Pagina 1 van 1

Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 26 mei 2006 07:15
door Heinz
Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik probeer mijn electriciteitslevering bij Oxxio per einde contractdatum te beëindigen, omdat ik ontevreden ben met hun service in het algemeen. (Begin van dit jaar werd mijn maandelijkse bijdrage electra zomaar met meer dan 100% verhoogd). Ik wil weer terug naar mijn vroegere energieleverancier. Maar dat valt vies tegen. Ik heb het contract keurig op tijd volgens de regels van Oxxio opgezegd, daarna nog een keer gerappeleerd, daarna zelfs een aangetekende brief verstuurd. Taal nog teken van Oxxio! Ook gebeld: u hoort nog van ons. Inmiddels nadert de einddatum van het contract. Mocht Oxxio daarna nog termijnbedragen van mijn girorekening blijven verrekenen zal ik die terug laten storten (heb ik al aangekondigd in mijn aangetekende). Heeft iemand nog een idee wat je tegen deze wantoestanden kunt doen?

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 26 mei 2006 12:03
door chat
Zolang je nog geen andere aanbieder hebt neem je af bij Oxio, tenzij Oxio je na einde contract gaat afsluiten.

Zit je al bij een nieuwe aanbieder? Zo ja hangt er van af of die aangetekende brief ook binnen de opzegtermijn getekend is, da sta je juridisch sterk, een gewone brief kan als nooit verzonden beschouwd worden.

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 26 mei 2006 12:29
door Heinz
Ik heb me bij de nieuwe energieleverancier van wie ik al gaslevering kreeg (NUON) aangemeld per einde contractdatum van Oxxio. NUON heeft toegezegd mij vanaf die datum electriciteit te zullen leveren. Ze willen mij graag als klant terug. Er zal geen stroomonderbreking plaatsvinden. De meterkast om de stroom af te sluiten bevindt zich niet buiten maar binnen de woning.

Dus ik betaal vanaf het einde contractdatum geen maandelijkse termijn meer aan Oxxio (behalve de verrekening van de eindnota), wat ik al schriftelijk heb aangekondigd. Als ze blijven tegenwerken heb ik met mijn 3 brieven, waarvan 1 aangetekende + een telefoontje van mij aan Oxxio waarbij bevestigd werd dat mijn eerste brief was ontvangen, een punt lijkt me.

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 26 mei 2006 19:56
door jsp
@ Heinz,
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Ja, ik.

Je hebt lijkt me de juiste weg bewandeld: op tijd afgemeld bij OXXIO (aangetekend) en tijdig aangemeld bij een andere leverancier (NUON). Als je al je termijnbedragen netjes hebt betaald LIJKT er niet aan de hand voor een switch terug. Echter, OXXIO bestaat van het niet terugstorten van teveel betaalde voorschotbedragen. Daarmee geven ze "gratis" stroom weg aan mensen die ze vervolgens verplichten ook gas bij hen af te nemen. Zo staat het in de voorwaarden. Koppelverkoop heet dat, en dat is doorgaans illegaal.

Bovendien moet je er goed op letten dat ALS het tot een eindafrekening komt (wat bij OXXIO vaak enkele maanden tot enkele jaren kan duren) de heffingskorting in mindering is gebracht. Die bedraagt voor 2004 € 181,00, voor 2005 € 194,00 en voor 2006 € 197,00. OXXIO speculeert erop dat mensen, die pas jaren na dato een eindafrekening krijgen, die heffingskorting zijn vergeten.

Verder is OXXIO verplicht je binnen 8 weken na einde overeenkomst een eindafrekening te sturen. Ik zou ze daartoe ook schriftelijk sommeren en meteen de eerste dag dat ze in gebreke zijn gebleven, een klacht indienen via de SGC. Gelukkig heb je aan dossiervorming gedaan, dus je kunt alles aantonen en meesturen.

Heb ik iets tegen OXXIO? Welnee, ben je gek! Maar ik wilde ook mijn contract beëindigen en mijn teveel betaalde geld terug. Uiteindelijk was er na 2 jaar geschrijf, gemail, gezeur en gezanik met de klantenservice toch een klacht via de SGCvoor nodig om dit voor elkaar te krijgen. Daarbij heb ik ze in mijn correspondentie met hen beloofd iedere kans aan te grijpen om hun werkwijze uit de doeken te doen en daarvoor zo uitgebreid mogelijk de publiciteit te zoeken. En bij deze kom ik mijn beloften dus WEL na.

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 26 mei 2006 20:58
door flappie
Voor de regels qua tijdigheid van de facturatie kan je dit ook nalezen op de site van de DTE.

De DTE is de toezichthouder op de energiemarkt.

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 27 mei 2006 07:57
door Heinz
Bedankt voor deze tips, daar kan ik wat mee. Ik zal de afloop t.z.t. nog melden.

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 30 mei 2006 08:08
door kritisch consument
Echter, OXXIO bestaat van het niet terugstorten van teveel betaalde voorschotbedragen. Daarmee geven ze "gratis" stroom weg aan mensen die ze vervolgens verplichten ook gas bij hen af te nemen. Zo staat het in de voorwaarden. Koppelverkoop heet dat, en dat is doorgaans illegaal.
Helaas stinken heel veel onwetende mensen in het fraaie spotje van Oxxio waar een grove leugen wordt verkocht. Immers, 'gratis' bestaat niet in energie-land. Ergens komt het geld vandaan. Trouwens wel opvallend in mijn energie-voorschotten dat de stroomkosten slechts een klein deel zijn van mijn energie-rekening. Het merendeel bestaat uit heffingen en transportkosten. En de klant wordt verplicht om gas af te nemen bij Oxxio ? Je kan nog beter 'aan het gas' gaan.....

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 07 jun 2006 21:16
door inge van ketel
Kan iemand mij vertellen wat ik fout gedaan heb?
Ik ging op 29 november 2004 verhuizen omdat ik bij mijn vriend ging wonen. Ik heb OXXIO hiervan op de hoogte gesteld. Ook heb ik OXXIO van de verkoop van mijn huis (op 2 september 2005) op de hoogte gesteld. Zij hebben voor het nieuwe adres een nieuw klantnummer aangemaakt. Maar blijven voor het oude klantnummer, dat zij zelf opgeheven hebben!, incasseren evenals voor het nieuwe klantnummer. Het duurde even voor ik daarachter was. Sindsdien heb ik heel wat gebeld en geschreven, maar ze schijnen het bij OXXIO niet te begrijpen.
Ik heb nu via de postbank wel een blokkade laten zetten voor OXXIO zodat ze niet meer kunnen incasseren. En ik betaal keurig netjes voor dit adres. Maar nu zeggen ze dat ik nog 244 euro moet betalen, terwijl ik volgens mij nog heel wat euro's terug moet krijgen.
Wat moet ik doen om de incasso's te stoppen?
Kan ik zomaar overstappen naar een andere leverancier?
En wie garandeert mij dat ik hier geen problemen krijg met (eind)afrekeningen?

Re: Contract opzeggen bij Oxxio is een ramp

Geplaatst: 08 jun 2006 06:51
door lammertc
Inge,
Heel kort, de Geschillencommissie
www.sgc.nl
Kost 25 euro, maar die krijg je terug
En een advies, doe niets mondeling, minimaal corresponderen per email of post
Kijk ook maar eens op mijn site
http://www.dse.nl/~lammert/Ecom.htm en blader dan een jaartje terug

Sterkte