaat (tientallen malen per uur). Na 10 seconden slaat hij weer af. Het is nogal een loeier (ik geloof van Intergas).

Ik ben er ongelukkig mee dat de ketel is geplaatst in de keuken tegen de muur. Er is sprake van tegen elkaar liggende keukens, gescheiden door een halfsteens muur. De afvoer is door de enige aanwezige keukenafvoer getrokken, op minder dan een halve meter afstand van mijn eigen keukenafvoer. Kennelijk hoeven de buren geen ventilatie in de keuken. De afvoergassen worden dus op zeer kleine afstand van mijn keukendakdoorvoer afgevoerd. Bouwkundig klopt daar volgens mij helemaal niets van. Elke keer hoor je dat ding aan- en afslaan; ook in de woonkamer. Is de ketel verkeerd afgesteld?

Hoe het had gemoeten (zoals bij alle woningen in de buurt) was plaatsing in de schuur. Daardoor was geluidsoverlast vermeden en was de rookgasafvoer op voldoende afstand gekomen. Kennelijk was dat te duur.

Ik zie dat installateurs dit forum ook lezen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door monteurtje »

Laat je buren de comfort stand van het warme water eens uitzetten.
Dat zal aan geluid schelen.

installateur
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:25

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door installateur »

Uiteraard lezen wij dit forum,
De comfortstand zou de oorzaak kunnen zijn (heb zelf geen ervaring met dit merk) Die halfsteens muur is natuurlijk ook verre van ideaal. Contactgeluiden zijn vaak aanleiding tot ergenissen.
Kunt u de situatie t.a.v. van de plaatsing van de cv-ketel beter uitleggen? eventueel schetsen foto of dergelijke, het lijkt hier namelijk sterk op dat er sprake is van een foutieve montage volgens de GAVO norm, (voorschriften t.a.v. rookgasafvoeren e.d.) U mag namelijk niet gehinderd worden door de rookgassen. We blazen ze niet voor niets naar buiten! Wel de goede verstandhouding met de buren bewaren!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bedankt voor uw reactie. Ik heb een foto gemaakt van de situatie op het dak. De linkerafvoer is van de buren, de rechter er naast mijn keukenventilatie. De keukens zijn rechthoeking en grenzen aan de lengtezijde aan elkaar. De CV-ketel is in de hoek van de keuken geplaatst tegen de halfsteens tussenmuur. De keuken heeft een plat dak en is aangebouwd aan bestaande voororlogse bouw met puntdak. Hoop dat het zo wat duidelijker is.

http://i3.photobucket.com/albums/y64/bo ... 7a1045.jpg

De verstandhouding met de buren gaat mij zeer ter harte.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door royco »

die dakdoorvoer is van een turbo, dus de buurman heeft deze 2e hands geplaatst of hij had zijn oude ketel daar ook al hangen. Die Intergasjes maken inderdaad VEEL lawaai bij het optoeren vd ventilator. Klinkt net als een raceauto die een keer gas geeft. Ga eerst eens met je buur praten ipv hier op t froum te klagen. Is niet luulig bedoeld maar ik denk dat je daar meer mee bereikt dan hem op zn rechten en plichten wijzen.

Immer.beter een goede buur dan een slechte buur..........verre vriend bedoel ik

albertine
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:10

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door albertine »

Als docent installatietechniek/klimaatbeheersing kan ik je wel vertellen dat er iets goed fout zit.!!

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door royco »

ja met betrekking tot wat?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Royco, je hebt helemaal gelijk dat praten beter is dan hier de zaak uiteenzetten. Probleem is alleen dat de buren voor deze oplossing hebben gekozen nadat ik klaagde over overlast van de houtkachel die zij stoken. De buren hadden alléén een houtkachel als warmtebron in huis. Heel leuk en aardig maar dat leidde bij mij tot stankoverlast en erg veel roet in de brander van mijn gaskachel in de woonkamer. De rrookkanalen zitten naast elkaar en mijn gaskachel trekt natuurlijk lucht van buiten aan met in dit geval roet er in. Een lastige situatie die zeer weinig voorkomt lijkt mij. Ik had gehoopt dat de buren de houtkachel weg zouden doen maar er is gekozen voor de combinatie houtkachel met centrale verwarming (kreun). Ik had ook geen flauw idee dat de CV-ketel in de keuken geplaatst zou worden terwijl iedereen in de buurt er een in de schuur heeft. De buren wilden eigenlijk al niet van mij aannemen dat de houtkachel tot overlast was maar om een conflict te voorkomen is zonder overleg met mij voor deze oplossing gekozen.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door royco »

ik denk niet dat je hem veel kunt vertellen. De afvoeren zijn beide afvoer. Als jij nu lucht aanzoog en hij rookgassen afvoerde was t iets anders. Nu is t alleen zo dat zijn cv ketel op jouw etensluchtjes brandt in t ergste geval. Niks mis mee eigenlijk. Het enige dat mij redelijk lijkt is dat je samen met hem (buur&buur) de ketel van de muur haalt, er foam of wat dan ook tegen de wand hangt/plakt en weer op de plaats hangt...

ing. J
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:49

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door ing. J »

Bob,

Halfsteense scheiding tussen 2 percelen blijft altijd een probleem. Goede geluidsisolatie is een oplossing. Spouw met extra 1/2 steensmur is het beste.
Omtrent rookafvoeren is er wel degelijk iets geregeld vanuit het bouwbesluit http://www.bouwbesluitonline.nl/ en in NEN 2757, ook voor bestaande bouw!! Deze regels hebben betrekking op alle verbrandingstoestellen (dus ook haarden). Gemeenteambtenaren dienen op de hoogte te zijn van deze regels en moeten handhaven bij overschrijdingen. Het zal niet mee vallen deze employes voor je aan het werk te krijgen, ze zijn wel verplicht te reageren op je (liefst schriftelijke) klacht.

En dat advies van die docent binnen ook mijn vakgebied installatietechniek snijdt niet veel hout haha

Het frequent aan/uit gaan kan diverse oorzaken hebben. Maar gezien je verhaal zal installatietechnisch er meer aan mankeren. Beetje (te) veel vermogen en aan/uit geregeld misschien?

Adviseur WTB installaties
Laatst gewijzigd door ing. J op 28 mar 2006 00:12, 2 keer totaal gewijzigd.

henkjoy
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2006 22:34

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door henkjoy »

Wat ik op de foto zie is het dak toch Al zou de ketel in de schuur hangen heb je volgens mij meer last van de rook gassen die in je woning komen. Als een integas niet modulerend is aan gesloten maar aan uit kan het ook zijn dat hij vaak aan slaat. of de gas lucht instelling kan anders zijn waardoor hij wat meer geluid maakt dan normaal.

Student30
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2006 09:32

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door Student30 »

ik denk idd dat de cv-ketel veel te groot is, cua Kw. deze man had beter een kleinere ketel kunnen kopen. dat is beter, niet alleen voor het aan en uit slaat van de ketel maar ook voor het verbruik. iedere keer dat de ketel aanspringt stookt ti dr enorm veel gas doorheen. tegenwoordig met de gas prijzen(0,60cent) is dat echt niet goed.

onderhoud is ook niet normaal. iedere keer verwarmd die ketel waarschijnlijk op tot 80/90 graden. (ook idioot hoog) dus de ketel ondergaat enorm veel rek en krimp. dus meer onderhoud.

alleen al met de bovenstaande argumenten kun je je goede buur benaderen en hem vertellen dat t hem echt zeer doet in de portomonee!!!!!!

een oplossing is een buffer vat in de schuur plaatsen. dan kan de ketel deze gewoon opwarmen. dat betekend dus dat de ketel langer uit is. ook de 80/90 graden afstelling naar beneden halen.

ook is een oplossing om er voor te zorgen dat de ketel niet meer aanslaat is . het plaatsen van een waterpomp. deze zorgt voor het warm water.

ben nu bezig met een onderzoek en de nu al behaalde resultaten zijn super!!!!

schrijf mij maar voor meer info.

hopelijk genoeg geinformeerd.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door hharteman »

Ikzelf heb ook de Intergas HR22 geinstalleerd maar wel op zolder.
Ik heb hem modulair ingesteld in het servicemenu en watertemp max 68 graden.
Overdag geen probleem maar als het stil is in huis kun je hem horen opstarten, met name s'nachts.
De ventilator draait dan even een hoog toerental en regelt dan langzaan terug.
Met name dat opstarten is een klein beetje irri om te horen.
Ik heb in het servicemenu geen optie kunnen vinden om dat terug te regelen.
Als het ding wat langzamer naar zijn hoge toerental zou opstarten moet het beter zijn denk ik.
Bij mij zit ie ook koud tegen de muur maar volgens mij is dat niet de oorzaak.
Ik hoor voornamelijk het gieren van de fan tijdens de start.
Zit er over te denken om er een kast omheen te bouwen.
iemand anders nog een suggestie ?

Student30
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2006 09:32

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door Student30 »

als de ketel irr is en dan vooral snachts dan is t misschien wel handig om deze dan dmv een tijdschakelaar uit te zetten. en sochtends voor het vb douchen weer te laten opstarten.
een buffer vat is een medium om er voor te zorgen dat de ketel minder vaak opstart. als de ketel sochtend dan opstart dan heb je via de buffer nog enigzins warm water. voorverwarmd water op warmen is altijd zuiniger dan het water van het net(10graden)

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door chat »

Nog zeker niet meegerekend wat de stilstandverliezen zijn van een vat? :lol:
En hoe los je het legionella probleem op?

Het maximale wat uit aardgas te halen is is 111% rendement, als de ketels zoals ze getest zijn 40/30 tussen de 108 en 109,5% zitten waar wil je dan nog winst uithalen?
Ik kan je vast verklappen dat het niet meer dan 2 a 3 % winst uit te halen is.

Wat beteft de ketel is zo`n korte start stop tijd niet normaal, je kunt hier zo geen oordeel over geven wat er mis is. kwa geluid zit het waarschijnlijk niet helemaal goed, als hier naar gekeken wordt is dit best op te lossen. Rookgasafvoer zijn regels voor en het lijkt er op dat dit niet goed zit hier zal toch iemand naar moeten kijken, normaal de gemeente, het ligt er aan welke dit is, wordt je met een kluitje in het riet gestuurd zal het wel op een privaat rechtelijke procedure uitlopen.
Probeer in ieder geval eerst eens goed overleg te hebben met de buren zelf, anders is het geluid van de ketel weg en blijf je mischien zitten met luidruchtige buren waar geen land mee te bezeilen is.

henkjoy
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2006 22:34

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door henkjoy »

Het is niet de gemeente die er normaal naar kijkt dat weet ik zeker .
Als de installateur zegt dat het goed is kan je hem geloven zo niet een tweede misschien en in het intergas boekje staat hoe hij geinstalleerd moet worden. buffervat is onzin dan kan je beter denken zonneboiler. Een tijd schakelaar ook dan moet je hem weersafhangkelijk maken met een cenvax dat is het goedkoopste studentje

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door chat »

Zelf zo`n geval aan de hand gehad, de gemeente is komen kijken en heeft dit afgekeurd.

Weersafhankelijk is niet de goedkoopste manier van stoken.

henkjoy
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2006 22:34

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door henkjoy »

Wat heeft de gemeente dan afgekeurd het enige wat ze kunnen afkeuren is een gevel aansluiting vanwege het gezicht.En kan je misschien uitleg geven dat weersafhangkelijk niet zuinig is. Je kan je stooklijn toch veranderen.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door chat »

RGA in de buitengevel grenzend aan mijn erf.

Een wa regeling houd altijd water op temperatuur ook als er geen vraag is, dit zorgt voor warmteverlies die continu aanwezig is in de leidingen, 2de punt is dat de gekozen stooklijn altijd hoger gekozen moet worden om invloeden als windbelasting te overwinnen en dit is niet altijd nodig, uitvoeringen met termostaatkranen overal kunnen alleen corigeren op een te hoge temperatuur en niet op een te lage temperatuur, zodoende dat je altijd te veel energie in het leidingwerk stopt.

Een goed ingestelde regeling is het extra verbruik niet drastisch hoger maar altijd nog wat hoger.
Om een installatie goed in te regelen kost veel tijd en een installatie die er voor ontworpen is dit is meestal niet zo. de tijd van goed inregelen wordt door een instalateur ook niet besteed.
Het is wel een van de meest comfortabele regelingen die er zijn.

adviseur installaties
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 23:36

Re: CV ketel buren slaat om de haverklap 10 seconden aan

Ongelezen bericht door adviseur installaties »

Rookafvoeren (zowel gas als houthaarden) zijn geregeld in het bouwbesluit (NEN 2757). Gemeente is handhaver en toezichthouder. Dat ze er soms niets op uit doen wil niet zeggen dat ze het niet hoeven te doen. Anders een melding naar min. van Vrom dat een gemeente in gebreke blijft.

Problemen met verkeerd ingepaste of onjuist functionerende ketels oplossen met buffervaten, tijdschakelaars en wa regelingen?

Gesloten