LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] beslaglegging op uitekring Nl en wonen in Belgie
-
beslaglegging op uitekring Nl en wonen in Belgie
ik heb een ziektewet uitkering van nederland uwv, en woon nu in belgie, nu heb ik een schuld bij de sociale dienst in nederland en die heeft belasgelegd op mijn uitkering, ik had 250 euro per week en krijg nu nog maar 149 per week de rest is in beslag genomen dus 100 euro per week, ik heb mijn uitgaven en vaste latsen op papier moeten zetten en nu nog houden 300 in d maand in? ik vind dit erg hoog zei zeggen dit mogen wij want u woont in belgie? maar ik heb ook mijn avste lasten en met krap 700 in de maand red ik het niet?
Wie weet of dit mag
Wie weet of dit mag
Re: beslaglegging op uitekring Nl en wonen in Belgie
bij verblijf in het buitenland mag de beslagvrije voet zelfs worden genegeerd (geen toepassing van de beslagvrije voet dus de gehele inkomsten valt dan onder beslag)
belangrijk is dus dat je aangeeft wat je vaste lasten zijn, overleg hiervoor bewijsstukken (huurovereenkomst, rekeningen gas water en licht e.d.)
als je geen andere inkomsten hebt en ook geen partner met inkomsten, geeft daarbij aan dat je van je inkomsten afhankelijk bent om van te leven en hiermee in je levensonderhoud moet voorzien.
http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinforma ... 2006-1.pdf
hier kan je nagaan welke beslagvrije voet er voor jou van toepassing zou moeten zijn.
wil de deurwaarder niet vrijwillig meewerken aan de aanpassing dan ben je genoodzaakt om een procedure bij de (kanton)rechter te voeren.
belangrijk is dus dat je aangeeft wat je vaste lasten zijn, overleg hiervoor bewijsstukken (huurovereenkomst, rekeningen gas water en licht e.d.)
als je geen andere inkomsten hebt en ook geen partner met inkomsten, geeft daarbij aan dat je van je inkomsten afhankelijk bent om van te leven en hiermee in je levensonderhoud moet voorzien.
http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinforma ... 2006-1.pdf
hier kan je nagaan welke beslagvrije voet er voor jou van toepassing zou moeten zijn.
wil de deurwaarder niet vrijwillig meewerken aan de aanpassing dan ben je genoodzaakt om een procedure bij de (kanton)rechter te voeren.
-
Ik vindt het heel sneu voor je maar je draait oorzaak en gevolg om.
@ g.s. jansen
verklaar je eens nader, dan weet ik / weten we wat er omgedraaid wordt en kan er op gereageerd worden.
verklaar je eens nader, dan weet ik / weten we wat er omgedraaid wordt en kan er op gereageerd worden.
-
Beste chantyromy
Helaas klopt het. De beslagvrije voet gaat in uw geval niet op.
Helaas klopt het. De beslagvrije voet gaat in uw geval niet op.
-
Dank u voor u reactie, maar u heeft het mis in mijn geval gaat de beslagvrije voet ook op, ik ben naar een advocaat geweest en die is nu voor mij aan het werk, want ook ik heb recht op de beslagvrije voet.
-
In uw geval gaat de verhouding niet op. De regeling voorziet niet in gevallen zoals in uw situatie omdat hierover niets binnen de EU geregeld is. Er kan wellicht tot een accoord worden gekomen maar dat is onderhands.
de basis voor verblijf in het buitenland is geen beslagvrije voet.
er is wel voor verblijf in het buitenland en beslag op inkomsten uit Nederland wel iets te regelen. de beslagene moet dan duidelijk aantonen dat deze inkomsten noodzakelijk zijn om in de dagelijkse levensbehoeften / levensonderhoud te voldoen (475e Rv).
er is wel voor verblijf in het buitenland en beslag op inkomsten uit Nederland wel iets te regelen. de beslagene moet dan duidelijk aantonen dat deze inkomsten noodzakelijk zijn om in de dagelijkse levensbehoeften / levensonderhoud te voldoen (475e Rv).
-
Correct Guusje maar dat is Nederlandse wetgeving.
Zodra er een factoor :Buitenland aan tepas komt is de wet niet meer van toepassing.
Zodra er een factoor :Buitenland aan tepas komt is de wet niet meer van toepassing.
beste schuldhulpverlening,
het betreft een Nederlandse uitkering en een beslag uitgevoerd door een Nederlandse instantie op grond van een Nederlandse titel. Nederlandse wetgeving is dus van toepassing, de beslagvrije voet volgens de Nederlandse regel. Bij verblijf in het buitenland beslagvrije voet volgens de basisgegevens niet van toepassing, tenzij uitzondering is aangetoond met terugwerkende kracht te herstellen.
Als ik als executiemedewerkster bij beslagleggingen op Nederlandse inkomsten telkens buitenlandse wetgeving zou moeten volgen ben ik wekelijks bezig met alle executieverdragen. en ik zou echt niet weten hoe de wetgeving in Belgie in elkaar zit, laat staan bijvoorbeeld Tanzania (en ook die kom ik tegen).
het betreft een Nederlandse uitkering en een beslag uitgevoerd door een Nederlandse instantie op grond van een Nederlandse titel. Nederlandse wetgeving is dus van toepassing, de beslagvrije voet volgens de Nederlandse regel. Bij verblijf in het buitenland beslagvrije voet volgens de basisgegevens niet van toepassing, tenzij uitzondering is aangetoond met terugwerkende kracht te herstellen.
Als ik als executiemedewerkster bij beslagleggingen op Nederlandse inkomsten telkens buitenlandse wetgeving zou moeten volgen ben ik wekelijks bezig met alle executieverdragen. en ik zou echt niet weten hoe de wetgeving in Belgie in elkaar zit, laat staan bijvoorbeeld Tanzania (en ook die kom ik tegen).
Ik woon in Frankrijk en er was beslag gelegd op mijn AOW-uitkering.
De beslagvrije voet was op 0,00 gesteld! Na veel omzwervingen via internet bleek dat je als EU-ingezetene alleen bij de Kantonrechtbank te 's-Gravenhage de beslagvrije voet kunt laten vaststellen.
Je stuurt dus vanuit België je bewijs van inkomsten(van jezelf en eventuele partner) en je woonlasten naar deze Kantonrechtbank.
De rechtbank heeft in mijn geval uitspraak gedaan op 1 april 2006 en mijn beslagvrije voet vastgesteld. De deurwaarder krijgt nu 33 euro per maand in plaats van het gehele bedrag! Ik moet nu proberen om mijn pensioen vanaf december 2005 van de deurwaarder terug te krijgen en hoop dus dat de vaststelling met terugwerkende kracht geldt.........
De beslagvrije voet was op 0,00 gesteld! Na veel omzwervingen via internet bleek dat je als EU-ingezetene alleen bij de Kantonrechtbank te 's-Gravenhage de beslagvrije voet kunt laten vaststellen.
Je stuurt dus vanuit België je bewijs van inkomsten(van jezelf en eventuele partner) en je woonlasten naar deze Kantonrechtbank.
De rechtbank heeft in mijn geval uitspraak gedaan op 1 april 2006 en mijn beslagvrije voet vastgesteld. De deurwaarder krijgt nu 33 euro per maand in plaats van het gehele bedrag! Ik moet nu proberen om mijn pensioen vanaf december 2005 van de deurwaarder terug te krijgen en hoop dus dat de vaststelling met terugwerkende kracht geldt.........
-
hallo
eerst bedank voor uw reactie maar zou uw mijn kunnen vertellen waar ik moet zijn welke afdeling ik ben constant aan het bellen met de rechtbank maar ze sturen mijn van het kastje naar de muur ben nog niets op geschoten. want bij hun moet ik niet zijn zeggen ze
vast mijn hartelijke dank
eerst bedank voor uw reactie maar zou uw mijn kunnen vertellen waar ik moet zijn welke afdeling ik ben constant aan het bellen met de rechtbank maar ze sturen mijn van het kastje naar de muur ben nog niets op geschoten. want bij hun moet ik niet zijn zeggen ze
vast mijn hartelijke dank
Het adres van de rechtbank:
Rechtbank 's-Gravenhage
Sector kanton locatie 's-Gravenhage
Postadres: Postbus 20302
2500 EH 's-Gravenhage
Doorkiesnummer : 0031 70 38 13 79
Fax : 0031 70 3 81 10 76
Onderdeel : EXTRA JUDICIEEL
Mocht u meer inlichtingen willen kunt U mij altijd mailen.
Rechtbank 's-Gravenhage
Sector kanton locatie 's-Gravenhage
Postadres: Postbus 20302
2500 EH 's-Gravenhage
Doorkiesnummer : 0031 70 38 13 79
Fax : 0031 70 3 81 10 76
Onderdeel : EXTRA JUDICIEEL
Mocht u meer inlichtingen willen kunt U mij altijd mailen.
-
hartelijke dank. ga meteen bellen zodra ik wat weet laat ik het uw weten
hoe ik gevordeerd ben.
groetjes chantalromy
hoe ik gevordeerd ben.
groetjes chantalromy
beste,
het zou zlefs kunnen zijn dat de rehctbank een lagere beslagvrije voet gaat hanteren.
Maar m.i. dient het via een kortgeding te gaan.
het zou zlefs kunnen zijn dat de rehctbank een lagere beslagvrije voet gaat hanteren.
Maar m.i. dient het via een kortgeding te gaan.
Ja Baklap, dit kan kloppen, ik woon in Thailand en er is zonder enige waarschuwing beslag gelegd op aow en detam pensioentje.
Omdat ik door onvoorziene omstandigheden alhier een schuld bij de belastingdienst en de bank heb, hield ik van het geheel nauwlijks voldoende over om van te leven.
Woon je in het buiteland dan geld de beslagvrije voet niet, dat is bekend.
Ik heb echter mijn advocaat in Nederland van alle mogelijke informatie voorzien. Deze gaat nu via het kantongerecht een kort geding aanspannen.
het wachten is nu nog op de vertalingen in het Nederlands van de gegevens uit het Thais.
De kern van de zaak is natuurlijk wel dat ik geen inkomsten en geen reserves heb waardoor ik inmiddels genoodzaakt ben om over te gaan tot verkoop uit prive van alles wat er maar voor in aanmerking komt, alsmede het stoppen van de aflossingen aan bank en belasting.
Ik ben duivels. Waarom wordt ik bestraft omdat ik verkozen heb mijn verdere leven buiten Nederland te leiden.
Omdat ik door onvoorziene omstandigheden alhier een schuld bij de belastingdienst en de bank heb, hield ik van het geheel nauwlijks voldoende over om van te leven.
Woon je in het buiteland dan geld de beslagvrije voet niet, dat is bekend.
Ik heb echter mijn advocaat in Nederland van alle mogelijke informatie voorzien. Deze gaat nu via het kantongerecht een kort geding aanspannen.
het wachten is nu nog op de vertalingen in het Nederlands van de gegevens uit het Thais.
De kern van de zaak is natuurlijk wel dat ik geen inkomsten en geen reserves heb waardoor ik inmiddels genoodzaakt ben om over te gaan tot verkoop uit prive van alles wat er maar voor in aanmerking komt, alsmede het stoppen van de aflossingen aan bank en belasting.
Ik ben duivels. Waarom wordt ik bestraft omdat ik verkozen heb mijn verdere leven buiten Nederland te leiden.
Je wordt niet bestraft omdat je verkozen hebt je verdere leven buiten Nederland te leiden, je wordt bestraft omdat je een schuld bij de belastingdienst en de bank hebt. Ik ken de 'onvoorziene omstandigheden' natuurlijk niet, maar in het algemeen is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je de belastingdienst en de bank gewoon en op tijd betaalt, zodat je daar geen schuld krijgt.
Begrijp mij goed, ik bedoel een schuld bij deze instanties in Thailand.
Deze betaal ik netjes iedere maand af. De schuld uit Nederland was mij volkomen onbekend. Het beslag op mijn aow was een totale verrassing.
Deze betaal ik netjes iedere maand af. De schuld uit Nederland was mij volkomen onbekend. Het beslag op mijn aow was een totale verrassing.
Begrijp mij goed, ik bedoel een schuld bij deze instanties in Thailand.
-
Als buffydier binnen Nederland zou blijven zou de beslagvrije voet worden toegepast. Omdat hij in Thailand woont gebeurt dit niet. Hij wordt dus anders behandeld dan een Nederlandse schuldenaar in dezelfde situatie.Je wordt niet bestraft omdat je verkozen hebt je verdere leven buiten Nederland te leiden, je wordt bestraft omdat je [een schuld hebt].
Dit noem ik wel degelijk iemand "straffen" voor emigratie. Natuurlijk zijn er personen die misbruik maken van deze situatie, maar ik ben erop tegen migranten anders te behandelen voor het feit dat ze ergens anders willen wonen. Dat is iemands vrije keus en daar dient een overheid met zijn vingers vanaf te blijven!