Bokken en schapen
Geplaatst: 11 mei 2006 10:03
Het beleid van de leasebanken Dexia, Aegon, Fortis is inmiddels glashelder:
1) probeer de grootst mogelijk groep gedupeerden met een kluitje in het riet te sturen of af te schepen met zoiets als een Duisenberg-wanregeling (Dexia, zo mogelijk ook nog via een Alg. verbindendverklaring)
2) Wanneer dit eenmaal in kannen en kruiken is, dan
3) Via vertragingstaktieken rechtszaken zo lang mogelijk traineren, en pas wanneer er een definitief vonnis is (Hoge Raad) dan alsnog de inmiddels sterk geslonken groep doorzetter schadeloosstellen conform het eindvonnis.
Dit alles om de in het afgelopen decennium gemaakte miljardenwinsten op aandelenlease zo veel mogelijk in eigen zaak te houden.
Gewoon een kwestie dus van de bokken (de doorzetters, een procentje of 10 tot 20 van de gedupeerden) scheiden van de schapen (de ""zwakkeren"" die met het onder 1 genoemde kluitje in het riet worden gestuurd).
De voorlopige conclusie moet dan ook luiden dat ook de doorzetters nog flinke tijd (jaren ?) zullen moeten wachten op de definitieve afwikkeling, d.w.z. een VOLLEDIGE schadeloosstelling (kwijtschelding restschuld + terugbetaling van de gehele betaalde inleg of een flink deel daar van)) en ook onderweg nog een deel van de schadeloosstelling zullen moeten afstaan aan advocaten en andere belangenbehartigers.
Om de hele aandelenlease-affaire versneld tot een oplossing te brengen is er m.i. maar één oplossing:
1) de bestaande belangenbehartiger (niet advocaten zijnde want die hebben hun procesbelangen !) slaan de handen ineen en startten een
landelijke TOTALE CONSUMENTENBOYCOTACTIE tegen AEGON en FORTIS. Een actie erop gericht dat geen consument in Nederland meer zaken doet met deze instellingen. Platleggen van deze financiele instellingen zal ze heel snel tot een ander beleid dwingen. DEXIA zal minder gevoelig zijn voor een TOTAALBYCOT, want dat bedrijf heeft nu al geen toekomst meer in Nederland, dus daarvoor zullen andersoortige acties verzonnen moeten worden, wellicht buiten Nederland (Frankrijk, Belgie ?).
Stel je de vraag: waarom zijn vakbonden vaak (niet altijd) wel in staat om bedrijven tot een ander beleid te dwingen en de leasebelangenbehartigers tot nu toe niet ? Het antwoord: vakbonden beschikken over het stakingswapen, poortblokkades etc. Kortom: op naar een TOTAALBOYCOT. Wedden dat de hele aandelenlease-affaire binnen 6 maanden is afgewikkeld !
1) probeer de grootst mogelijk groep gedupeerden met een kluitje in het riet te sturen of af te schepen met zoiets als een Duisenberg-wanregeling (Dexia, zo mogelijk ook nog via een Alg. verbindendverklaring)
2) Wanneer dit eenmaal in kannen en kruiken is, dan
3) Via vertragingstaktieken rechtszaken zo lang mogelijk traineren, en pas wanneer er een definitief vonnis is (Hoge Raad) dan alsnog de inmiddels sterk geslonken groep doorzetter schadeloosstellen conform het eindvonnis.
Dit alles om de in het afgelopen decennium gemaakte miljardenwinsten op aandelenlease zo veel mogelijk in eigen zaak te houden.
Gewoon een kwestie dus van de bokken (de doorzetters, een procentje of 10 tot 20 van de gedupeerden) scheiden van de schapen (de ""zwakkeren"" die met het onder 1 genoemde kluitje in het riet worden gestuurd).
De voorlopige conclusie moet dan ook luiden dat ook de doorzetters nog flinke tijd (jaren ?) zullen moeten wachten op de definitieve afwikkeling, d.w.z. een VOLLEDIGE schadeloosstelling (kwijtschelding restschuld + terugbetaling van de gehele betaalde inleg of een flink deel daar van)) en ook onderweg nog een deel van de schadeloosstelling zullen moeten afstaan aan advocaten en andere belangenbehartigers.
Om de hele aandelenlease-affaire versneld tot een oplossing te brengen is er m.i. maar één oplossing:
1) de bestaande belangenbehartiger (niet advocaten zijnde want die hebben hun procesbelangen !) slaan de handen ineen en startten een
landelijke TOTALE CONSUMENTENBOYCOTACTIE tegen AEGON en FORTIS. Een actie erop gericht dat geen consument in Nederland meer zaken doet met deze instellingen. Platleggen van deze financiele instellingen zal ze heel snel tot een ander beleid dwingen. DEXIA zal minder gevoelig zijn voor een TOTAALBYCOT, want dat bedrijf heeft nu al geen toekomst meer in Nederland, dus daarvoor zullen andersoortige acties verzonnen moeten worden, wellicht buiten Nederland (Frankrijk, Belgie ?).
Stel je de vraag: waarom zijn vakbonden vaak (niet altijd) wel in staat om bedrijven tot een ander beleid te dwingen en de leasebelangenbehartigers tot nu toe niet ? Het antwoord: vakbonden beschikken over het stakingswapen, poortblokkades etc. Kortom: op naar een TOTAALBOYCOT. Wedden dat de hele aandelenlease-affaire binnen 6 maanden is afgewikkeld !