Geen prepaid kaart, toch mobiel opwaarderen!!?!
Geplaatst: 08 mei 2006 13:22
Mijn mobiele telefoon is een abonnement (Telfort), en geen prepaid.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik een bijschrijving van € 0,01 van KPN, met een opwaardeer-code en een deel van het telefoonnummer.
Meteen KPN gebeld, en die vond alles hoogste merkwaardig, en vertelde mij dat men bij het aanmelden voor "mobiel opwaarderen" het bank/giro pasje nodig heeft.
Deze zelfde uitleg kreeg ik overigens ook van de Postbank.
De klantenservice van KPN heeft mijn rekeningnummer "geblokkeerd" in hun administratie, zodat er geen geld van mijn rekening afgeschreven kan worden, mocht iemand mijn bankafschrift (met de opwaardeercode) onderscheppen.
Enkele dagen later (leve het internet bankieren!) zag ik dat er nogmaals € 0,01 op mijn rekening was bijgeschreven, met opnieuw een opwaardeer-code. Ditmaal was e.e.a. afkomstig van Orange.
Ik werd woest!
Snel Orange gebeld (net als bij KPN is hier geen gratis nummer voor) en hier werd ik eerst niet geloofd. "Weet U zeker dat Uw partner zich niet heeft geregistreerd?" Na aandringen mijnerzijds werd het bankrekeningnummer losgekoppeld van het telefoonnummer. Mijn gegevens verwijderen doet Orange niet, want gegevens die eenmaal zijn opgenomen, mogen niet zo maar worden gewist, al zouden ze foutief zijn opgegeven. In mijn ogen heel vreemd, maar men verzekerde mij dat er geen geld meer kon worden afgeschreven, mocht iemand mijn afschrift onderscheppen, en dus achter de opwaardeercode komen.
Door beide telecom aanbieders werd overigens gemeld dat het mijn probleem zou zijn als er toch geld van mijn rekening afgeschreven zou worden: als iemand toch zijn beltegoed opwaardeert, en dat gaat van uw rekening af, tja. Bellen kost geld, en dat moet toch betaald worden. U kunt altijd een klacht indienen...
Ben ik nou de enige die ongevraagd opwaardeercodes ontvangt, van telefoonnummers die niet in eigendom zijn?
Mocht er geld van mijn rekening worden afgeschreven, hoe krijg ik mijn geld terug? Ik zal dan veel actie moeten ondernemnen (bellen, schrijven....) terwijl dit in mijn ogen het probleem is van de telecom aanbieder: men moet gewoon voor een betere beveiliging (door schriftelijke aanmelding, handtekening etc.) zorgen.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik een bijschrijving van € 0,01 van KPN, met een opwaardeer-code en een deel van het telefoonnummer.
Meteen KPN gebeld, en die vond alles hoogste merkwaardig, en vertelde mij dat men bij het aanmelden voor "mobiel opwaarderen" het bank/giro pasje nodig heeft.
Deze zelfde uitleg kreeg ik overigens ook van de Postbank.
De klantenservice van KPN heeft mijn rekeningnummer "geblokkeerd" in hun administratie, zodat er geen geld van mijn rekening afgeschreven kan worden, mocht iemand mijn bankafschrift (met de opwaardeercode) onderscheppen.
Enkele dagen later (leve het internet bankieren!) zag ik dat er nogmaals € 0,01 op mijn rekening was bijgeschreven, met opnieuw een opwaardeer-code. Ditmaal was e.e.a. afkomstig van Orange.
Ik werd woest!
Snel Orange gebeld (net als bij KPN is hier geen gratis nummer voor) en hier werd ik eerst niet geloofd. "Weet U zeker dat Uw partner zich niet heeft geregistreerd?" Na aandringen mijnerzijds werd het bankrekeningnummer losgekoppeld van het telefoonnummer. Mijn gegevens verwijderen doet Orange niet, want gegevens die eenmaal zijn opgenomen, mogen niet zo maar worden gewist, al zouden ze foutief zijn opgegeven. In mijn ogen heel vreemd, maar men verzekerde mij dat er geen geld meer kon worden afgeschreven, mocht iemand mijn afschrift onderscheppen, en dus achter de opwaardeercode komen.
Door beide telecom aanbieders werd overigens gemeld dat het mijn probleem zou zijn als er toch geld van mijn rekening afgeschreven zou worden: als iemand toch zijn beltegoed opwaardeert, en dat gaat van uw rekening af, tja. Bellen kost geld, en dat moet toch betaald worden. U kunt altijd een klacht indienen...
Ben ik nou de enige die ongevraagd opwaardeercodes ontvangt, van telefoonnummers die niet in eigendom zijn?
Mocht er geld van mijn rekening worden afgeschreven, hoe krijg ik mijn geld terug? Ik zal dan veel actie moeten ondernemnen (bellen, schrijven....) terwijl dit in mijn ogen het probleem is van de telecom aanbieder: men moet gewoon voor een betere beveiliging (door schriftelijke aanmelding, handtekening etc.) zorgen.