LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed kattenvoer????

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ik kook voor de kittens een pakje vlees op van smuldier, met rijst en boontjes, een ei er door heen en klaar. Standaard wel voor de kittens een teentje knoflook erbij. Overdag nog steeds C1000 brokjes.

Ze gaan er giga goed op en groeien als kool.
Ze plassen minder, hun ontlasting is mooi, wat een onderwerp, maar goed. Ze eten dus nog voor geen €1.00 per dag.

Hun vacht glanst, ze ravotten, ze krijgen eerlijk voedsel, ik hoef al dat dure voer niet te gebruiken, trekken de oudere katten hun neus ook voor op en kijken mij verwijtend aan.
Verder eten ze hier de restjes op van ons eigen eten en zelfs een tomaatje, sla en een uitje eten sommige op. Het is wat die kat het lekkerste vind.

Maak je niet zo druk over merk voeding, in de natuur kan een kat ook niet vissen, toch zijn ze er dol op!

smykke
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2011 13:07

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door smykke »

kaarsje69 schreef: Maak je niet zo druk over merk voeding, in de natuur kan een kat ook niet vissen, toch zijn ze er dol op!
:shock: Huh? Katten kunnen niet vissen????? :roll:

Alle katten kunnen natuurlijk vissen en ze zijn inderdaad dol op vis!

Ik fok sinds 1993 Noorse Boskatten, heb daardoor veel contact met verschillende katteneigenaren en zo hoor ik verschillende meningen/ervaringen.

Ikzelf heb ook niet zo goede ervaringen met Carocat, alhoewel ik moet zeggen dat de ontlasting wel goed was. Maar voor kitten's en potente poezen is dat niets ivm. met problemen rond de bevalling en afwijkingen bij de kitten's- zo zeggen ook een aantal collega fokkers.

In het begin voerde ik IAMS, met SUPER resultaat, zeker 15 jaar lang!
Toen kregen wij een poes met een (wat pas bij sectie bleek) aangeboren/erfelijke afwijking aan de alvleesklier. Voor haar hebben wij naast de IAMS ook Royal Canine Sensible 33 aangeschaft en daar deed ze het relatief goed op. In ieder geval beter dan bijvoorbeeld de speciale dieetvoeders van de DA, want dan liep de ontlasting er als water uit. In 2003 is RC gefuseerd met Waltham en vanaf dat moment verdroeg en lustte deze poes ook geen RC Sensible 33 meer. Er stond niets van een veranderde samenstelling op de zakken, maar al mijn katten lusten het voer opeens ook niet meer en ze stortten zich weer helemaal op de IAMS... Maar naar een tijd begon de ontlasting hier wel erg van de stinken en ze bleven maar op de bak gaan. Ik heb ook eens de IAMS multicat geprobeerd, maar daar is de stank nóg erger.

Toen de RC indoor op de markt kwam, hoorde ik steeds meer mensen klagen over kale plekken bij hun katten. Geen vlooien en geen allergie... Maar wel extreem hoge DA kosten voor niets, want overgestapt op soms zelf "goedkope troep" hadden deze katten nergens meer last van... Dus, mensen die mij met dit probleem belden, kregen advies om de RC weg te laten en zie daar - de katten waren genezen.

Voor mij dus geen RC van de dierenwinkel meer, maar de RC/Waltham Veterinary Sensitivity control van de DA is mij jaren geleden wel van goede dienst geweest met een kater die vanwege diarree problemen na jaaaren weer terug gebracht werd. Hij had binnen drie dagen normale ontlasting en krijgt bij zijn nieuwe eigenaar alweer 4 jaar lang gewoon Kenner premium voer van de Welkoop en heeft nooit meer diarree gehad... En de convalescence support poeder zakjes (soort van astronauten voer) van RC/Waltham Veterinary is ook helemaal GEWELDIG! Maar dit zijn dieet voeders en niet bedoeld voor lang gebruik.

Op moment voer ik Sanabelle Sensitive speciaal voor langhaar katten en veel vers vlees. Carnibest, Smuldier, Bibi en ook gewoon vlees voor/van ons. Dat bevalt wel goed, maar ik denk dat het beter zou zijn als je uitsluitend vers vlees zou geven (BARF) Helaas willen mijn katten daar niet mee eens zijn...

Van de vele koolhydraten in de brokken worden ze ook makkelijker dik. Ook al houd ik wel van een stevige kat, is overgewicht toch niet zo heel erg goed.

Ik kan er wel uuuuren over doorgaan, maar ik moet ook nog wat doen in huis :wink:

smykke
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2011 13:07

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door smykke »

Oh, en nog helemaal vergeten!
Frontline werkt al jaaaaren niet meer, maar het is wel vreselijk giftig en er zijn zelfs al jonge katjes aan overleden...

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Eigenlijk heb ik geen verstand van kattevoer.
Toch lees ik diverse onderwerpen graag, kan er altijd iets van opsteken.
Maar waarom lees ik nou van de rare opmerkingen van reintje vitesse?
Wat wil hij bereiken?
Raar hoor!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo veel katten, zo veel verschillende voorkeuren, blijkbaar. Hier is juist een kat die overal van aan de stink en vaak ook aan de diaree raakt, behalve van de RC 33. En van haar zijn de kale plekken ook weg sinds ze op een RC 33 dieet staat.

Dus het blijft een kwestie van uitproberen en kijken waar je kat goed (of juist slecht) op reageert.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door duiner »

.
probeer eens een " Kattenforum ", daar staan heleboel leuke raadgevingen op
meer dan hier
.

pandabeertje66
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2012 15:18

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door pandabeertje66 »

ik gebruik prins kattevoer
ben nu drie weken overgestapt op prins kattevoer
mijn kat haarde vrezelijk uit
ik naar de dieren winkel toe en of vragen kreeg ik eerst eigen merk mee dat een week geprobeerd en geen resultaat
ben nu drie weken met prins kattevoer bezig en hij haard niet meer zo veel uit
zijn vacht is mooier hij eet veel minder
zelf ik heb het bij me honden ook koop ik ook zins kort prins hondebrokken
kan het nu wel merken hun vacht is net een puppy vacht zo zacht en mooi en glazend
ik raad het wel aan om prins kattevoer te laten eten
daar zit meer in dan dat goedkope brokken en meer voedings stoffen en ze eten en poepen minder er van

Petlover
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2013 01:02

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Petlover »

Prins is een van de beste voedingen omdat dit biologisch/natuurlijk samengesteld is.
Carocat is wel smullen, vooral de vis variant. Ik heb beide geprobeerd en bij [Commerciële link verwijderd door de Moderator] het goedkoopst gekocht. Veel plezier! Groetjes Petlover.

JasperGroen
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2013 15:59

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door JasperGroen »

Wat leuk om al die ervaringen te lezen over kattenvoer. Zoveel katten-eigenaren zoveel voorkeuren. :D

Voor onze huisdieren hebben we in de eerste weken allerlei proef-pakketjes opgevraagd/gekocht, zowel droog als nat en zo de dieren laten kiezen. En 'gek genoeg' heeft ieder z'n eigen voorkeur, wat de een lekker vind, kijkt de ander niet naar om. We letten er wel op dat de ontlasting goed is, de vacht vol en zacht, en het beestje verder gezond is en niet dik wordt. Voor de ene was Iams hartstikke goed, en een ander ging er van aan de dunne. De ene ging van de ene soort van RC aan de dunne, maar van de andere niet. Heel veel keus, maar 'een beste' is er niet.

Het is weer kitten-tijd, dus er komen vast weer allerlei kitten-acties aan, tijd genoeg om van alles uit te proberen.

sandrasmits
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2013 17:32

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door sandrasmits »

Ik heb inderdaad wel gelezen dat het beter is je katten nat voer te geven ipv droogvoer. Bij mij krijgen ze 's avonds natvoer en overdag gewoon brokjes, maar het zou dus beter zijn ze meer vlees/speciaal kattenvlees te geven. Iemand enig idee waar dit betaalbaar is?

cattyheaven
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2013 12:14

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door cattyheaven »

Aan Soraya:

Het is aan te bevelen eerst een scholing te volgen in voeding voordat je met deze opmerkingen komt.
Dat niet alles verteerd wordt wil niet zeggen dat het voor problemen zorgt. Vezels worden niet verteerd maar zorgen voor een goede darmwerking.

Jolien Fabri
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2013 13:14

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Jolien Fabri »

Royal Canin heeft ook super goed kattenvoer, onze katten hebben royal canin. Royal canin is niet heel erg goedkoop maar wel krachtvoer :lol:

Maaike1993
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2014 14:05

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Maaike1993 »

En als je nou niet het beste kattenvoer wilt maar gewoon op zoek bent naar goedkoop kattenvoer maar toch gezond voor je kat?

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Maaike1993 schreef:En als je nou niet het beste kattenvoer wilt maar gewoon op zoek bent naar goedkoop kattenvoer maar toch gezond voor je kat?
Zooplus verkoopt sinds een jaar of twee het merk "Smilla". Dit is heel vriendelijk geprijsd en qua samenstelling prima. Je moet natuurlijk altijd even kijken hoe je kat(ten) het erop doet/doen, maar misschien is Smilla voor jou een goede optie.

Verder: eigenlijk is elk merk kattenvoer dat in Nederland verkocht wordt "goed". Er zijn katten die het super doen op Whiskas of C1000 eigen merk. En als je naar natvoer kijkt, was bijvoorbeeld Euroshopper paté beter dan een veel duurder merk als Sheba.

Veel mensen geven als argument tegen het hele goedkope voer (de supermarktmerken, dus ook whiskas en felix) dat je de kosten die je bespaart op het voer, alsnog maakt bij de dierenarts. Als je je verdiept in kattenvoeding en de ingrediënten zul je ook zien dat er aanzienlijke verschillen zijn.

Als je écht vooral goedkoop wil: koop gewoon een zak voer en kijk of je kat het er goed op doet (blijft z'n gewicht hetzelfde, hoe ziet de vacht eruit, is de ontlasting goed en stinkt deze niet te erg).

Maaike1993
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2014 14:05

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Maaike1993 »

Annikaatje schreef:
Maaike1993 schreef:En als je nou niet het beste kattenvoer wilt maar gewoon op zoek bent naar goedkoop kattenvoer maar toch gezond voor je kat?
Zooplus verkoopt sinds een jaar of twee het merk "Smilla". Dit is heel vriendelijk geprijsd en qua samenstelling prima. Je moet natuurlijk altijd even kijken hoe je kat(ten) het erop doet/doen, maar misschien is Smilla voor jou een goede optie.

Verder: eigenlijk is elk merk kattenvoer dat in Nederland verkocht wordt "goed". Er zijn katten die het super doen op Whiskas of C1000 eigen merk. En als je naar natvoer kijkt, was bijvoorbeeld Euroshopper paté beter dan een veel duurder merk als Sheba.

Veel mensen geven als argument tegen het hele goedkope voer (de supermarktmerken, dus ook whiskas en felix) dat je de kosten die je bespaart op het voer, alsnog maakt bij de dierenarts. Als je je verdiept in kattenvoeding en de ingrediënten zul je ook zien dat er aanzienlijke verschillen zijn.

Als je écht vooral goedkoop wil: koop gewoon een zak voer en kijk of je kat het er goed op doet (blijft z'n gewicht hetzelfde, hoe ziet de vacht eruit, is de ontlasting goed en stinkt deze niet te erg).
Bedankt voor je advies van Smilla. Ik heb Smilla namelijk in de aanbieding gevonden. Het is niet eens zoveel duurder dan kattenvoer uit de supermarkt. Ik heb het gelijk besteld en ben benieuw hoe mijn 2 katten het erop gaan doen.

Ook ik wil niet het allergoedkoopste omdat je inderdaad anders bij de dierenarts veel geld kwijt bent en dat zouden de katten ook niet leuk vinden. Ik wil alleen ook weer niet de duurste merken want daar heb ik het geld niet voor.
Laatst gewijzigd door Radar op 17 jan 2014 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Maaike1993 schreef:
Bedankt voor je advies van Smilla. Ik heb Smilla namelijk in de aanbieding gevonden. Het is niet eens zoveel duurder dan kattenvoer uit de supermarkt. Ik heb het gelijk besteld en ben benieuw hoe mijn 2 katten het erop gaan doen.

Ook ik wil niet het allergoedkoopste omdat je inderdaad anders bij de dierenarts veel geld kwijt bent en dat zouden de katten ook niet leuk vinden. Ik wil alleen ook weer niet de duurste merken want daar heb ik het geld niet voor.
Leuk! Ik ben benieuwd hoe ze het erop doen, laat je het nog even weten? Heb je sinds kort katten trouwens?

Maaike1993
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2014 14:05

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Maaike1993 »

Beide katten vinden Smilla heerlijk voer. Ik moet wel nog even afwachten of ze goed op gewicht blijven ervan. Het zou kunnen dat ze iets aangekomen zijn.

Ik heb de katten inderdaad nog niet zo lang. Heb er 2 uit het asiel genomen (1 en 3 jaar oud).

roelfje
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2014 16:27

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door roelfje »

heb zelf een kat die zich helemaal kapot krabt kale plekken en plukt zijn haar er uit heb van alles geprobeerd alleen visbrokken gebruikt maar las op het internet over voeding van prins , ze krijgt nu alleen seniorbrokken van prins want ze is 14 jaar het is niet goedkoop maar ze eet nu alleen de brokken zonder iets er bij maar ze krabt al niet zoveel meer en de kale plekken smeer ik in met vasaline en het werkt met alleen water het is mij door de dieren winkel ook aanbevolen als het werkt hoort u het van mij ze moet binnen 2 weken resultaat hebben nu bij de dierenarts kost een 2 kilo zak ook 30 euro dus deze zak van anderhalve kilo is dan 15 euro het is het proberen waard hoop op succes

met de vriendeloijke groeten

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Annikaatje »

roelfje schreef:heb zelf een kat die zich helemaal kapot krabt kale plekken en plukt zijn haar er uit heb van alles geprobeerd alleen visbrokken gebruikt maar las op het internet over voeding van prins , ze krijgt nu alleen seniorbrokken van prins want ze is 14 jaar het is niet goedkoop maar ze eet nu alleen de brokken zonder iets er bij maar ze krabt al niet zoveel meer en de kale plekken smeer ik in met vasaline en het werkt met alleen water het is mij door de dieren winkel ook aanbevolen als het werkt hoort u het van mij ze moet binnen 2 weken resultaat hebben nu bij de dierenarts kost een 2 kilo zak ook 30 euro dus deze zak van anderhalve kilo is dan 15 euro het is het proberen waard hoop op succes

met de vriendeloijke groeten
Wat zielig! Kan de DA geen allergietest uitvoeren? Of een uitsluitdieet?

Via internet is Prins nog wel wat goedkoper te krijgen, bij uw dierenarts betaakt u natuurlijk de hoofdprijs ;-) Mocht uw kat het er goed op doen, u kunt bijvoorbeeld een zak van 5kg voor €25 online bestellen.

Mocht dit merk niet goed voor uw kat zijn, en de DA denkt aan een voedselallergie, dan is het merk Almo Nature misschien iets. Dit merk heeft diverse smaken kattenvoer, waarin maar één soort eiwit zit. (voedselallergie bij katten is vaak voor een eiwit)

marianlaika
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:20

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door marianlaika »

Sinds 3 weken heb ik een kat in huis, aan komen lopen. Is onderzocht door mijn dierenarts en zij gaf mij voer van Royal canin mee. Aangezien ik altijd honden heb gehad die vaak rauw vlees kregen vroeg ik mij af of dat ook niet beter voor de kat is, ook vlees eter naar mijn weten. Maar op de site van Whiskas word het juist afgeraden?

Er zijn veel verhalen over wel of niet vlees/brokken. Kan ik mijn kat niet beter af en toe ook rauw vlees geven?
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jun 2014 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

Gesloten