Pagina 1 van 1
Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 11:53
door GEANDER
Ik heb een keuken waarvan de folielaag loslaat na 8,5 jaar, de leverancier en de fabrikant zeggen bijde dat er geen garantie meer opzit, wie weet hoe te handelen zodat ik de schade hersteld krijg, het gaat om een Alno keuken
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 12:55
door jawi
Je hebt een kans dat het via de rechter wel opgelost kan worden. De wet gaat namelijk verder dan de garantiebepaling. Volgens de wet mag je van producten die je koopt verwachten dat ze een bepaalde tijd meegaan. Het hangt van het product af hoe lang dat is. Garantiebepalingen zijn vaak namelijk alleen maar in het nadeel van de koper, daarom heeft de wetgever de wet aangescherpt.
Ik zou zelf verwachten dat een keuken wel minimaal 10 jaar meegaat. Als de rechter dat ook denkt, kan hij de leverancier verplichten om het op te lossen.
Zover ik weet is de leverancier degene die dat moet oplossen, want daarmee heb je als klant een overeenkomst gesloten.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 14:03
door loesjes
Vraag is natuurlijk, waar laat de folie laat los en waarom laat de folie laag los, kan ook te maken hebben namelijk met geen goed gebruik van de keuken.
Als ik een auto koop bij de dealer en na 2 jaar krijg ik problemen met de uitlaat dan krijg ik echt geen nieuwe uitlaat gratis hoor. nee er is namelijk sprake geweest van gebruik van het product wat ook er voor kan zorgen dat iets beschadigt of kapot raakt.
Ik vind het ook logisch eigenlijk dat je na 8.5 jaar geen nieuwe deuren meer onder garantie krijgt van de leverancier en/of fabrikant.
het zou wel fijn zijn als je nog nieuwe deuren zou kunnen verkrijgen tegen vergoeding, want het model zou zelfs al uit de markt zijn vanwege niet courante kleur of iets dergelijks.
straks moet een keukenleverancier nog 20 jaar garant staan voor een keuken, omdat een een klant die verwachting had. kom op laten we het wel reeel houden.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 14:22
door loesjes
Daarnaast spreek je over een overeenkomst die gesloten is met de leverancier van de keuken. in die overeenkomst is een prijs bepaald van de keuken en is ook de garantie overeengekomen.
Ik denk dat als er zou worden bepaald dat een keukenleverancier langer garant zal moeten staan voor het product wat hij verkoopt dat dat wel eens invloed kan hebben op de prijs.
Maar een beetje rechter zal denk ik het ook naar redelijkheid beoordelen en lijkt mij heel sterk dat het balletje compleet bij de keukenleverancier voor het doel wordt gelegd. ik denk eerder dat een rechter zal bepalen dat vervanging wel moet, maar er zal wel een vergoeding tegenover mogen staan.
lijkt mij in ieder geval heel erg redelijk.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 15:48
door objektieve vakman
Loesje heeft gelijk.
Je sluit een deal met een handelaar.
Folie dueren zijn op de markt gekomen omdat de markt naar voordelige keukens vroeg. niet omdat het een goede oplossing is om fantastische deuren te maken.
Na 5 jaar vervalt meestal de garantie. Misschien kan je het met alno nederland proberen en kunnen de deuren tegen een kleine vergoeding worden omgeruild tegen andere fronten.
Succes
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 16:30
door tb
Hoezo 'objectieve vakman' kunnen de deuren misschien tegen een kleine vergoeding worden omgeruild?
Als de deuren 10 jaar mee moeten gaan en er zit al 8,5 jaar op dan is het redelijk dat de verkopende partij slechts een klein deel hoeft bij te dragen en niet de kopende partij (in geval de problematiek ontstaan is door een productfout en niet door een gebruikersfout anders hoeft de verkopende partij natuurlijk helemaal niet te doen)!
Wel objectief blijven.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 16:40
door objektieve vakman
De verkopende partij is in jouw verhaal de handelaar. De fout ligt echter in de productie. Beter nog, bij de fabrikant van de foliedeur, niet bij de handelaar.
Op alle foliedeuren geldt een overeengekomen garantie. Indien de folie los laat bij normaal gebruik is een tegemoedkoming heel redelijk.
Waarom zou de handelaar dit moeten betalen ?
Wordt er te veel verdiend aan die keukens ?
De fout ligt echt bij de fabrikant!
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 17:38
door tb
Weet niet of ik deze discussie wel aan moet gaan, maar een korte uitleg voor u objectieve vakman.
De koop- en afname overeenkomst is gesloten tussen de eindgebruiker (waarschijnlijk een particulier maar dat is feitelijk niet van belang) en de leverancier, de keukenzaak (dus niet de fabrikant).
De fabrikant heeft hier helemaal niets, maar dan ook niets mee van doen. Als er al sprake van een fabricagefout zou zijn dan is dat een zaak tussen de keukenzaak en haar leverancier (misschien is dat de fabrikant maar dat zou ook een andere firma kunnen zijn).
Zo steekt dat juridisch in elkaar en niet anders. Overigens was dat niet de reden van mijn bericht.
Stel dat de verwachte levensduur (dus geen garantie of wat dan ook) 10 jaar is, dit getal is in een eerdere posting genoemd. De eindgebruiker heeft er al 8,5 jaar van genoten is het dan redelijk dat hij slechts een klein deel moet betalen als er nu wat aan de hand is?
Wees reeel, de deuren zouden dan dus nog maar een levensduur van 1,5jaar hebben. Met andere woorden, de waarde is ook nog maar 15% van de aanschafwaarde. Kortom de leverancier zou in een dergelijk geval slechts een dergelijk percentage moeten voldoen als tegemoetkoming in de kosten en niet andersom!
Ieder zijn vak objectieve vakman, oftewel schoenmaker blijft bij uw leest!
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 19:40
door jawi
straks moet een keukenleverancier nog 20 jaar garant staan voor een keuken, omdat een een klant die verwachting had. kom op laten we het wel reeel houden
Waarom het gaat, is de algemene verwachting, niet die van één consument. Ik mag toch hopen dat keukens in de regel wel minimaal 10 jaar meegaan.
En het is wel degelijk de verantwoordelijkheid van de leverancier om dat te regelen. De keukenzaak heeft de plicht om deugdelijke spullen te verkopen Als de fabrikant gefaald heeft, dan kan de keukenzaak natuurlijk wel weer de schade op de fabrikant proberen te behalen.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 19:48
door loesjes
pan klare onzin noem ik het, hoe kan de leverancier nou verantwoordelijk worden gesteld gedurende 10 jaar als de keuken bij de klant in gebruik is.
ik geloof nooit dat een rechter het op die manier zal beoordelen.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 20:17
door objektieve vakman
Ik heb al vaak meegemmaakt dat fabrikanten, ook na afloop van de garantie tijd,moeten op draaien voor fabricage fouten. Dit heeft niets te maken met het feit, dat de klant bij een handelaar koopt.
Als ik mijn auto verongeluk opdat de remmen weigeren door een fabricagefout, is de fabrikant ook weldegelijk verantwoordelijk. Mits de auto goed is onderhouden natuurlijk.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 20:23
door jawi
pan klare onzin noem ik het, hoe kan de leverancier nou verantwoordelijk worden gesteld gedurende 10 jaar als de keuken bij de klant in gebruik is.
ik geloof nooit dat een rechter het op die manier zal beoordelen.
Hoe de rechter zal oordelen weet ik niet. Beste is om daar juridisch advies over in te winnen (wellicht via de rechtsbijstandverzekering).
Neem aan dat de rechter op basis van een rapport van deskundigen een oordeel zal vormen, waarbij de wijze van gebruik waarschijnlijk wel meegenomen zal worden.
Maar als consument vraag ik mij wel af, hoe je een keuken zodanig verkeerd kan gebruiken dat de folie er los van laat. Lijkt mij onlogisch om dat aan verkeerd gebruik te wijten.
Re: Folielaag
Geplaatst: 03 jun 2006 20:27
door Mr.P
In deze topic komen een aantal dingen aan de orde. Met behup van de zoekfunctie zijn er meerdere onderwerpen over te vinden. Bovendien is er op dit vlak de nodige jurisprudentie te vinden.
Weliswaar is de overeenkomst gesloten tussen de particulier en de keukenverkoper, echter de producerende partij blijft de verantwoordelijke. Pas als deze zijn verplichtingen niet meer na kan komen kan de verkopende partij als verwantwoordelijke worden aangewezen.
Komt zulks voor de rechter, wat gezien de jurisprudentie niet waarschijnlijk is, dan zal de conformiteitseis alsmede economisch voordeel / gebruik aan het bod komen. Dit houdt in dat de fabrikant verantwoordelijk wordt gehouden voor het niet leveren van een deugdelijk produkt. Echter de koper wordt het economisch voordeel c.q. gebruik voorgehouden.
Dan is nog van belang op welke plaats deze deuren zich bevinden. Deuren van een vaatwasser kunnen aangemerkt worden als onjuist gebruik, dat wil zeggen dat de rechter kan zeggen dat de gebruiker de deur te vroeg opendoet, dus als de vaatwasser nog warme condens vrijgeeft bij het openen van de deur.
Of deuren die slechts 45 cm links of rechts van een kookplaat zitten.
Veelal laten fabrikanten het niet zover komen. Er wordt een een voorstel gedaan waar de koper tegen geringe kosten (dit kan inderdaad 15% of bijvoorbeeld kostprijs zijn) nieuwe deuren kan ontvangen. Dit betreft alleen de deuren met schade.
Is een front niet meer leverbaar dan is alleen de coulance van de fabrikant bindend om de rest van de deuren tegen kostprijs te leveren.
En de rol van de keukenzaak?
Die kan gevraagd worden de het werk te verrichten de deuren te vervangen. Deze kan de montage 100% in rekening brengen echter de meeste (goede) zaken gaan hier zeer coulant mee om.
Bovenstaande is geen uitspraak van ondergetekende maar een samenvatting uit de jurisprudentie omtrent dit onderwerp.
Mr.P.
Re: Folielaag
Geplaatst: 19 nov 2006 15:37
door marileen
Ook wij hadden dit probleem met onze keuken. Dit is een Pronorm keuken en inmiddels 8 jaar oud. Wij hadden de keuken destijds gekocht bij Tinello Keukens in Kaatsheuvel. Toen wij hen aanspraken op dit probleem gaven zij "niet thuis". Zij hadden de keuken niet meer in hun assortiment en we moesten het verder maar zelf uitzoeken. Via dit forum adres van fabrikant kunnen achterhalen en daar klacht doorgegeven. Enige tijd later werden we gebeld door de heer Medendorp van de firma Mandenmakers in Waalwijk. Zij hadden van de fabrikant onze klacht doorgekregen en kwamen met een oplossing. Alle fronten van de keuken werden vervangen tegen een zeer geringe vergoeding. Inmiddels is dit inderdaad ook gebeurd en u begrijpt dat wij hier enorm blij mee zijn. De fronten van alle deurjes lieten los. Gelukkig geen kleurverschil. Bij deze: MANDEMAKERS: BEDANKT!!!!
Re: Folielaag
Geplaatst: 18 dec 2006 15:22
door mondeo
Voor degenen die met het probleem van loslatende folie zitten, en bij hun keukenleverancier niet (meer) terecht kunnen is er de mogelijkheid nieuwe foliedeuren te bestellen bij een der leden van "DerKreis" in te loggen onder
www.keukenspecialist.nl en op het logo "lifting
" te klikken.
Men ziet dan een lijst met adressen waar deze deuren te bestellen zijn die overigens exact op maat te leveren zijn. Dus het merk van de keuken is niet meer van belang. Deze deuren worden geleverd in 20 modellen in 15 kleuren, eventueel met scharnierboringen en bijpassende scharnieren.
Re: Folielaag
Geplaatst: 18 dec 2006 17:04
door maxx
Beste Mondeo,
Ik denk dat de mensen bijna bij iedere keukenspecialist terecht kan met foliefronten in het assortiment. 20 modellen? Een bekende foliefrontenproducent is Folietec. Ze maken fronten voor diverse keukenfabrikanten en leveren een goede kwaliteit. Volgens mij leveren ze meer dan 20 modellen en oneindig veel kleuren.
MVG
Re: Folielaag
Geplaatst: 19 dec 2006 20:25
door brownie
grappig. Tinello helpt niet meer, kan geen fronten vervangen, maar gelukkig is Mandemakers zo geweldig om wel te helpen. Tinello is ook van dezelfde groep. Het is allemaal Mandemakers