LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
debjoey
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2007 16:10

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door debjoey »

Ik gooi al jaren alle brieven van Intrum rechtstreeks de prullenbak in. Heel simpel voorbeeldje over het "werkproces van Intrum":

Je betaald de energienota te laat, intrum stuurt je 5 / 6 brieven en daarna krijg je keurig weer een nota van de Nuon, die betaal je en verder geen problemen meer met Intrum.

Intrum leeft van de mensen die nog schrikken van een incasso bureau, elke selectieve betaler moet inmiddels toch weten dat Intrum alleen blaft en nooit bijt!! :D

Ik ken geen enkel bedrijf dat alleen voor de incassokosten naar de rechter stapt!

takepos
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2007 14:42

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door takepos »

Brutaliteit, Chantage en zakken vullen.

Betreft vordering Stichting SENA. uit handen gegeven ter invordering aan Intra Justitia.

Ik heb Intra Justitia gebeld. Het gaat om een aanslag voor het maken van muziek in openbare gebouwen. Ik heb telefonisch gesproken met een heer Bandoe op 04-07-2007 van Intra Justitia. Deze wil mij verplichten een bezwaarschrift in te dienen want mondeling kan hij niets met mijn mededeling. Ik weiger dat. Het is de omgekeerde wereld. Een of andere instelling is van mening dat de St. De Veluwse Heuvel moet betalen voor het maken van muziek in openbare ruimte ALS DAN DOOR MIJ WORDT TOEGELICHT DAT DE STICHTING GEEN GEBOUW HEEFT EN OOK GEEN MUZIEK MAAKT dan is dat onvoldoende en moet dat ook d.m.v. een bezwaarschrift.

Ik weiger verplichtingen aan te gaan waar ik niet verantwoordelijk voor ben. Als deze club Intra Justitia werkt voor Sena dan moet men bij Sena reclameren en niet mij aan het werk zetten dat is de omgekeerde wereld. Betrokkene dreigt dan met de rechter. Mijn reactie was ik wil nog wel eens een rechter zien die mij zal veroordelen omdat ik niet schriftelijk een bezwaarschrift heb ingediend. Een brutale grenzend aan chantage methodes om je onder druk te zetten en dan ook nog 100 % kosten op een niet rechtmatige vordering van 99, 19 euro. Het moet niet gekker worden. Slot van het gesprek de heer Bandoe zal mijn verhaal in het systeem opnemen.



Ik zal deze zaak voorleggen aan de consumentenbond en Kassa.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beste Takepos,

Ik begrijp dit niet helemaal. Moet je niet vantevoren aangifte doen bij SENA van het aantal radio's en geluidsinstallaties in het gebouw? Dan had je toch op die aangifte kunnen schrijven dat er geen gebouw en geen geluidsinstallatie is? Als je geen aangifte doet dan loop je inderdaad het risico dat ze zelf een schatting gaan maken.

Verder sta je mondeling niet erg sterk. Schriftelijke communicatie is na te trekken en de heer Bandoe kan als hij wil gewoon ontkennen dat hij met je heeft gepraat. Wie controleert dat?

Ik raad je sterk aan toch een brief te schrijven. SENA en IJ hebben beiden met duizenden, miljoenen mensen te maken en hebben geen enkele boodschap aan een boos telefoontje.

creugers
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:03

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door creugers »

IJ heeft een omzet van 315 miljoen euro per jaar. Al die miljoenen hebben ze verdiend door op crimminele wijze geld uit de beurs van kansloze burgers te kloppen. Er heeft kort een website bestaan www.crimineleincasobureaus.nl, waar IJ als crimineel werd afgeschilderd, incl de voltalige directie. Lang heeft deze site niet bestaan, want de advocaat van deze oplichters heeft er een einde aan gemaakt. Het wordt hoog tijd dat Den Haag dit bureau hard aanpakt, en eist dat ze hun naam veranderen. Ze wekken nu het idee onderdeel te zijn van justitie.

Don Quichotte
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007 18:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Don Quichotte »

Spookfacturen van de Stichting Sena in handen van Intrum justitia

De stichting Sena blijkt op basis van een onvolledige en verouderde administratie opeens bedrijven en particulieren facturen te hebben gezonden, terwijl deze op geen enkele wijze muziek ten behoeve van anderen ten gehore brengen.
Zelf heb ik als bedrijf eerder bezoek van een controleur van Sena gehad, en vervolgens enkele jaren, tot eind vorig jaar niets, niets meer van SENA vernomen. Ik ontvang vervolgens een factuur voor niet door mij bestelde en ook niet geleverde diensten. Tegelijkertijd ontvangt ook mijn moeder van in de 70 jaar een dergelijke spookfactuur voor het "ten gehore brengen van muziek in haar verkoopruimte algemeen met parameter 6" :lol:
Natuurlijk te absurd voor woorden en ook niet eens waard om op te reageren, maar na enige tijd volgde er een aanmaning en uiteindelijk in beide gevallen een 2e herinnering met de aankondiging dat de vordering bij uitblijving van betaling aan Intrum Justitia gegeven wordt.
Op dit moment heb ik per aangetekende brief gereageerd, en gesteld dat er in beide gevallen geen enkele vordering bestaat, en dat er bovendien ook geen enkele aantoonbare dienst is geleverd.
Het feit dat ook mijn moeder met exact dezelfde spookfacturen werd belaagd, bevestigt dat SENA op basis van volstrekte willekeur mensen en bedrijven geld afhandig tracht te maken. Oude mensen spookrekeningen sturen, intimideren met aanmaningen, dreigen met incasso- bureaus en, ondanks mijn aangetekende brief nu bovendien zelfs een incasso bureau mijn en haar dak sturen. Moeders begint inmiddels behoorlijk nu zenuwachtig te worden :? :oops:
Telefonisch contact met incassobureau Intrum Justitia : Ik moet hun hierover een brief sturen. Het lijkt dus wel de omgekeerde wereld : een incasso bureau neemt spooknota's ter incasso en je moet je ten aanzien van een dergelijk bedrijf verantwoorden.... :twisted:
Intrum justitia zou zich eerst eens moeten vergewissen of er wel daadwerkelijk een vordering bestaat, alvorens deze ter incasso aan te nemen. Graag zou ik nu ook eens van de stichting SENA een vergoeding voor de verspilling van mijn tijd en voor de kosten van mijn aangetekende brief ontvangen.

"Toevallig" ontving ik vorige week ook een brief van de BUMA welke begint met de volgende zin : BUMA en SENA zijn momenteel druk bezig om te komen tot samenwerking. Deze samenwerking heeft o.a. tot doel om de administratieve lasten van u als ondernemer terug te dringen......
Tja..... dat verklaart wel de huidige werkwijze van SENA... en het kan dus inderdaad alleen maar beter worden... Ik wens BUMA veel sterkte :wink:

johny2007
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2007 21:03

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door johny2007 »

Ik vind het vreemd dat interim justitia nog steeds bestaat,het is met geen woorden te benoemen welke sukkels daar werken.
Ik heb mjn rekening reeds betaald aan de verschuldigde firma ,maar doordat deze firma een fout heeft gemaakt in de verwerking van de betalingen , krijg ik nog steeds incasso's van interim justitia.
Ook na veelvuldig overleg van brieven waaruit bleek dat er geen enkele schuld was komen ze toch steeds weer terug met hun dreigbrieven , ik vind het een schande.
Rechtstreeks betalen aan een verschuldigde is geen oplossing , zeker niet als het al uit handen is gegeven.Maar als je alles hebt betaald en het niet jou schuld is dan vind ik interim justitia een schofterige mafia bende , welke in nederland geen enkel recht heeft op bestaan.
Ik wens deze lieden dan ook het ergste maar wat er te wensen is.

stinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2007 18:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door stinky »

@ takepos en don quichotte.
ik zit in hetzelfde schuitje met sena. hoe is het bij jullie verder gegaan?
ik ben zelfstandig ondernemer en sta om de een of andere reden bij sena geregistreerd als middelgrote ondernemer. daar komt nog eens bij dat ik geen openbare ruimte heb waar klanten komen en werknemers heb ik ook niet en nooit gehad.muziek wordt alleen voor mezelf gedraaid en voor niemand anders.
een aantal keren heb ik geprobeerd sena telefonisch te bereiken hierover, maar kreeg een bandje te horen. uit reacties her en der op internet maakte ik op dat er veel meer mensen met dit probleem rondlopen.
wat is nu verstandig om te doen?
zojuist kreeg ik dus een brief van intrum justitia met het verzoek om binnen 7 dagen maar even 281,24 € te betalen. het moet niet gekker worden!
ik hoor graag andere ervaringen.

stinky

doornebosch
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2007 15:17

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door doornebosch »

heb aan intrum Justitia abusievelijk per computer een dubbel bedrag betaald heb daar diverse malen overgebeld ben vanaf 27 juli bezig mijn geld terug te krijgen.

Iedere week worden mij beloftes gedaan maar heb mijn geld nog steeds niet terug.
Vraag beleefd naar de boekhouding, die mogen ze mij niet geven en die hebben het te druk voor dit soort zaken werd mij medegedeeld.

Heb vandaag 22 augustus weer gebeld om 15.10 en de hoorn werd door de telefoniste neergegooid.
Wat moet ik hieraan doen.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door gravedigger »

Aangetekende brief sturen en het bedrag opeisen. Geef ze daarvoor een bepaalde tijd- b.v. 7 werkdagen- en geef aan dat U anders Uw vordering zult overdragen. (aan b.v. IJ ;)) Vergeer ook noet pm de kosten van aantekening à 6,45 mee te tellen!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door D1RK »

Ook ik kreeg als ondernemer een brief van Sena, voor muziek, maar een online winkel die wel eens telefoons krijgt doet geen muziek op achtergrond, wel mogen alle medewerkers een zachte MP3 speler in hun oren stoppen, maar dit valt buiten de werkgever!

Ik mailde 1x en stuur vooral geen aangetekende brieven, naast de kosten, ook het lopen naar postkantoor, en als online winkel heb ik niet eens enveloppen, alleen blanco briefpapier wat per bestelling gedrukt word.
Interim Justitia word ongeopend retour afz gedaan, we hebben daar een stempel voor.
Ook de brievenbus word maar 1x per maand leeg gemaakt, want we werken online!

Ons eigen incasso buro is opgericht omdat dit voor ons goedkoper is, en als je binnen week na ontvangst betaalde vervallen de extra incasso kosten, wij zijn wel telefonisch goed berijkbaar, en zo krijgen we wel het geld en geen extra kosten voor klanten!

Alleen mensen die niet betalen krijgen bij ons wel direkt een rechtszaak, maar dat is minder dan 0,2% van alle verstuurde incasso's, en dat kan I.J. niet zeggen!

Dat we mail sturen met ontvangstbevestiging is omdat Brief, Porto en Enveloppe geld kosten en zo besparen we op overbodige kosten!

Zo kan het dus ook, consument vriendelijker.

stinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2007 18:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door stinky »

Het lijkt wel een wonder!
na een aantal keren te vergeefs contact opgenomen te hebben met SENA is het vandaag eindelijk gelukt.
LET WEL: op de factuur staat een telefoonnummer van SENA in Den Haag, vandaag heb ik het telefoonnummer in Hilversum gebeld.
Kreeg eerst een receptioniste aan de telefoon en werd daarna doorverbonden met Dhr. Dijkstra. Situatie uitgelegd en gezegd dat de facturen die SENA aan mij stuurt onrechtmatig zijn, en nu dus de incasso procedure via Intrum Justitia ook.
Het enige wat ik moest doen was deze meneer even een e-mail sturen waarin ik verklaar dat ik geen muziek ten gehore breng in mijn onderneming, geen personeel heb, en geen openbare ruimte waar ik klanten ontvang. Dit zou dan doorgespeeld worden naar Interum Justitia en de procedure zou stop gezet worden.
Klinkt allemaal redelijk eenvoudig. Maar goed, eerst nog maar eens zien of het daadwerkelijk ook zo makkelijk gaat.
Ik raad dus ook iedereen die een onrechtmatige factuur heeft gekregen van SENA even te bellen met SENA in hilversum daar SENA Den Haag nooit telefonisch te bereiken is.

stinky

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door aussienl »

Alles bij elkaar optellend, vind ik het allemaal zeer dubieus. Ik zou graag zien dat dit bureau aangepakt wordt. En als dat wettelijk niet mogelijk is, dan moeten er op zijn minst kamervragen over komen.
Omdat ze je niet terugbellen? Omdat jij vindt dat ze dubieus zijn? Ik hoop dat de Tweede Kamer zich met meer serieuze zaken bezig houdt dan met dingen die men "dubieus" vindt.
Dit is ook een Intrum Justitia voorvalletje
Na een maand of 15 krijg je een deurwaarder met een vordering
intrum justita is incasso dus geen deurwaarder. Effe goed lezen dono
Ik ben het in principe oneens met de stelling dat er een incassobureau als tussenschakel wordt gehanteerd.
Het rare is dat iedereen hier net doet alsof een incasso uit het niets komt. Wij gebruiken ook incasso bureau's maar deze worden pas ingeschakeld na herhaaldelijke aanmaningen en telefonisch contact.
En mijn ervaring is dat alle bedrijven dit doen. Een incassobureau wordt NIET ingeschakeld voor er een aantal aanmaningen zijn gestuurd.
Dus de zielige verhaaltjes hier van "ineens een incasso" is de grootste onzin.
Ik gooi al jaren alle brieven van Intrum rechtstreeks de prullenbak in. Heel simpel voorbeeldje over het "werkproces van Intrum":

Je betaald de energienota te laat, intrum stuurt je 5 / 6 brieven en daarna krijg je keurig weer een nota van de Nuon, die betaal je en verder geen problemen meer met Intrum.
Over wanbetalers gesproken !!! Figuren net als jij moeten ze gewoon meteen afsluiten bij Nuon. Blijkbaar ben je gewoon een notoire wanbetaler als je zoveel met deze zaken te maken hebt.
elke selectieve betaler
??????
Afsluiten. Nooit geen gas water of licht meer leveren aan zo'n figuren

stinky
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2007 18:41

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door stinky »

@ aussienl.
geheel terecht dat je het niet eens bent met wanbetalers, ik heb daar als ondernemer ook een hekel aan. maar bijvoorbeeld in mijn geval gaat het om onterecht verstuurde facturen en een daaruit voortvloeiende onterechte incasso procedure. als ik echt moest betalen zou ik dat uiteraard gewoon doen. in het geval van SENA is dat een ander verhaal. zij stellen een standaard factuur op, versturen die aan een heleboel ondernemers. controleren vooraf niet hoe en wat, en hopen dan maar dat er een aantal mensen direct betalen zonder verder te reclameren.
vervolgens kost het je heel veel moeite om dit recht te trekken.
niet echt een nette gang van zaken als je het mij vraagt.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door aussienl »

Ik refereerde dan ook direct naar debjoey. Ik erger me wezeloos aan figuren die maar betalingen uitstellen, niet betalen etc en dan hier gaan klagen over incasso's en meerkosten. En dan zo'n typisch verhaal van debjoey over gewoon niet betalen, 5/6 aanmaningen afwachten en dan pas betalen? Dergelijke figuren komen bij ons op de zwarte lijst en worden nooit meer geleverd, plus dat we onze concullega's waarschuwen voor dit soort figuren.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Bailey »

Het rare is dat iedereen hier net doet alsof een incasso uit het niets komt. Wij gebruiken ook incasso bureau's maar deze worden pas ingeschakeld na herhaaldelijke aanmaningen en telefonisch contact.
En mijn ervaring is dat alle bedrijven dit doen. Een incassobureau wordt NIET ingeschakeld voor er een aantal aanmaningen zijn gestuurd.
Dus de zielige verhaaltjes hier van "ineens een incasso" is de grootste onzin.

Dat zal in veel gevallen misschien wel zo zijn, maar echt niet altijd hoor. Mijn vriend kreeg anderhalf jaar geleden ook een brief van IJ, betrof Allianz en of hij binnen 3 dagen maar even 500 euro wilde betalen. Bij Allianz liep alleen de autoverzekering, die inderdaad in eerste instantie niet betaald was door zijn ex-vrouw (zij deed de administratie), maar die inmiddels al een maand of 2 ervoor door mijn vriend betaald was. Alles was in orde, en door de omstandigheden was hij niet geroyeerd, de autoverzekering liep gewoon door. Toch kwam daar opeens die brief van IJ. Ik heb die avond meteen gebeld en ondanks dat het voor mijn vriend was, die op dat moment aan het werk was, heeft de vrouw die ik aan de telefoon kreeg mij uitermate goed geholpen. Het incassotraject werd tijdelijk stilgelegd en ze zou het uitzoeken. Uiteraard zelf ook de volgende dag met Allianz gebeld en daar bleek de fout te zitten. Ze waren vergeten het incassotraject stop te zetten. Dus dit was wel opeens een incasso. En zo zullen er vast meer zijn.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door aussienl »

Je zult me niet horen zeggen dat alles even perfect verloopt, natuurlijk worden er fouten gemaakt net als overal waar gewerkt wordt.
Alleen degene die zelf schuldig zijn aan te laat of niet betalen en dan gaan klagen over incasso's maken me doodziek. Betaal op tijd en je hebt er ook niet mee te maken.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Bailey »

Ben het wat dat betreft helemaal met je eens!!

Don Quichotte
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007 18:27

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Don Quichotte »

@Stinky

Ik heb niets meer vernomen van SENA noch van Intrum Justitia. Wel werd ik onlangs gebeld door een heer van BUMA, die informeerde of ik een eenmansbedrijf had, daar ik als een geregistreerde klant van Sena te boek stond. Hem mijn verhaal m.b.t. SENA uit de doeken gedaan. (SENA en BUMA zijn samengegaan)

Dit soort verhalen waren niet nieuw voor hem, vertelde hij, en hij werd er zelf ook niet echt vrolijk van.

Ik denk dat het hier wat mij betreft dus niet zozeer om Intrum Justitia maar om wan-/-bluf praktijken van de Stichting Sena gaat, die volstrekt onterechte rekeningen toezend en het incassobureau hiervoor vervolgens misbruikt.
M.i. behoort een incassobureau zich ervan te vergewissen of er daadwerkelijk een vordering bestaat, alvorens een opdracht tot incasso te aanvaarden.

Wie stelt dat er een vordering is, zal dit toch voor de rechtbank moeten bewijzen. Ik nodig ze hier graag voor uit :wink:

yarno
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 nov 2007 21:42

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door yarno »

hallo,

doordat wij geouwehoer hebben met de geluksbode, kregen wij gisteren een brief van intrum justitia. het ging over een bedrag dat openstond van het begin. Wij hebben het meerdere malen opgezegd, maar daar wordt niets mee gedaan. nu hebben we de rekening geblokkeerd dus geld krijgen ze niet meer.
Maar toen ik gister zei tegen die vrouw van intrum, dat ik het oplichters vind van de geluksbode, hing ze zomaar op!
Ik vertrouw het dus niet, en betaal het ook niet!
Volgens mij spelen ze onder een hoedje!
Ik wil eerst bewijs voordat ik betaal, en aangezien wij al meerder malen hebben opgezegd, betaal ik het sowieso niet!

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Frans75 »

Verwijderd :(
Laatst gewijzigd door Frans75 op 16 mar 2009 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten