@captain pervert,
Er is wel degelijk sprake van een wettelijke bescherming van de consument/koper op basis van de consumentenwet Koop en Garanties uit 1-3-2003 (BW boek 7) en de daarbij behorende jurisprudentie.
De stand van zaken beschrijf ik hier in het volgende stukje:
Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. Let op: de nieuwe wettelijke bescherming geldt alleen voor produkten die op of na 1-5-2003 gekocht zijn. Vóór die datum was er alleen sprake van fabrieksgarantie.
Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, camera's, maatkostuums en kunstgebitten, etc. vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis.
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat defekt raakt of niet conform de koopovereenkomst geleverd is, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan één van de onderstaande punten eisen:
1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper de verkoopprijs terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je als consument wettelijk vermoeden dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming is dan van toepassing.
Wettelijke bescherming en fabrieksgarantie
Wettelijke bescherming geldt altijd, voor vrijwel alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. De fabrieksgarantieregeling mag de wettelijke garantie niet inperken. De verkoper moet zich aan beide houden. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen betaling van het gebruiksdeel (laat) herstellen. Dit is dus ook zo na afloop van de fabrieksgarantie. Na afloop van de fabrieksgarantie is er dus óók sprake van wettelijke bescherming. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt, dan dient de verkoper onder aftrek van het verbruiksdeel voor herstel zorg te dragen. Stel dat een wasmachine een economische levensduur heeft van 10 jaar en de motor gaat na 5 jaar stuk, dan dient de koper 5/10 deel van de reparatiekosten (stel € 300,-) is € 150 betalen.
http://wetten.overheid.nl/
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
of:
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7.htm
Note: de juristen die zich hebben gespecialiseerd in het consumentenrecht spreken meestal over wettelijke garantie in het eerste halve jaar na aankoop en de wettelijke garantie ná de fabrieksgarantie Deze terminologie is verwarrend en wordt niet als zodanig in het wetboek verwoord. Het is beter om in dit verband over wettelijke bescherming (van de consument) te spreken.
Vriendelijke groet, Paula.