Brief met reactie van DSI over opschorten klachten van Legio
Geplaatst: 10 jan 2003 16:25
Zoals men wellicht weet heeft DSI alle klachten over Legio/Dexia begin december j.l. "aangehouden". Tegen deze beslissing heb ik protest aangetekend bij DSI.
Vanmorgen ontving ik per post de navolgende brief van DSI.
Dossiernr: ------ Amsterdam, 8 januari 2003
Betreft: Uw klacht tegen Dexia Bank Nederland N.V. (LL)
Geachte Heer Blok,
Naar aanleiding van uw e-mail van 7 januari j.l. aan mevrouw ------ bericht ik u als volgt.
In de met u tot nu toe onderhouden contacten is onzerzijds uitdrukkelijk naar voren gebracht dat een
grote stroom klachten tegen Dexia Bank op gang is gekomen in verband met Legio Lease.
Om die klachten te kunnen verwerken en alle betrokkenen een gelijkwaardige behandeling te kunnen
geven is het noodzakelijk dat de Klachtencommissie gestructureerd te werk gaat. In dat kader heeft de
Commissie dan ook besloten om, alvorens een besluit over de - verdere - behandeling te nemen, ten
eerste het definitieve door Dexia Bank nog uit te brengen aanbod af te wachten. Na het uitbrengen
van dat bod, dat half januari wordt verwacht, zal de Commissie zich nader beraden over de verdere
procedure. Zij zal de betrokkenen van de uitkomst daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
Uw klacht is één van die vele klachten. De Commissie is na overleg in haar vergadering van heden
van oordeel dat ook de thans door u gemaakte opmerkingen geen aanleiding kunnen en mogen zijn
om van die gekozen gedragslijn af te wijken.
Tevens deel ik u mede ter vermijding van nutteloze discussies, tot aan de eerdergenoemde
mededeling, met u over dit onderwerp verder geen contacten meer zullen worden onderhouden.
Ten overvloede wijs ik u er nog op dat, als u zich niet in dit standpunt kunt vinden, u zich met uw
klacht tot de rechter kunt wenden; in dat geval dient u uw klacht bij ons in te trekken.
Hoogachtend,
Mr. M. R Mok
Voorzitter Klachtencommissie DSI
Zoals men zelf kan constateren is de hoofdreden van het "aanhouden" van de klachten de
"grote stroom klachten tegen Dexia Bank die op gang is gekomen in verband met Legio Lease."
Daar zou ik enige mate van begrip voor op kunnen brengen maar in de context gezien gaat dit mij NIET AAN
en vind ik dat dit het probleem is van DSI. Daarbij komt nog dat ik mijn klaagschrift 7 maanden geleden
al heb ingediend en er toen nog geen aanbod was van Dexia. Dat de Commissie daar tot op heden nog er
niet toe aan gekomen was om mijn klaagschrift in behandeling te nemen, is nogmaals niet mijn probleem.
Hun verweer waarin men zegt:
"Om die klachten te kunnen verwerken en alle betrokkenen een gelijkwaardige behandeling te kunnen
geven is het noodzakelijk dat de Klachtencommissie gestructureerd te werk gaat. In dat kader heeft de
Commissie dan ook besloten om, alvorens een besluit over de - verdere - behandeling te nemen, ten
eerste het definitieve door Dexia Bank nog uit te brengen aanbod af te wachten" vind ik dan ook niet juist
want mijn "klaagschrift" was al 7 maanden geleden bij de Commissie aanwezig voordat deze situatie zich
aandiende dat Dexia nu met het voorstel kwam en ik toch gevoegelijk aan mag nemen dat de klachten op
volgorde van binnenkomst worden behandeld.
Ik vraag mij in gemoede af waar de onafhankelijkheid van de Commissie is gebleven nu zij gaan wachten op
het voorstel van Dexia. Daar heb ik van de Commissie geen enkele mededeling over gekregen terwijl ik hier
toch uitdrukkelijk om gevraagd heb in mijn e-mail aan hun toen ik mijn protest heb kenbaar gemaakt.
Het voorstel van Dexia is al officieus bekend gemaakt en dit is voor mij volkomen onacceptabel en ook voor
de Stichting Leaseverlies, dus ik begijp absoluut niet wat de Commissie met hun aangevoerde argumenten nu
willen bereiken. Het enigste wat ik nu constateer is dat in de grote stroom klachten tegen Legio/Dexia er
nu een onacceptabele grotere extra vertraging in afhandeling gaat optreden! !
De opmerking van de voorzitter "Tevens deel ik u mede ter vermijding van nutteloze discussies, tot aan de
eerdergenoemde mededeling, met u over dit onderwerp verder geen contacten meer zullen worden onderhouden"
vind ik wel zeer autoritair overkomen en zet mij, min of meer, volkomen klem.
Ook de laaste regel "Ten overvloede wijs ik u er nog op dat, als u zich niet in dit standpunt kunt vinden,
u zich met uw klacht tot de rechter kunt wenden; in dat geval dient u uw klacht bij ons in te trekken"
getuigd mijninziens niet hoe een VOORZITTER van een Klachtencommissie zich behoort op te stellen naar een
klager. Daarbij komt indien ik naar de Rechter zou stappen deze wellicht zal vragen waarom ik niet een klacht
bij DSI heb ingediend omdat dit het geëigende instituut is om dit soort klachten te behandelen. Zo speelt men
elkaar de bal toe! !
m.v.g.
L. Blok
Vanmorgen ontving ik per post de navolgende brief van DSI.
Dossiernr: ------ Amsterdam, 8 januari 2003
Betreft: Uw klacht tegen Dexia Bank Nederland N.V. (LL)
Geachte Heer Blok,
Naar aanleiding van uw e-mail van 7 januari j.l. aan mevrouw ------ bericht ik u als volgt.
In de met u tot nu toe onderhouden contacten is onzerzijds uitdrukkelijk naar voren gebracht dat een
grote stroom klachten tegen Dexia Bank op gang is gekomen in verband met Legio Lease.
Om die klachten te kunnen verwerken en alle betrokkenen een gelijkwaardige behandeling te kunnen
geven is het noodzakelijk dat de Klachtencommissie gestructureerd te werk gaat. In dat kader heeft de
Commissie dan ook besloten om, alvorens een besluit over de - verdere - behandeling te nemen, ten
eerste het definitieve door Dexia Bank nog uit te brengen aanbod af te wachten. Na het uitbrengen
van dat bod, dat half januari wordt verwacht, zal de Commissie zich nader beraden over de verdere
procedure. Zij zal de betrokkenen van de uitkomst daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
Uw klacht is één van die vele klachten. De Commissie is na overleg in haar vergadering van heden
van oordeel dat ook de thans door u gemaakte opmerkingen geen aanleiding kunnen en mogen zijn
om van die gekozen gedragslijn af te wijken.
Tevens deel ik u mede ter vermijding van nutteloze discussies, tot aan de eerdergenoemde
mededeling, met u over dit onderwerp verder geen contacten meer zullen worden onderhouden.
Ten overvloede wijs ik u er nog op dat, als u zich niet in dit standpunt kunt vinden, u zich met uw
klacht tot de rechter kunt wenden; in dat geval dient u uw klacht bij ons in te trekken.
Hoogachtend,
Mr. M. R Mok
Voorzitter Klachtencommissie DSI
Zoals men zelf kan constateren is de hoofdreden van het "aanhouden" van de klachten de
"grote stroom klachten tegen Dexia Bank die op gang is gekomen in verband met Legio Lease."
Daar zou ik enige mate van begrip voor op kunnen brengen maar in de context gezien gaat dit mij NIET AAN
en vind ik dat dit het probleem is van DSI. Daarbij komt nog dat ik mijn klaagschrift 7 maanden geleden
al heb ingediend en er toen nog geen aanbod was van Dexia. Dat de Commissie daar tot op heden nog er
niet toe aan gekomen was om mijn klaagschrift in behandeling te nemen, is nogmaals niet mijn probleem.
Hun verweer waarin men zegt:
"Om die klachten te kunnen verwerken en alle betrokkenen een gelijkwaardige behandeling te kunnen
geven is het noodzakelijk dat de Klachtencommissie gestructureerd te werk gaat. In dat kader heeft de
Commissie dan ook besloten om, alvorens een besluit over de - verdere - behandeling te nemen, ten
eerste het definitieve door Dexia Bank nog uit te brengen aanbod af te wachten" vind ik dan ook niet juist
want mijn "klaagschrift" was al 7 maanden geleden bij de Commissie aanwezig voordat deze situatie zich
aandiende dat Dexia nu met het voorstel kwam en ik toch gevoegelijk aan mag nemen dat de klachten op
volgorde van binnenkomst worden behandeld.
Ik vraag mij in gemoede af waar de onafhankelijkheid van de Commissie is gebleven nu zij gaan wachten op
het voorstel van Dexia. Daar heb ik van de Commissie geen enkele mededeling over gekregen terwijl ik hier
toch uitdrukkelijk om gevraagd heb in mijn e-mail aan hun toen ik mijn protest heb kenbaar gemaakt.
Het voorstel van Dexia is al officieus bekend gemaakt en dit is voor mij volkomen onacceptabel en ook voor
de Stichting Leaseverlies, dus ik begijp absoluut niet wat de Commissie met hun aangevoerde argumenten nu
willen bereiken. Het enigste wat ik nu constateer is dat in de grote stroom klachten tegen Legio/Dexia er
nu een onacceptabele grotere extra vertraging in afhandeling gaat optreden! !
De opmerking van de voorzitter "Tevens deel ik u mede ter vermijding van nutteloze discussies, tot aan de
eerdergenoemde mededeling, met u over dit onderwerp verder geen contacten meer zullen worden onderhouden"
vind ik wel zeer autoritair overkomen en zet mij, min of meer, volkomen klem.
Ook de laaste regel "Ten overvloede wijs ik u er nog op dat, als u zich niet in dit standpunt kunt vinden,
u zich met uw klacht tot de rechter kunt wenden; in dat geval dient u uw klacht bij ons in te trekken"
getuigd mijninziens niet hoe een VOORZITTER van een Klachtencommissie zich behoort op te stellen naar een
klager. Daarbij komt indien ik naar de Rechter zou stappen deze wellicht zal vragen waarom ik niet een klacht
bij DSI heb ingediend omdat dit het geëigende instituut is om dit soort klachten te behandelen. Zo speelt men
elkaar de bal toe! !
m.v.g.
L. Blok