LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Meisje21
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2006 19:33

Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Meisje21 »

Moeten ze lid zijn van zowel anvr als sgr, of is alleen sgr ook betrouwbaar?

Wij willen rond 19-06 op vakantie, en ik ben wat aan het rondkijken op internet, maar kom dus veel organisaties tegen die alleen lid zijn van SGR, vandaar mijn vraag :)

Eventuele tips en waarschuwingen zijn meer dan welkom :wink:

Meisje21
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2006 19:33

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Meisje21 »

heeft iemand hier ervaring met straus reizen?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door G7 »

Nee, nooit van gehoord!

Boek gerust bij een, in ieder geval aangesloten SGR touroperator/reisorganisatie. Als ze ook nog lid zijn van ANVR is dat meegenomen.

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Miquel »

Ben het helemaal eens met G7: SGR aangesloten is het belangrijkst. Dan krijg je in ieder geval je centjes terug als ze over de kop mochten gaan. Dus even checken op www.sgr.nl of ze zijn aangesloten.

Zelf vind ik ANVR minder belangrijk; in mijn ogen is het absoluut niet zo dat een touroperator die niet aangesloten is bij het ANVR, per definitie kwalitatief minder hoeft te zijn. Zelf ga ik al jarenlang met dezelfde touroperator 1 of 2 keer per jaar op reis (wel SGR, geen ANVR) en ben daar zeer tevreden over! Dus het kan wel!

geengast
Berichten: 593
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door geengast »

U vraag is waar een GOEDE touroperator aan moet voldoen. U vraagt dus om een kwalitatief goede touroperator. Minimaal dus ANVR.
SGR zegt totaal NIETS over de kwaliteit, enkel iets over het feit dat u geld veilig is, maar de uitvoering kan waanzinnig slecht zijn.

Enkel bij de ANVR aangesloten touroperators kunt u ervan op aan dat de voorwaarden gehanteerd worden die samen met de Consumentenbond zijn opgesteld en dus enige houvast bieden.

Dan nog is het geen garantie voor kwaliteit.
De enige mogelijkheid om een goede touroperator te kiezen is af te gaan op ervaring van uzelf of anderen.

In Nederland behoort bv Silverjet tot de betere touroperators. Deze zijn echter relatief duur. Ook de van origine Belgische touroperator IVA OA (onderdeel van Best Tours) is een zeer goede keuze.
Mocht u met een Duitse touroperator willen reizen is de keuze wat groter. Daar is TUI onbetwist goed (maar niet echt goedkoop) en biedt Alltours een (voor Nederlandse begrippen) ongekend goede prijs-kwaliteitverhouding.

Veelal (maar niet altijd) is het dat u waar naar geld krijgt.
Het is maar waar u tevreden met bent.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Zarine »

U vraagt dus om een kwalitatief goede touroperator. Minimaal dus ANVR.
ANVR lidmaatschap is niet zaligmakend. Er zijn zat kwalitatief goede touroperators zonder ANVR lidmaatschap.

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Miquel »

Helemaal mee eens, Zarine. Bovendien, er zijn meerdere factoren die helpen beoordelen of iemand een reisorganisatie goed of slecht vindt.

Het kan al aan hele simpele dingen liggen of je een reisorganisatie als goed of slecht bestempelt; bijvoorbeeld aan de hostess ter plaatse. Al ga je nog met zo'n goed bekend staande organisatie op reis, als je daar de verkeerde persoon treft, kun je door één persoon een heel negatief beeld krijgen over de héle reisorganisatie. Misschien niet fair, maar zo denkt de mens in het algemeen nu eenmaal wel vaak. :(

Op internet een beetje rondspeuren wil ook nog wel eens informatie geven over reisorganisatie, al moet je je hierdoor niet laten misleiden: als iemand een slechte ervaring heeft gehad, laat hij dat maar wat graag weten, maar was het een goede ervaring, dan hoor of zie je niet zo snel wat :?

Ach, en met wie je ook gaat, garantie dat echt alles 100% vlekkeloos verloopt, krijg je nooit. Een ongeluk zit vaak in een klein en onverwachts hoekje. Het blijft allemaal het werk van mensen en iedereen maakt weleens een foutje; het gaat er meer om, hoe je het dan weet op te lossen. Think positive :!:

geengast
Berichten: 593
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door geengast »

ANVR lidmaatschap is niet zaligmakend. Er zijn zat kwalitatief goede touroperators zonder ANVR lidmaatschap.
Onder goed versta IK 'duidelijke regels en de mogelijkheid om voor een Geschillencommissie te gaan als er iets mis zou gaan'
Dat is NIET mogelijk als een touroperator geen ANVR is.

Ik heb absoluut niet gezegd dat een niet-ANVR touroperator geen goede reizen kan aanbieden. Het kan enkel NOOIT een goede touroperator zijn, immers de rechtsgang wordt belemmerd en ik heb geen zin om me elke keer door een nieuw woud van regeltjes te vechten. De regels van ANVR touroperators liggen vast en zijn gecontroleerd door de Consumentenbond. Een niet-ANVR touroperator mag wettelijk NIET dezelfde regels toepassen en er ook niet naar verwijzen.
Als ik bij elk stom reisje die hele regels moet gaan bestuderen, noem ik dat geen vakantiepret.

En laat je alsjeblieft niets wijsmaken: het NIET deelnemen aan de ANVR is (hoe hard ze ook schreeuwen) NOOIT de keuze van de touroperator, maar altijd het afgewezen worden door ANVR.

En dat laatste gebeurd zelden zonder goede reden.

Danielle3
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 nov 2005 08:53

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Danielle3 »

Kijk, een touroperator die niet lid is van het ANVR is op zich niet zo'n probleem, maar als jij na je vakantie een klacht hebt en je to is wel aangesloten bij het ANVR dan kan dat zeker helpen door de Geschillen Commissie Reizen. Dan weet je zeker dat het naar behoren moet worden opgelost. Veel kleine to's zijn alleen aangesloten bij het SGR aangezien het ANVR erg duur is voor die kleintjes, maar het wil niet zeggen dat het slechte to's zijn natuurlijk. Heb je al gezien bij wie je zou willen boeken? Straus Reizen is alleen een soort van online reisburo, een soort tussenpersoon.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Zarine »

En laat je alsjeblieft niets wijsmaken: het NIET deelnemen aan de ANVR is (hoe hard ze ook schreeuwen) NOOIT de keuze van de touroperator, maar altijd het afgewezen worden door ANVR.
Hele grote onzin! Danielle heeft gelijk dat kosten/baten vaak niet opwegen voor de kleinere t.o.'s. Deze vragen het lidmaatschap daarom gewoonweg NOOIT aan. Weet zeker waarover je spreekt voordat je je mening als feiten op een forum ventileert.

Danielle3
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 nov 2005 08:53

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Danielle3 »

Dank je wel Zarine....ik weet dat het zo is want heb ook bij een kleine to gewerkt en die maakten nog niet zoveel winst, daarom was het erg lastig om het ANVR lidmaatschap ook aan te vragen.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Laurent »

bij een niet aangesloten TO, NOOIT BOEKEN

Danielle3
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 nov 2005 08:53

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Danielle3 »

Aah hebben we meneer de slimmerd weer

ramonasbreuk
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:57

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door ramonasbreuk »

Danielle, klopt inderdaad. Ik heb ook bij een kleinere touroperator gewerkt met precies hetzelfde en inderdaad ook slechts SGR-lidmaatschap.

Vind het trouwens wel erg leuk, om bij een kleine to te werken... erg afwisselend!

Danielle3
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 nov 2005 08:53

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Danielle3 »

Ja is inderdaad leuk, je krijgt het hele bedrijf te zien en dat maakt het zeker interessant, alleen moet je dan wel een leuke collega hebben om mee te werken en niet iemand die jaloers is en je afkraakt bij de baas (vb: ja als je het haar laat doen dan lukt het nooit.... nee idd zo niet nee! Rotwijf!). Bij welke heb jij gewerkt?

ramonasbreuk
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:57

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door ramonasbreuk »

Daar heb je gelijk aan. Als je in een klein team werkt is het erg belangrijk dat het klikt. Wij hadden een super leuk team.

Eigen-Wijze Reizen. Fietsvakanties. Ken jij dat?

Overigens het reisbureau waar ik nu werk heb ik het ook reuze naar mijn zin. We behoren dan wel tot een grote keten (de grootste van Duitsland), maar we zijn een klein filiaal (1 fulltime (ikzelf) en 2 parttime medewerkers). Dat houd het nog 'klein'.

Danielle3
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 nov 2005 08:53

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Danielle3 »

Nee, die naam ken ik zo 1 2 3 niet. Ik heb bij Tourplan gewerkt, kennen ook vrij weinig mensen. Bedrijf zelf is echt verschrikkelijk leuk :) . Werk je nu dan bij Thomas Cook ofzo? Sorry, ben benieuwd :)

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door eeliane »

Als touroperators bij SGR en ANVR lid zijn betekent het dat ze daar uberhaupt geld ingestoken hebben. Er IS dus geld aanwezig. Als er touroprators zijn die niet bij de anvr en'of sgr zijn aangesloten beteknt dat meestal dat ze niet solvabel zijn en daardoor geen anvr lid mogen!
Elke touroprator moet uw geboekte reis aan de hotelier en aan de luchtvaartmaatschappij kunnen betalen VOORDAT u betaald heeft. Dus m.a.w. hij moet niet uw geld nodig heben om de rekening te voldoen! Heel belangrijk! Dus het verhaal dat ze niet anvr-lid willen worden betekenty meestal dat ze het niet mogen worden.
Zonder anvr regels: Met problemen moet je het als klant maar lekker zelf uitzoeken. Deze touroperators mogen hun eigen regels maken, hoeven zich nergens aan te houden en ja dat betekent steeds weer problemen. Denk niet dat een goedkope touroperator niet lid wil worden van de anvr maar dat hij dat meestal niet mag omdat er eigenlijk geen geld in de kas zit. Tel uit u winst.
IK snap niet dat er nog steeds mensen zijn die hun geld overmaken naar een persoon die ze helemaal niet kennen, een bedrijf waar ze nog nooit van hebben gehoord en waarvan de reis wel een heel goedkoop kadootje lijkt te zijn. Voor niets gaat de zon op dus laten we wel reeel blijven!

ramonasbreuk
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:57

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door ramonasbreuk »

Tourplan ken ik zelf niet, nee...

Ik werk bij Karstadt Reisebüro. Dat is de grootste Duitse reisbureauketen, onderdeel van de Duitse warenhuisketen Karstadt. De meeste filialen bevinden zich dan ook in of bij een Karstadt warenhuis, ons filiaal (Gronau, net over de grens bij Enschede, waar ik zelf woon) ook.
Uiteraard valt ons reisbureau niet onder de SGR/ANVR, aangezien ons reisbureau niet in Nederland gevestigd is. Gelukkig is er in Duitsland een soortgelijke kwalificatie, namelijk DRS, waar we uiteraard wel lid van zijn.

Overigens is het moederbedrijf van Karstadt, KarstadtQuelle, is voor 50% ook eigenaar van Thomas Cook, dus zo ver zat je er niet eens naast!

Waar werk jij nu?

Danielle3
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 nov 2005 08:53

Re: Waar moet een goede touroperator aan voldoen?!

Ongelezen bericht door Danielle3 »

Oh, wat grappig! Is het een beetje leuk wonen in Duitsland? Niet echt ver van Nederland, begrijp ik?

Ik heb een tijdje bij de KLM gewerkt, bij Flying Blue (is het spaarprogramma maar dat ken je denk ik wel?!) was erg leuk, maar is nu tijd voor iets anders en ben daar op het ogenblik naar op zoek.

Gesloten