Pagina 1 van 2
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 01 jun 2006 15:48
door Laurent
AnnuleringsVerzekering ingeschakeld ?bij een te late claim ben je de rechten kwijt. Tros Radar zijn geen bemiddelingsburo/
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 01 jun 2006 16:26
door Pharan
Gewoon je EU rechten claimen! Kijk op anwb.nl!
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 01 jun 2006 17:24
door Ton Visser
Ik wil u graag op de hoogte brengen van "rechten van vliegtuigpassagiers" europese unie.ga naar :mail:
[email protected]_int of
http://europa.eu.int/comm/transport/air ... dex_en_htm
en laat u nooit meer belazeren door welke airliner dan ook.
succes Ton Visser
[email protected]
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 01 jun 2006 20:42
door Laurent
Juist en waardevol bericht.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 01 jun 2006 22:54
door FG1
Dit geldt alleen niet voor de chartervluchten!
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 01 jun 2006 23:35
door ReisMeis
Het is altijd vervelend om met een dergelijke, langdurige vertraging te worden geconfronteerd, en de irritaties zullen alleen maar toenemen als de verdere afhandeling (zowel voor vertrek als na terugkeer) ook niet echt de schoonheidsprijs lijkt te verdienen.
Maar, dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook bij dit relaas enkele kanttekeningen geplaatst kunnen worden.
Allereerst is duidelijk dat er geen annuleringsverzekering was afgesloten; was dit wel het geval geweest dan had waren twee hele vakantiedagen probleemloos vergoed door de verzekeringsmaatschappij! Dit is wederom een voorbeeld waarom het afsluiten van een annuleringsverzekering zo belangrijk is!
Natuurlijk is het jammer dat men niet op de hoogte was van de termijn waarbinnen het geschil aan de Geschillencommissie voorgelegd kon worden, maar dit feit kan beslist niet aan de reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij worden toegerekend. Zowel in de brochure van Holland International als op de boekingsbevestiging van D-Reizen staat duidelijk aangegeven dat de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing zijn. In deze voorwaarden staan alle rechten (en plichten) van de reiziger omschreven, inclusief de klachtenprocedure en bijbehorende termijnen. Bij het aangaan van de reisovereenkomst (feitelijk, het moment van boeking) verklaart de reiziger zich akkoord met deze voorwaarden, en wordt men ook geacht deze te kennen.
In deze voorwaarden staat overigens ook dat een geschil binnen een jaar na terugkeer voorgelegd kan worden aan een bevoegd rechter; het is dus nog niet te laat om verdere actie te ondernemen!
Overigens zijn de prachtige nieuwe Europese richtlijnen niet van toepassing op chartervluchten dus hoeft er ook geen vergoeding ter hoogte van de ticketprijs gegeven te worden. De door Holland International geboden vergoeding is echter toch ook wel erg schamel, ook al acht men zichzelf niet aansprakelijk voor de gevolgen van vertragingen. Wat meer coulance, mede gezien de hotelwissel, was misschien op z'n plaats geweest.
Tot slot, is het niet een beetje mosterd na de maaltijd om pas acht maanden na dato dit bericht hier te plaatsen? Ben benieuwd of er in de tussentijd nog enige andere actie is ondernomen!
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 02 jun 2006 10:51
door Pharan
Dit geldt alleen niet voor de chartervluchten!
Wel waar! Lees maar goed!
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 02 jun 2006 11:06
door Thenya
Het feit dat wij deze reaktie pas nu bij TROS RADAR hebben geplaatst is, omdat wij net 2 dagen geleden de uitslag van de geschillencommissie hebben ontvangen!
Er is een uitspraak gedaan of wij wel of niet ontvankelijk zouden zijn voor behandeling gezien de verstreken termijn van een paar weken.
Hiervoor hebben wij een bedrag van EU80 moeten storten aan SGR en vervolgens bleek dat wij toch niet ontvankelijk zijn voor inhoudelijke behandeling.
Wij krijgen dat geld met inhouding van EU25 administratiekosten teruggestort.
Zoals je ziet zijn hier ook weer maanden overheen gegaan want we hebben de klacht al op 9 februari 2006 bij de SGR neergelegd.
Telefonisch werd ons geen informatie verstrekt en we moesten maar afwachten wanneer we schriftelijk uitsluitsel zouden krijgen.
We zijn door Holland International ronduit onbeschoft behandeld, zowel telefonisch als schriftelijk.
Fijn dat we nu weten dat we een jaar de tijd hebben om bij een onafhankelijke rechter de zaak voor te leggen.
Dat zullen we zeker doen!
Wat de vergoeding betreft met betrekking tot de vertraging van 20 uur komen komen wij er voor in aanmerking.
Dat geldt ook voor de afgelegde afstand, het aantal kilometer of miles wat moet worden afgelegd.
Chartervlucht of niet!
We hebben geen annuleringsverzekering afgesloten omdat wij deze reis kort van te voren hebben geboekt en de annuleringsverzekering behoorlijk hoog was en er geen sprake was van een te annuleren reis.
Ik las wel in dit Forum dat iemand, die wel op tijd zijn klacht had gedeponeerd bij de SGR, EU2500 vergoed had gekregen omdat hij 3 weken naar Cuba was geweest en in een ander hotel was geplaatst.
Dit ws via Neckerman.
Wij hebben een volle dag moeten missen met de nodige ergenis en gemaakte kosten op Schiphol en allerlei beloftes van Holland International en Arkefly die nooit zijn nagekomen.
Het is jammer dat Holland International pas na 2 maanden reageerde op onze klacht en wij dachten dat de kous hiermee af was.
Pas later hoorden wij van D Reizen dat we naar de SGR konden gaan en toen waren we inderdaad een paar weken te laat.
Als je dit nooit eerder bij de hand hebt gehad en je duikt niet meteen in de ANVR reisvoorwaarden kan dat gebeuren ja.
Holland International lacht in zijn vuistje maar wij zijn nog niet klaar met ze.
Hebben wij dan helemaal geen rechten meer?
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 02 jun 2006 11:38
door Dutchie
Hoewel ik de frustratie kan voorstellen, verwacht ik geen compensatie. Ter verduidelijking de situatie op CUBA rond deze dagen (van nu.nl):
Cuba
Het oog van de storm trok daarna verder over de nauwe zee-engte tussen Florida en Cuba. Op het Caribische eiland hebben de autoriteiten meer dan 230.000 mensen geëvacueerd. Onder de betrokkenen zijn meer dan 12.000 toeristen, vooral uit de regio Varadero. Rita heeft tot dusver op Cuba geleid tot vooral materiële schade en overstromingen. Het openbare leven in de hoofdstad Havanna kwam grotendeels tot stilstand.
Wees blij dat U daar niet naar toe bent gevlogen op de 20e.
Deze vakantiebestemmingen hebben sowieso een behoorlijk orkaanrisico en ik zou daarom dan ook nooit 8 dagen boeken (persoonlijk).
Kijk ook even op
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/ ... C071nl.pdf zodat U ziet was overmacht in deze bepaling betreft.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 02 jun 2006 12:34
door Thenya
In dit geval vloog een toestel van Martinair wel op dezelfde dag naar Varadero.
We waren ons bewust van orkaan Rita maar dat had achteraf niets te maken met onze vertraging.
Toen wij arriveerden op Cuba was Rita al voorbij.
Dat we maar 8 dagen gingen kwam omdat 2 vanmijn medereizigers niet langer vrij konden krijgen, maar of je nu 1, 2 of 3 weken gaat...
Je betaalt er toch voor en verwacht dan ook dat je 6 volle dagen ter plaatse bent en geen 5...
Uiteindelijk bleek het om een technisch mankement te gaan.
Daar word je dan de hele dag voor aan het lijntje gehouden, op kosten gejaagd en beloofd dat je alle onkosten vergoed krijgt.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 02 jun 2006 20:18
door ReisMeis
Zoals gezegd is het niet leuk om met een dergelijke vertraging geconfronteerd te worden, maar na het lezen van de diverse bijdragen lijkt het er toch sterk op dat er in dit geval uiteindelijk geen recht op een vergoeding of compensatie bestaat.
Om allereerst een misverstand uit de weg te ruimen: de regeling "denied boarding compensation" is beslist niet van toepassing in dit geval. Het ANVR geeft hier zelf de navolgende informatie over:
De EU-regeling 'Denied Boarding Compensation' die de rechten voor luchtvaartpassagiers regelt, legt de Europese luchtvaartmaatschappijen en ook niet-EU-maatschappijen die vanaf EU luchthavens vliegen, verplichtingen op bij instapweigering, annulering en langdurige vertraging. Dit is een zaak tussen de reiziger en de luchtvaartmaatschappij. Voor vragen of klachten moet u zich als reiziger dan ook wenden tot de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Indien u een pakketreis hebt geboekt, brengt deze regeling geen verandering in de verhouding tussen de reisorganisator en de reiziger en kunt u terecht bij uw reisorganisator. De ANVR Reisvoorwaarden blijven van toepassing. Voor alle duidelijkheid: bij vertraging heeft u géén recht op geldelijke compensatie.
Voorts blijkt bij veel vakantiegangers (zo ook in dit geval) het idee te heersen dat bij boeking kort voor vertrek het afsluiten van een annuleringsverzekering overbodig is. Niet is minder waar, ook al omdat een annuleringsverzekering ook dekking geeft bij bijvoorbeeld vertreksvertraging en het afbreken van de reis. Een dergelijke verzekering is dan ook niet geldig tot vertrek maar tot terugkeer (ofwel het einde van de vakantie). Klaarblijkelijk is hier in dit geval niet nadrukkelijk genoeg op gewezen door het reisburo.
Vrijwel alle reisorganisaties verwijzen in de brochures nadrukkelijk naar (de noodzaak tot) het afsluiten van een reis- en annuleringsverzekering. Holland International geeft daar het volgende over aan: "wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van omstandigheden die ons niet kunnen worden toegerekend en waarvoor passende verzekeringen dekking bieden".
Hoe jammer ook, maar in dit specifieke geval bestaat er dus géén recht op schadevergoeding! Wel is het mogelijk om dit geschil (nog steeds) aan de rechter voor te leggen maar waarschijnlijk zal ook dit niets opleveren, daar de reisorganisatie zich zonder meer kan (en zal) beroepen op de van toepassing zijnde voorwaarden.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 03 jun 2006 07:56
door Mk
Je hebt inderdaad geen recht op financiële compensatie. Wel gelden de volgende regels:
Langdurige vertragingen
Als u tijdig incheckt voor een lijndienst- of chartervlucht
vanuit een EU-luchthaven, of
vanuit een luchthaven buiten de EU, maar dan alleen als u vliegt met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd
én als de luchtvaartmaatschappij een vertraging verwacht van
2 uur of meer, voor vluchten van minder dan 1.500 km
3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3.500 km buiten de EU
moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor maaltijden, verfrissingen en eventueel een hotelovernachting, incl. transfers. U heeft ook recht op communicatiemiddelen.
Bij een vertraging van meer dan 5 uur moet de luchtvaartmaatschappij u ook aanbieden uw ticket terug te betalen met eventueel een gratis terugvlucht naar uw oorspronkelijke vertrekpunt.
U heeft geen recht op de financiële vergoeding zoals bij overboeking en annulering. Weigert de luchtvaartmaatschappij aan bovenstaande regels te voldoen, dan moet u direct een (liefst schriftelijke) klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij.
Wel grappig overigens dat iedereen hier naar zijn annuleringsverzekering wijst. Een dag minder vakantie, maar gelukkig heb ik wel wat geld terug. Lijkt me geen goede reden om zo'n verzekering te sluiten.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 03 jun 2006 09:51
door Laurent
Wel grappig overigens dat iedereen hier naar zijn annuleringsverzekering wijst. Een dag minder vakantie, maar gelukkig heb ik wel wat geld terug. Lijkt me geen goede reden om zo'n verzekering te sluiten. ????
Waarom niet, de chartervluchten naar Turkije veranderen met de dag en een 12 uur vertraging is redelijk normaal aan het worden.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 03 jun 2006 10:38
door Mk
OK, maar hoeveel krijg je daar dan op terug? En wat kost die verzekering je?
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 03 jun 2006 10:50
door Laurent
Aansluitend op een doorlopende reisverzekering kost een Annuleringsverzekering op basis van 2 personen Euro 75,-, heel wat goedkoper dan hetgeen de reisburo,s de klanten aansmeren.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 05 jun 2006 00:19
door ReisMeis
OK, maar hoeveel krijg je daar dan op terug? En wat kost die verzekering je?
Stel, je boekt een 9-daagse reis van 750 Euro naar Cuba. Een normale* annuleringsverzekering kost je dan ongeveer 40 Euro aan premie en assurantiebelasting.
En ja, dan heb je maar liefst 20 uur vertraging tijdens de heenreis. Conform de verzekeringsvoorwaarden heb je dan toch echt recht op een terugbetaling van 2 volledige vakantiedagen oftewel 2/9 van de reissom.
Klein rekensommetje: in dit geval zou er dus 2/9 van 750 Euro zijn terugbetaald, oftewel bijna 167 Euro! Zo zie je maar weer, het afsluiten van een annuleringsverzekering kan wel degelijk lonen!
* inderdaad, de premie voor een doorlopende annuleringsverzekering is aanmerkelijk lager: de schadeuitkering zou in dit geval het zelfde zijn geweest!
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 05 jun 2006 11:16
door eeliane
Maar hoezo had u al geen annuleringsverzekering afgesloten bij uw reis???
Had u nu niet zo'n toestand gehad. Vervelend maar waar, een touroperator kan niet altijd aansprakelijk voor derden zijn, in dit geval de luchtvaartmaatschappij. En bij calamiteiten dus.
Dus voortaan maar annuleringsverzekering afsluiten is handig voor de reeis en ook tijdens dus.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 05 jun 2006 12:45
door Laurent
eennreisverzekering met annuleringsverzekering kost voor 2 personen pl.m 150 euro met werelddekking etc.
Re: Holland Int. betaalt niets bij vertraging van 20 uur!!!
Geplaatst: 05 jun 2006 20:29
door Mk
Dus dan 'hoop' je dat je eens in de zoveel tijd vertraging hebt zodat je je premie terugverdiend? Raar hoor.