LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
HansVisser
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2005 20:31

Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door HansVisser »

Ik heb van Nuon een brief gekregen dat ik per 1 mei per acceptgiro 1 euro administratiekosten moet betalen. Bij andere bedrijven weiger ik al jaren om administratiekosten voor acceptgiro's te betalen, eenvoudigweg omdat ik de acceptgiro's niet gebruik. Ik bankier namelijk al jaren via internet en daarvoor met Girotel.
Deze administratiekosten worden door dergelijke bedrijven alleen gerekend omdat hun bank de verwerking van deze acceptgirokaarten bij deze bedrijven in rekening brengt.
Als ik automatisch ga betalen, hoef ik deze administratiekosten niet te betalen, maar ik wil graag dergelijke zaken zelf in de hand houden.

Ik zeg hierboven 'bij andere bedrijven' omdat ik bij Nuon de actie van het niet betalen van administratiekosten niet durf uit te voeren. Een dergelijk bedrijf heeft namelijk te veel macht. Als ze willen kunnen ze de electriciteit afsluiten en heb ik een groot probleem.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

Ook mensen die via internetbankieren betalen zorgen voor hogere kosten:
- deze groep betaalt vaker te laat, wat extra kosten voor herinneringen e.d. leidt
- er worden vaker typefouten gemaakt bij betalingskenmerken, wat tot het nodige handwerk leidt

Ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is, maar de goeden moeten nu eenmaal onder de kwaden leiden.

(Zou het nog wel een idee vinden, elke typefout bij overmaken kost 5 euro, bij te laat betalen kost de eerste herinnering meteen 1 euro, bel je dan vervolgens nog eens met de klantenservice om te controleren of de rekening betaald is, dan kost dat je weer 5 euro extra, ongeacht het antwoord. In dat geval kan die acceptgiro best gratis verstuurd worden.)

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Jimmie, *** niet zo stom: als ik automatische incasso laat doen en mijn rekening is niet toereikend (komt steeds vaker voor, ik snap ook niet waarom), komt er ook geen geld bij de Nuon binnen. Ik heb bijna elk jaar wel een probleempje met de jaarafrekening van de Nuon, krijg ik dan zonder problemen mijn geld terug ? (nee dus)
Denk je niet dat de gas en electraprijs zodanig zijn dat de Nuon hun bedrijfskosten daar niet uit kunnen halen ?? Gaat de Nuon failliet als ze bij de klanten geen euro incassokosten kan innen ??
Als ze nou eens een knappe service richting klanten gaan leveren dan hoeven ze niet duizenden mensen in callcentres in te huren die de klanten aan het lijntje houden

"De goeden moeten onder de kwaden lijden": jij suggereert dat we nu een euro moeten betalen omdat teveel mensen via internet bankieren betalen ?? We hebben hier met bedrijven te maken die steeds meer het onderste uit de kan willen en "bestuurd" worden door overbetaalde klootzakken die toch elk jaar weer een forse graai in de kas (en jouw en mijn portemonnee) doen voor heel weinig prestatie.....Reken eens uit wat DIE gasten per dag aan salaris/bonus krijgen en wat daar per dag tegenover staat. Een beetje aanwezig zijn en interresant doen, en
stomme plannen als dit bedenken.

diny1
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 jan 2005 11:17

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door diny1 »

Weet je wat me erg verbaasd, je hoort er verder niets over, dat je weer € 12,-- per jaar kwijt bent, niet op tv of in de krant, zijn ze bang voor deze grote reus???? ik werd erg pissig toen ik deze brief kreeg, weer ons iets door de strot duwen, ze willen gewoon controle over je bankrekening, nou mooi niet.
Ik heb alle politieke partijen er op aangeschreven, mij benieuwen of ik er wat op hoor.

vr.gr. diny

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

@j.jagt :

Tuurlijk, ook bij automatische incasso heb je te maken met storneringen en dingen die mis gaan (er zijn bedrijven die al kosten rekenen voor een stornering, in mijn humoristisch bedoelde onderschrift mag je die toevoegen). Ik suggereer niet dat er teveel mensen via internet bankieren betalen, juist niet.

Wat ik wil alleen maar aangeven dat de kosten voor nuon bij zowel acceptgiro betalers als ook internetbankierders hoger zijn dan bij de groep die via automatische incasso betaalt. Dat is een bedrijfseconomisch gegeven, waar een bedrijf vrij is de tarieven op aan te passen. En als het je niet bevalt, dan ga je toch naar de concurrent?

Geld 'terug krijgen' gaat met acceptgiro net zo moeilijk als met automatische incasso. In het laatste geval kun je sowieso storneren. Of een klant wel of niet betaald heeft maakt voor nuon niks uit in de (snelheid van de) verwerking van de correctie. En daarbij komt dat wanneer je weigert te betalen terwijl de correctie nog loopt dat mogelijk ook nog te maken krijgt met de incassoafdeling.

Je opmerkingen over klootzakken, graaien, service en aan het lijntje houden zijn offtopic, dus ga ik verder niet op in. Vergeet niet dat nuon een bedrijf is, en geen overheid. En als je het daar niet mee eens bent moet je over nuon klagen, maar eens bij de overheid te rade gaan.

Laat ik tot slot opmerken dat ik ook niet blij zou zijn met een dergelijke tariefsverhoging. Ik probeer alleen aan te geven waarom nuon dit doet, in de hoop dat forumbezoekers ook eens begrijpen dat een hele boel dingen die onder het mom van service aangeboden worden, uiteindelijk geld kosten.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Elk bedrijf heeft administratriekosten.
Want bijv. de Postbank brengt ook voor een Girotel-overschrijving geld in rekening bij zakelijke klanten. Voor zowel bij- als afschrijvingen.
En die acc.giro moet verstuurd worden, dus ook verzendkosten.
Valt ook onder de noemer "administratiekosten".

Als je een acceptgiro krijgt, en per Girotel cq Postbank.nl betaald wordt, houden ze "gewoon" bij de jaarafrekening € 12 in.
Zij krijgen hun geld dus toch wel.
En afsluiten zullen ze je dus niet ......

En als je hun machtigt, en er gaat iets fout, kun je het altijd terugboeken.
Maak jij zelf een overboekfout (bijv. te veel betalen of dubbel) is het niet meer te corrigeren door jouzelf ...

Lieske

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Ik vind het aanbieden van een acceptgiro geen service jimmie, het is al sinds jaar en dag een wijze om rekeningen te innen, ze moeten niet gaan doen alsof er opeens een grote verliespost onstaan is door de acceptgiro. Zelfs de kleinste voetbalclub doet het op deze manier.
De Nuon is zeker een bedrijf, maar ik heb zoveel foute ervaringen met ze dat ze meer op een overheid lijkt dan een bedrijf die "blij" is met haar klanten en/of klantvriendelijk te werk gaat.

Mijn punt met de jaarfafrekening is dat het bedrag waarschijnljik van je rekening afgeschreven is voordat je het e.e.a. zelf ook nog maar heb kunnen bekijken. Enge gedachte...

Bovendien ben ik van mening dat het moreel gewoon fout is: het is NIET de natuurlijkste gang van zaken dat bedrijven in de bankrekeningen van klanten zitten te graaien. Langzamerhand wordt die indruk wel gewekt, en met maatregelen als deze wordt je *********** gestraft als je het niet zo prettig vindt dat de Nuon van je rekening zit te plukken. We hoeven toch niet alles te pikken en/of normaal te gaan vinden ?
Ik zou het prima vinden als ze het om zouden draaien en een korting van een euro zouden geven. Zij hebben er gemak en zekerheid van, ik win er niks mee,.....

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

Het is niet zo dat er op eens een verliespost ontstaat. Zouden ze die administratiekosten niet invoeren, dan wordt er een ander deel van de tarieven wel verhoogd. Feit is namelijk dat de kosten wel gestegen zijn door de invoering van de vrije energiemarkt.

off topic: mijn sportvereniging doet alleen aan betalingen per automatische incasso.

Als een automatische afschrijving je niet bevalt, bij mijn bank (rabobank) staat het na een telefoontje binnen een dag weer terug op mijn rekening. Doen ze totaal niet moeilijk over. Een vereniging waar ik bij betrokken ben heeft ooit eens een bedrag naar een verkeerde rekening over gemaakt. Dat heeft zeven maanden en een boel tijd en moeite gekost.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Jimmie, het blijft betalen omdat je moet betalen. Straks gaat de bank weer een rekeningetje verzinnen omdat er zoveel automatische incasso's gepleegd worden, snap je ? Zonder al teveel rumoer daaraan te geven betaal je je op een gegeven moment toch helemaal suf aan dit soort waanzin...Kijk maar's wat ze eenmaal per jaar heel stilletjes van je rekening afschrijven voor het gebruik van je rekening/pinpas enz enz.
Laatst was er totaal waanzinnig voorstel dat als je contant betaalt in de supermarkt dat je daar een toeslag voor zou komen: al die arme kassieres die dat geld moeten nakijken en wisselen.....Dat terwijl je in sommige winkels nog een boete betaalt als je onder een bepaald bedrag je pinpas gebruikt.
Al die grootmachten denken met sukkels te maken te hebben en ze hebben nog gelijk ook.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Uitstekend plan van Nuon.

Het kan niet toch zo zijn dat de gestegen kosten van betalingsverkeer, ivm niet betalen, te laat betalen, zo laat mogelijk betalen etc., worden afgewenteld op degenen die deze kosten niet of in aanzienlijk mindere mate veroorzaken.

Het is namelijk wel degelijk zo dat er voor wat betreft kosten voor Nuon een verschil is tussen automatische betalers en niet-automatische betalers. Het is in het belang van Nuon, en daarmee per definitie in het belang van de klanten van Nuon!, om de kosten van betalingsverkeer te verlagen.
Een prikkel zo als Nuon nu geeft om over te gaan op automatische betaling is daarvoor een prima middel.

Wie zo nodig principieel wil zijn, moet de kosten aanvaarden.
Wel zo sociaal.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Tuurlijk Gerland, principeel mannetje ben je toch. Heb je soms inzage in de Nuon boekhouding ?

Ze geven me helemaal geen prikkel om over te gaan op automatische incasso, maar eerder een prikkel om zo laat mogelijk mijn termijn per acceptgiro te betalen. Zie het liefst elke maand een aanmaning verschijnen.

Waarom betaal jij niet alle 12 maanden alvast vooruit, je schijnt de Nuon nogal zielig te vinden. Hoeven ze de kosten van elke maand automatische incasso te plegen niet te maken. Vraag ze dan meteen om het teveel betaalde maar te laten zitten. Da's pas solidair zijn met de andere Nuon klanten, kan de gasprijs vast wel een cent omlaag.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Beste j.jagt,


Om dit te kunnen begrijpen is er helemaal geen inzage in de boekhouding van Nuon nodig.

Iemand zal de kosten van betalingsverkeer moeten dragen: en dat kunnen alleen maar de klanten zijn. Wie anders?
Dus is het in het belang van alle klanten deze kosten te drukken.

Als u dwars wilt liggen door expres zo laat mogelijk te betalen of zelfs te wachten op een aanmaning (zo te horen graag zelfs) zorgt u er voor dat de kosten van betalingsverkeer alleen maar verder stijgen en dat u en andere klanten daarvoor de rekening gepresenteerd krijgen.

Gelukkig zullen energiebedrijven, in het belang van klanten die hun betalingsverplichting (in tegenstelling tot u) wel willen nakomen, ook hier wel iets op weten te vinden:
u moet er niet vreemd van opkijken dat u straks voor het ontvangen
een aanmaning, net als voor de acceptgiro, ook extra gaat betalen

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

j.j. jagt,


Ik ben overigens helemaal geen klant bij Nuon.
Met Nuon is volgens mij niets mis: een volstrekt bonafide organisatie, waarin een heleboel mensen zich een slag in de rondte werken om het hun klanten naar de zin te maken.
Dat mag (off topic) ook wel eens gezegd worden.

Er wordt m.i. iets te vaak, onbeargumenteerd, gedaan alsof we hier met "tuig van de richel" te maken hebben

Groet,
Gerland

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

Jimmie, het blijft betalen omdat je moet betalen
Precies, exactly my point. Waar komt de fabel vandaan dat betalen gratis is?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De wijze van betalen is nog steeds aan de klant.
Vast staat dat de leverancier een rekening moet zenden.
Voordelen van het verstrekken van een automatische incasso wegen niet op tegen de nadelen ervan.
Voordeel is dat U er geen rompslomp van heeft wanneer de voorschotbedragen afgeschreven worden.
Nadelen zijn dat men ongelimiteerd kan afschrijven en daarvan dan ook gretig gebruik maakt zoals uit de verschillende lezingen in dit forum blijkt. Het kan maar zo zijn dat U duizenden euro's in de min staat en Uw winkelwagentje kunt laten staan voor de kassa.
Nog een nadeel van automatische incasso is dat men om elke willekeurige datum kan afschrijven. Het is dan wel gelimiteerd tot één maal per maand maar er is geen datum aan verbonden.
Ik denk dat het tijd wordt voor een gelimiteeerde machtiging, U niet soms?
En kosten voor het verzenden van een acceptgiro? Wie is hier de leverancier? Juist! Die moet om geld te kunnen ontvangen een rekening sturen en daaraan zijn geen kosten verbonden.

Chanmaster

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

Ik denk dat het tijd wordt voor een gelimiteeerde machtiging, U niet soms?
Energiebedrijven zien dit ook meer en meer. Ze hebben (kostenbesparing) belang bij zo veel mogelijk automatische betalers.

Aangezien de vrees voor ongecontroleerde afschrijvingen of op ongewenste momenten de consument er van weerhoudt om automatisch te betalen, is het niet ondenkbaar dat energiebedrijven in de toekomst de mogelijkheid zullen bieden:
- alleen het voorschot automatisch te betalen
- automatisch te betalen, waarbij de consument aangeeft op welke dag van de maand dat moet gebeuren
- automatisch te betalen met de randvoorwaarde dat als het bedrag boven een bepaalde grens komt er niet wordt geïncasseerd, maar een acceptgiro wordt gestuurd.

Die moet om geld te kunnen ontvangen een rekening sturen en daaraan zijn geen kosten verbonden.
???
Het is linksom of rechtsom maar ondernemers zullen gemaakte kosten altijd verdisconteren in de prijs die ze de consument rekenen. Dat is ook niet meer dan redelijk (Suikerooms bestaan in deze niet of gaan failliet)
Zie u alternatieven?

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Jimmie, het blijft betalen omdat je moet betalen


Precies, exactly my point. Waar komt de fabel vandaan dat betalen gratis is?

Ja dag Jim en Gerland, zo kunnen we nog wel even doorgaan met in cirkeltjes lullen,

Gaan julle elkaar even kietelen, ik heb inmiddels weer wat beters te doen...
Richt de Nuon incassofanclub op...

Mariska24
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mar 2006 16:42

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Mariska24 »

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bij het desbetreffende bedrijf, in dit geval Nuon, je betaling op automatisch te zetten op een bepaalde datum en ervoor te zorgen dat je betaling via internet eerder is overgemaakt. Dan hou je het zelf in de hand en voorkomt de kosten :!:

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

En dat accepteert de NUON dus niet.

Als je hun niet machtigt krijg je dus automatisch die acceptgiro .......
En dus de aftrek van € 12 bij de jaarafrekening voor die acceptgiro ....

Lieske

Mariska24
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 mar 2006 16:42

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Mariska24 »

Je moet ze ook wel machtigen maar dan zorgen dat je voor die datum van afschrijving, zelf de betaling al lang en breed overgemaakt hebt zodat het voor de datum van afschrijving binnen is. Hetzelfde met de Jaarnota, ontvang je die en wil je niet dat het afgeschreven word? Zorg dat je het voor je aangegeven datum van afschrijving overgemaakt hebt of dat je voor deze datum het CCC belt om een regeling te treffen. :idea:

Gesloten