Pagina 1 van 2
Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 07 apr 2006 13:09
door bodejosm43
Ja, de NS maakt ons weer blij.
Ze hebben ingezien, dat je beter niet van een ''toeslag'' kunt spreken, maar dat het woord ''korting'' bij veel mensen wonderen verricht.
Een aantal jaar geleden was het zo, dat je werd gestimuleerd om de kaartjes aan het loket te kopen. Dan zouden er bij de NS minder mensen wegbezuinigd hoeven te worden, omdat die loketmedewerkers dan hun geld opbrachten.
De NS stapte op een gegeven ogenblik af van die gedachte, en pushte de mensen richting automaat, door hen een toeslag te berekenen voor het vervoersbewijs, wanneer dit toch aan het loket werd gekocht (op enkele uitzonderingen na, dan).
Ze hebben ingezien, dat het woord Toeslag niet zo prettig klinkt.
En nu heet het dus ''automaat-korting''. Oude wijn in nieuwe zakken, dus. En dus beslist geen korting.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 15:02
door Dilbert29
Kaartjes kopen aan een loket is zoiezo onzin. Zet er wat automaten neer en de afhandeling gaat een stuk sneller en eenvoudiger. Scheelt weer in de kosten omdat er geen mensen zijn die de balies moeten bemannen, mensen kunnen sneller de trein in en dat leid weer tot minder vertragingen.
Kortom, afschaffen die loketten en meer automaten plaatsen.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 15:25
door Bailey
En wat dan als je wat wilt vragen? De perronmedewerkers zie je niet altijd, terwijl er nagenoeg wel altijd iemand achter het loket zit.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 15:30
door Martin1976
of als de automaat weer eens vernield is, 'k vind het ook kort door de bocht wat de NS nu doet. Ik wil ook m'n vragen kunnen blijven stellen als ik dat wil
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 15:38
door Bailey
Als er meer automaten zouden komen is de kans dat er geen eentje het doet wel erg klein natuurlijk. Maar inderdaad moet je wel de kans hebben om vragen te stellen.
Bijvoorbeeld als er vertragingen zijn hoe je het beste kunt reizen, of gewoon wat de kortste of goedkoopste route is. Anders kan je alles wel gaan afschaffen natuurlijk, dan is niemand meer nodig. Klinkt misschien lekker goedkoop, maar het gevolg is wel meer werklozen die ook weer betaald moeten worden. Dus uiteindelijk schiet je er niets mee op.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 16:03
door bodejosm43
Kaartjes kopen aan een loket is zoiezo onzin. Zet er wat automaten neer en de afhandeling gaat een stuk sneller en eenvoudiger. Scheelt weer in de kosten omdat er geen mensen zijn die de balies moeten bemannen, mensen kunnen sneller de trein in en dat leid weer tot minder vertragingen.
Daar draait het nou net om.
Dit is een kortzichtige opmerking.
Ik wil juist, wanneer het een standaardkaartje betreft, bij de automaat mijn vervoersbewijs kopen. Ik weet hoe die dingen bediend moeten worden, maar ze weigeren vaak dienst, doordat je pinpas niet wordt geaccepteerd.
Moet je maar een nieuwe pinpas aanvragen, krijg ik dan te horen. Nonsens, dat heb ik juist vaker gedaan, om er zeker van te zijn, dat de andere niet defect was. Maar met diezelfde ''defecte'' pas haal ik even later wel contant geld op bij de giromaat. Bovendien: vervangen zonder geldige reden, kost iedere keer 7,50. En denk maar niet dat de NS die vergoedt.
Laatst stonden er twee onderhoudsmonteurs bij een geopende automaat. Ze hebben zelf geconstateerd dat mijn pas inderdaad niet werkte bij de NS-automaat, en zagen met eigen ogen dat ik met dezelfde pas even later 70 euro uit de giromaat haalde.
Bewijs geleverd, dat die automaten van de NS onnodig gevoelig staan afgesteld. Maar de monteurs hadden strikte orders om dat zo te laten.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 16:38
door hafever
Wat te denken van het feit dat de NS-automaten geen bankbiljetten
innemen?
Daarnaar gevraagd beweren sommige NS-personeelsleden dat dit soort automaten niet bestaan.
Ze moeten dan eens goed kijken bij de Metrostations van
Amsterdam. Dat vervoerbedrijf heeft wel automaten waar je bankbiljetten
in kwijt kunt.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 19 apr 2006 17:49
door trosradaropenu
De banken zijn ooit begonnen met de gevoelige magneetstrip als technische informatiedrager. Deze is gevoelig voor slijtage, stof, vuil, stoffige en vuile kaartlezers, breuk, demagnetisatie en als klap op de vuurpijl: relatief gevoelig voor fraude.
De chip als veiligere en minder gevoelig alternatief voor online betalen is al jaren beschikbaar en wordt oa om reden van omstelkosten (vervanging leesapparatuur) uitgesteld. Het zou de consument aanzienlijk (extra) kosten schelen voor het minimaal jaarlijks vervangen van de pinpas met magneetstrip.
Verder is het nonsens dat er (binnen de hele EU als potentiele markt !) geen automaten (modules) zouden zijn die geen bankbiljetten kunnen verwerken. Mijn om de hoek op de duitse stations van de DB zie je ze overal staan.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 11:21
door Dilbert29
Vragen stellen kan altijd aan de mensen die op de perrons rondlopen of aan de conducteur die je tegenkomt in de trein.
De functie van een loket is simpelweg overbodig geworden en kan dus in mijn ogen opgeheven worden. De mensen die normaal gesproken achter een balie zitten kunnen nu op de perrons rondlopen en informatie verstrekken.
Automaten moeten dan inderdaad wel aangepast worden en naast munten ook bankbiljetten accepteren en naast de magneetstrip ook bv de Chipknip accepteren. Maar dat lijkt me niet zo'n hele moeilijke operatie.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 11:38
door Martin1976
't is inderdaad geen moeilijke operatie maar het gebeurd gewoon niet! Zoland de automaten niet geschikt zijn (want dat zijn ze niet, lees de reacties maar, ze pakken soms geen pinpassen, storingsgevoelig, pakken geen bankbiljetten) kunnen de loketten niet gesloten worden! Althans, 't kan wel, ze doen het ook, maar klantvriendelijk is het beslist niet!
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 12:29
door Bailey
Vragen stellen kan altijd aan de mensen die op de perrons rondlopen of aan de conducteur die je tegenkomt in de trein.
Op het station waar ik regelmatig kom, zie ik nagenoeg nooit een perronmedewerker lopen, dus dat wordt lastig. Dan zouden ze daar meer mensen moeten laten rondlopen.
Ook conducteurs zie je weinig of nooit en zeker niet op het perron. Dus helaas die vlieger gaat niet op.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 12:53
door Dilbert29
Op het station waar ik regelmatig kom, zie ik nagenoeg nooit een perronmedewerker lopen, dus dat wordt lastig. Dan zouden ze daar meer mensen moeten laten rondlopen.
Goed lezen wat ik zeg, de mensen die achter de balie zitten kunnen daar rondlopen. Dat zijn dus meer mensen en dus zul je er ook 1 aantreffen om al je vragen te beantwoorden.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 13:12
door Bailey
En wat maakt het dan uit of deze achter een loket zitten of op een perron rondlopen? Als ze achter een loket zitten zijn ze in ieder geval makkelijker te vinden.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 14:25
door Dilbert29
Omdat een loket openhouden duurder is als mensen rond laten lopen. Het loket zit in een ruimte die verwarmd moet worden, vaak verkopen ze ook nog de krant, snoep, koffie etc dat kan dus allemaal weg, zodat de ruimte niet meer nodig is en dus ook niet meer verwarmd, verlicht en bewaakt hoeft te worden.
Kortom, scheelt een bak met geld.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 14:44
door Bailey
Oke dan doen we toch alles weg, kiosk e.d. Waarom niet alles in 1?
Loket, broodjeszaak, kiosk, boekhandel. Gewoon alles bij elkaar flikkeren, dat spaart weer een hoop geld. Geld besparen wil niet altijd zeggen dat het beter wordt.
Ik weet precies hoe het gaat als die mensen op het perron gaan lopen. Net als nu met de perronmedewerkers. Ze zijn of op een perron waar niemand is of ze zitten in hun eigen hok koffie te drinken of ze staan uitgebreid te kleppen met een collega en kijken je zo aan dat je er niet tussen durft te komen. En als je de kans krijgt ze te spreken dan weten ze nagenoeg niets. Tenminste dat is mijn ervaring.
Nee, dan heb ik liever iemand die achter een loket is, die er altijd is en die veel na kan kijken via de computer.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 15:59
door Dilbert29
Tsja das jou mening, niet de mijne. Op een station kom je om op de trein te stappen of er af te komen meer niet. Loketten, broodjeszaken, kiosken, boekhandel etc is leuk maar allemaal overbodige luxe. Kortom, allemaal af te schaffen zodat er nog meer geld bespaart kan worden.
Dat de mensen nu niet op de perrons lopen of alleen maar koffiedrinken in een eigen hok komt zeker niet zo veel voor als jij denkt. Het station waar ik kom struikel je over de medewerkers en ze weten altijd alles te beantwoorden wat men ze vraagt.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 16:24
door Bailey
Welk station is dat dan? Op Dordrecht zie ik ze nagenoeg nooit. Tenminste, niet tijdens de spits.
Wat is er nu mis met dat soort zaken op een station? Het maakt een station levendiger en ook het gevoel van veiligheid is groter denk ik. Ik heb liever een groot station met een aantal winkels, dan een klein stil donker stationnetje waar je geen kip meer ziet.
Hierdoor wordt het ook aantrekkelijker om met openbaar vervoer te reizen, omdat het veiliger is. En het is natuurlijk ideaal als je nog even bij een AH wat kleine boodschapjes kan doen als je aankomt, of even tussendoor een broodje halen. Ook als je een half uur moet wachten op de volgende trein, iets te eten of te drinken halen, iets te lezen. Maakt het wachten wat aangenamer.
Waarom moet het allemaal zo sober? Omdat dat geld bespaart? Nou, dan betaal ik er liever wat voor hoor.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 20 apr 2006 19:24
door bodejosm43
vaak verkopen ze ook nog de krant, snoep, koffie etc dat kan dus allemaal weg
Dit klopt niet.
Die kaartjes worden juist verkocht op plekken (Wizzl), waar deze combinatie juist heel goed werkt. De Wizzl is juist hiervoor uitgevonden.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 21 apr 2006 08:04
door bodejosm43
Ik vrees dat die korting alleen in naam zo heet. Omdat mensen nu eenmaal gevoeliger zijn voor de naam korting dan voor toeslag.
Re: Loket-toeslag heet nu ineens automaat-korting
Geplaatst: 21 apr 2006 10:03
door Dilbert29
.. maar wanneer gaat ns nu die 400 miljoen automaatkorting uitbetalen?
Nooit mag ik hopen, het is een niet bestaande en ook overbodige korting.