Elke maatschappij heeft hierin haar eigen regels. De een stelt;
gratis 1 hulpmiddel mee. Dus óf handbewogen rolstoel, óf electrische rolstoel, óf scootmobiel. Overigens wordt door élke vervoerder dezelfde eisen gesteld aan de accu, dit moet een droge accu zijn.
Andere maatschappijen hebben als regel; gratis 1 hulpmiddel tot een bepaald aantal kg en max. afmetingen. Deze regelementen zijn overigens op de site van elke vervoerder zo terug te vinden. Logisch ook dat men hier grenzen aan stelt (wat voornamelijk bij chartermaatschappijen gebeurd, maar ook enkele grotere maatschappijen als BA doen dit), immers; wat doe je als maatschappij als er op vlucht X in ene 10 scootmobiels opduiken? 1 of 2 stuks is niet noemenswaardig op het geheel aan brandstofverbruik en ruimte-inname, maar bij grotere aantallen wordt dat spontaan andere koek. Daarom moet dit bijv. ook van te voren aangemeld worden.
Het is wellicht niet ideaal van de reisorganisatie dat de meerkosten niet van te voren vermeld zijn. Echter; het is aan de reiziger zelf om zich op dit gebied te informeren bij de maatschappij zelf, net als bijv. waar het informatie betreft omtrent het max. toegestane gewicht en afmetingen aan bagage. Een reisorganisatie krijgt hier niet vaak mee van doen, en wéét vaak genoeg simpelweg (naast de informeerplicht van de reiziger zelf!) niet dat elke maatschappij eigen regels heeft.
Daar veel touroperators met meerdere maatschappijen vliegen is dit dus een opletpunt voor de reiziger. Het kan namelijk voorkomen dat je heen met X vliegt, niet hoeft te betalen, en terug met Y, en wel moet betalen. Dit is overigens zéér makkelijk te omzeilen; op tijd contact opnemen met de touroperator, dit probleem voorleggen en bijna altijd is het in deze situatie zonder extra betaling de garantie te krijgen dat men met maatschappij X vliegt. (mits daar dus normaal al mee gevlogen wordt!)
Zelf vlieg ik regelmatig met handbewogen rolstoel, en daardoor dus (automatisch) niet met scootmobiel of pendel (scooter voor rolstoel). Een 2e hulpmiddel mee is nu eenmaal dokken, klaar. En wat bleek als je bezig bent met je reis? Elke vervoermaatschappij heeft regels op dit gebied en communiceert deze duidelijk richting de klanten via oa websites. Het doorgeven van maten garandeerd geen gratis vervoer, het zou mooi worden zeg. Even bellen hoe groot je fiets is, en hij kan gratis mee.
Jammer maar helaas, dit valt onder de eigen verantwoording, je dient hierover zelf te informeren bij de vliegmaatschappij zelf.
De ene maatschappij is iets stroever dan de ander. Maar het totaalpakket bekeken, zijn maatschappijen erg schappelijk waar het vliegen met een beperking en/of hulpmiddel betreft. Tot zelfs bij veel maatschappijen het gratis meenemen van extra bagage indien aangetoond kan worden dat deze overbagage puur bestaat uit medisch noodzakelijke medicatie etc.
Je kunt dit overigens van 2 kanten bekijken. Bijbetalen is nooit leuk -> kant 1. Kant 2; men rekent een zeer schappelijk tarief voor een vervoersmiddel met oncourante maten en een groot gewicht.