LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hedge fondsen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Jan .H,

Hedge fondsen

Ongelezen bericht door Jan .H, »

Heeft er iemand een idee of Dexia(Legio)de door ons geleasde
aandelen uitleend aan hedgefondsen(daghandel) en zo nog
steeds verdiend aan onze aandelen,Zo ja,zou de opbrengst
daarvan aan de gedupeerden uitgekeerd moeten worden.
Die 500 millioen schadefonds is een sigaar uit eigen doos
Misschien hebben ze zelf wel zo'n fonds en snijd het mes
aan 2 kanten.

jos

Re: Hedge fondsen

Ongelezen bericht door jos »

Jan

Kijk jij komt nu weer met zo'n topic waar de meeste mensen geen kaas van hebben gegeten, want als ze dat wel hadden dan waren ze nooit met legio-lease of spaar select in zee gegaan. Ik zelf ben nu een wiser and sadder, maar meest van al een armer ant, en weet nu iets van aandelen, beurzen en wat er zo al bij komt kijken. Maar toen ik in zee ging met legio had ik dat niet en vertrouwde hen. Dit verhaal van hedge fundsen is voor mij hogere beleggingsschool en daar heb ik nooit op gezeten, dus daar weet ik niet van en wil het ook niet weten want dan was ik beurshandelar ipv programmeur. Ik had wat geld en geen verstand van beleggen en wilde meer rendement dan wat ik op een spaarrekening kon krijgen. Omdat ik geen verstand had van aandelen maar wel begreep dat er op de beurs een beter rendement gehaald kon worden heb ik me laten verleiden om in zee te gaan met LL en zit inmiddels met € 10.000,- restschuld. Zij, de professionals, hebben er wel verstand van en hebben niets gedaan, maar alles nagelaten om mij, en ook mijn gezin helaas, te behoeden voor de koersval en nu zitten ze er misschien ook nog extra aan te verdienen middels een mij onbekende constructie: hedgefunds"". Soms denk ik hetgeen Wobbe zegt klopt, en ergens is het mijn eigen schuld maar als dit klopt wordt ik zo verschrikkelijk kwaad dat ik bijna Heinsbroek ga volgen in zijn betoog over de doodstraf.

jos.

Jos

Ongelezen bericht door Jos »

aan mijzelf

Soms maak je jezelf zo kwaad dat je dingen zegt die niet kunnen zoals mijn bovenstaande mening over de zienswijze van Heinsbroek, die volkomen verwerpelijk is evenals zijn persoon, en de partij die hij vertegenwoordigd.

jos

renee

Ongelezen bericht door renee »

Jos,

Het was Heinsbroek niet, maar dat geeft niet.

Laat Jan zijn Hedgefonds gewoon uitleggen, misschien hebben we er allemaal wat aan.

Jan H,

Ongelezen bericht door Jan H, »

Best lezers.Hedgfondsen lenen grote pakken aandelen voor
1 dag bij grote aandelenbezitters (banken pensioenfondsen enz.tegen een bepaald percentage rente.s,Morgens verkopen
zij die op de beurs en hebben er belang bij dat ze flink
dalen,zodat ze die s'avonds goedkoper terug kopen en terug
leveren aan de bank (bv Dexia).Banken kunnen ook zelf zo
via een nevenbedrijf handelen. Bij een dalende beurs wordt
er ook geld verdiend(niet door ons leasers want Dexia(Legio) heeft onze aandelen in bezit als je geluk hebt krijg je wel dividend (korting kado)
Toen ik in september pas wakker werd en ontdekte dat ik ook
wel eens de pineut kon zijn ben ik wat meer gaan lezen over
die handel(Had ik dat 3jaar geleden maar gedaan)
Botte scheldpartijen helpen hier niet.
Alleen een gedegen juridisch onderzoek naar Legio's werkwijze en een aanklacht hiertegen.
Alleen opbouwende kritiek graag.
Vr.Gr. Jan.H,

Maarten

Ongelezen bericht door Maarten »

Beste Jan H.

Graag geef ik hier mijn bescheiden mening over,

Uitgangspunt is het contract waarmee de lessee zich jegens Dexia en Dexia zich jegens lessee verplicht hebben.
In dat contract staat dat de lessee recht heeft op de verkoopwaarde van de aandelen (ook bij tussentijdse beeindiging van het contract) en de op de aandelen uitgekeerde dividenden (let op ook bij de zgn. winstverdriedubbelaar, daar wordt het dividend echter gebruikt voor de aankoop van call-opties zodat lessee recht heeft op de aankoopwaarde van de aandelen in het eerste jaar, hoe wrang dit ook is).

Dit betekent dat indien er nog een andere manier zou zijn om geld te verdienen aan de aandelen dit, contractueel, niet ten goede komt aan de lessee (afnemer van het aandelenlease contract).

Is er dan door Dexia nog een voordeel te behalen door middel van uitlenen (lees: verhuur) van de aandelen?

Dat hedge funds s'ochtends lenen en s'avonds weer teruggeven zal wel incidenteel zijn en ook niet het uitgangspunt. Zie voor meer over hedgefunds:

http://www.iex.nl/special/default.asp?SpecialID=5
en met name:
http://www.iex.nl/special/default.asp?s ... colid=9939

Stel een aandelenlease contract bevat 10 aandelen X met een koers van 100

Dexia leent deze aandelen voor minimaal een maand uit aan een hedgefund en ontvangt daarvoor een premie.
Door een overnamegerucht stijgt de koers na één week naar 150.
De lessee beeindigt zijn contract en Dexia moet 10 X 150 = 1500 euro uitbetalen. Klant heeft immers recht op de verkoopwaarde.
Een paar dagen later blijkt het overnamegerucht niet meer dan een gerucht en de koers van bedrijf X daalt naar 80.
Op dat moment geeft het hedgefund de aandelen terug. Dexia verkoopt ze voor 10 X 80 = 800.
Dexia lijdt dus een verlies van 1500 min 700 euro op de koersverschillen. Oftewel het voordeel dat Dexia heeft, te weten de

premie op het uitlenen, is een vergoeding voor het feit dat Dexia terzake van de onderhavige aandelen gedurende één maand beperkt was in haar bewegingsvrijheid, en daardoor in dit voorbeeld een verlies moest incasseren.

Conclusie. Indien het al mogelijk zou zijn om de aandelen uit te lenen dan doet Dexia dit voor eigen risico. De baten maar ook de lasten zijn voor haar rekening. De lessee komt contractueel niets tekort (ik durf het bijna niet in te tikken).

groet Maarten

Gesloten