Pagina 1 van 2
vergoeding
Geplaatst: 27 mar 2006 08:25
door Susannanas
Met Martin Air hebben wij in totaal een vertraging gehad van 7 uur op de terugreis. Wie kan mij zeggen of en hoe ik daar een financiele vergoeding voor kan krijgen
Re: vergoeding
Geplaatst: 29 mar 2006 23:41
door evie01
Hallo,
In de ANVR voorwaarden staat dat je pas een geldelijke compensatie kunt krijgen via je annuleringsverzekering als je meer dan 8 uur vertraging hebt gehad hieronder de tekst die ik van de website heb gehaald:
* Bij toepassing van de ANVR Boekingsvoorwaarden:
De meeste verzekeringsmaatschappijen kennen op de annuleringsverzekering een vergoeding toe bij meer dan 8 uur vertraging op de heenreis. Indien hierop geen aanspraak kan worden gemaakt, kunt u een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij (artikel 5.6 ANVR-Boekingsvoorwaarden). Een technisch mankement valt over het algemeen binnen het bedrijfsrisico van de vervoerder en hij kan dan ook op de gevolgen hiervan worden aangesproken.
* Bij toepassing van de ANVR Reisvoorwaarden:
De meeste verzekeringsmaatschappijen kennen op de annuleringsverzekering een vergoeding toe bij meer dan 8 uur vertraging op de heenreis. Indien u hierop geen aanspraak kunt doen, kunt u een klacht indienen bij de reisorganisator omdat deze verantwoordelijk is voor de gedragingen van zijn hulppersonen, waaronder de luchtvaartmaatschappij valt (artikel 12 lid 3 en 14 lid 1 en lid 4 ANVR-Reisvoorwaarden).
hopelijk heb je er wat aan!
groetjes Evelien
Re: vergoeding
Geplaatst: 31 mar 2006 12:06
door Beer2
je moet hiervoor niet bij de anvr voorwaarden kijken maar op de site van oa martinair staat het onderwerp denied boarding compensation dit is een nieuwe regele die vorig jaar van kracht is gegaan. Deze komt van de europeesche unie af en hiermee dwingt het de luchtvaartmaatschappijen op tijd te vliegen en anders moeten ze een compensatie betalen.
Re: vergoeding
Geplaatst: 31 mar 2006 22:40
door evie01
als je de tekst gelezen had stond er ook bij dat je het met de luchtvaartmaatschappij moet uitvechten of je wel of niet recht hebt op een geldelijke vergoeding.
Re: vergoeding
Geplaatst: 01 apr 2006 10:57
door Mk
Niks uitvechten. Zoals gesteld is er gewoon wetgeving die je bepaalde vergoedingen toekent...
Re: vergoeding
Geplaatst: 03 apr 2006 22:21
door layla
Volgens mij hangt er een affiche met deze wetgeving op ieder vliegveld, op schiphol heb ik het in ieder geval wel gezien.
Als je gaat googlen op "luchtvaart & vertraging"kom je verschillende sites tegen over dit onderwerp, je kunt hier:
http://www.consumentenbond.nl/nieuws/ni ... et=nietlid
zelfs een voorbeeld brief downloaden om je klacht in te dienen.
Re: vergoeding
Geplaatst: 04 apr 2006 13:06
door Laurent
Meer dan 9 uur vertraging , via het reisburo krijg je een verklaring van de charter mij en die dien je in met de 1 daagse reissom bij de annuleringsverzekering.
Betaling binnen 2 weken.
Re: vergoeding
Geplaatst: 04 apr 2006 20:30
door Mk
Welke annuleringsverzekering?
Re: vergoeding
Geplaatst: 05 apr 2006 10:23
door ine1961
Zoals topic starter al aangaf het betreft de terugreis. de annuleringsverzekering keert alleen uit als het de heenreis betreft.
Re: vergoeding
Geplaatst: 05 apr 2006 12:48
door Laurent
Elke door jouw afgesloten annuleringverzekering.
Ik heb net de polis door gekeken, als ik een dag eerder terug moet ,vallen die kosten onder de verzekering, een dag later uiteraard niet ivm een dag extra vakantie.
Re: vergoeding
Geplaatst: 05 apr 2006 20:22
door Mk
Maar ik sluit nooit een annuleringsverzekering...
Nogmaals: je hebt sinds 17/2/2005 de wettelijke bepaling dat je recht hebt op bepaalde vergoedingen bij vertraging, annulering of overboeking van je vlucht.
Zie de site van de ANWB:
http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... ts.nl.html
Langdurige vertragingen
Als u tijdig incheckt voor een lijndienst- of chartervlucht
vanuit een EU-luchthaven, of
vanuit een luchthaven buiten de EU, maar dan alleen als u vliegt met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd
én als de luchtvaartmaatschappij een vertraging verwacht van
2 uur of meer, voor vluchten van minder dan 1.500 km
3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3.500 km buiten de EU
moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor maaltijden, verfrissingen en eventueel een hotelovernachting, incl. transfers. U heeft ook recht op communicatiemiddelen.
Bij een vertraging van meer dan 5 uur moet de luchtvaartmaatschappij u ook aanbieden uw ticket terug te betalen met eventueel een gratis terugvlucht naar uw oorspronkelijke vertrekpunt.
Re: vergoeding
Geplaatst: 05 apr 2006 20:37
door Laurent
Maar ik sluit nooit een annuleringsverzekering...
Nogmaals: je hebt sinds 17/2/2005 de wettelijke bepaling dat je recht hebt op bepaalde vergoedingen bij vertraging, annulering of overboeking van je vlucht.
Dat is allemaal prachtig, ik zie je gelijk maar te halen.
Een doorlopende annuleringsverzekering, gekoppelt aan de reisverzekering, kost mij voor 2 personen 125 euro op jaarbasis.
Als je rond middernacht vanuit Schiphol vliegt en je hebt vertraging kun je fluiten naar eten verfrissing etc. alles is dicht , 2 jaar geleden op 23 oktober 2004 ,meegemaakt en een wachttijd van 11 uur, gelukkig had ik een annuleringsverzekering... , een dag reis retour binnen 10 werkdagen na thuiskomst.
toch maar afsluiten
Re: vergoeding
Geplaatst: 07 apr 2006 21:47
door layla
Het gaat er niet om dat je eigen verzekering uitkeert, maar dat de luchtvaartmaatschappij verplicht is een vergoeding te betalen als je een lange vertraging hebt. Ik heb zelf een keer een geannuleerde vlucht gehad ivm dichte mist. Gevolg: ik kon pas 3 dagen later terug, verbleef bij familie, maar moest wel 2 vakantiedagen extra opnemen.
Ik heb toen van de luchtvaartmaatschappij de kosten van deze 2 dagen & alle gemaakte onkosten vergoed gekregen.
Ik heb wel door bij de incheckbalie een schriftelijke verklaring gekregen dat de vlucht inderdaad gecancelled was.
Ik heb bij aankomst op Schiphol direct mijn beklag gedaan bij de betreffende maatschappij en deze verwezen me door naar de balie van ATP. Ik neem aan dat het in geval van vertraging ook zo werkt.
Re: vergoeding
Geplaatst: 01 jun 2006 10:54
door Thenya
Nou vergeet het maar.
Holland International wilde slechts EU 25 aan ons vergoeden na onze 20 uur vertraging naar Cuba op 20 september 2005 met vlucht TFL 331.
Ze hebben hun klachtenafhandeling zolang gerekt dat we te laat waren bij SGR en we niet ontvankelijk zijn verklaard.
Als je een klacht indient bij SGR in Den Haag moet dat binnen 3 maanden na thuiskomst.
Je hebt er overigens wel recht op want je hebt een vertraging van meer dan 5 uur.
Voor mij geldt:
Holland International sucks bigtime!!!
Re: vergoeding
Geplaatst: 24 jun 2006 13:41
door Nadine
Thenya, volgens mij ben jij in de war met de geschillencommissie. De SGR keert uit wanneer een organisatie door een financiele oorzaken je reis niet kan uitvoeren. Die betaald de vooruit betaalde bedragen terug aan de gedupeerde reizigers.
De geschillencomissie behandeld klachten van reizigers die er met de touroperator niet uitkomen en moet inderdaad binnen drie maanden na terugkomst worden ingediend. Overigs kun je je klacht altijd geheel vrijblijvend en kosteloos pro forma indienen als je verwacht dat de reisorganisatie extra tijd rekt.
Ik weet niet waar je hebt geboekt, maar ieder fatsoenlijk reisbureau had je deze informatie kunnen verstrekken.
Nadine
Re: vergoeding
Geplaatst: 29 jun 2006 11:29
door sezofala
Bij vertraging geen recht op een finanicële vergoeding, wel recht op verzorging!!!
Met 7 uur vertraging bij Martinair begin je dus niets.
Sez.
Re: vergoeding
Geplaatst: 06 jul 2006 15:29
door Thenya
Hej Nadine,
Ik heb geboekt via D reizen en de touroperator was Holland International.
De zaak is afgewezen bij SGR omdat we niet binnen de gestelde termijn hebben gereageerd.
Nu zijn we bezig met rechtsbijstand.
D reizen heeft niets gezegd over de termijn en natuurlijk hadden we het zelf kunnen lezen maar we waren te druk bezig met het wachten op antwoord.
Duidelijk is er via Holland International dusdanig tijd gerekt naar ons toe maar ze zijn wel binnen hun termijn gebleven.
Toen wij er achter kwamen dat we het aan konden kaarten bij SGR waren we een paar weken te laat.
Dank voor je reaktie en zodra ik iets weet meld ik me weer.
Thenya
Re: vergoeding
Geplaatst: 08 jul 2006 12:52
door Nadine
Maar Thenya, wat wil je bereiken dan? Want je hebt bij vertragingen nooit recht op een geldelijke vergoeding bij charters. Dit staat letterlijk in de voorwaarden van de Europese richtlijnen.
Het volgende staat op de website van de ANVR:
De EU-regeling ‘Denied Boarding Compensation’ die de rechten voor luchtvaartpassagiers regelt, legt de Europese luchtvaartmaatschappijen en ook niet-EU-maatschappijen die vanaf EU luchthavens vliegen, verplichtingen op bij instapweigering, annulering en langdurige vertraging. Dit is een zaak tussen de reiziger en de luchtvaartmaatschappij.
Voor vragen of klachten moet u zich als reiziger dan ook wenden tot de betreffende luchtvaartmaatschappij. Indien u een pakketreis hebt geboekt, brengt deze regeling geen verandering in de verhouding tussen de reisorganisator en de reiziger en kunt u terecht bij uw reisorganisator. De ANVR Reisvoorwaarden blijven van toepassing. Voor alle duidelijkheid: bij vertraging heeft u géén recht op geldelijke compensatie.
Dus is het alle moeite wel waard?
mvg, Nadine
Re: vergoeding
Geplaatst: 09 jul 2006 12:35
door Thenya
Wat ik wil bereiken Nadine, is dat we een compensatie krijgen voor de verloren dag.
Dat hoeft niet per definitie in een financiële vorm te zijn.
Nu komt Holland International er wel heel gemakkelijk van af.
Ze hebben ons gewoon als kleine kinderen behandeld.
Beloftes maken voor een compensatie vervolgens dusdanig tijd rekken met antwoorden.
Ze hadden ons ook kunnen wijzen op het feit dat we de zaak binnen een bepaalde termijn aanhangig hadden kunnen maken bij de SGR.
Nee...Er kwam slechts na 2 maanden een briefje dat ze ze coulant waren om ons EU25 te betalen als we de retourenvelop zouden invullen.
Het komt te vaak voor dat mensen gedupeerd raken.
We hebben ook een ander hotel gekregen zonder ons erin te kennen.
Inmiddels hebben we bericht gekregen van de DAS (rechtsbijstand) en die gaat onze zaak in behandeling nemen.
Re: vergoeding
Geplaatst: 09 jul 2006 13:07
door Lau10
DAS schrijft een standaard brief en verder is het bij DAS ook bla bla.