LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oude automaten *zucht*

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Warrie
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jun 2006 01:32

oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door Warrie »

Normaal koop ik een kaartje bij een moderne NS automaat maar deze keer was deze niet aanwezig op het (kleine) station. Ik toets de code voor de bestemming in, druk mijn pinpas erin, druk men pincode, druk op nee voor de transactie bon, en plop er komt een kaartje uit. zoals het altijd gaat.

Ik wist al dat zo'n kaartje er anders uitzag uit een oude automaat dus keek niet raar op toen het er wat bleekjes uitzag. Bij de controle bleek dus dat het een bonnetje was dat ik NIET betaald had en kreeg dus een boete a 35 euro.

Welke mogool heeft bedacht een kaartje van hetzelfde formaat en dikte te geven bij een MISLUKTE betaling zonder verder waarschuwingen te geven.

Echt triest, ik moest van groningen naar Rotterdam (net of je dat ooit kan zwartrijden). Maar goed conducteurs zijn verplicht boete te geven toch.

Wat het nog erger maakt is dat ik normaal altijd vrij reis (OV-weekkaart) op maandag maar nu moest betalen omdat het toevallig 2de pinksterdag is.

Nog erger was is dat bij een 2de controle iemand naast mij doodleuk zijn OV-weekkaart liet zijn en er NIKS aan de hand was en de conducteur ernaar keek en verder liep!

kortom: ik als eerlijke reiziger wou een kaartje kopen maar ben uiteindelijk 53 euro kwijt aan reis + boete en iemand die schaamteloos met zijn (ongeldige) weekkaart reis betaald NIETS.

zwaar triest, dit moest ik even kwijt.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

En je hebt niet van tevoren gekeken of het kaartje uberhaupt wel geldig was voor je in de trein stapte? Niet betaald betekend dus te weinig geld op je rekening, ook dat had je kunnen weten volgens mij.

Kortom, ik kan hier geen medelijden mee hebben, het is gewoon een kwestie van eigen schuld.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Niet betaald, dat wil niet automatisch zeggen dat er te weinig geld op je rekening staat.

Mijn saldo is doorgaans positief, en ik heb die melding ook vaak gehad. Dan wordt beweerd dat je pas niet in orde is, maar dat kun je dan weer controleren door er geld mee te pinnen, wat meestal wel lukt. Wanneer het lukt om geld te pinnen (je kunt natuurlijk ook volstaan met het controleren van je saldo), moet een transactie gewoon uitgevoerd worden. Daar staat de bank zelf garant voor. Natuurlijk moet je saldo niet op het randje zijn.

Dat was ook de reden dat ik een paar weken terug een topic opende over automaten die je pas onbruikbaar maakten. Ik kom meestal wel zover dat ik mijn pincode kan intoetsen, maar verder lukt me niet bij de NS-automaten van het oude type. Tegenwoordig betaal ik mijn kaartjes dus via mijn chippas, en dat gaat zonder uitzondering goed.

Bij mijn weten zijn banken er nu mee bezig de oude magneetstrip te vervangen door een chip. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je ook niet meer hoeft uit te kijken waar jij je mobieltje opbergt. Een mobiele telefoon en magneetstrip-passen zijn immers niet echt vriendjes van elkaar. Maar dat laatste wist ik al.

Ik heb immers geen zin om de korting die ik via de NS-kaart krijg, keer op keer te verspelen door aanschaf van een nieuwe giropas.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 06 jun 2006 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door Bailey »

Weliswaar een beetje te laat, maar je moet echt altijd kijken of je kaartje correct is. Ik controleer elk kaartje of ik dit nu uit de automaat haal of bij het loket. Het blijft toch een beetje je eigen verantwoordelijkheid.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Niet alleen een beetje je eigen verantwoordelijkheid. Wanneer je een treinreis wil maken, hoort het vervoersbewijs dat je in je bezit hebt, gewoon geldig te zijn.

Ik gaf in een ander topic aan, dat er best situaties denkbaar zijn (niet alle situaties zijn immers te voorzien), dat je onmogelijk tijdig aan een vervoersbewijs kan komen, maar in dat soort uitzonderlijke situaties zal de NS er ook een mouw aan weten te passen.

In alle andere gevallen: geen excuus.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door NAK »

Wat het nog erger maakt is dat ik normaal altijd vrij reis (OV-weekkaart) op maandag maar nu moest betalen omdat het toevallig 2de pinksterdag is.
Normaal reis je op maandag van Groningen naar Rotterdam.
Waarschijnlijk omdat je in Groningen woont en in Rotterdam studeert.

Waarom reis je dan, ivm pinksteren, niet op dinsdag naar Rotterdam?

blity
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2006 23:56

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door blity »

Tis lullig dat die reiziger met z'n op dat moment ongeldige OV-weekkaart er gewoon mee weg kwam, maar wat hier nu al vaak zat gezegd is: het is raadzaam om eerstt 'ns goed naar je kaartje te kijken of het wel daadwerkelijk een treinkaartje is.

kleineM
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2006 14:45

Re: oude automaten *zucht*

Ongelezen bericht door kleineM »

Als je betaling (om welke reden dan ook ) niet lukt krijg je een WIT kaartje uit de oude automaat en een GELE uit één van de nieuwere automaten.
TROUWENS MET EEN TOTAAL ANDER FORMAAT!!

Had je je bril wel bij je? Bovendien kijk je toch of je krijgt waar je om vraagt? (HAAST HAAST HAAST, gauw die trein nog halen) :wink:

Gesloten