Pagina 1 van 1

Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 31 mei 2006 22:43
door Docter B.
Situatie: Postbank-BELEGGEN heeft voor ons X aandelen van het
PBfonds Y in beheer. Deze aandelen zijn bij aanvang
fonds gekocht voor 25 euro en zijn op dit moment verlies-
gevend.

Gevraagd door de Postbank: Onderteken overeenkomst met voorwaarden, voor het beheer en beleggen van effecten.
Tevens werd gevraagd om een formulier in te vullen om het beleggersprofiel te bepalen.
Dit formulier is wel ingevuld, maar bij nader inzien niet opgestuurd
i.v.m. de privacygevoeligheid van de antwoorden. Het gaat ze niets
aan welk deel van mijn inkomen ik gebruik om te sparen. Verder
willen wij in de toekomst niet geconfronteerd worden met restricties
die voortvloeien uit het door mij vastgelegde beleggersprofiel.
(straks zeggen ze nog dat ik onze aandelen niet kan verkopen
omdat het op dat moment niet overeenkomt met ons voorzichtige beleggingsprofiel.)

De wel opgestuurde beleggingsovereenkomst werd per ommegaande
retour gestuurd, want het profielformulier diende ook meegestuurd
te worden!!!!

Twee weken later kregen we het pakket nogmaals, maar nu
AANGETEKEND. (De postbode had zijn tassen er vol mee !!! )

Tijdens telefonisch contact werd gesteld dat invullen absoluut nood-
zakelijk is. E.e.a. conform nieuwe wetgeving. Indien de beide
documenten niet ingevuld worden geretourneerd, mogen
de effecten niet meer door de Postbank beheerd worden.
Het gevolg volgens de Postbank: Per 27 juni gaan zij de aandelen
ongevraagd verkopen. Impliciet resultaat van deze onbeschofte actie
is dat wij door deze handelwijze VERLIES MOETEN NEMEN op deze
aandelen.

HOE IS DIT IN GODSNAAM MOGELIJK ?????????????????????????







:evil:

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 31 mei 2006 23:09
door ikmirjam
nou Doctor B, ik hoop toch dat je op internet of in het nieuws het een en ander hebt opgezocht m.b.t. deze materie.....dan zou je hebben kunnen lezen dat financiele instellingen dit volgens de WET verplicht zijn.....en jij vindt dit onbeschoft???????
Ik zou denken dat iemand die zich "docter"noemt op een forum iets slimmer is...

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 31 mei 2006 23:53
door Docter B.
Beste jijmirjam,

Hartstikke leuk om zo snel al een reactie te krijgen.
Ik heb natuurlijk niets aan zo'n antwoord, maar a la.
Of ik wel of niet slim ben dat doet er misschien niet toe,
maar ik ben in ieder geval geen Doctor.
Ik heet op dit forum alleen maar: Docter B.

Ik heb overigens liever een antwoord met een meer
juridische inhoud, want het lijkt mij vreemd dat een nieuwe
wet zoveel gevolgen kan hebben voor een reeds 6 jaar
bestaande beleggingssituatie.

Ik kan de wet en alles wat er over geschreven is wel gaan
bestuderen, maar ik ging er vanuit dat op dit soort forums
op een effectieve manier antwoord wordt gegeven, door
ervaringsdeskundige, op een specifieke probleemstelling.

Ik heb net nog even wat andere berichtjes gelezen, maar dat
was eigenlijk ook alleen maar een hoop gezeur op niks aan.

groet B.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 01 jun 2006 07:46
door Mk
Banken (en andere effecteninstellingen) zijn inderdaad verplicht om een profiel vast te leggen. Maar: dat profiel bepaal je zelf! Je kan het formulier dus insturen met daarop alleen de keuze voor een bepaald profiel. Als dat profiel niet overeenkomt met het daadwerkelijke risico dat je wilt/kunt lopen (je vult bijvoorbeeld 'zeer avontuurlijk' oid in terwijl je het geld over twee maanden nodig hebt voor de vakantie), dan is dat wel je eigen verantwoordelijkheid.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 01 jun 2006 20:10
door Jeanne
Die papieren zijn er juist voor bedoel om de bank en de klant te beschermen!

Als een klant een bepaald risico-vol fonds aankoopt weet de bank snel of dit wel of niet in het profiel van de klant past. Is de klant een risicovolle belegger dan doen ze niets en is de klant een voorzichtige belegger dan kunnen ze de klant op het risico attenderen.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 01 jun 2006 22:40
door mr T.
Verder willen wij in de toekomst niet geconfronteerd worden met restricties die voortvloeien uit het door mij vastgelegde beleggersprofiel.
Waarom zou een bank dan wel willen worden gecronfronteerd met een mogelijk roekeloze belegger?

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 02 jun 2006 11:29
door Martin1976
wellicht omdat het je eigen geld is waar je mee belegd?

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 03 jun 2006 01:30
door ??
Leg dat maar eens uit aan de Autoriteit Financiële markten. Die hebben deze regels namelijk opgesteld.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 03 jun 2006 07:47
door Mk
wellicht omdat het je eigen geld is waar je mee belegd?
Dat zou je wel denken Martin, maar aangezien de gemiddelde Nederlander langer nadenkt over de keuze tussen Pepsi en Coca Cola dan over welke hypotheek ie moet nemen, heeft de overheid dus bepaald dat banken je alleen mogen laten beleggen in fondsen die bij je passen. Vooralsnog mag je nog wel van 'jouw' risicoprofiel afwijken (waarbij de bank je netjes zal melden dat je dat doet en dat zij daar geen verantwoordelijkheid voor neemt), maar gezien de bemoeizucht van onze regering zal het wel niet lang meer duren voordat dat ook voorbij is.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 03 jun 2006 14:15
door particulier
Docter B,

Door nieuwe wetgeving is iedere bank verplicht om een beleggingsprofiel van u te maken. Hebben ze die niet, dan mogen ze u geen beleggingsprodukten aanbieden. Dit naar aanleiding van het effectenleaseschandaal. Het staat los van de Postbank. Gaat u naar Binck, dan dan krijgt u min of meer hetzelfde formulier toegestuurd.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 04 jun 2006 15:36
door HansHans
Je moet het gewoon zo invullen dat je de maximale score haalt (heb ik ook gedaan.)
Dan heb je in ieder geval volledige vrijheid van handelen. Het is mijn verantwoordelijkheid, niet die van de bank.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 05 jun 2006 11:35
door Docter B.
Beste mensen,

Misschien ga ik (we) wel nooit meer OPNIEUW beleggen bij de Postbank.
Juridisch interessant is dat het om een belegging uit het verleden gaat.
Het risico is dus al genomen, en het enige profiel wat er toe doet is
of dit fonds nog winstgevend (of quitte) wordt voor of nadat ik
piepelawaaie ben.
Het zou IN DIT GEVAL niet zo moeten kunnen zijn dat de
PB, omdat zij zogezegd mijn aandelen niet meer mogen
beheren, aan "GEDWONGEN" verkoop gaan doen. Zij verplichten
mij dan het huidige verlies te nemen, en volgens mij zit dat
in niemand zijn profiel !!!!!!!!!!!!!!


Het gaat overigens inderdaad om een belegging met eigen geld,
dus geen roekeloze belegging met andermans geld, waar jij dan garant
voor staat, bij LegioLease. (Die lui zullen overigens wel geschrokken zijn
dat ze de "roekelozen" hun geld terug moeten geven, maar goed, wie
vindt er ook zulke vuiligheid uit.)
Ik wil alleen maar kunnen beschikken over MIJN EIGEN ZAKEN.

Het is inderdaad een idee om mij op te geven als een wilde
belegger, om er vanaf te zijn, maar de consequenties daarvan
kan ik ook niet overzien, met name gedacht aan het feit dat
we in deze informatiemaatschappij nooit zeker weten wat er met
al die gegevens zal gebeuren. Straks krijg ik mijn ontslag als
controller (voorbeeld) omdat ik bekend sta als onverantwoord
belegger of in de toekomst geen hypotheek krijg omdat ik
roekeloos met mijn geld om ga.

Nee mensen ik vind dat er geen hout van klopt hoe hier met
mijn belegging dreigt te worden omgegaan, maar goed, ik
heb deze regering dan ook niet in het zadel geholpen.
Het hele circus is waarschijnlijk alleen maar opgezet om de
grote jongens te beschermen voor claimrechten van de "sukkels".
(Stel je voor dat je de "sukkels" niet op legitieme wijze het geld
uit de zak kan kloppen, waar moet je je zakken dan mee vullen?
Daar is nu waarschijnlijk een mooie wet voor Vrijheid en Democratie
voor gemaakt door de betreffende Volkspartij ! )

Ik probeer de aandelen wel over te hevelen naar mijn eigen bank,
als dat tenminste mag van de staat, want daar hoor ik helemaal
niets over beleggingsprofielen. (Waarschijnlijk(?) ben ik in het
verleden wel zo sukkelig geweest om zo'n profiel in te vullen,
en ben ik dat inmiddels vergeten ! )

groet B. ("Docter B.")

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 05 jun 2006 15:03
door karr-2
Is zo'n profiel niet gewoon een wettelijke verplichting dat je overal moet invullen of je nou via de bank of op andere wijze belegd?

En het stukje over geld uit de zak kloppen bij de sukkels slaat natuurlijk nergens op, niemand klopt je geld uit de zak als je dat niet zelf toelaat.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 05 jun 2006 15:25
door SJZ
ik heb deze regering dan ook niet in het zadel geholpen.
Volgens mij is deze maatregel al min of meer door de vorige regering(en) voorbereid en genomen.

Maar hoe dan ook: je HOEFT je verlies niet te nemen. Als jij nog vertrouwen hebt in de aandelen die je hebt, maar je wilt ze niet meer bij de Postbank aanhouden, dan kun de effecten toch overhevelen naar een andere beheerder?

(In het allerergste geval verkoopt de Postbank ze, jij krijgt de opbrengst, en je koopt ze opnieuw, bv. bij Alex. Kost je een paar tientjes, da's wel jammer, maar je kunt dan gewoon doorgaan met deze belegging).

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 05 jun 2006 23:33
door santygo
Docter B weet in de verste verte niet waar hij/zij het over heeft, is gewoon gefrustreerd.
Een risicoprofiel is het eerste wat overlegd/ingevuld dient te worden, bij welke bank dan ook.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 06 jun 2006 18:57
door Pientjelien
Docter B,
vul toch gewoon dat formulier in man en loop niet zo te emmeren over politiek en ander gefrustreerd gezeur. Hollandser kan het niet.

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 06 jun 2006 19:48
door Kromme
Pientjelien ik hoop voor jou dat je eerst leest voor dat je wat tekend. Docter B ik heb gericht gehad van de AFM De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft uw e-mail van donderdag 1 juni jl. ontvangen. Wij zullen u in deze e-mail zo goed mogelijk antwoord geven op uw vraag.

Cliëntenprofiel
Sinds juni 1999 is iedere effecteninstelling (in uw geval de Postbank) verplicht om informatie te vragen aan haar klanten als het gaat om de dienstverlening. U kunt hierbij denken aan uw financiële situatie, uw ervaring op het gebied van beleggen en de reden waarom u belegt. Sinds januari 2002 is iedere effecteninstelling verplicht om deze informatie schriftelijk of elektronisch vast te leggen. Op basis van deze informatie stelt de effecteninstelling een profiel van u op. Dit wordt een cliëntenprofiel of beleggingsprofiel genoemd. Dit cliëntenprofiel is een onderdeel van de zorgplicht die effecteninstellingen naar hun klanten toe hebben. De zorgplicht is een manier waarop een effecteninstelling met u als klant moet omgaan. Zo moet de effecteninstelling u bijvoorbeeld advies geven dat is afgestemd op uw eigen situatie. Dit moet voorkomen dat u in de toekomst voor nare verrassingen komt te staan. Het zogenaamde cliëntenprofiel is voor uw bank dan ook een hulpmiddel om een beter beeld van u en uw financiële situatie te krijgen.
Wanneer de effecteninstelling alleen maar orders doorgeeft of uitvoert die op initiatief van de cliënt zelf zijn gegeven (deze effectendienst wordt execution-only genoemd) dan kan de instelling een beperkt profiel opstellen door middel van een vragenlijst. Als deze zogenaamde execution-only dienst niet aansluit bij het profiel dan moet de cliënt hierop gewezen worden door de effecteninstelling.

U bent niet wettelijk verplicht om de informatie die nodig is voor het opstellen van een cliëntenprofiel te verstrekken. Maar als u besluit om geen of te weinig informatie te verstrekken aan uw effecteninstelling, dan kan de effecteninstelling besluiten om de dienstverlening niet voort te zetten. De overeenkomst die u met de effecteninstelling heeft gesloten wordt dan beëindigd. Als de effecteninstelling haar dienstverlening niet of onvoldoende kan afstemmen op uw persoonlijke situatie kan zij namelijk van mening zijn dat zij niet of onvoldoende aan haar zorgplicht jegens u kan voldoen.

Beleggingsovereenkomst
Naast het cliëntenprofiel is uw effecteninstelling wettelijk verplicht om met u een schriftelijke overeenkomst te sluiten. Hierin staat wat u met de effecteninstelling hebt afgesproken. Deze overeenkomst wordt een beleggingsovereenkomst of cliëntenovereenkomst genoemd. Als de effecteninstelling besluit om haar dienstverlening aan u niet voort te zetten zal zij de beleggingsovereenkomst die zij met u heeft gesloten, beëindigen. De omstandigheden waaronder de overeenkomst een einde neemt, de omstandigheden waaronder de overeenkomst kan worden ontbonden en de wijze waarop nog lopende transacties worden afgewikkeld, worden in uw beleggingsovereenkomst beschreven.

U bent niet wettelijk verplicht om een beleggingsovereenkomst te ondertekenen. Echter indien u de beleggingsovereenkomst niet wilt tekenen dan kan de effecteninstelling weigeren aan u effectendiensten te verlenen. Zoals gezegd is een effecteninstelling namelijk wel verplicht een schriftelijke overeenkomst met u te hebben als zij aan u effectendiensten wil verlenen.

Wij hebben geprobeerd om uw vraag zo duidelijk mogelijk te beantwoorden. Toch kunnen wij ons voorstellen dat u nog vragen heeft. U kunt ons daarvoor bellen via telefoonnummer 0900-540 0540 (EUR0,35 per gesprek). Ook adviseren wij u om onze website te bekijken: www.afm.nl. Hier kunt u veel informatie en tips vinden, onder andere over de zorgplicht, het cliëntenprofiel en het klantcontract. Ook kunt u zich via onze website opgeven voor onze consumentennieuwsbrief.

Wij hopen u met deze e-mail voldoende informatie te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,
Autoriteit Financiële Markten

Truus Dekker
Medewerker Publieksvoorlichting
CC Consument

Re: Postbank chanteert beleggers ?

Geplaatst: 09 jun 2006 00:26
door Docter B.
Beste Kromme,

Dat is een gedegen reactie zeg !

Bijzonder (bijzonder goed wel te verstaan) dat je op deze wijze
te werk bent gegaan (een gericht onderzoek naar mijn probleem).

Hartstikke bedankt, want het is wel een verhelderend antwoord.
Zo krijgt het moeten, van de Postbank, toch een iets andere
betekenis.

Mijn korte conclusie (het is al laat zoals je ziet):
Ik hoef het clientenprofiel niet of niet volledig in te vullen, en
de Postbank hoeft dat op haar beurt, in het kader van zorgplicht,
niet te accepteren en heeft het recht om de "overeenkomst"
éénzijdig te beeindigen.
Ik vind dat vreemd, of liever gezegd flauw, en die mening past
bij de reactie van mijn eigen bank die de manier van handelen
van de PB een tikkeltje overdreven vond (ze waren verbijsterd).
Van chantage is in ieder geval geen sprake (vraagteken opgelost!),
maar wel is er sprake van overmatige zorgplichtigheid. Hun keus,
"prima".

Over de beleggingsovereenkomst hoef ik het verder niet te hebben,
want die had ik wel ondertekend en opgestuurd, echter die werd
geretourneerd in verband met: geen profiel ingevuld.

DAN NIET !

Met mijn collega's gesproken:
Sommige hebben de privacy gevoelige vragen niet ingevoeld,
andere hebben alleen het eindcijfer van de "toets" opgestuurd.
Alles kennelijk goed bevonden.

één grote wassen neus dus !

Of ik volgens één van de andere reacties: gefrusteerd ben ?

JA, maar niet langer dan 5 minuten.

Krijg je uiteindelijk het juiste antwoord op je vraag dan is er uiteraard
helemaal geen ruimte meer voor frustratie.

Nogmaals BEDANKT,

groet B.