LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed kattenvoer????

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door floyd »

MMMM. ik ben van purina toch maar weer overgegaan op royal canin. Binnen een week merkte ik dat mijn katten veel meer vacht loslieten dan met RC.
Ze krijgen nu weer RC en runderhart. :D

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door solleila »

Goed kattenvoer is vers. Ik koop tegenwoordig carnibest.
Mijn kat kreeg ook IAMS en kijk hoe ze er hierna uitzag.

Afbeelding

En het jeukte arme kat.

Kreeg eerst ATOPICA dat is echt een heftig middel en mag helemaal niet gegeven worden aan katten. Ben toen naar een alternatieve arts gegaan waar ze homeopatisch middelen kreeg o.a een wondcreme en wat kruiden. Daar ging het een stuk beter mee.

Ze heeft er nog steeds last van,maar het wordt gelukkig minder.

Af en toe geef ik er verse vis of verse kip,biefstuk of kalkoen.
Het was echt moeilijk omdat mijn kat 12.5 jaar oud is en dus niet gewend is.

Als je brokjes koopt,koop dan zonder granen en suiker. Dat zijn voedingstoffen wat een kat helemaal niet kan hebben.

ieniepienie
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 jul 2009 22:55

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door ieniepienie »

Ik geef mijn kat ook Carocat en het bevalt heel goed :)

olle griese
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:01

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door olle griese »

Wij hebben een cattery en bij ons is prijs/kwaliteit erg belangrijk, omdat er nogal wat bekjes gevoed moeten worden.
Ook keken we verder.
Hoeveel ontlasting is er, want een zak goeie kattebakvulling (kleikorrels) kost ook ruim 10 euro en daar gaan ook 2 per week van door.
Wij gebruiken 2 soorten royal canin.
1 keer per dag krijgen onze katten ook nog eens carnibest.
Deze combinatie bevalt ons erg goed.
De katten zijn in topconditie en er is (relatief) weinig poep.
Maar wij hebben maar 1 ras, dus misscien dat een ander ras beter reageert op een ander (top) merk.
Het is in ieder geval niet verstandig een merk te geven wat je bij de supermarkt kan kopen.
Hier eten ze (veel) meer van , dus meer poep, en om nog maar te zwijgen van de belasting van de darmen en nieren.

Sundahli
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2006 11:58

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Sundahli »

Hoi Allen,

ik fok honden en katten, het is gewoon heel moeilijk te zeggen wat goed voor je dieren is. De 1 lust dit en de andere dat weer niet. Daar mijn honden gek zijn op vers vlees zijn mijn katten het weer niet.

Ik probeer met voer zoveel mogelijk de natuur na te bootsen, een wolf eet in de natuur immers geen bietenpulp of graansoorten. Hierdoor stuitte ik op een voermerk wat voor een ieder hier onbekend zal klinken.

Dogloversgold en Catloversgold (http://www.dogloversgold.eu), dit voer is bedacht door een Nederlander die vond dat we met voer dichter bij de natuur moesten zitten. Wat mij hierbij aansprak was dat merk geen pup-junior-adult-senior lijnen bevat en ook niet speciaal voor rasdieren (belachelijk gewoon, pure commercie !)

Ik voer droogvoer en vers voer (carnibest en kivo-petfood), namelijk 4 dagen brok en 3 dagen vers vlees en met deze combinatie hou ik mijn dieren in een uitstekend balans.

Het gaat erom dat je moet kijken waar je dieren het goed op doet, en daar is tijd voor nodig om een merk de kans te geven.

Zelf raad ik me pupkopers de puppen het 1e halfjaar tot een jaar vers vlees te geven om een goede opbouw te geven en dat moet wel met een compleet voer als carnibest-ahv-kivopetfood-bibi (deze zijn goed compleet). Indien men dat niet wil of lastig vind, dan adviseer ik een goede brok. Het is wel zo dat het kan voorkomen dat de puppen bij de fokker wel goed eten en in hun nieuwe omgeving dat niet willen. Dat heeft te maken met voerconcurrentie, de een wil dan totaal iets anders en de andere eet lekker door met wat hij/zij gewend was.

Ik wens iedereen succes en laten we iedereen in hun eigen waarden laten met wat men geeft :lol: .

Yvette de Vries, Kennel Tushen
http://www.tushen.nl

sofie79
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:05

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door sofie79 »

Er zijn zoveel merken... het beste kan je volgens mij naar de ingrediënten kijken, bv het of ze alle noodzakelijke vitaminen bevatten ed.
De consumenten bond heeft daar vorig jaar nog over geschreven...

maar ander ding voor alle dierenliefhebbers; IS DE VOEDING PROEFDIER VRIJ??
want ookal klinkt het niet verkeerd om diervoerder te proeven die dieren hebben geen baasje , huis aandacht enz...op proefdiervrij .nl kan je kijken of jouw merk diervriendelijk is.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

Heel leuk met proefdiervrij, maar je vergeet ook dat alles ooit wel op dieren is getest. Ook de merken die nu zogenaamd proefdiervrij zouden zijn. In het begin is het er wel op getest.

Nena-55
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:32

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Nena-55 »

hai had een kat gehaald uit asiel !
kreeg voeding mee van Prins adult care ! (Lila/Blauwachtige zakken)
voor mijn kat prima voer tevens voor goede ontlasting ! en werkend voor nieren vacht etc. ! sinds kort meng ik het met Carocat dus een mix van twee goede voedingen ! me kater is slim eerst de Carocat eruit pikken dan verder met Prins maar eet alles op ! Nu een kitten erbij met Prins kittenbrokjes waarna ze als ze ouder is vanzelf over gaat met de volwassen kater op Prins en Carocat! volgens de dierenarts zien ze er prima uit! en Vlooimiddel normaal altijd frontline gebrukt maar vanuit Asiel kreeg ik Stronghold mee perfect is tevens ontworm oormijt teken etc !
dus hoef ik niet apart ontworm kuurtjes te hebben! dit is mijn ervaring met Prins Carocat en Stronghold vlooienmiddel !
mvg Nena...

Nena-55
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:32

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Nena-55 »

zeefje schreef:Hallo,

Over een paar weken mogen wij eindelijk twee kittens ophalen. Ze krijgen daar op het moment Carocat te eten. Ik weet dat Hills erg goed voer is maar wat is een goedkoper en bijna net zo goed alternatief? Bij de dierenspeciaalzaak raadde ze me Prins Petfoods aan, en dit lijkt mij inderdaad ook een goede voeding.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk???

ik gebruik twee soorten brokjes Prins en Carocat door elkaar gemengd bevalt prima! en Stronghold als vlooimiddel tevens voor oormijt teken en ontworming dus 3 in 1 perfect middel !

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

Blijf niet altijd dezelfde merken vlooienmiddel geven, zo worden vlooien er sneller resistent voor. Maar wissel gewoon af, met middelen van de dierenarts.

kuiken1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2010 16:36

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kuiken1 »

Ik gebruik zelf alleen hills, maar als je dat te duur vind dan kwam volgens de consumentenbond eigen merk van c100 als beste koop uit de test.
Er is in deze test gekeken naar voedingsstoffen etc. :)

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

maar ze waren in die test weer andere belangrijke dingen vergeten, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid vlees en granen die erin zitten.... en zo waren er nog een paar punten.
(ik heb zelf de test niet gezien, maar op een ander fora is hier namelijk wel over gesproken dat de test niet een volledige test was en maar gericht op een paar punten)

Kobus Olienoot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 sep 2008 10:27

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Kobus Olienoot »

Wat een zeur ben jij, ben je voor jezelf ook zo precies en informeer jij ook voor je aan tafel gaat hoeveel er van alles in zit. Wat een overdreven gedoe :x :x

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Dag,

www.barfplaats.nl
Laat brokken alsjeblieft staan!!!
Al die chemische troep die er in verwerkt zit, en die gevaarlijke anti-oxidanten. De meest dure brokken zitten vol met bestrijdingsmiddelen.

Dus voer natuurlijk: Carnibest, Bibi, Bandit enz.
Voor honden zijn er meer mogelijkheden maar ook katten lusten dit voer vaak wel. Je weet niet wat je ziet als je ze geeft wat in de natuur ook de bedoeling is. Bovendien: minder kwalen (kanker, nierproblemen enz.), ze worden gemiddeld 5 jaar ouder enz.

Inge

Kobus Olienoot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 sep 2008 10:27

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Kobus Olienoot »

ze worden gemiddeld 5 jaar ouder enz.
UIt welk onderzoek blijkt dat of ga jij op die reklame af en ik moet de eerste kat van 28 nog tegenkomen :shock:

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

@ Kobus Olienoot: het is heel simpel, net als bij mensen, je hebt gewoon goedkoop voer (meestal junkfood of kant-en-klaarmaaltijd voor de mens) of wat duurder voer (aanzienlijk gezonder) of je gaat vers voeren (dan ben je heel bewust bezig met wat je eet).

Tevens ben ik door een kat ook een stukje ervaringsdeskundige geworden, daar hij niet tegen goedkoop voer kan, daar er teveel troep in zit. Dus bij mij komt er alleen kwalikatief goed voer in, met hoog vlees gehalte, weinig granen, en absoluut geen kleur en smaakstoffen.

En ik let wel op wat ik eet inderdaad. Ik probeer overal een balans in te vinden: meestal gezond eten, maar van tijd tot tijd ook een snacktent. En dat doe ik ook bij mijn dieren.

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Kobus Olienoot schreef:
ze worden gemiddeld 5 jaar ouder enz.
UIt welk onderzoek blijkt dat of ga jij op die reklame af en ik moet de eerste kat van 28 nog tegenkomen :shock:
Haha, reclame. Nou ja allereerst wordt voor kvv en Barf geen reclame gemaakt. Althans ik heb ze nooit gezien. maar veel onderzoeken toont dat aan. Er zit gewoonweg geen rotzooi in. Bovendien stel je het met Barf zelf samen dus is reclame niet aan de orde. Terug naar de natuur zeg maar.
Misschien moet je eens kijken op http://www.barfplaats.nl daar wordt je een stuk wijzer.

Verder zijn er diverse onderzoeken die lopen en afgerond zijn over de stoffen BHT en BHA en zitten in vele brokken. Dit zijn zeer kankerverwekkende stoffen. En afgezien van onderzoeken kun je zelf ook je gezond verstand gebruiken neem ik aan, als voorbeeld mijn Maltezertje is nu al 1 jaar epilepsievrij sinds ik vers voer, daarvoor had ze wekelijkse aanvallen en medicatie nodig.

Ik citeer het onderstaande even van Lizzy Plat-Coenders, de grondlegster van het forum barfplaats (onderstaande geldt uiteraard ook voor katten):

Laten we de brokken eens nader onder de loep nemen. Wat eten onze honden eigenlijk als we ze brok voeren?

Een beetje vlees
De meeste brokken bevatten 20% vlees. Dit is een vrij laag percentage wanneer je weet dat een hond van nature een vleeseter is. Het vlees dat in brokken of blikvoeding zit is geen biefstuk of kipfilet, maar het zijn die delen vlees die wij mensen niet willen eten. Denk dan bijvoorbeeld aan kippenklauwen en kippenkoppen.

Veel graan
In brokken zit veel graan. Graan komt niet of nauwelijks voor in de natuurlijke voeding van de hond, hondachtigen en de wolf. Het komt wel voor in de brok. In grote hoeveelheden. Meestal zo rond de 50% van het totaal. Graan is een goedkope energie leverancier en daarom zit het in de brok. Een hond haalt zijn energie uit eiwit, vet en koolhydraten. Graan levert voornamelijk koolhydraat en dus energie. Maar het is de goedkoopste energieleverancier en dus goedkoop voor de fabrikant. En dan te bedenken dat de hond een vleeseter is. Granen, in deze hoeveelheden, kunnen schimmels en gisten (op de huid en in de darm) veroorzaken. Het is ook gebleken dat sommige honden met een chronische oorontsteking goed reageren op een dieet waar geen granen in verwerkt zijn.

Antioxydanten
In alle brokken zitten antioxydanten. Dit is om het ranzig worden van vetten tegen te gaan. Sommige fabrikanten maken gebruik van natuurlijke antioxydanten zoals vitamine E en C. Sommige fabrikanten gebruiken chemische antioxydanten zoals BHA, BHT, Etoxyquine, Prophylgalaat. Deze chemische middelen worden ook gebruikt om de bewaartijd van kleurenfilms te verlengen en rubber te stabiliseren. Andere middelen worden ook gebruikt in de landbouw als onkruidverdelger. Veel van deze middelen zijn verboden in menselijke voeding of alleen verboden in voeding voor baby's en kleuters. Waarom mogen ze dan wel aan de pup of hond gevoerd worden? Er bestaan sterke vermoedens dat deze chemische antioxydanten ziektes veroorzaken. Indien je brokken voert, kun je dus beter voor een merk brok kiezen waarbij natuurlijke antioxydanten worden gebruikt. Daarvoor kun je het beste het etiket van de brokken grondig bestuderen. Let op: Wanneer erop de verpakking staat dat de brokken "Door de EEG goedgekeurde antioxydanten bevat" dan moet je weten dat ook de chemische antioxydanten door de EEG goedgekeurd zijn.

Kobus Olienoot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 sep 2008 10:27

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Kobus Olienoot »

Dus jij gelooft alles wat tante Lizzy zegt en nogmaals waar blijf je met die kat van 28, de boxer van 19 of de vuilnisbak van 27 jaar. Trouwens reklame wordt er voor dit alternatieve gedoe op dit forum meer gemaakt dan toegestaan zou moeten zijn.
Groetjes aan je tante :wink:

Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Kobus Olienoot schreef:Dus jij gelooft alles wat tante Lizzy zegt en nogmaals waar blijf je met die kat van 28, de boxer van 19 of de vuilnisbak van 27 jaar. Trouwens reklame wordt er voor dit alternatieve gedoe op dit forum meer gemaakt dan toegestaan zou moeten zijn.
Groetjes aan je tante :wink:
Dag Kobus,

Vertel eens: waarom schaar je natuurlijk voeren onder alternatief gedoe? Omdat het natuurlijk is? Ik voer zelfs ook nog eens Eko. En op het forum reclame haha, godzijdank kom je daar aan goede adressen voor kvv. En voor Barfen, mwah daar gaat een ieder gewoon naar de supermarkt of slager. Ik zie enkel op TV en in bladen de brokkenfabrikant hun gifgoedje krampachtig aanprijzen als zijnde gezond....

En hoezo geloof ik dingen die Lizzy schrijft? Ik ben er van overtuigd dat het zo is. Ik heb er diverse boeken (Prof. Dr. W.F. Donath – Wat moet mijn hond eten? 1973, ISBN 90 6010 156-1) of het boek van Mogens Eliason, een Deense Chemicus (http://k9joy.com/RawFoodForDogs/) en artikelen over gelezen (veelal Engelse want daar doet men veel onderzoek) en daarbij als ik om me heen kijk dat is voor mij nog wel het allermeeste bewijs.

Ik geloof ook vooral wat ik hier zie bij mijn 4 honden en 3 katten. Nadat ze overgezet zijn op vers voer zijn ze actiever, minder ziek, hun vacht glanst en zoals ik al aangaf mijn Maltezertje heeft al een jaar geen epileptische aanval meer gehad (hoe wil je dit verklaren Kobus?).

O ja, ik heb een kat van 21. Ik zal je laten weten hoe oud ze wordt met rauw voeren. Neemt niet weg dat ze uit het asiel komt en dat je niet weet wat haar voorgeschiedenis is qua voeren.

Maar goed, bij mij komt die brokkentroep er niet in. Wat een ander doet moeten ze zelf weten. Kobus: als jij je dieren (als je die al hebt) wilt vergiftigen dan is dat natuurlijk je eigen verantwoording :( ................Gelukkig gaan steeds meer mensen over op Rauw voeren, dat zegt ook wel genoeg.

En vertel eens Kobusje: wat vindt je van brokken en de bestanddelen die er in zitten? Onderbouw eens even de gezondheid van brokken met de "verfijnde " toevoegingen? Of geloof jij klakkeloos de kreten op de zakken van Pedigree en Iams of wat de Dierenarts je voorkauwt om toch vooral zijn/haar provisie op te strijken bij de fabrikant? Of de prutsers bij de zgn Dierenspeciaalzaken, waar elke willekeurige stagiare zomaar achter de toonbank wordt geplaatst (een enkele winkel daargelaten)?
Ik was laatst nog bij zo'n winkel en daar ging het ook over brokken vs vers voer. De dame in de winkel vertelde me dat mijn kat taurine nodig heeft en deze zou niet in vers vlees zitten (yeah right), terug naar de lagere school lijkt me :mrgreen: . Wel in het zgn melkje wat ze in de aanbieding had haha :roll: ,


Inge

Kobus Olienoot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 sep 2008 10:27

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Kobus Olienoot »

Een kat van 21 is beslist geen uitzondering en die kreten van Pedigree geloof ik net zo min als die van jou.

Jammer voor jou is dat ca. 95% van de mensen met dieren brokken voeren en ook die dieren zijn actief, zijn niet allemaal ziek, hebben een glanzende vacht en ook die vuilnisbak wordt 18 of huiskat kan 23 jaar worden.

En figuren zoals jij slaan een beetje door, weten alles beter, hebben maar één waarheid dat is de hunne, leuteren over de oertijd alsof er niets aan het oerdier verandert is, zijn allemaal ervaringsdeskundig en hebben een beetje een dictatoriale/fundamentalistische inslag.

Succes met je rauwvoer[een tartaarje op zijn tijd is best te doen] en groeten aan tante, de prof en de chemicus. :lol: :lol:

Gesloten