LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk besturingssysteem is beter?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Welk bestuuringssysteem is beter?

Mac OS X
22
30%
Linux
22
30%
Windows XP
29
40%
 
Totaal aantal stemmen: 73

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Ik ben nu 2 weken aan het stoeien met mijn Imac met Leopard,20

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Jor, is gewenning.

Maar het is goed dat je beide systemen gebruikt om zo ervaring op te kunnen doen om zo een objectieve mening te geven over wie het beste OS is.

Ben nog steeds van mening dat dat er niet is, ales wat met oftware te maken heeft heeft zo zijn problemen.

De een wat minder dan de andere.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Ik denk jor dat je over een paar maanden alleen die imac nog maar wilt.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 25 Nov 2007 13:27 door NijMeGeN


--------------------------------------------------------------------------------

Ik denk jor dat je over een paar maanden alleen die imac nog maar wilt.

Naar boven

Dat kon best eens waar worden. Ik merk nu al dat ik de iMac graag gebruik en ook hoe stabiel Leopard is.De reden dat ik natuurlijk ook makkelijk wen is omdat ik vrijwel niet game.Het is heel leuk om beide systemen door elkaar te gebruiken want dan zie je echt welke verschillen er zijn.Beide systemen draaien trouwens foutloos en snel.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door queenfan »

En Jor je kan Windows Vista via bootcamp op je iMac zetten.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Daar ga ik niet aan beginnen, Ik laat het fijn apart en als het zo blijft bevallen ga ik over twee maanden definitief over op de iMac en mag mijn zoon de Vista-computer hebben/gebruiken

http://www.apple.com/nl/imac/specs.html


De enige aanpassing bij mij is dat ik 2X 1GB intern geheugen heb genomen.[/quote]

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door queenfan »

ach ja de alu versie heb nog de vorige witte versie.

Koop er ook nog een module bij, zit nu op 1 Ghz, maar ben veel bezig met video en dat gebruikt nogal wat.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

29 november 2007 | door Rian van Heur
Eén miljoen Vista-licenties voor Nederlandse markt

Het is een jaar geleden dat Microsoft de zakelijke versie van Windows Vista introduceerde. Volgens Microsoft is het gebruik van Vista volgens verwachting.

Een jaar na de introductie van de zakelijke versie van Windows Vista zijn er in Nederland ongeveer 1 miljoen licenties van het besturingssysteem verkocht. Volgens Olivier van Noort, product solution manager Business Market bij Microsoft Nederland, is dit aantal conform de verwachtingen. Theo Rinsema, algemeen directeur Nederland, zei eerder al dat hij verwacht dat aan het einde van dit jaar vijf procent van de zakelijke markt Vista gebruikt.

Van Noort verwacht dat het gebruik van Vista in de zakelijke markt in 2008 zal verlopen volgens de cijfers van Gartner en IDC. Gartner verwacht dat 35 procent van de bedrijven Vista zal gebruiken. Volgens Van Noort worden de tools voor het maken van een inventarisatie voor de implementatie van Vista al veelvuldig gedownload.

Servicepack
Veel bedrijven wachten op de komst van het eerste servicepack voor Vista. Volgens Van Noort is dat niet nodig. Het updatesysteem van Microsoft is, volgens hem, zo goed dat het eerste servicepack voor weinig verbetering zal zorgen als bedrijven hun deploymentstraat voor updates goed hebben ingericht.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door fietsje »

http://tweakers.net/nieuws/50536/vijf-j ... uw-op.html
Met de kraak kunnen kwaadwillenden een pc geheel overnemen. Het lek was vijf jaar geleden al bekend bij Microsoft, maar toen dichtte de ontwikkelaar van Windows de kwetsbaarheid slechts gedeeltelijk, naar nu blijkt. De opnieuw blootgelegde weeffout zou in alle versies van Windows voorkomen, inclusief Vista.
http://core.tweakers.net/nieuws/50544/s ... ocent.html
Windows XP Service Pack 3 zorgt ervoor dat Microsoft Office tien procent sneller draait in vergelijking met een XP-systeem met Service Pack 2, zo claimt een tester van de update die volgend jaar moet verschijnen.
Devil Mountain Software liet vorige week weten dat SP1 geen prestatiewinst bracht naar Vista-systemen.
Afbeelding

:(

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Het is ook vrij gemakkelijk om en hele rits kritiek op Leopard te vinden. Belangrijk is dat ik het een heel fijn OS vind.Jou mening is veel te gekleurd en blijkt niet de mening van het overgrootste deel van de computergebruikers , Anders zou niet meer dan 92% toch bij Windows blijven. Dit getal gaat echt niet naar zomaar naar beneden. Zelf heb ik de keuze uit Leopard en Vista Premium en mijn smaak gaat steeds meer richting Leopard. Ubunta/Linux blijft voor de meeste gebruikers geen optie.De grootste concurent van Vista is Niet Leopard/Ubunta/Linux maar gewoon XP SP2.Opnieuw Microsoft dus.

Jor.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De kwantiteit zegt niets over de kwaliteit. Windows 95 had ook van die percentage en was echt bagger. Blue screen of death, is niet voor niets een begrip.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 30 Nov 2007 03:52 door alfatrion


--------------------------------------------------------------------------------

De kwantiteit zegt niets over de kwaliteit
Dat beweer ik ook helemaal niet, Om nu nog te zeuren over win 95 heb ik geen trek. Ik werk met Windows Vista en Mac leopard. Beide voldoen aan mijn verwachtingen al neig ik steeds meer naar Leopard.Zolang dus het overgrootste deel voor Windows kiest heeft microsoft geen zorgen.Ik zeg niet dat dit de beste keuze is maar wel de realiteit.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door queenfan »

zoals ik al eerder heb gezegd bestaat er geen beste OS, het is een kwestie van een persoonlijke mening op basis van ervaring en gevoel.

Ik hoef na overstappen naar Mac geen Windows weer te hebben maar ben geen Macfreak.
Puur op ervaring met de Mac maar zal Windows of Linux nooit afkraken.

Het eeuwige gezeur over betweters die denken te weten wat beter is aub stop er mee het is net politiek en voetbal iedereen heeft zo zijn mening over en je komt er nooit uit.

Je kan van iedere OS de positieve en negatieve dingen opnoemen maar het is en blijft een persoonlijke menning wat jij de beste vindt.

Dit is zo bij alles, ik heb liever een Philips TV gezien mijn slechte tot zeer slechte ervaring ervaring met Sony, JVC en Grundig.
De Sony was opzich niet veer mee aan de hand maar kleine probleempjes zoals mijn AB die kapot ging en een nieuwe koste toen 300 gulden.

Dus is volgens jouw Windows goed, houden zo idem met Linux en de Mac.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Ook ik was en ben geen Mac-fanaat. Maar nu ik deze iMac heb met als OS Leopard gaan mijn ogen wel open! Ik moet binnenkort 1 van deze systemen aan mijn zoon overdoen ( als belooft ) en zoals ik het nu zie vertrek Vista.Ik speel nooit spellen dus heb nergens last van.

[/url]

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Maar...................zie verder !!

Puppy Linux neemt nog geen 100 MB schijfruimte in beslag. Je kunt het zodoende zelfs vanaf een usb-stick gebruiken.

Als je Windows Vista op je pc installeert is meteen je halve harde schijf gevuld. En ook het overgrote deel van het werkgeheugen wordt door het besturingssysteem zelf in beslag genomen. Zowel schijf als geheugen worden daarbij voornamelijk gevuld door software die je nooit gebruikt. Wat zou het toch heerlijk zijn als er een Windows bestond met alleen de echt noodzakelijke onderdelen.

Zo'n kleine snelle Windows kunnen we je helaas niet bieden. Maar er bestaat wel een uitgeklede versie van Linux. Deze is heel toepasselijk Puppy Linux gedoopt.

Deze versie van Linux is nog geen 100 MB groot. Ter vergelijking: Windows Vista is 15 GB (15.000 MB). Puppy Linux kun je met gemak op een cd of usb-stick kwijt, en daarvan opstarten. Op de usb-stick kun je dan ook nog je gebruikersbestanden kwijt.

Ook aan het geheugen van de pc worden nauwelijks eisen gesteld. Met minder dan 50 MB start je al op, en kun je werken.

Naast het besturingssysteem zelf biedt Puppy Linux binnen die 100 MB voldoende software om te werken. Je krijgt ondermeer een browser en mailprogramma (SeaMonkey), een BitTorrent-client (Transmission), een tekstverwerker (AbiWord), een spreadsheet (Gnumeric). een DTP-programma (Scribus) en een mediaspeler (GXine). Honderden andere Linux-programma's zijn via internet te downloaden, of je gebruikt webbased-sofware via de browser.

Kortom wie een snel besturingssysteem op zijn computer wil, en lekker veel ruimte over wil houden voor bestanden moet Puppy Linux eens proberen. Door het via een schijf of usb-stick te starten hoef je het niet eens op je computer te installeren.

Uit: Digitaal E-magazine

Grootvader

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 29 Nov 2007 09:01 door jor
29 november 2007 | door Rian van Heur
Eén miljoen Vista-licenties voor Nederlandse markt

Het is een jaar geleden dat Microsoft de zakelijke versie van Windows Vista introduceerde. Volgens Microsoft is het gebruik van Vista volgens verwachting.

Een jaar na de introductie van de zakelijke versie van Windows Vista zijn er in Nederland ongeveer 1 miljoen licenties van het besturingssysteem verkocht. Volgens Olivier van Noort, product solution manager Business Market bij Microsoft Nederland, is dit aantal conform de verwachtingen. Theo Rinsema, algemeen directeur Nederland, zei eerder al dat hij verwacht dat aan het einde van dit jaar vijf procent van de zakelijke markt Vista gebruikt.
Ik zie even niet wat dit met "Welk besturingssysteem is beter?" van doen heeft.

Wat ik wel zie zijn weer die altijd aanwezige misleidende uitspraken van Microsoft. Het artikel gaat over de zakelijke markt van Vista en het aantal verkochte licenties. Er wordt gesproken van 1 miljoen verkochte Vista licenties, niet van zakelijke licenties. Die 1 miljoen is al overdreven maar betreft in ieder geval alle verkochte Vista licenties, dus inclusief (OEM) licenties verkocht aan particulieren.

Vervolgens schrijft Microsoft dat verwacht wordt dat aan het einde van dit jaar vijf procent van de zakelijke markt Vista gebruikt.

Een rekensommetje:
Volgens het CBS was in 2006 het aantal werkzame personen in Nederland 8.383.000. Stel dat per eind 2007 dit 9.000.000 is en dat 40% hiervan een PC op het werk gebruikt, dan is het aantal zakelijke Vista gebruikers:
9.000.000 x 40% = 3.600.000 x 5% = 180.000.
180.000, dat is nog lang geen 1 miljoen. :wink:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.as ... 1:0&STB=G2

Zoals al eerder gezegd, iedereen moet gewoon het voor hem of haar 'beste' OS gebruiken. Maar dan moet er ook voldoende keuze zijn. Momenteel kun je in de (grotere) computerwinkels enkel voor Windows en soms voor OS-X kiezen, niet voor Linux. Deze situatie is ontstaan door de monopoly positie, en het misbruik hiervan, van Microsoft. Het wordt tijd dat de consument weer wat te kiezen heeft en dat betekent dat we af moeten van het monopoly van MS.

Dat 92% Windows gebruikt komt niet omdat Windows het beste is maar omdat er geen (voldoende) keuze is voor de gewone 'huis, tuin & keuken' gebruiker die een PC wil kopen met een voor geïnstalleerd OS.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Zelf vind ik ook dat er te weinig keuze is, Maar is dat echt de schuld van microsoft? of ook van andere softwaremakers die het laten liggen. Op dit moment heb ik twee systemen met drie keer een ander OS. Op mijn nieuwe iMac Leopard ( zwaar favoriet ) en op systeem 2 Vista Premium. Ook nog Ubunta.Unbunta kan je voor de doorsnee gebruiker al afschrijven.Vista vond en vind ik heel goed maar nu ik met Leopard kennis hebt gemaakt weet ik dat microsoft niet zaligmakend is.De software makers zijn niet in staat een goed en vooral makkelijk OS te maken dat Windows of Mac kan evenaren.Als ze er wel toe in staat zijn begrijp ik het niet.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 30 Nov 2007 16:03 door jor

Zelf vind ik ook dat er te weinig keuze is, Maar is dat echt de schuld van microsoft? of ook van andere softwaremakers die het laten liggen.
Ja, dat is echt de schuld van Microsoft. Diverse rechtszaken hebben dat ondertussen wel aangetoond.
Washington, DC – The overwhelming evidence in the Findings of Fact in the U.S. vs. Microsoft trial leaves no doubt as to the magnitude and scope of harm that Microsoft has caused consumers. After analyzing Judge Jackson’s Findings of Fact, Mark Cooper, Director of Research for CFA, said, “There can be no doubt that the Microsoft monopoly forced consumers to overpay, denied access to new and better products, and stifled overall quality improvements. These are the classic symptoms of a monopoly, which is so fundamentally abhorrent to the American consumer.”
http://www.consumerfed.org/pdfs/antitrustpr.pdf (pdf bestand).
Unbunta kan je voor de doorsnee gebruiker al afschrijven.
Hoe kom je daar nu bij? Veel mensen gebruiken gewoon Ubuntu of een andere GNU/Linux distro en zijn er heel tevreden over. Mijn vrouw bijvoorbeeld gebruikt dagelijks, alleen maar, Linux en is echt geen computer 'nerd', integendeel. :) Blijkbaar is jouw ervaring met Linux niet zo positief. Prima, dan gebruik je toch gewoon iets anders? Maar jouw persoonlijke ervaring is natuurlijk niet representatief voor iedereen. Waarom vind jij dat Ubuntu Linux voor de doorsnee gebruiker al afgeschreven kan worden? Zeker als Linux voor geïnstalleerd op PC's te koop is zodat het e.e.a. goed geconfigureerd is, kan een doorsnee gebruiker hier heel goed mee uit de voeten hoor.
Vista vond en vind ik heel goed maar nu ik met Leopard kennis hebt gemaakt weet ik dat microsoft niet zaligmakend is.
Precies. Onder andere moet er daarom meer keuze voor de consument komen zodat het makkelijker wordt voor de doorsnee consument om deze ervaring ook op te doen.
De software makers zijn niet in staat een goed en vooral makkelijk OS te maken dat Windows of Mac kan evenaren.
Dat is jouw mening en naar mijn mening is jouw mening onjuist. :wink: (Mooie zin he. :) )
Als ze er wel toe in staat zijn begrijp ik het niet.
Wat begrijp je dan niet? Hoe Ubuntu te gebruiken? Dat is een kwestie van wennen en van wat je gewend bent. Ik ken OS-X niet maar wellicht lijkt de gebruikers interface van OS-X meer op Windows dan de gebruikers interface van Ubuntu op de GUI van Windows lijkt.

fietsje
Berichten: 358
Lid geworden op: 12 aug 2007 12:42

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door fietsje »

Bedankt voor al uw reacties. :wink:
Er wordt al een hoop gras weggemaaid, waarvoor dank.
Servicepack
Veel bedrijven wachten op de komst van het eerste servicepack voor Vista. Volgens Van Noort is dat niet nodig. Het updatesysteem van Microsoft is, volgens hem, zo goed dat het eerste servicepack voor weinig verbetering zal zorgen als bedrijven hun deploymentstraat voor updates goed hebben ingericht.
Wat ik maar zeggen wil is dat geen enkel weldenkend bedrijf moedwillig in Vista zal (zou moeten ) gaan investeren als de productiviteit volgens de gepresenteerde statistieken achteruitgaat ten opzichte van XP.

de door Jor gepresenteerde quote moet dus met (veel) korrels zout worden genomen. ook al omdat MS personeel wordt gequote.

@jor. Succes met Leopard.

Ps : het is Unbuntu en geen Ubunta.

edit : Op veler verzoek is het natuurlijk Ubuntu! ( Unbuntu zonder de eerste n )
Laatst gewijzigd door fietsje op 01 dec 2007 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Ps : het is Unbuntu en geen Ubunta.[/b]
Sorry voor de verschrijving, Zal mijn leven beteren. :wink: .De cijfers met een korrel zout nemen doe ik niet alleen bij microsoft maar bij elk commercieel bedrijf.

Jor.

Gesloten